Конспект уроку з хімії для 11 класу на тему "Насичені одноосновні карбонові кислоти" допоможе учителю ознайомити учнів із карбоновими кислотами, розглянути електронну та структурну формули, гомологічний ряд карбонових кислот; сформувати поняття про карбоксильну групу; розвивати вміння порівнювати, анлізувати.
Тема: Насичені одноосновні карбонові кислоти
Мета: Ознайомити учнів із карбоновими кислотами, розглянути електронну та структурну формули, гомологічний ряд карбонових кислот; формувати поняття про карбоксильну групу; розвивати вміння порівнювати, анлізувати.
Обладнання: зразки одноосновних карбонових кислот
Поняття й терміни: одноосновні карбонові кислоти, карбоксильна група, мурашина кислота, оцтова кислота.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: словесні ( бесіда, пояснення, міні-лекція, робота з підручником ), контролюючі ( тестування )
Література для вчителя:
1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія 8-11 класи
2. Буринська Н. М.: Хімія, 11-й кл. – К., Перун, 2001.
3.Янісевич В. Навчання як дослідження // Хімія . Шкільний світ. – 2008.– № 32 (572). – С. 10-12
Література для учнів: Буринська Н. М.: Хімія, 11-й кл. – К., Перун, 2001.
Структура уроку
Хід уроку
Зміст уроку |
Методичні прийоми |
1. Організаційний момент |
Бесіда |
2. Актуалізація опорних знань Тест «Альдегіди» (Кожен рівень оцінюється 3 балами.) I рівень 1. До альдегідів належать: а) фенол; б) етаналь; в) етанол.
а) - ОН; б) - СОН; в) - СООН.
а) безбарвний газ; б) безбарвна рідина; в) тверде тіло, II рівень 1. Виберіть ряд сполук гомологічного ряду альдегідів: а) пентаналь, гексаналь, етанол; б) етаналь, пропаналь, бутаналь. 2. Знайдіть ізомери: а) СН3 – СН2– СН2–СОН; в)СН3– СН2 – СН(СН3)–СОН;
б) СН3 г) СН3 – СН(СН3) – СН2 – СОН. І СН3 – С – СОН ; І СН3 З. Реакції, які характеризують хімічні властивості альдегідів: а) окиснення; б) часткового окиснення; в) приєднання; г) всі згадані реакції. ІІІ рівень 1. Зв'язок між атомами Карбону й Оксигену в альдегідній групі: а) подвійний; б) одинарний; в) поляризований; г)неполяризований. 2. Реакція «срібного дзеркала» належить до реакцій: а) окиснення; б) часткового окиснення; в) реакції якісного аналізу. IVрівень Який ланцюг перетворень можливо здійснити: а) СН3СОН → С2Н5ОН → С2Н4→С2Н2→ СН3СОН; б) СН3СОН → С2Н5ОН → С2Н2→СНзСОН → С2Н4; в) СН3СНО → С2Н4→ С2Н2-→ СН3СОН → С2Н5 ОН. Відповіді: І рівень : 1) б; 2) б; 3) б. ІІ рівень: 1)б; 2) б, в, г; 3) г. ІІІ рівень: 1) а, в; 2) б, в ІVрівень: а. |
Тестування |
3. Мотивація навчальної діяльності Ми продовжуємо знайомитися з оксигеновмісними органічними сполуками. Пригадайте зустрічі з кропивою.
|
Бесіда |
4. Виклад нового матеріалу План 1. Дослідження будови функціональної групи. 2. Дослідження особливостей функціональної групи. 3. Дослідження ізомерних можливостей карбонових кислот. 4. Уточнення інформації.
1. Дослідження будови функціональної групи. Пригадайте реакцію « срібного дзеркала ».
// СН3 – С \ ОН Розглянемо гомологічний ряд карбонових кислот. ( Учні працюють з таблицею 2 «Карбонові кислоти» з підручника )
Карбонові кислоти – це органічні сполуки, в молекулах яких міститься функціональна карбоксильна група, сполучена з вуглеводневим радикалом. Для запам’ятовування виберіть зручну для вас загальну формулу насичених карбонових кислот: О // R – C ; R – COOH ; CnH2n+2COOH ; \ OH 2. Дослідження особливостей функціональної групи. Назва «карбоксил» походить від термінів карбоніл і гідроксил. Розглянемо більш детально карбоксильну групу на електронному рівні. ( Учні працюють групами, досліджуючи електронні формули пропанової, бутанової та пентанової кислот. )
3. Дослідження ізомерних можливостей карбонових кислот. Складіть структурні формули ізомерів карбонових кислот : пропанової, бутанової, пентанової, гексанової. ( Учні працюють у групах. )
Спробуйте дати назви ізомерам пентанової та гексанової кислот, враховуючи таке:
4. Уточнення інформації. (Демонстрація зразків одноосновних карбонових кислот.) Мурашина кислота – безбарвна рідина з різким запахом. Кипить при 101оС. Розчиняється у воді у будь-яких пропорціях. Викликає опіки на шкірі. Міститься у виділеннях залоз деяких мурашок, а також у деяких рослинах. Оцтова кислота при звичайній температурі – безбарвна рідина з характерним запахом. При температурі нижче +16,6оС вона твердне, утворюються кристали. Внаслідок чого вона має назву «льодяної оцтової кислоти». Оцтова кислота розчиняється у воді у будь-яких пропорціях. 3 – 9%-й водний розчин її відомий під назвою оцет. |
Бесіда
Робота з таблицею.
Бесіда
Пояснення
Розповідь
Робота в групах, бесіда
Робота в групах, бесіда
Міні-лекція
|
5. Узагальнення і систематизація знань Питання: 1. Які сполуки належать до класу карбонових кислот? 2. Як з погляду хімії пояснити опіки кропивою? |
Бесіда |
6. Підсумки уроку Взаємоперевірка та взаємооцінювання навчальної діяльності учнів на уроці з допомогою вчителя. |
Бесіда |
7. Домашнє завдання Скласти формули ізомерів октанової кислоти і дати їм назви за міжнародною номенклатурою IUPAC. § |
|