Урок «Харчування і здоров’я. Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Поживні речовини. Особливості харчування у підлітковому віці».

Про матеріал
Даний урок містить цікавий матеріал про складові їжі та їхній вплив на організм, особливості харчування в підлітковому віці, відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров'ю.
Перегляд файлу

Значення води і харчування для розвитку і здоров'я підлітків. Поживні речовини. Особливість харчування в підлітковому віці

Мета: ознайомити учнів із основними поживними речовинами та джерелами  їх надходження, особливостями харчування в підлітковому віці; учити відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров'ю; розвивати вміння сприймати на слух інформацію; виховувати бажання берегти життя та здоров'я, створювати дружню атмосферу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ .

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання  вчителя. Установка на позитивний настрій. Вправа «Тримай  усмішку — вона додає здоров'я».

Подивіться, будь ласка, на чудовий світ за вікном. Усміхніться. Порадійте за приємний день. Привітно погляньте на сусіда. Скажімо один одному «Життя нам довгого, настрою гарного, здоров’я – доброго, щастя - безхмарного».

 II.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Адже нім. філософ писав «Здоров’я настільки переважає всі блага, що воістину здоровий злидар, щасливіший від хворого короля». І дійсно, якій би справі ми не присвятили своє життя, власне здоров’я і здоров’я ближніх завжди будуть на першому місці. Щоб його зберегти змолоду, треба виробити у себе звичку до здорового способу життя, до правильного харчування.

  • А що любите їсти ви?

Продовжіть речення «Я люблю їсти…»

У людей різні харчові звички і смакові вподобання. Одні є прихильниками домашнього харчування, інші поспішають поїсти в кафе. Одні надають перевагу здоровому харчуванню, інші залюбки вживають усе, що гучно розрекламо­вано і має привабливу упаковку.

Комусь більше подобаються молочні продукти, а хтось «терпіти їх не може» . Одні люди вживають м’ясо, а інші пропагують вегетаріанство. Дехто з вас любить овочі та фрукти, а деякі діти вживають некорисні напої, штучні про­дукти: ковбаси, чіпси, смажені пиріжки, есенційоване морозиво, імпортний, не зовсім якісний шоколад. Багатьох підлітків приваблюють яскраві пакети і пляшки. Але за красивою етикеткою можуть ховатися некорисні, а інколи й небезпечні для здоров’я речовини.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ

Тема уроку : «Харчування і здоров’я. Значення води і харчування для розвитку і здоров’я підлітків. Поживні речовини. Особливості харчування у підлітковому віці».

Сьогодні ми ознайомимось з поживними речовинами, які містяться у продуктах харчування, навчимося відрізняти корисну їжу від тієї, яка може зашкодити здоров’ю.

Епіграфом до уроку будуть слова Авіценна «Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти треба багато, що знати».

 IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Яке ж значення харчування для здоров’я?

Для потреб, які людина мусить задовольняти передусім, належить потреба у їжі і воді.  Від правильного харчування залежить стан здоров’я окремої людини і цілих народів. Ще й нині у деяких африканських країнах люди помирають від голоду. І навпаки, жителі економічно розвинених країн дедалі більше потерпають від переїдання і неправильного харчування, які викликають ожиріння і серцево-судинні захворювання.

  • Чому ми інколи вживаємо шкідливу їжу?

Отже, щоб рости і розвиватися треба правильно харчуватися, а для цього потрібні знання.

  • Що ж являється основними складовими їжі?

Щоб дати відповідь на це питання, ми зараз з вами проаналізуємо етикетки продуктів, які знаходяться у вас на партах і визначимо поживну цінність цих продуктів.

Отже, основними складовими їжі є білки, жири, вітаміни, вуглеводи, мінеральні речовини, вода. Щоб дізнатися більше про ці речовини, наша редакційна колегія, учнів 6 класу, працювала над черговим номером журналу «Здоров’я і життя». присвяченому темі нашого уроку. Кореспонденти зібрали цікаву і корисну інформацію про складові їжі. Давайте переглянемо першу сторінку нашого журналу, яку підготувала кореспондент ……. Вона цікавилась впливом вуглеводів на організм.

Доповідь учня

Дякую за цікаве дослідження.

Вчитель. А чи знаєте ви, чому взимку хочеться солодкого. Виявляється, що цукор сприяє виробленню гормону, який дарує приємні відчуття. Взимку, через зменшення кількості сонячного світла цього гормону виробляється мало, а цукор допомагає поповнити його нестачу. Отже, зайва цукерка взимку, не примха, а життєва необхідність.

Для чого вживати їжу, яка містить білки і в яких продуктах вона міститься розповість кореспондент….

Доповідь учня

Дякую за корисну інформацію.

Вчитель. Отже, білки необхідні для росту і розвитку організму. Низький зріст деяких народів - це наслідок нестачі білків у їжі. нестача білків зменшує опірність організму до вірусів і інфекцій.

Про значення жирів у харчуванні розповість кореспондент…., який готував наступну сторінку нашого журналу.

Доповідь учня

Вчитель.Відомо, що олії у результаті їх багаторазового нагрівання, утворюють токсичні речовини, які потрапляють в організм можуть спричинити його отруєння. Тому потрібно бути обережними при купівлі смажених пиріжків, чіпсів, картоплі фрі. Адже під час смаження утворюються канцерогенні речовини, здатні спричинити онкологічні захворювання.

Наступну сторінку нашого журналу підготувала кореспондент…. Вона розповість про важливість вітамінів для нашого організму.

Доповідь учня

Вчитель. Незважаючи на важливість вітамінів їх  кількість складає приблизно 0,2г на добу. Люди давно помітили, що серед моряків часто зустрічалась хвороба цинга, яка проявлялась у кровоточенні ясен. У ХІVст. люди зрозуміли, що це пов’язано з поганим харчуванням. А у 1753р. мандрівники навчились боротись з цією хворобою, вживаючи цитрусові. Тепер ми знаємо, що ця хвороба викликана нестачею в організмі вітаміну С.

Під час варіння овочів у закритій каструлі втрачаєть­ся 3-5 % вітамінів, у відкритій - до 20 %.

  Найбільше вітамінів міститься у овочах і фруктах. Тому на черзі хвилина відпочинку.

 Вітамінна пауза

Загадки про овочі та фрукти

В нас деревина така у дворі,

Фрукт цей з дитинства дають дітворі,

Корисне, доступне та дуже смачне,

 Багате залізом та поживне.

(Яблуко)

Ця жовтогаряча пані

В оксамитовім жупані.

І солодка, і пригожа

На компот й варення гожа.

                                           (Абрикоса)

Помаранчева і гарна,

У землі сиджу не марно:

Соковита, солоденька,

Вже я стала чималенька.

Собою пригощу дитину.

Хай корисну з'їсть...

(морквину)

Під ногами у саду

 Стиглу ягідку знайду.

Треба низько нахилиться,

Щоб зірвати...

(полуницю)

Ця широколиста пані

На землі і на паркані.

У стрючки, як у торби,

 Заховала всі скарби.

(Квасоля)

Борщ із нього варить ненька,

В нього шкурочка тоненька,

Солодкуватий він на смак,

Фіолетовий...

(буряк)

З вітамінами познайомились, а до складу їжі відносяться і і мінеральні речовини. Їхній вплив на організм вивчав кореспондент…, який підготував наступну сторінку журналу «Життя і здоров'я»

Доповідь учня

Вчитель.Відомо, що кальцій зміцнює кістки і зубну емаль. Але вживання газованих напоїв сприяє вимиванню кальцію з кісток і руйнуванню зубів. Тому збільшення переломів у дітей спричинене неправильним харчуванням.

Вода це еліксир життя. Організм дорослої людини на 65 % складається з води, а дитини на 80%. Без їжі людина може прожити не більше одного місяця, а без води 3-4 дні. Тому важливо підтримувати її постійну кількість. Потреба у воді становить 2-2,5 л на добу. За нестачі води людина відчуває спрагу. Сильне зневоднення приводить до зниження тиску, млявості.

Цікаві факти

 А чи знаєте ви, що за 65 років життя людина споживає 100 тон їжі, на споживання якої  витрачає 6 років життя,сідає за обідній стіл 82 тис.  разів. Якби людина мала пташиний апетит, то за день з’їла б стільки, скільки з`їдає за місяць.

 Інші цікаві факти переглянемо з наступного відео «Цікаві факти про їжу»

 Якщо ви дбаєте про здоров’я, ретельно обирайте їжу, іноді вона буває шкідливою. Це продукти з малим вмістом поживних речовин, штучними барвниками, ароматизаторами. Лікарі все частіше стикаються з наслідками надмірного споживання їжі. Шляхом до ожиріння є постійне вживання чіпсів,сухариків, тістечок, газованих напоїв, фаст-фуду. Часте вживання такої їжі спричинює кишково-шлункові розлади, серцево-судинні захворювання і навіть онкологічні. Тому дотримуйтесь режиму харчування. Оптимальним для підлітка є 4-5 разове харчування.

Оптимальним  для  підлітків  є  чотириразовий  режим  харчування. Сніданок має забезпечувати 25 %, другий сніданок – 10 %,обід — 40 %, підвечірок    10 %,  вечеря    15  %  від  добової  потреби дітей у поживних речовинах.

Сніданок  складається  із  закуски,  гарячої  страви  і  напою. Як  закуски  на  сніданок  подаються  сир,  овочі,  яйця,  фрукти, салати.  Гаряча  страва  може  бути  з  м’яса,  риби,  круп  (каші, супи),  овочів  (рагу).   Ранковими  напоями  можуть  бути гарячі  компоти  зі  свіжих  чи  сухих  фруктів,  молоко, чай тощо.

ІІ сніданку - сухофрукти, горіхи, сік, чай, твердий сир

Обід  включає  в  себе  гарячу  першу  страву  (суп  або  бульйон),  м’ясну  або  рибну  другу  страву  з  гарніром  (круп’яним, овочевим  або  комбінованим)  і  напій,  фрукти.  Також  можна  подавати  свіжі фрукти.

Підвечірок  зазвичай  складається  з  напою  (молочного)  та  випічки  (хлібобулочного  або  мучного  кондитерського  виробу). Можна додати свіжі фрукти.

На  вечерю  зазвичай  подають  молочні,  сирні,  круп’яні, яєчні,  овочеві  страви.

Дякуючи нашим кореспондентам, ми з’ясували складові їжі, як правильно харчуватися у підлітковому віці.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

  1. Вправа «Смітник» та «Корисні продукти»

Послухавши цікаву інформацію, давайте ми з вами з’ясуємо корисні чи шкідливі продукти знаходяться у вас на партах і складемо їх у кошики «Корисні продукти»  і «Смітник». До смітника потрапили чіпси, сухарики, газовані напої. Ці продукти викликають різноманітні захворювання, тому вони більше не мають місця у нашому житті.

А до корисних продуктів потрапили хліб, крупи, вода, сік,масло. Їх ми будемо вживати і покращувати стан нашого здоров’я.

А зараз проведемо естафету. Для цього об’єднаємось у 4 команди по рядах.

  1. Естафета "Поживні пелюстки"

На перших партах розкладені у тарілках картки з назвами фруктів, овочів, молочних виробів, м'яса, риби тощо (карток удвічі більше, ніж учнів у команді, назви можуть повторюватися для того, щоб учні мали вибір). Кожній команди видається листок з завданням, навколо якого вони мають викласти картки з тарілки у вигляді квітки. Кожен учень з команди має підійти і вибрати той елемент, який відповідає завданню, все це робиться швидко і під музику. І команда має якомога більше відібрати продуктів із вмістом жирів ; ІІ команда - із вмістом білків; ІІІ команда - із вмістом вуглеводів, ІV- із вмістом вітамінів.

На це дається час 2 хв.

  1. Гра "Випереди суперника"

На дошці 8 червоних квадратів. Під ними приховане питання, за правильну відповідь на яке команда отримує 10 балів. Усі квадрати пронумеровані від 1 до 8.  учні з команд одночасно дістають по одній фішці з мішка, на якій вказано номер картки, де приховане запитання для його команди. Учень відповідає сам.  Якщо не знає відповіді, повертається до команди, і вони разом її шукають.

1. Скільки разів на день потрібно їсти?

2. Назвіть шість корисних продуктів харчування

3. Назвіть шість шкідливих продуктів харчування

4. Назвіть складові їжі.

5. Яких поживних речовин найбільше міститься у фруктах?

6. У який час доби потрібно вживати найбільше їжі?

7. Яких поживних речовин найбільше міститься у фруктах?

8. Для зміцнення кісток потрібен …

4. Гра «Так –ні».

У вас на партах є папірці червоного і зеленого кольору. Я читаю твердження, якщо ви з ним погоджуєтесь, піднімаєте зелений папірець, а якщо ні – червоний.
 

Приймати їжу слід 4-5 разів на день.

Перекушувати "на ходу" шкідливо.  

Їжу необхідно ретельно пережовувати.

Наша їжа повинна бути різноманітною.

Нам потрібно випивати не менше 5 склянок молока на день.

Фаст-фут-прекрасна і смачна їжа для дитини

Вуглеводів потрібно вживати у 4 рази більше ніж жирів.

Не переїдати, навіть якщо їжа дуже смачна.

Цукерки, морозиво, солодку воду краще заміни на овочі та фрукти

Газована солодка вода вимиває кальцій з організму.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія

  • Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
  • Що нам потрібно завжди пам’ятати?

Бережіть здоров’я змолоду, зміцнюйте його, адже значною мірою воно залежить від кожного з нас. У кожного на парті знаходиться пам’ятка «Правила харчування», зараз ми її прочитаємо. Дотримуючись цих правил ви будете берегти, зміцнювати і примножувати своє здоров’я.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)

I рівень: опрацювати статтю в підручнику, дати усно відповіді на запитання.

II рівень: скласти меню на день для учня 6 класу.

III рівень: обґрунтувати відповідь «Які продукти заборонено продавати у шкільній їдальні, чому?»

Друзі, ви сьогодні зранку з’їли яблуко? А ви, дорогі гості? А шкода, радять щодня їсти яблука, це – «укр. банан», і тоді ви цілий рік не хворієте. Виявляється яблуко містить вітаміни, які затримують розвиток вірусу грипу, а може і корона вірусу. Тому варто прислухатись  до української приказки: «Яблуко щодня, і лікар не потрібний, яблуко щодня, і в табелі відмінно»

А щоб сьогоднішній день не був утрачений,  з’їжте яблуко, усміхайтеся, бо усмішка і є показником здоров’я. (Роздати яблука учням)

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
1369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку