конспект уроку з хімії для 11 класу на тему "Насичені одноосновні карбонові кислоти"

Про матеріал

Конспект уроку з хімії для 11 класу на тему "Насичені одноосновні карбонові кислоти" допоможе учителю ознайомити учнів із карбоновими кислотами, розглянути електронну та структурну формули, гомологічний ряд карбонових кислот; сформувати поняття про карбоксильну групу; розвивати вміння порівнювати, анлізувати.

Перегляд файлу

Тема: Насичені одноосновні карбонові кислоти

Мета: Ознайомити учнів із карбоновими кислотами, розглянути електронну та структурну формули, гомологічний ряд карбонових кислот; формувати поняття про карбоксильну групу; розвивати вміння порівнювати, анлізувати.

Обладнання: зразки одноосновних карбонових кислот                                                             

Поняття й терміни: одноосновні карбонові кислоти, карбоксильна група, мурашина кислота, оцтова кислота.                                         

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми: словесні ( бесіда, пояснення, міні-лекція, робота з                  підручником ), контролюючі ( тестування )                                                                                          

Література для вчителя:

1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія 8-11 класи

2. Буринська Н. М.: Хімія, 11-й кл. – К., Перун, 2001.

3.Янісевич В. Навчання як дослідження // Хімія . Шкільний світ. – 2008.– № 32 (572). – С. 10-12

Література для учнів: Буринська Н. М.: Хімія, 11-й кл. – К., Перун, 2001.

 

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент                                                          2 хв.
  2. Актуалізація опорних знань                                                   8 хв.
  3. Мотивація навчальної діяльності                                          3 хв.
  4. Виклад нового матеріалу                                                        20 хв.
  5. Узагальнення і систематизація знань                                    7 хв.
  6. Підсумки уроку                                                                        3 хв.
  7. Домашнє завдання                                                                   2 хв.

 

 

 

Хід уроку

Зміст уроку

Методичні

прийоми

1. Організаційний момент

Бесіда

2. Актуалізація опорних знань

Тест «Альдегіди»

(Кожен рівень оцінюється 3 балами.)

I рівень

1.  До альдегідів належать:

а) фенол; б) етаналь; в) етанол.

  1.      Функціональна група альдегідів:

а) - ОН; б) - СОН;  в) - СООН.

  1.      Ацетальдегід—це:

а) безбарвний газ; б) безбарвна рідина; в) тверде тіло,

II рівень

1.  Виберіть ряд сполук гомологічного ряду аль­дегідів:

а) пентаналь, гексаналь, етанол; б) етаналь, пропаналь, бутаналь.

2. Знайдіть ізомери:

а) СН3 СН2– СН2–СОН;        в)СН3– СН2 – СН(СН3)–СОН;                     

 

б)             СН3                           г) СН3 – СН(СН3) – СН2 – СОН.

                 І

     СН3 – С – СОН ;

                 І

                СН3                                                                                                                               

            З. Реакції, які характеризують хімічні власти­вості альдегідів:

а) окиснення; б) част­кового окиснення; в) при­єднання; г) всі згадані ре­акції.

ІІІ рівень

1. Зв'язок між атомами Карбону й Оксигену в альдегідній групі:

а) подвійний; б) одинарний; в) поляризований; г)неполяризований.

2. Реакція «срібного дзеркала» належить до ре­акцій:

а) окиснення; б) часткового окиснення; в) реакції якісного аналізу.

IVрівень

Який  ланцюг  перетворень можливо здійснити:

а) СН3СОН → С2Н5ОН → С2Н4→С2Н2→ СН3СОН;

б) СН3СОН → С2Н5ОН → С2Н2→СНзСОН → С2Н4;

в) СН3СНО → С2Н4→ С2Н2-→ СН3СОН → С2Н5 ОН.

Відповіді: І рівень :  1) б; 2) б; 3) б.

                   ІІ рівень: 1)б; 2) б, в, г; 3) г.

                ІІІ рівень: 1) а, в; 2) б, в

                ІVрівень: а.

Тестування

3. Мотивація навчальної діяльності 

Ми продовжуємо знайомитися з оксигеновмісними органічними сполуками.

Пригадайте зустрічі з кропивою.

  •     Що саме викликає опіки на шкірі?
  •     Що це за речовина?
  •     Яке місце вони займають у світі органічних сполук?

Бесіда

4. Виклад нового матеріалу  

       План

1. Дослідження будови функціональної групи.       

2. Дослідження особливостей функціональної групи.

3. Дослідження ізомерних можливостей карбонових кислот.

4. Уточнення інформації.

 

1. Дослідження будови функціональної групи.       

 Пригадайте реакцію « срібного дзеркала ».

  •     Що є продуктом цієї реакції?
  •     Спробуйте виділити функціональну групу з оцтової кислоти:                             О

                                          //

                             СН3 – С

                                           \

                                            ОН

Розглянемо гомологічний ряд карбонових кислот.

( Учні працюють з таблицею 2 «Карбонові кислоти» з підручника )

  •     Дайте визначення карбоновим кислотам і запропонуйте їх загальну формулу.

Карбонові кислоти – це органічні сполуки, в молекулах яких міститься функціональна карбоксильна група, сполучена з вуглеводневим радикалом.

Для запамятовування виберіть зручну для вас загальну формулу насичених карбонових кислот:

          О

                //

        R – C ;                   R – COOH ;             CnH2n+2COOH ;

                \

                  OH

2. Дослідження особливостей функціональної групи.

Назва «карбоксил» походить від термінів карбоніл і гідроксил.

Розглянемо більш детально карбоксильну групу на електронному рівні.

( Учні працюють групами, досліджуючи електронні формули пропанової, бутанової та пентанової кислот. )

  •     Як зміщується електронна густина в карбоксильній групі?
  •     Яким чином впливає радикал на карбоксильну групу?
  •     Напишіть електронні формули відповідних кислот.
  •     Спрогнозуйте можливі хімічні властивості карбонових кислот.

 

3. Дослідження ізомерних можливостей карбонових кислот.

Складіть структурні формули ізомерів карбонових кислот : пропанової, бутанової, пентанової, гексанової.

( Учні працюють у групах. )

  •     Яку кількість ізомерів ви склали?
  •     Чому не існує ізомерів для пропанової кислоти?

Спробуйте дати назви ізомерам пентанової та гексанової кислот, враховуючи таке:

  1.   ізомерія карбонових кислот залежить тільки від ізомерії вуглеводневого радикалу;
  2.   нумерація вуглеводневого скелету починається з Карбону функціональної групи;
  3.   назва ізомерів походить від назв відповідних вуглеводнів із додаванням закінчення – ова і слова кислота.

 

4. Уточнення інформації.

(Демонстрація зразків одноосновних карбонових кислот.)

Мурашина кислота – безбарвна рідина з різким запахом. Кипить при 101оС.

Розчиняється у воді у будь-яких пропорціях. Викликає опіки на шкірі. Міститься у виділеннях залоз деяких мурашок, а також у деяких рослинах.

Оцтова кислота при звичайній температурі – безбарвна рідина з характерним запахом. При температурі нижче   +16,6оС вона твердне, утворюються кристали. Внаслідок чого вона має назву «льодяної оцтової кислоти». Оцтова кислота розчиняється у воді у будь-яких пропорціях. 3 – 9%-й водний розчин її відомий під назвою оцет.

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

Робота з таблицею.

 

Бесіда

 

Пояснення

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

Робота в групах,

бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах,

бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міні-лекція

 

5. Узагальнення і систематизація знань 

 Питання:

1. Які сполуки належать до класу карбонових кислот?

2. Як з погляду хімії пояснити опіки кропивою?                               

Бесіда

6. Підсумки уроку

Взаємоперевірка та взаємооцінювання навчальної діяльності учнів на уроці з допомогою вчителя.

Бесіда

7. Домашнє завдання

Скласти формули ізомерів октанової кислоти і дати їм назви за міжнародною номенклатурою IUPAC.

§

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
2528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку