Мета уроку Навчальна: повторити й поглибити знання про явища, навчити розрізняти фізичні, хімічні, біологічні, соціальні та інші явища, пояснити поняття «хімічна реакція», з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання; Розвиваюча: розвивати в учнів уміння застосовувати набуті знання під час виконання завдань; сформувати вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів. Виховна: формування наукового світогляду та любові до предмету.
Мотивація навчальної діяльності Мозковий штурм Здогадайтеся, про що йдеться. Хоч сам не біжить, а стояти не велить. Червоне коромисло через ріку повисло. Доки батько народився, син по світу находився. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. Живе — лежить, помре —побіжить. Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? Червоний гість дерево їсть. Як називаються процеси, що відбуваються в природі?
Закріплення знань Робота в групах Група І Учень, називаючи хімічні явища, перелічив: Група II Учень, називаючи фізичні явища, перелічив: а) одержання цукрової пудри з цукру-піску; б) танення льоду; в) утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу; г) плавлення сірки; ґ) прокисання молока. д) гниття деревини; е) плавлення скла; є) горіння свічки; з) іржавіння заліза; ж) плавлення сірки.
Завдання а) Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до... явищ, тому що... . б) Я вважаю, що горіння бензину належить до...явищ, тому що... . в) Я думаю, що горіння дров належить до... явищ, тому що... . г) Я вважаю, що процес випаровування води з розчину солі є... явищем, тому що... .
Домашнє завдання 1. Прочитати параграф підручника та відповісти на запитання до нього. 2. «Допоможи товаришу». Повернувшись з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад, мама «гасить» соду оцтом, на цвяхах у гаражі утворюється іржа, з'являється гіркота у вершковому маслі, у кімнаті чути запах маминих парфумів». Чи правильні висновки зробив учень? 3. «Домашній експеримент». Проведіть вдома такі спостереження: запаліть сірник; зваріть яйце; відріжте шматок яблука і простежте за змінами через 1 год; відкрийте пляшку мінеральної води. За якими ознаками ці явища можуть належати до хімічних реакцій?
Список використаної літератури Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н.В., Фіцайло С.С. Програма Природознавство 5 клас для загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 “Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня”) Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2013. – 256 с. (книга трьох авторів). Григорович О.В., Гостинникова О.М., Трушина А.В. Хімія. 7 клас: Розширене календарне планування уроків. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 96 с. (книга трьох авторів). Хімія. 7—11 клас: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (нова программа 12-річної школи).— К.; Ірпінь: Перун, 2006. Інтерактивне навчання на уроках хімії / Упоряд. Г.Мальченко, О.Каретникова. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. – 128 с. – (Б-ка «Шкільний світ»). Інтернет-ресурси.