Урок "Хімічна формула речовини"

Про матеріал
Метою даної розробки є формування уявлення про спосіб запису складу речовин, навчити складати, записувати і читати хімічні формули, виробляти навички аналізувати якісний та кількісний склад речовини за хімічною формулою; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати; виховувати взаємоповагу.
Перегляд файлу

   Тема. Хімічні формули речовин

   Мета: сформувати уявлення про спосіб запису складу речовин, навчити складати, записувати і читати хімічні формули, виробляти навички аналізувати якісний та кількісний склад речовини за хімічною формулою; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати; виховувати взаємоповагу.

   Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.

   Базові поняття і терміни: індекс, коефіцієнт, хімічна формула,

валентність.

   Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф уроку: «...Хімічні формули говорять хімікові

цілу історію речовини»

Д.І. Менделєєв

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

                                       Хімічний диктант

   Усі метали, за винятком …… , є твердими  речовинами.  Більшість металів мають ………. або ……… колір, характерний блиск. Усі метали – добрі провідники ………. струму. Найліпшими провідниками електричного струму є срібло,  ……. і алюміній. Золото – найпластичніший  …… . Найлегшим поміж металів є …….  .  Немета́ли не мають властивостей  ……. , а саме: металічного блиску, непридатні для …… , погано проводять …… , ……. .               

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні мені спали на думку слова українського поета Дмитра Білоуса:

У барвистім розмаїтті

мови - дивна дивина.

Порожніш було б на світі –

зникла б навіть хоч одна.

Дуже сильна - ти помітив? –

до краси людська любов.

Скільки є на світі квітів –

стільки є на світі мов.

Так, дійсно в світі існує велика кількість мов українська, російська, німецька, англійська. Кожна з них потрібна людині для спілкування. Однією з цих мов є хімічна мова, якою спілкуються всі хіміки світу. Кожна з мов має свої літери, хімічна мова – символи. Літери утворюють слова, символи – хімічні формули. Слова – речення, формули – хімічні рівняння. Тож ми повинні з вами навчитися спілкуватися один з одним хімічною мовою, а для цього нам треба навчитися складати хімічні формули, їх читати, розуміти їх суть.

Д. І. Менделєєв зазначав, що «...хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Чи дійсно це так? Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення з елементами бесіди.

Саме тому для елементів характерність така властивість як валентність. Щоб успішно засвоїти матеріал уроку, ви повинні навчитися оперувати такими поняттями:

Індекс – число, яке вказує на кількість атомів кожного елемента і записується внизу справа біля елемента.

Коефіцієнт – число яке вказує на кількість молекул речовини або окремих атомів, записується перед формулою речовини.

Валентність – властивість атомів хімічних елементів з’єднуватися з певною кількістю атомів тих самих або інших елементів.

То що ж таке хімічна формула? Учні пропонують свої твердження. Зробивши певні корективи, виводиться означення хімічної формули.

Хімічна формула – це умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та коефіцієнтів.

Наводяться приклади формул простих і складних речовин:

H2O, O2, Cl2, NaCl, C6H12O6, H2SO4, CO2, Na, Zn, N2, HCl, CaCO3.

В чому секрет написання хімічної формули? (Учні пропонують свої судження. Учитель коригує і узагальнює.) Таким чином, щоб записати хімічну формулу речовини, необхідно знати, які елементи і в яких кількостях входять до її складу.

Вчитель з учнями характеризують кожну з наведених формул.

Крім того, щоб записати формулу речовини, необхідно вміти прочитати її.

Попробуйте прочитати формули речовин, враховуючи, що групи атомів можуть повторюватися, тому необхідно читати «двічі», «тричі»:

H2CO3, 4Mg, 5NaNO3, KOH, CuSO4, Al2(SO4)3, Na2O, Fe2O3, 3ZnCl2, Fe(NO3)3, Cu(OH)2, 2O2, 2Cl.

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. (Фронтальна робота) Що означають вказані записи:

4 Н2О – 4 молекули води

5 Н2 – 5 молекул водню

3О2 – 3 молекули кисню

2О – 2 атома Оксигену

4Н – 4 атома Гідрогену

3N – 3 атома Нітрогену

2. Хімічні формули деяких сполук містять круглі дужки. Індекс після дужок указує на кількість груп атомів, що записані в них.

Так, у формулі Сa(OH)2 є дві групи атомів ОН, читають «кальцій –о - аш двічі»

     Al(NO3)3  — три групи атомів NO3 читають  «алюміній – ен –о – три - тричі».

3. Проводиться самоконтроль і взаємоконтроль.

а) Запишіть за допомогою формул та коефіцієнтів:

1. Молекулу кисню, що складається з двох атомів Оксигену.

2. Три молекули азоту, кожна з яких складається з двох атомів Нітрогену.

3. Молекулу ортофосфатної кислоти, до складу якої входить три атоми Гідрогену, атом Фосфору, чотири атоми Оксигену.

4. П’ять молекул води.

5. Три окремих атоми Гідрогену.

б) Молекула речовини складається з 12 атомів Карбону, 22 атомів Гідрогену і 11 атомів Оксигену. Записати формулу цієї речовини, вказати кількісний і якісний склад її.

в) Яку інформацію несуть записи: 5O2, 5O, 4S, 3P2O5, Al2(SO4)3.

VІ. Підведення підсумків уроку.

  1.  Бесіда.

Чи знайшли ми відповіді на запитання, які ставили на початку уроку? (Так).

Чи мають сенс слова Д.І. Менделєєва? (Так).

Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини? (Кількісний та якісний склад речовини, проста речовина чи складна, складається з елементів металів чи неметалів).

  1. Закінчити речення очікувань:

Я знаю, що молекулярна формула речовини – це _______________________________ .

Я знаю, що називаючи хімічні елементи, якими утворена речовина, я описую її _________________ склад.

Я знаю, що охарактеризувати кількісний склад речовини можна за допомогою _________ , які вказують на _____________ елементів, які утворюють речовину.

Я знаю, що структурна одиниця речовини – це ________________________________ .

Я знаю, що числа перед хімічними формулами називають_______________ , вони позначають кількість ______________________________________ .

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
1 березня 2021
Переглядів
1677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку