Розробка уроку по новій програмі з біології для 9 класу по темі "Харчові звязки та потоки енергії в екосистемах". У конспекті коротко викладений новий матеріал, перевірка домашнього завдання у вигляді вправи "Закінчи речення", мотивація навчальної діяльності у вигляді гри "Хто такий? Що таке?", підч ас узагальнення вивченого матеріалу використані тести
Урок № 9 клас
Тема: Харчові зв’язки та потоки енергії в екосистемах.
Цілі уроку:
Базові поняття й терміни: харчові зв'язки, харчовий ланцюг, кругообіг Карбону, кругообіг Оксигену, кругообіг Нітрогену, екосистема, продуктивність, видовий склад, природні умови, сонячна радіація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інфор- маційно-цифрова компетентність, математична компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда:
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «Доповніть речення»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Хто такий? Що це таке?».
Поясніть сутність запропонованих слів.
- Природознавство. (Наука, яка вивчає природу).
- Організм. (Будь-яке тіло живої природи).
- Система. (Сукупність частин закономірно пов’язаних між собою).
- Природна система. (Система, яка існує в природі).
- Штучна система. (Система, створена людиною).
- Ліс. (Природна екосистема).
- Автотрофи. (Організми, які здатні до фотосинтезу).
- Фітофаги. (Рослиноїдні тварини).
- Хижак. (тварина, яка харчується іншою твариною).
- Паразит. (Організм, який існує за рахунок іншого не вбиваючи його).
- Сапротроф. (організм, який харчується рештками).
- Лисиця. (Природна система, хижак).
- Гриф. (Природна система, птах, який харчується рештками).
- Годинник. (Штучна система).
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Кругообіг речовин
Біологічний кругообіг — це багаторазова участь хімічних елементів у процесах, які відбуваються в біосфері. Причина кругообігу — обмеженість елементів, з яких будується тіло організмів.
У біосфері відбувається постійний кругообіг елементів, які переходять від організму до організму у неживу природу і знову до організму. Елементи, які вивільняються мікроорганізмами під час гниття, надходять у грунт і атмосферу, знову включаються в кругообіг речовин біосфери, поглинаючись живими організмами. Весь цей процес і буде біогенною міграцією атомів.
Харчові зв'язки та потік енергіїв екосистемах
У біогеоценозі енергія накопичується у вигляді хімічних зв’язків органічних сполук, синтезованих продуцентами з неорганічних речовин. Далі вона проходить через організми консументів і редуцентів, але при цьому на кожному Харчовий (трофічний) ланцюг — взаємини між організмами під час перенесення енергії їжі від її джерела (зеленої рослини) через низку організмів, що відбувається шляхом поїдання одних організмів іншими з більш високих трофічних рівнів. У ланцюзі харчування кожен вид займає певну ланку. Зв’язки між видами в харчовому ланцюзі називаються трофічними.
Під час перенесення енергії від ланки до ланки харчового ланцюга переважна її частина (80-90 %) утрачається у вигляді теплоти.
Кожен ланцюг живлення складається з певної кількості видів, тобто окремих ланок. При цьому кожен з цих видів займатиме в ланцюзі живлення певне положення, або трофічний рівень. Ha початку ланцюгів живлення, як правило, перебувають продуценти, тобто автотрофні організми. A трофічний рівень консументів (гетеротрофних організмів) визначають тією кількістю ланок, через яку вони дістають енергію від продуцентів.
У будь-якому біогеоценозі різні ланцюги живлення не існують окремо один від одного, а переплітаються між собою. Це відбувається тому, що організми певного виду можуть бути ланками різних ланцюгів живлення. Наприклад, особини одного виду птахів можуть споживати як рослиноїдні (консументи II порядку), так і хижі види комах (консументи III порядку) тощо. Переплітаючись, різні ланцюги живлення формують трофічну сітку біогеоценозу.
Енергія в біогеоценозах ніби поділяється на два потоки: один починається із живих організмів — продуцентів, другий — від мертвої органіки. Внаслідок цього в біогеоценозах формуються два типи ланцюгів живлення: пасовищного (ланцюги виїдання) і детритного (детрит (від лат. детритус — подрібнений) — подрібнені рештки організмів) (ланцюги розкладання).
Ланцюги живлення пасовищного типу починаються з продуцентів і включають послідовно ланки консументів I, II та інших порядків і завершуються редуцентами. Ланцюги живлення детритного типу починаються зі споживачів мертвої органіки, далі ведуть до видів, які ними живляться, і завершуються також редуцентами.
Продуктивність екосистем
Різні біогеоценози відрізняються за своєю продуктивністю. Ви вже знаєте, що є різні ланцюги живлення. Але всім їм властиві певні співвідношення продукції (тобто біомаси з енергією, що витрачаються і запасаються на кожному з трофічних рівнів). Ці закономірності дістали назву правила екологічної піраміди: на кожному попередньому трофічному рівні кількість біомаси і енергії, які запасаються організмами за одиницю часу, значно більші, ніж на наступному (у середньому в 5-10 разів).
Графічно це правило можна зобразити у вигляді піраміди, складеної з окремих блоків. Кожен блок такої піраміди відповідає продуктивності організмів на кожному з трофічних рівнів певного ланцюга живлення. Отже, екологічна піраміда є графічним зображенням трофічної структури ланцюга живлення.
Правило екологічної піраміди (Самостійна робота з підручником)
VІ. Узагальнення та систематизаціязнань.
1. Фронтальна бесіда:
2. Складіть схему ланцюгів живлення для груп організмів:
1. Попелиці, рослини, хижі птахи, дрібні комахоїдні птахи.
2. Хижаки, личинки мух, коров’ячий послід, комахоїдні птахи.
3. Вовки, лисиці, зайці, рослини.
4. Дощові черви, рослинний перегній, кроти.
3. Напишіть тести:
1.Укажіть консумента першого порядку в ланцюгу живлення:
А) кінь Б) леопард
В) печінковий сисун Г) мясна муха
2. Позначте продуцента в ланцюгу живлення:
А) куріпка Б) канюк
В) кліщ – пухоїд Г) просо
3. Укажіть четверту ланку ланцюга живлення:
А) лугові трави Б) хижаки
В)травоїдні тварини Г) редуценти
4. Ланцюги живлення переплетені й формують:
А) трофічну сітку Б)ноосферу
Б) екологічну піраміду Г) екологічну нішу
5.Позначте початкову ланку в ланцюгах живлення в біогеоценозах:
А) редуценти Б) консументи першого порядку
В) продуценти В) консументи другого порядку
6.Позначте консумента другого порядку в ланцюгу живлення:
люцерна→ коник→ ящірка →боривітер
А) люцерна Б) коник
В) ящірка Г) боривітер
7. Укажіть, яка біомаса продуцентів потрібна для утворення 40 кг маси вторинних консументів
А)4кг; Б) 400кг;
В) 40кг; Г)4000кг.
8. Із загальної кількості енергії, яка передається по харчовому ланцюгу з попереднього трофічного рівня на наступний, приблизно10%:
А) надходить від Сонця Б) іде на побудову нових тканин
В)виділяється в екскрементах В) втрачається під час дихання
9. Укажіть назву організмів, які живляться органічною речовиною:
А) консументи Б) автотрофи
В) редуценти Г) хемотрофи
10. Установіть послідовність розміщення організмів в екологічній піраміді:
А) хижі птахи;
Б) змії
В)жаби
Г) травянисті рослини
11. Укажіть приклад екосистеми:
А) бір – зеленомошник Б) світовий океан
В) тайга Г) літосфера
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1.Вправа «Мікрофон»
- Що нового про взаємозв’язки ви дізналися сьогодні?
- Що таке харчовий ланцюг?
2.Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
- На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
- Урок важливий, тому що…
- Я навчився…
- Тепер я знаю , що …
VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити параграф .
Скласти свої ланцюги живлення різних екосистем.
Напишіть тести:
1.Укажіть консумента першого порядку в ланцюгу живлення:
А) кінь Б) леопард В) печінковий сисун Г) мясна муха
2. Позначте продуцента в ланцюгу живлення:
А) куріпка Б) канюк В) кліщ – пухоїд Г) просо
3. Укажіть четверту ланку ланцюга живлення:
А) лугові трави Б) хижаки В)травоїдні тварини Г) редуценти
4. Ланцюги живлення переплетені й формують:
А) трофічну сітку Б)ноосферу Б) екологічну піраміду Г) екологічну нішу
5.Позначте початкову ланку в ланцюгах живлення в біогеоценозах:
А) редуценти Б) консументи першого порядку
В) продуценти В) консументи другого порядку
6.Позначте консумента другого порядку в ланцюгу живлення:
люцерна→ коник→ ящірка →боривітер
А) люцерна Б) коник В) ящірка Г) боривітер
7. Укажіть, яка біомаса продуцентів потрібна для утворення 40 кг маси вторинних консументів
А)4кг; Б) 400кг; В) 40кг; Г)4000кг.
8. Із загальної кількості енергії, яка передається по харчовому ланцюгу з попереднього трофічного рівня на наступний, приблизно10%:
А) надходить від Сонця Б) іде на побудову нових тканин
В)виділяється в екскрементах В) втрачається під час дихання
9. Укажіть назву організмів, які живляться органічною речовиною:
А) консументи Б) автотрофи В) редуценти Г) хемотрофи
10. Установіть послідовність розміщення організмів в екологічній піраміді:
А) хижі птахи; Б) змії В)жаби Г) травянисті рослини
11. Укажіть приклад екосистеми:
А) бір – зеленомошник Б) світовий океан В) тайга Г) літосфера
Напишіть тести:
1.Укажіть консумента першого порядку в ланцюгу живлення:
А) кінь Б) леопард В) печінковий сисун Г) мясна муха
2. Позначте продуцента в ланцюгу живлення:
А) куріпка Б) канюк В) кліщ – пухоїд Г) просо
3. Укажіть четверту ланку ланцюга живлення:
А) лугові трави Б) хижаки В)травоїдні тварини Г) редуценти
4. Ланцюги живлення переплетені й формують:
А) трофічну сітку Б)ноосферу Б) екологічну піраміду Г) екологічну нішу
5.Позначте початкову ланку в ланцюгах живлення в біогеоценозах:
А) редуценти Б) консументи першого порядку
В) продуценти В) консументи другого порядку
6.Позначте консумента другого порядку в ланцюгу живлення:
люцерна→ коник→ ящірка →боривітер
А) люцерна Б) коник В) ящірка Г) боривітер
7. Укажіть, яка біомаса продуцентів потрібна для утворення 40 кг маси вторинних консументів
А)4кг; Б) 400кг; В) 40кг; Г)4000кг.
8. Із загальної кількості енергії, яка передається по харчовому ланцюгу з попереднього трофічного рівня на наступний, приблизно10%:
А) надходить від Сонця Б) іде на побудову нових тканин
В)виділяється в екскрементах В) втрачається під час дихання
9. Укажіть назву організмів, які живляться органічною речовиною:
А) консументи Б) автотрофи В) редуценти Г) хемотрофи
10. Установіть послідовність розміщення організмів в екологічній піраміді:
А) хижі птахи; Б) змії В)жаби Г) травянисті рослини
11. Укажіть приклад екосистеми:
А) бір – зеленомошник Б) світовий океан В) тайга Г) літосфера