Мета уроку розглянути особливості гормональної системи, сформувати поняття про гуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму людини, розкрити значення ендокринної системи в підтримання гомеостазу та адаптації організму.
Тема: Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи
Постійність внутрішнього середовища є умовою вільного незалежного життя
Клод Бернард
Мета
навчальна: розглянути особливості гормональної системи, познайомити учнів з її основними термінами і поняттями, сформувати поняття про ендокринну регуляцію фізіологічних функцій організму людини,розкрити значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму,
розвиваюча: розвивати вміння працювати з інформаційними джерелами та складати опорні конспекти,уміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість , комунікативні здібності.
виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я. .
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в групах.
Обладнання й матеріали: таблиці «Вегетативна нервова система», «Залози внутрішньої секреції», розбірна модель головного мозку людини, роздаткові картки.
Базові поняття й терміни: гуморальна регуляція, гормони, залози внутрішньої секреції, ендокринологія, ендокринні захворювання, гіперфункція, гіпофункція.
Концепція уроку: Ознайомити учнів з поняттями «ендокринна регуляція» й «гормони» та основними принципами роботи ендокринної системи; розповісти про залози внутрішньої, змішаної та зовнішньої секреції; порівняти нервову й гуморальну регуляцію.
Хід уроку
I.Організаційний етап. Актуалізація опорних знань.
Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій.
1.Які системи відповідають за регуляцію процесів в організмі?
2.Які відмінності між нервовою і гуморальною регуляцією?
3.Яке значення має саморегуляція фізіологічних процесів в організмі?
4. Навіщо потрібно регулювати процеси, які відбуваються в організмі?
II.Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь вчителя:Умови зовнішнього середовища постійно змінюються, впливаючи на обмін речовин.. Здоровий організм має властивість при цьому швидко відновлювати рівновагу процесів обміну, зберігаючи постійність внутрішнього середовища.
Уявіть собі, як складно: в трьох трилліонах клітин нашого організму одночасно відбуваються безліч різноманітних біохімічних реакцій, а концентрація різноманітних речовин зберігається постійною. Порушення цього механізму саморегуляції є причиною різних захворювань.
Організм людини – саморегулююча система. Завдання саморегуляції є підтримка всіх хімічних, фізичних І біологічних показників роботи організму в певних межах. Стан організму під час якого всі параметри його функціювання залишаються відносно сталими, називається гомеостазом. На підтримку гомеостазу спрямована робота регуляторних системи організму.
Обговоримо разом.
У процесі свого життя людина змінюється, вона росте і розвивається. Як ви вважаєте, яким чином забезпечується узгоджена робота всіх органів і систем, що призводить до потрібних змін?
Французький фізіолог XIX сторіччя Клод Бернард (1813–1878) першим помітив, що всі вищі живі організми активно і постійно протидіють тому, щоб фактори зовнішнього середовища порушили ті умови, які необхідні для підтримки життєдіяльності організму .
III. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми і мети уроку.
Записуємо тему уроку:Принцип роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції.
По закінченні уроку ви повинні називати залози внутрішньої секреції, місце розташування залоз внутрішньої секреції в організмі людини; характеризувати гормони, принцип їх дії, вплав гормонів на процеси обміну і організмі; пояснювати порушення гуморальної регуляції в організмі
Що ви вже знаєте про гуморальну регуляцію систем органів які ми вже вивчили?
(Пошукова робота в групах.)
1 група – гуморальна регуляція органів системи кровообігу.
(Прикладом гуморальної регуляції є дія гормону адреналіну, під впливом якого дрібні судини шкіри, органів травлення, нирок і легенів звужуються, а артеріоли головного мозку, серця , скелетних і м’язів розширюються.)
2 група - гуморальна регуляція роботи органів дихання.
(Процес дихання регулюється нервовою системою і гуморальною. Гуморальний чинник – є кількість вуглекислого газу в крові, від якого залежить частота дихальних рухів і збудження центру дихання в ЦНС.)
3 група - гуморальна регуляція роботи органів шлунково-кишкового тракту.
(Залозисті клітини шлунку рефлекторно, від подразнень нервових закінчень шлунку, виділяють гормон гастрин. Гастрин з кров’ю по капілярах шлунку досягає його залозистих клітин. Під дією гастрину клітини збільшують виділення шлункового соку. Клітини дванадцятипалої кишки виділяють гормони секретин і холецистокинін, які активують процес роботи жовчного міхура і виділення жовчі.)
Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття з матеріалами у підручнику.
Проблемне питання.
Чому людина може жити з однією ниркою ,легенею, без шлунку, але помре якщо видалити маленькі паращитовидні або надниркові залози?
Пам’ятаєте, в казці зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли , мачуха стала трястися. Чи можуть бути схожі перетворення в житті?
Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку?
Щоб пояснити дану проблему, нам потрібно нагадати способи регуляції систем організму людини.
Це може бути регуляція через рідкі середовища організму і з допомогою нервових імпульсів.
Виникає запитання: Порушення діяльності якої із систем може привести до вище описаних відхилень? До появи якісних змін, тобто зовнішніх.
Який же принцип дії нервової системи, нагадайте (рефлекторний)
Дійсно, відхилення від норми в результаті порушень функцій нервової системи буде проявлятися, наприклад, в порушенні координації рухів, зміні поведінки людини.
Порушення механізмів гуморальної регуляції відображається на протіканні процесів життєдіяльності: обмін речовин, ріст, розвиток
1.Поняття про ендокринну регуляцію.
Розповідь учителя
Ендокринна система — одна з найбільш складних і загадкових систем організму. Складних тому, що вона складається з безлічі залоз, кожна з яких може виробляти від одного до десятків різних гормонів, і регулює роботу величезного числа органів, серед них і самих ендокринних залоз. Усередині системи існує особлива ієрархія, що дозволяє точно контролювати її роботу. Загадковість ендокринної системи пов’язана зі складністю механізмів регуляції і складу гормонів. Роль багатьох гормонів досі нез’ясована. А про існування деяких ми тільки здогадуємося — визначити їхній склад поки неможливо. Саме тому ендокринологію — науку, що вивчає гормони та органи, які їх виробляють, вважають однією з найскладніших серед медичних спеціальностей та водночас найперспективнішою. Зрозумівши точне призначення і механізми роботи тих чи інших речовин, ми зможемо впливати на процеси, що протікають в нашому організмі. Адже завдяки гормонам ми з’являємося на світ, саме вони змінюють наше життя, впливаючи на настрій і характер. Сьогодні ми знаємо, що процеси старіння теж перебувають у віданні ендокринної системи.
Ендокринна регуляція — це регуляція фізіологічних процесів в організмі людини, що відбувається за участю гуморальних чинників, які переносяться кров’ю, лімфою та тканинною рідиною. Ендокринну регуляцію забезпечують залози внутрішньої секреції.
2.Ендокринні залози.
Розповідь учителя з елементами бесіди. Одночасно заповнюється таблиця
Виконання завдання у зошиті.
Залози внутрішньої секреції людини.
Залоза внутрішньої секреції |
Норма
Місце розташування |
Функції |
|
Гіперфункція |
Гіпофункція |
||
Гіпоталамус |
|
|
|
Гіпофіз |
|
|
|
Епіфіз |
|
|
|
Щитовидна залоза |
|
|
|
Паращитовидна залоза |
|
|
|
Тимус |
|
|
|
Підшлункова залоза |
|
|
|
Надниркові залози |
|
|
|
Яєчники |
|
|
|
Сім’яники |
|
|
|
Залози утворюють ендокринну систему.
Складання опорного конспекту
Ознаки ендокринних залоз:
• Не мають вивідних проток.
• Свій секрет виводять безпосередньо в кровоносне русло.
• Мають рясне кровопостачання, частіше декілька пар артерій.
• Мають тривалий час до виявлення дії та швидкий розпад гормонів.
• Не мають точного напрямку дії.
До залоз внутрішньої секреції належать: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, паращитовидні , вилочкова (тимус), надниркові залози.
Деякі залози називаються змішаними. У них виробляються не тільки гормони, а й продукти зовнішньої секреції. Це підшлункова та статеві залози.
• Пригадайте, які залози належать до залоз зовнішньої секреції. (Печінка, слинні, потові, сальні залози.)
Складання опорної схеми
У чому ж полягає відмінність між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції?
Учні дають визначення у відмінностях.
3. Гормони
Гормони — високо специфічні біологічно активні речовини, що здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу.
(Пошукова робота в групах з підручником)
Завдання для 1-ї групи: установіть основні властивості гормонів.
Завдання для 2-ї групи: загальні функції гормонів.
Завдання для 3-ї групи: залози організму людини, які відповідають за секрецію гормонів.
Завдання для 4-ї групи: виявити, які гормони синтезують залози внутрішньої секреції і наслідки порушення роботи залоз
Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття питання у підручнику.
Розповідь учителя
Вплив різних гормонів на органи може бути як антагоністичним (протилежної спрямованості), так і синергічним (однакової спрямованості). Антагоністична дія — коли гормони діють протилежно (інсулін та глюкагон), а синергічна дія — коли два або більше гормонів виявляють однакову дію (тироксин і адреналін).
4.Принципи роботи ендокринної системи.
Розповідь учителя
Загальний принцип роботи ендокринної системи полягає в гуморальній регуляції фізіологічних процесів і забезпеченні сталості внутрішнього середовища організму. Він ґрунтується на зворотному зв’язку дії гормонів.
(Пошукова робота з підручником)
У чому полягає принцип зворотного зв’язку в дії гормонів?
Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття питання у підручнику.
5.Порушення діяльності ендокринних залоз
Складання опорної схеми
Запитання до учнів
Які функції виконує ендокринна система в організмі людини?
(Учитель коригує та доповнює відповіді учнів.)
Складання опорного конспекту
Функції ендокринної системи та її значення для організму:
• координує роботу всіх органів і систем організму;
• бере участь у хімічних реакціях, що відбуваються в організмі;
• відповідає за стабільність усіх процесів життєдіяльності організму в умовах зміни зовнішнього середовища;
• спільно з імунною і нервовою системами регулює ріст людини, розвиток організму;
• бере участь у регулюванні функціонування репродуктивної системи людини і його статевої диференціації;
• є одним з генераторів енергії в організмі;
• бере участь в утворенні емоційних реакцій людини і в його психічній поведінці.
Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку організму?
Які ваші гіпотези?( Слово учням)
Ми виявили, що порушення в розвитку можуть бути пов’язані із порушенням діяльності самих залоз, і з порушенням вироблення гормонів (надлишком чи недостачею).
ІV. Узагальнення.
Сьогодні ми виявили причини виникнення різних відхилень від нормального розвитку. Ця тема актуальна не тільки в шкільному курсі, а й на державному рівні. Причиною цього є збільшення кількості людей із ендокринними хворобами. Ви тепер будете знати, що багато із хвороб піддаються лікуванню – головне вчасно розпізнати хворобу і звернутися до спеціаліста. Будьте уважні до свого здоров’я і здоров’я своїх близьких
Термінологічна естафета
Один учень називає термін вивчений на уроці, інший – пояснює його і пропонує новий термін наступному учневі і одночасно всі учні класу працюють з термінологічним словником.
Бесіда
У чому полягає різниця між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції?
Чим відрізняється механізм дії гормонів від механізму дії нервів?
V. Контроль знань
Тестовий самоконтроль знань
1.Що таке гормон?
а- суміш жирів і вуглеводів
б- біологічно активні речовини
в- розчини солей натрію і кальцію.
2.Знайдіть відповідність
1.Ендокринні залози |
А Мають малі розміри |
2.Слинні залози |
Б Виділяють гормони |
3.Молочні залози |
В Залози внутрішньої секреції |
4.Потові залози |
Г Виділяють слину |
|
Д Залози зовнішньої секреції |
|
Е Беруть участь у терморегуляції |
|
|
VI.Підсумок уроку
Учитель аналізує роботу класу.
Рефлексія.
Що нового дізналися?
З якими новими термінами і поняттями ознайомилися?
Які питання хотіли б з’ясувати для себе?
VII.Домашнє завдання.
1. Вивчити відповідні параграфи підручника.
2. Підготувати повідомлення «Як впливає кількість йоду на фізіологічні процеси в організмі?»