Урок "Грунт. Склад грунту. Практична робота"

Про матеріал

Ознайомлення учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формування поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи, виховувати інтерес до самостійної експериментальної роботи, любов до рідного краю

Перегляд файлу

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота.

Мета: ознайомити учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формувати поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”;

            розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки;   виховувати бережне ставлення до природи, виховувати інтерес до самостійної  експериментальної роботи,   любов до рідного краю.

Обладнання: колекція ґрунтів, склянки з водою, спиртівка, 2 скельця, таблиці,презентація

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Словник: ґрунт, перегній, поживні речовини — мінеральні солі, родючість.

Повинні знати

— що таке ґрунт;

— які бувають ґрунти, від чого це залежить.

Повинні вміти

— визначати склад ґрунту;

— визначати вид ґрунту;

— спостерігати, робити висновки, узагальнювати;

— слухати думку опонента;

— висловлювати свою думку;

— творчо і активно працювати.

 

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу.

смайлик

II. Актуалізація опорних знань               сл.

1. Підсумки фенологічних спостережень « Мікрофон»

- Який зараз місяць панує в природі?

- Які зміни відбулися у природі?

- Які прикмети листопада ви знаєте?

- Який сьогодні день? ( число, місяць, день тижня)

- Опишіть погоду.

- Яка температура повітря?

- Що цікавого бачили у природі, коли йшли до школи?

Спостерігайте, будьте уважними і природа відкриватиме вам свої таємниці.

Ну, а на уроці треба не просто слухати, а чути,

                                   не просто дивитися, а бачити,

                                   не просто  відповідати, а думати,

                                   дружно працювати.

 

2. Перевірка  домашнього завдання.

-  Фронтальне опитування

На минулому уроці ми вивчали корисні копалини.

А) Що таке корисні копалини?

Б) У якому стані можуть перебувати корисні копалини?

В)Які способи добування корисних копалин ви знаєте?

Г)На які групи поділяють усі корисні копалини?

 

- Гра «Відгадай, опиши»

 Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини,

 ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився,

бо я ще й добриво чудове.

А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (торф). 

Масляниста рідина, з різким запахом вона,

 темно-бурий колір має, під землею залягає.

Чорним золотом її звуть всі люди на землі

з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло,

фарбу, гуму і пластмаси (нафта) 

 

Чорне, блискуче, гарно горить,

 Взимку зігріє, людей звеселить.(вугілля)

 

3. Мотивація навчальної діяльності

     Справилися із завданням і можемо переходити до вивчення нової теми. Відгадайте загадку:

Вона весь світ годує, сама ж нічого не їсть

Не людина, а п’є. Не кухар, а всіх годує. 

Дітей не народжує, а всім мати рідна.(Земля)
Мене б’ють, колотять, перевертають, ріжуть. Я все терплю й всім добром плачу.

 

Слово «земля» багатозначне.          сл.

Давайте прочитаємо значення слова «земля» у тлумачному словнику:

  • це назва нашої планети, на якій ми живемо;
  • це  суходіл, як протиставлення водному і повітряному простру;
  •  земля - це країна, держава і взагалі, якась велика територія.

Але ми сьогодні поговоримо про землю, на якій все росте, про землю – матінку – нашу годувальницю або … про що? Яка її наукова назва?

Підкаже ребус.                                           сл.

Так, це ґрунт.                                             сл.

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     - Сьогодні ми почнемо вивчати тему „Ґрунт”, дізнаємося з чого він складається, як утворюється, які бувають ґрунти та чому ми повинні їх охороняти.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.              Інтерактивний метод «очікування».

-?

2. Розповідь з елементами бесіди.

     - Розгляньте малюнок.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Вправа « Асоціації»

Заплющіть очі. Назвіть перше, що спадає на думку, коли ви чуєте слово «грунт». Записати.

сл.

Подивіться на малюнок. Що зображено? Чим відрізняються малюнки? То чому ж на грунті росте рослина, а на щебені  - ні? Зараз з’ясуємо.

2. Формування поняття "грунт" методом розповіді з елементами бесіди та використання ілюстрацій.

сл.
           Не раз ви бачили перекопану темну поверхню землі. Якщо в ній викопати яму і розглянути її стінку, то зверху можна побачити темний пухкий шар, у якому ростуть рослини.
- Як називається цей шар?
(Грунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. У нижній частині грунт поступово світлішає. Під шаром грунту залягає шар піску, глини і каміння.)

    Розповідь вчителя про процес утворення грунту.         сл.
         Утворення грунту - складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини - лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.                     сл.
          Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.


Це цікаво знати!

Учені підрахували, що для того щоб утворився шар грунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар грунту завтовшки хоча б 50 см.Це ж  скільки ж років потрібно, щоб утворився грунт такої товщини? Обчислимо на уроці математики. ( 20 000 р.)

сл.

          - Розгляньте ілюстрацію із зображенням розрізу грунту. Що в ньому знаходиться?                           
(У грунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки, комахи та їхні личинки.  Вони відіграють значну роль в утворенні грунту. Дощові черви, наприклад, живляться рослинними рештками, що є в грунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже - підвищенню родючості. Тому, щоб утворився грунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.

         Саме він надає грунту темного забарвлення. З перегною утворюються  поживні речовини, які разом із водою вбираються коренями рослин і без яких рослина не може жити. Від кількості перегною в грунті залежить його найважливіша властивість - родючість.)

Прочитай з підручника визначення, що таке грунт.с. 53.                      сл.

- То яка найважливіша  властивість грунту?

- Ви, напевно, чули вислів "родючий грунт". Як ви його розумієте?
(Родючий грунт - це такий, на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Такий грунт містить багато перегною. )

- Ґрунти утворюються з гірських порід.

3. Формування уявлення про склад грунту методом проведення дослідів.

Що ж, крім перегною, входить до складу грунту?

Щоб відповісти на це запитання слід провести досліди.

Дослід 1. Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку грунту.
- Що ви помітили?(Бульбашки) Зробіть висновок. (У грунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками грунту. У грунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)
- Для чого потрібне повітря в грунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у грунті було більше повітря, його розпушують.)
 

Дослід 2. Візьмемо в бляшану банку грунт. Нагріємо на спиртівці. Над грунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.( Сухою серветкою накриємо грудочку грунту.)
- Що ви помітили? Чому це відбувається?( Серветка стала вологою)
- Який можна зробити висновок? (У грунті міститься вода.)
- Як потрапляє вода в грунт?
(Вода в грунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
- Для чого потрібна вода в грунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з грунту.)

 

Дослід 3. Продовжимо нагрівати грунт. Над ним з’явиться димок і відчуватиметься запах перегною. Зробіть висновок.( До складу  грунту входить перегній.)

Дослід 4. Якщо прожарений грунт покласти у склянку з водою, розмішати, а потім дати відстоятися, то ми побачимо, що на дно склянки осяде шар піску, а над ним буде шар глини. Зробіть висновок.( До складу грунту  входить пісок і глина.)

Дослід 5. Якщо зі склянки відлити відстояної води і повністю випарувати її, то на дні посудини залишиться  трохи білої речовини. Це мінеральні солі. Вони були у грунті, потім розчинилися у воді, а після випаровування перетворилися на маленькі кристалики. Зробіть висновок.( До складу грунту  входять мінеральні солі.)

VI. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз – присядьте,

Два – присядьте, і за парти тихо сядьте.

Тепер ми знаємо, з чого складається грунт.(назвати компоненти з запису на дошці)

Казка «Про ґрунт, пісок і глину»

Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.

Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».

Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.

Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.

Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.

А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.

Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.

І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.

З тих пір так і повелося.

Є в народі таке прислів’я: «На чорній землі білий хліб родить».

5) Зверніть увагу: вода відстоялась, стала прозорою, а на дні склянки ви бачите пісок, глину.

У ґрунті ще є мінеральні солі, тобто поживні речовини. Вони утворилися в ґрунті з перегною під дією бактерій. Без цих мінеральних солей рослини не зможуть рости.

Отже назвемо    склад ґрунту:

1) Повітря.

2) Вода.

3) Перегній.

4) Пісок.

5) Глина.

6) Мінеральні солі.

Зробіть висновок, якщо у ґрунті багато перегною — значить він... (родючий).

Що значить «родючий»? А чи легко зробити ґрунт родючим, ваші міркування?

Наша Україна багата на чорноземи.

Робота в групах.

І група-заселити жителів грунту

ІІ група- Визначити склад грунту

ІІІ група- Записати Що дає людям грунт (або малюнки)

4. Формування уявлення про види грунту.

У грунті може бути різна кількість піску, глини, перегною.

   сл.         Якщо у грунті багато піску,то він називається піщаним. Такий грунт світлого кольору,  він швидко пропускає воду і швидко висихає.

  сл.         Якщо у грунті багато глини, то це грунт – глинистий. Грунт, в якому багато глини, повільно пропускає воду. А коли висихає, то поверхня покривається кіркою, яка не пропускає повітря.

сл.       Якщо у грунті багато перегною, поживних речовин, грунт має чорне забарвлення і називається чорноземом. У такому грунті є вдосталь води і повітря.

  • Як вигадаєте, який грунт найродючіший?(Чорнозем)

сл.       На території України є багато родючих чорноземів, які дарують людям гарні врожаї.

 

2. Робота в парах

 

Гра «Учитель»

 

— Виправте помилки.

 

- Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.

 

- Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.

 

- Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.

 

- Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.

 

- У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

Пригадаємо вивчене на уроці.

- Виконаємо тест. Склади із букв правильних відповідей слово, яке нагадає нам основну властивість грунту.                                          сл.

Основна властивість грунту – це  родючість.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

— Прочитайте висновки на с. 55.

 

— Як відбувається утворення ґрунтів?

 

— Чому родючість уважають основною ознакою ґрунтів?

 

— Що надає ґрунтам чорного забарвлення?

 

— Порівняйте гірські породи та ґрунти. Чим вони схожі, а чим — відрізняються?

 

— Поміркуйте, що відбувалося б на Землі, якби зникли ґрунти.

 

 

VI. Підсумок.

Складаємо сенкан.

сл. 39

Що вивчали на уроці?          Грунт

Який?                                     Родючий, піщаний, глинистий, багатий

Що робить?                          Дарує врожай, з’являється, руйнується,     

                                               зникає, родить, дає домівку.

Речення.                                Грунт потрібен всьому живому.

Висновок.( Як люди повинні ставитись до грунту?) 

                        Люди,   оберігайте і удобрюйте грунти.

 

сл.40

Домашнє завдання: п. с. 53-55

                                    Дослідити 1 група-грунт біля водойм

 2 група-грунт на полі(або в садку)

 3 група-грунтової дороги

сл.
Оцінювання

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Даценко Руслана Миколаївна
    Чудовий конспект уроку!!! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
13670
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку