Урок ( Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома )

Про матеріал
урок у 8 класі на тему: Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома
Перегляд файлу

Тема: Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома

Мета:

Формування ключових компетентностей:

  • Спілкування державною мовою – уміння усно і письмово висловлювати думки;
  • Уміння вчитися впродовж життя – здатність до пошуку нових знань, набуття нових вмінь і навичок;
  • Соціально-трудова – застосування набутих знань на практиці, взаємоперевірка та самооцінювання.
  • саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати задачі;
  • інформаційної – вміння робити короткий раціональний запис, шукати інформацію, робити висновки й узагальнення;
  • комунікативної – вміння працювати в парі та групі.

 Формування предметних компетентностей: закріпити вміння характеризувати хімічні елементи малих періодів за їх місцем у періодичній системі й будовою атома; поглибити набуті знання про періодичну систему хімічних елементів; знати будову атомів хімічних елементів І-ІІІ періодів, закріпити навички написання електронних схем і формул будови атомів хімічних елементів, вміння користуватися Періодичною системою; стимулювати пізнавальну активність учнів, забезпечити співробітництво під час роботи в групі, усвідомлення власного внеску в загальну діяльність; виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: роздавальний матеріал, періодична система, ТЗН.

Тип уроку: розвиток компетентностей.

Форма проведення: навчально-практичне заняття.

 

Хід уроку

    І. Організаційний момент

       Привітання. Перевірка готовності до заняття. Налаштування на робочий настрій. Побажання успіхів у роботі.

  Розпочинається урок хімії. Налаштовуємося на продуктивну роботу. Г.Огарьов говорив: «хто цінує час, той цінує життя». Тож давайте цінувати кожну хвилину нашого заняття й корисно проживемо 45 хвилин.

    А епіграфом  нашого заняття буде вислів, який потрібно відгадати.

 

Ду

труд

май,

но

пра

щів,

!

 

цюй,

від

пе

гай

кай

ма

ті

ре

не


Думай, працюй, не тікай від труднощів, пере­магай!

Тому на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.

II. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

      Спробуйте відгадати загадку.

              Про нього кожен учень чув,

              В сім'ї сімнадцятим він був

              В Одесі учителював,

              Палату мір очолював,

              Змінив рівняння Клапейрона.

              Відома в хімії персона.  (Д.І.Менделєєв)

        Д.І.Менделєєв говорив: «Розмова й слова потрібні, але вони лише початок, уся суть життя у справах..»

       Ми сьогодні продовжуємо працювати із періодичною системою, записуємо число і класна робота, і давайте пригадаємо раніше вивчений матеріал.

       У кожного на столі є  лист самоконтролю, в якому ви будете фіксувати результати своїх досягнень, за які треба набрати максимальну кількість балів.

      Від вас чекаю наполегливості, нестандартного мислення, впевненості в своїх силах, а також справедливого оцінювання своїх знань, умінь та навичок, так як ви в більшості випадків будете самооцінювати свої знання.

Вправа «Розминка» або «Хімічна атака». За кожну правильну відповідь -0,5 бала.

  1.     Коли та ким був відкритий періодичний закон? (Періодичний закон був відкритий Д. І. Менде­лєєвим у 1869 році)
  2.     Як Д. І. Менделєєв сформулював періодичний закон? (Властивості простих речовин, а та­кож форми і властивості сполук хімічних еле­ментів перебувають у періодичній залежності від величини атомної ваги елементів)
  3.     Які вчені здійснили спроби систематизувати хімічні елементи?(Джон Ньюлендс, І. Деберейнер, А. Шанкуртуа, Л. Мейєр.)
  4.     Що таке період? (ряд хімічних елементів, які розпочинаються лужними метелами і закінчуються інертними газами)
  5.     Як в періодах змінюються металічні властивості? періодах зліва направо металічні властивості послаблюються, а неметалічні посилюються).
  6.     Що таке група? Скільки груп у періодичній системі хімічних елементів?
  7.     Як змінюються властивості у головних підгрупах? (в головних підгрупах зі збільшенням порядкового номера елемента металічні властивості посилюються, а неметалічні послаблюються).
  8.     Що показує порядковий номер елемента?
  9.     До якої групи належать лужні металічні еле­менти?
  10. Назвіть найбільш електронегативний елемент.
  11. Що таке атомна орбіталь? (це геометричний образ, який відповідає простору навколо ядра, ймовірність перебування електрона в якому є досить високою)
  12. Що таке нуклонне число і що воно показує? (це сума протонного та нейтронного чисел)
  13. Яких елементів у періодичній системі більше: металічних чи неметалічних?
  14. Назвіть формулу кисню.
  15. Як змінюється електронегативність елементів у періоді зліва направо? (зліва направо у періоді ен збільшується)
  16. Який елемент надає кісткам міцності?
  17. Дайте сучасне формулювання періодичного зако­ну. (Властивості елементів, а також утво­рених ними сполук перебувають у періодичній залежності від величини зарядів ядер їх ато­мів)

2.Самостійна робота «Виправ помилки». Взаємоперевірка. За правильно виконану самостійну роботу – 6 балів.

     Учням пропонуються речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити.
1. Речовина складається з молекул, які в свою чергу з протонів (атомів).
2. Атом складається з протонів та електронної оболонки (ядра).
3. Ядро має негативний заряд, електронна оболонка – позитивний (навпаки).
4. До складу ядра входить два види нуклонів, а саме: протони та електрони (нейтрони).
5. Найбільш розповсюдженим елементом у Всесвіті є Гелій (Гідроген).

6. Йони мають негативний заряд (і позитивний).

7.Атом алюмінію має 13 електронів, 13 протонів, 13 нейтронів.(14 нейтронів)

8.Елементи VII групи головної підгрупи називаються лужні метали (галогени)

9.Формула вищого оксиду фосфору – Р2О6 2О5)

10.Електронна формула атома магнію

11.Формула водневої сполуки для елементів головної підгрупи V групи – RH3

12.Літій має найбільшу електронегативність.(найменшу)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Випереджальне завдання. Поетична хвилинка

Система ось періодична,                                                            Вертикальний силует.

Що на вигляд мовби звична.                                                      Ти таблицю цю пізнай

Ти пізнай  секрет її -                                                                    І творця запам'ятай,

В ній закони хімії.                                                                        Бо закон періодичний

Елементи струнко в ряд,                                                             Це був наслідок логічний

Мов солдатики, стоять.                                                               Менделєєвських думок.

Ось періоди, їх сім  -                                                                    Та про це у нас урок.

Неоднакові усі:

Є великі, є малі.

Ти тримай це в голові.

Груп в таблиці є октет-

    Слово вчителя

         Сьогодні ми продовжуємо вивчати періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва, тема нашого уроку: «Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома».

 

IV.Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

Метод «Асоцiативний кущ»

Характеристика елемента

 

Результатом роботи мають  бути пункти Плану-характеристики хімічного  елемента

      Місце елемента в періодичній системі дають змогу різнобічно і безпомилково характеризувати хімічний елемент і його сполуки, тому ми сьогодні закріпимо вміння характеризувати хімічні елементи малих періодів; поглибимо набуті знання про періодичну систему хімічних елементів; закріпимо навички написання електронних схем і формул будови атомів хімічних елементів, тому перед тим, як давати характеристику елемента виконаємо вправу «Хто швидше?»

Вправа  «Хто швидше?», працюємо в парах, пари обмінюються карточками, за правильно виконану самостійну роботу – 2 бала.

п/п

Назва хімічного елемента

Порядковий номер

Період

Група

Електронна формула

1

 

4

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

2

4

 

4

 

 

 

 

        Хвилинка-відпочинку « Хто таблицю добре знає, той загадки відгадає»

1. Берил - чудовий мінерал.

Він й елементу назву дав. (Берилій)

2. Назва цього континенту

Дала й назву елементу. (Європій)

3. Ти в Каліфорнії бував?

Та й елемент ще й хтось назвав. (Каліфорній)

4. Його, як камінь, хтось назвав.

В таблиці перший він метал. (Літій)

5. Забудемо тепер про осмос,

Полетимо в відкритий космос.

Система сонячна струнка.

Планета сьома там яка? (Плутоній)

6. Із променем подібне є.

Він радіацію дає. (Радій)

7. Із грецької "барис" - важкий,

А для загадки він -  легкий. (Барій)

8. А цей ось назвою своєю

Герою вдячний Прометею. (Прометій)

Отже,  ми з вами достатньо озброєні знаннями про періодичну систему хімічних елементів, про будову атома, тому готові характеризувати хімічні елементи.

      Скористаємося бланком характеристики елемента за положенням у періодичній системі. (Кожен учень отримує алгоритм складання характеристики елемента, що спільно виробили на попередньому етапі уроку для роботи) .

          Бланк характеристики елемента за положенням у періодичній системі

1. Символ, назва хімічного елемента

 

2. Порядковий номер

 

3. Відносна атомна маса

 

4. Заряд ядра атома

 

5.Загальна кількість електронів, протонів, нейтронів

 

6. Номер періоду (великий, малий)

 

7. Кількість електронних рівнів

 

8. Номер групи, головна чи побічна підгрупа

 

9. Схема будови атома

 

10. Електронно-графічна схема будови атома

 

11. Формула простої речовини, метал чи неметал

 

12. Формула вищого оксиду, його характеристика

 

13. Формула леткої сполуки з Гідрогеном, якщо є

 

14. Порівняльна характеристика властивостей з елемен-тами в підгрупі

 

15. Порівняльна характеристика властивостей з елемен-тами в періоді

 

Робота у групах (дати характеристику хімічному елементу з порядковим номером « 11 – це Натрій, робота з бланком характеристики, робота з підручником стор.94). На виконання роботи – 5 хвилин.

Обираємо скіпера ( керівник групи ):

-зачитує завдання групи;

-організовує порядок виконання;

-пропонує учасникам групи висловитися по черзі;

  • заохочує групу до роботи;
  • визначає доповідача.

Вправа «Правила»

Давайте пригадаємо правила роботи в групі

  • Не перебивати один одного.
  • Допомагати
  • Поважати
  • Слухати
  • Бути доброзичливим
  • Виконувати правило «піднятої» руки
  • Кожна думка має право на існування
  • Бути толерантним
  • Бути активним

 

Вправа «Навчаючи – учусь»

Із 4 осіб обирається учень, що може пояснити, як розв’язати задачу. Після цього – кожен індивідуально її розв’язує. Правильний  розвязок  демонструється на екрані.

1.Формула вищого оксиду хімічного елемента Е2О5. Відносна молекулярна маса його леткої сполуки з Гідрогеном – 125. Визначте елемент.

2. Відносна молекулярна маса оксиду елемента ІІІ групи дорівнює 102. Встановіть, який це елемент, напишіть його електронну формулу.

 

3.Елемент другої групи утворює оксид, який має відносну молекулярну масу 40. Визначте елемент.

Памятка

      Розв'язання задачі у групі

1.Прочитайте задачу.

2.Домовтесь, хто за ким називатиме своє питання

3.Виконуйте кожен свою частину роботи.

4.Обговоріть у групі правильність роботи кожного.

5.Дайте оцінку роботи кожного в групі.

6.Визначте хто буде повідомляти класу про результати роботи.

 

Робота біля дошки.  Охарактеризувати будову атома Літію за положенням його в періодичній системі.

Положення елемента в періодичній системі

Будова атома

1. Назва елемента

Літій

6. Хімічний символ

Li

2. Порядковий номер елемента

3

7. Заряд ядра атома

Кількість протонів у ядрі

Кількість електронів у атомі

3

3. Номер періоду

2

8.Кількість електронних шарів

2

4. Номер групи, підгрупа

І

9. Кількість електронів зовнішнього шару

1

5. Відносна атомна маса

7

10. Нуклонне число (сума протонів і нейтронів)

7

Вправа «Встанови відповідність» встанови відповідність між атомом хімічного елемента та кількістю електронів на його електронних шарах

1) N

а) 2, 8, 1

2) Cl

б) 2, 8, 5

3) Р

в) 2, 5

4) Li

г) 2, 8, 7

 

д) 2, 1

“Лінгвістична розминка”

  1.          Назвіть елементи, що починаються на букву “а”.

2. Із букв б, л, м, р, о, х складіть назви елементів-галогенів (Хлор, Бром).

3. Зі складів –дні-,   -ра-, -маг-, -літ-, -ній-, -ні- складіть назви елементів-металів (Літій, Радій, Магній).

4. Скласти назви елементів з букв слова: Платина і Криптон.

5. Складіть назви елементів із букв слова Протактиній.   

Лист самоконтролю

Завдання

К-ть балів в групі, парі

К-ть інд. балів

Разом

1.

Вправа «Розминка»

 

0,5 балів

 

2.

Вправа «Виправ помилки»

 

6 балів

 

3.

Вправа «Хто швидше?»

2 бала

 

 

4.

 Характеристика елемента

 

2 бала

 

5.

Вправа «Діаграма Венна»

2 бала

 

 

6.

Вправа «Навчаючи – учусь»

2 бала

 

 

7.

Робота біля дошки

 

2 бала

 

8.

Вправа «Встанови відповідність»

 

2 бала

 

 

Разом:

 

 

 

14-16 – 10-12 балів, 12-13– 9 балів, 10-11– 8 балів,   8-9– 7 балів, 6-7– 6 балів,  4-5– 5 балів, 3– 4 бала. Якщо ви хочете, щоб ваша праця на уроці була оцінена такою оцінкою, повідомте мене.

Підведення підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами довідалися багато нового про хімічний елемент.
Зокрема:
• Всі хімічні елементи розташовані в періодичній системі хімічних елементів, яка була

створена Д.І. Менделєєвим у 1861 році.

• Періодична система складається з періодів та груп.

• Кожний хімічний елемент крім назви та символу має порядковий номер, атомну масу та певну будову. 

• Порядковий номер вказує на кількість протонів та електронів атома хімічного елемента.
Висновок: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва – унікальний довідковий посібник хіміка, що містить відповіді на багато питань про будову атомів, властивості елементів та їх сполук. 

Чим більше ми з вами будемо користуватися періодичною системою тим більше в цьому будемо переконуватися.

Рефлексія

  •    Що сподобалось?
  •    Над чим ще потрібно попрацювати?
  •    Чи стануть вам у пригоді здобуті знання?

Домашнє завдання

10-12 балів Скласти кросворд по темі «Періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»

На 7-9 балів  завдання № 2 на ст.95

На 4-6 балів повторити  правила і написати електронну конфігурацію елемента з № 9.

     Наш урок мені хочеться закінчити словами Д. І. Менделєєва: «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудову і розвиток обіцяє».

Урок пройшов, як одна мить, дзвінок вже незабаром продзвенить.

Прийміть усі ви на прощання мої найкращі побажання.

Здорові будьте, гарно вчіться,

Шануйтесь і наполегливо трудіться.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
1 січня 2020
Переглядів
13997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку