Урок "ХАРЧОВІ ДОБАВКИ, Е - ЧИСЛА, ЇХ ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ"

Про матеріал

Тема: «ХАРЧОВІ ДОБАВКИ, Е - ЧИСЛА, ЇХ ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ»

Мета:

Навчальна: cформувати знання про хімічний склад сучасної продукції, поняття харчові добавки: «консерванти», «барвники», «підсолоджувачі» та їх вплив на організм людини; вивчити вимоги до маркування продуктів;

Розвиваюча: розвивати навички здорового способу життя та бережливого ставлення до свого здоров'я.

.

Перегляд файлу

Тема: «ХАРЧОВІ ДОБАВКИ, Е - ЧИСЛА, ЇХ ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ»

Мета:

Навчальна: cформувати знання про хімічний склад сучасної продукції, поняття харчові добавки: «консерванти», «барвники», «підсолоджувачі» та їх вплив на організм людини; вивчити вимоги до маркування продуктів;

Розвиваюча: розвивати навички здорового способу життя та бережливого ставлення до свого здоров’я.

Виховна: виховувати повагу до науки, розуміння необхідності проведення наукових досліджень та їх значення для існування людства.

Обладнання: комп’ютер, проектор, опорні конспекти, презентація «Харчові добавки», слайди до уроку, етикетки до харчових продуктів, відеоматеріали: «Шкідливість харчових добавок».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.


План проведення уроку

1.Організаційна частина.

     Перевірка готовності учнів до уроку.

2. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
3. Мотивація навчальної діяльності.

 Повідомлення теми, мети, уроку.

4. Вивчення нового матеріалу.

    План вивчення
4.1 Поняття про харчові добавки.

4.2 Класифікація харчових добавок.

4.3 Шкідливість харчових добавок.

4.4 Вимоги до етикування харчових продуктів

5. Узагальнення і систематизація знань.

6. Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ)
Ми часто купуємо з вами продукти, на етикетках яких значиться буква "Е" з номером. А чи задумувались ви про те:
- Що це означає?
- Чому продукти харчування можуть досить тривалий час зберігатися?
- Як подовжують термін придатності продуктів і створюють ілюзію смаку, кольору і запаху. На ці та інші запитання ми спробуємо сьогодні знайти відповідь.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Повідомлення теми, мети, уроку.
Сьогодні ми продовжуємо вивчення теми «Органічні сполуки і здоров’я людини». Своє призначення вони знайшли в усіх сферах людського життя: в побуті, в комп’ютерах, в одязі та їжі. Щоб більше дізнатися якою є їжа ХХІ століття, ми розглянемо сьогодні тему: Харчові добавки, Е – числа, їх шкідливий вплив.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Поняття про харчові добавки.

Харчові добавки - це речовини природного й штучного походження, спеціально внесені в харчові продукти для досягнення певних технологічних ефектів (кольору, стійкості до псування, збереження структури й зовнішнього вигляду продуктів. Це простий та дешевий спосіб надати продукту привабливий вигляд і колір, посилити смак, а також продовжити тармін зберігання.

Харчові добавки  використовуються людиною багато століть: сіль, спеції – перець, гвоздика, мускатний горіх, кориця - мед відомі людям з незапам'ятних часів. Однак широке використання харчових добавок почалося в кінці XIX ст. У 1907 році співробітник Імператорського університету Токіо (Японія) Кікунае Ікеда вперше одержав білий кристалічний порошок, який посилював смакові відчуття. У 1909-му  він запатентував свій винахід, і глутамат натрію почав переможну ходу по планеті. Сьогодні жителі Землі щорічно споживають його в кількості понад 200 тисяч тонн. Тим часом у  медичній літературі з'являється все більше даних про те, що глутамат натрію негативно впливає на головний мозок, погіршує стан хворих бронхіальною астмою, приводить до руйнування сітківки ока і глаукоми.

Раніше назви цих хімічних речовин писали на етикетках продуктів повністю, але вони займали так багато місця, що в 1953 році в Європі, було вирішено змінити повні назви цих речовин буквою Е (від Europe) з цифровими кодами, ідентифікованими згідно Міжнародної системи класифікації (INS).

Згідно цієї системи харчові добавки діляться на групи за принципом дії:

2. Класифікація харчових добавок .

Е100-ЕІ199-Барвники - підсилюють або відновлюють колір продукту.
Е200-ЕІ299-Консерванти - підвищують строк зберігання продуктів, захищаючи їх від мікробів, грибків, бактеріофагів, хімічні добавки, що стерилізують, при дозріванні вин.
Е300-І399-Антиокислювачі - захищають від окислювання, наприклад, від прогоркания жирів і зміни кольору. .
Е400-І499-Стабілізатори - зберігають задану консистенцію. Загущувачі - підвищують в'язкість.
Е500-І599-Эмульгатори - створюють однорідну суміш фаз, що не змішують, (наприклад, води й олії ).
Е600-І699-Підсилювачі смаку й запаху .
Е900-І999-Піногасники - попереджають або знижують утворення піни . У ці групи, а також у нову групу - Е1000 - входять глазурувателі , підсоложувачі , розпушувачі й інші добавки. Цей вид добавок повністю заборонений в Україні
      3. Шкідливість харчових добавок .
Більшість харчових добавок – штучно створені речовини, чужерідні для нашого організму – тому багато з них є токсичними і шкідливими для здоров’я.

Секрет нашого здоров‘я якраз і полягає в тому, аби НЕ купувати і НЕ споживати продуктів, що містять шкідливі барвники, ароматизатори, консерванти та такі загадкові коди “Е”.

Розпізнати шкідливі продукти іноді буває до смішного просто – яскраво-червоне морозиво з ніби-то полуничним наповнювачем. Насправді ж яскраві природні кольори моркви, буряка чи вишні у поєднанні з іншими компонентами дають пастельні тони з притаманними їм відтінками. Все інше – суцільні барвники.

Небезпечні харчові добавки
- викликають злоякісні пухлини: Е103, Е105, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е210, Е211, Е213-217, Е240, Е330, Е447.
- викликають захворювання шлунково-кишкового тракту: Е221-226, Е320-322, Е338-341, Е407, Е450, Е461-466.
- алергени: Е230-232, Е239, Е311-313.
- викликають хвороби печінки й нирок : Е171-173, Е320-322.
Повідомлення учня.

4. Харчові добавки природного походження .
Е101 – рибофлавін. Це не що інше, як вітамін В2..
Е160a – каротини. Речовини, близькі за властивостями до вітаміну А.
Е161b – лютеїн. Вітаміноподібна речовина, що сприяє поліпшенню зору, використовується в ліках.
E163 – антоціани. Рослинні пігменти, що надають забарвлення листкам і пелюсткам квітів.
E181 – таніни. Група речовин, аналогічних компоненту чаю, що додають йому терпкий смак.
E202 – калію сорбіт. Один з найбільш популярних консервантів, абсолютно нешкідливий.
Е260 – оцтова кислота. Нешкідливий компонент натурального походження.
E296 – яблучна кислота. "Кислинка" яблучного походження.
Е270 – молочна кислота. Природна речовина, що утворюється при молочнокислому бродінні (скисання молока, квашення капусти та ін.)
E290 – карбон диоксид. Не що інше, як вуглекислий газ, що перетворює напій у газовану воду.
Е300 – аскорбінова кислота. Всіма улюблений вітамін С, одиниця імунітету.
E306-Е309 – токофероли. Іншими словами, це вітаміни Е різних форм.
Е406 – агар-агар. Незважаючи на підозріло часте використання в кондитерській промисловості, натуральний і нешкідливий.
Е440 – пектини. Вони присутні у всіх наземних рослинах (особливо багато в яблуках). Сприяють очищенню кишечнику, виводять шлаки.
Е500 – натрій гідрогенкарбонат. Не що інше, як харчова сода.
Е507 – соляна кислота. Аналогічна речовина виробляється у нас в шлунку.
Е641 – L-лейцин. Одна з корисних амінокислот.

5. Вимоги до етикування харчових продуктів (повідомлення учнів)
Усі харчові продукти, що знаходяться в реалізації в Україні, стикуються державною мовою України та містять у доступній для сприймання споживачем формі інформацію про:
1) назва харчового продукту;
2) назву та повну адресу і телефон виробника, адресу потужностей (об’єкта) виробництва;
3) кількість нетто харчового продукту у встановлених одиницях виміру (вага, об’єм або поштучно);
4) склад харчового продукту у порядку переваги складників, у тому числі харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались у його виробництві;
5) калорійність та поживну цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у встановлених одиницях виміру на 100 грамів харчового продукту;
6) кінцеву дату споживання «Вжити до» або дату виробництва та строк придатності;
7) номер партії виробництва;
8) умови зберігання та використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання та використання для забезпечення його безпечності та якості;
9) застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров’я при його споживанні;
10) наявність чи відсутність у харчових продуктах генетично модифікованих організмів (ГМО), що відображаються на етикетці харчового продукту написом «з ГМО» чи «без ГМО» відповідно.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ і СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Тестова робота для закріплення  вивченого матеріалу :

1. Харчові добавки це:

А) група природних речовин;

Б) група синтетичних речовин;

В) група природних і синтетичних речовин;

Г) група хімічних речовин.

2. Що означає літера «Е»:

А) система кодифікації, розроблена в Європі;

Б) в перекладі з англійської «їстівний»

В) в перекладі з англійської «неїстівний»

Г) в перекладі з німецької «неїстівний»

3. Е 200-299 це…

А) барвники

Б) стабілізатори

В) емульгатори

Г) консерванти

4. Е 600-699 це:

А) барвник

Б) підсилювач смаку  смаку і аромату

В) антиокислювач

Г) емульгатор

5. Е 500-599 це:

А) барвник

Б) підсилювач смаку і аромату

В) антиокислювач

Г) емульгатор

6. Функція барвників:

А) підсилюють і відновлюють колір

Б) підвищують термін зберігання

В) зберігають задану консистенцію

Г) створюють однорідну суміш

7. Функція стабілізаторів:

А) підсилюють і відновлюють колір

Б) підвищують термін зберігання

В) зберігають задану консистенцію

Г) створюють однорідну суміш

8. Функція антиокислювачів:

А) підсилюють смак і аромат

Б) запобігають утворенню піни

В) підвищують термін зберігання

Г) захищають від згіркнення і зміни кольору

9. Мета застосування харчових добавок:

А) збереження поживних цінностей

Б) здешевлення технологічного процесу

В) зменшення терміну зберігання

Г) надання поживної цінності

10. Класи харчових добавок це…

А) поділ на великі групи, залежно від функції, яку виконують;

Б) поділ на невеликі групи, залежно від функції, яку виконують;

В) поділ на підгрупи, залежно від функції, яку виконують.

VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Можна зовсім по-різному ставитися до тих чи інших харчових добавок. 100 років тому кокаїн теж вважався харчовою добавкою, і в напої того часу спокійно його додавали. У свій час одним із запатентованих препаратів проти кашлю був «героїн», а у 60-ті роки безпечним стимулятором вважався метамфетамін. І лише через 5 років широкого його застосування лікарі дізналися про смертельно шкідливі побічні дії. Ось чому у нас немає ніякої впевненості, що через 5 років якийсь природний барвник не визнають психотропною речовиною, що призводить до розладів нервової системи. А тому турбота про власне здоров‘я стає сьогодні не лишень модною течією, а й якоюсь часточкою боротьби за краще життя прийдешніх поколінь. Ото ж всі ви добре сьогодні працювали, тому отримуєте такі результати.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник: Г.А. Лашевська,А.А. Лашевська Хімія 11 клас, параграф 16.

Творче завдання.

І рівень

1 група. Вам потрібно приготувати кондитерські вироби. Які Е-добавки ви будете використовувати?

2 група. Вам потрібно приготувати молочні продукти тривалого зберігання. Які
Е-добавки ви будете використовувати?

3 група. Вам потрібно приготувати м’ясні продукти тривалого зберігання. Які Е-добавки ви будете використовувати?

ІІ рівень

Повідомлення у зошит на тему:

Небезпечні та заборонені харчові добавки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток:

 

Доповідь учня на тему: «Шкідливість харчових добавок» .

За останні десятиліття в наше життя лавиною увірвалися пластикові матеріали, синтетичний одяг, ціла низка штучних миючих, косметичних та лікувальних засобів.

Ці зміни стосуються також продуктів харчування. Більшість з них містить цілу низку штучно синтезованих сполук - Е-добавок.

До цього часу ведуться дебати про вплив харчових добавок на організм людини. Доведено безліч фактів негативного впливу таких речовин на здоров'я людей. У зв'язку з вживанням барвників та консервантів частішають випадки алергії і запальних реакцій. Застосовувані нітрити викликають печінкові коліки, стомлюваність, зміна психоемоційного стану людини.Порушується робота кишечника і шлункового тракту, що нерідко призводить до онкології і серцево-судинним захворюванням. Багатьом астматикам взагалі не можна вживати такий антиокислювач як Е-311 і багато інших. У будь-який момент це може спровокувати різкий напад астми. Потрапляючи в організм людини харчові добавки, підвищують рівень холестерину, що особливо небезпечно для літніх людей. У США відомий вчений Джон Олні провівши курс експериментів, виявив, що глутамат натрію викликає у щурів серйозні пошкодження мозку. Більш того, при його частому вживанні людина взагалі перестає відчувати нормальний смак продуктів харчування.

Японські вчені підтвердили негативний вплив харчових добавок E на сітківку очей. Дуже небезпечним є підсолоджувач аспартам. При певній температурі (понад 30 градусів) він розпадається на токсичний метанол і небезпечний формальдегід. Постійне вживання такої речовини викликає головний біль, депресію, алергічні реакції. Він провокує постійну спрагу в організмі.

До вибору продуктів харчування слід підходити дуже відповідально. У наш час практично у всіх продуктах харчування і напоях присутні харчові добавки E, і не тільки. Звичайно, на організм кожної людини вони можуть надавати різну дію. Хочеться сподіватися, що сучасна людина і кожен з нас, незважаючи на високий ритм і складність життя, буде приділяти збереженню свого здоров’я достатньо уваги

doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
2054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку