Розробка уроку
по темі
«Хімічні формули речовин»
Підготувалавчитель хімії
Войнівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Яременко Н. І.
7 клас Урок № 12
Тема: Хімічні формули речовин
Мета: формування предметних компетентностей:
запису складу речовини;
Формування ключових компетентностей :
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Очікувані результати: учні навчилися записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; навчилися читати хімічні формули речовин, атомів, молекул, йонів, визначають їх якісний і кількісний склад, використовують поняття «хімічна формула»; «індекс».
Обладнання: презентації «Хімічні формули речовин», «Хімічна експедиція. Підкорення піку Перемоги».
Онлайн частина
Хід уроку
І. Організаціний момент
Привітання до учнів.
Мої вітання всім тим, хто прийшов зі мною на зустріч. Урок наш незвичний, тому пропоную привітатися по особливому. Напишіть, будь ласка, мені у повідомленнях символ хімічного елемента, який вам найбільше подобається.
У світі є багато невідомого. Бувають різні відкриття: для всіх і для себе. Для себе – це те, чого ти раніше не знав. Бажаю, щоб сьогодні на уроці ви зробили відкриття самі для себе.
На попередніх уроках ми познайомилися з символами хімічних елементів, знаємо, що речовини можуть складатися з атомів, молекул, йонів. Завдання нашого сьогоднішнього уроку розширити свої знання про речовини, дізнатися про те, що таке хімічні формули.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На слайдові ви бачите відомі вам речовини: кухонна сіль, цукор, крейда. Проблемне питання: чи можна за зовнішнім виглядом чи назвою речовини сказати з яких хімічних елементів вона складається?
Міжнародною мовою всіх біологів є латинська, а хіміки всіх країн можуть спілкуватись один з одним, використовуючи специфічну мову - мову хімічних формул, за допомогою яких записують склад речовин.
Д.І. Менделєєв зазначав, що «...хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Чи дійсно це так? Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя Уявімо, кульки – це атоми хімічних елементів. Голубі кульки – це Гідроген, червоні - Оксиген. Спробуємо їх об’єднати у молекули. (Демонстрація кулестрижневих моделей водню,кисню, води, пероксиду водню ). У хімії , користуючись символами хімічних елементів зображають формули речовин. Тоді за допомогою хімічних знаків записують:
O-O – О2; Н-Н – Н2; Н-О-Н – Н2О; Н-О-О-Н – Н2О2.
Звідси ми можемо сказати, що хімічна формула – це зображення складу молекули речовини за допомогою знаків хімічних елементів і чисел.
Призначення хімічних формул ― давати інформацію про склад молекул будь-якої речовини.
Цифра, яка показує кількість атомів хімічного елемента у сполуці називається – індекс.
Тепер ми можемо дати точніше визначення понять «хімічна формула» та «індекс».
Хімічна формула — це умовне позначення складу речовини за
допомогою символів хімічних елементів та індексів.
Індекс — це цифра, яку записують унизу і праворуч від символу елемента, він показує число атомів елемента, поряд з яким він записаний.
Якщо до складу молекули входить один атом елемента , то індекс 1 не записується .
У кожної речовини є тільки одна хімічна формула. Вона незмінна незалежно від того, яким способом вона добута.
Наприклад, Н2О,СО, CO2, О2
Формула, яка характеризує хімічний склад речовини називається молекулярною формулою.
Позначте +, якщо вам все зрозуміло і ?, якщо маєте питання до мене.
Наприклад: запис Н2О – складна речовина містить 2 атоми Гідрогену і 1 атом Оксигену, читається аш- два-о;
СО - складна речовина, містить один атом Карбону і один атом Оксигену, читається це-о;
СО2 - складна речовина, містить один атом Карбону і два атоми Оксигену, читається це – о - два;
За допомогою хімічних формул записується склад не лише молекул.
За допомогою формул ми можемо також записувати атоми, іони, іонні сполуки. В цих речовинах можна виділити окремий фрагмент, що повторюється. Хімічними формулами в таких речовинах записують склад найменшого фрагмента, що повторюється багато разів. Його називавають формульна одиниця.
Спробуємо записати формули речовин:
Атоми S, Fe
Молекули О2 , H2, Р4
Н2О, CO2 , NH3
Йони Na+ , Cl- , Ca2+ , S2-
Йонні сполуки Na+ Cl- , H+ Cl-.
2Fе (вимовляємо два ферум) означає два атоми Феруму
5Н20 (вимовляємо п'ять аш-два-о) – означає п'ять молекул води.
Коефіцієнт належить обом хімічним елементам, тому, зрозуміло, що у п'яти молекулах води міститься 10 атомів Гідрогену і 5 атомів Оксигену.
Коефіцієнт –це велика цифра спереді, яка показує кількість структурних одиниць (атомів, молекул, йонів).
Часто у складі речовини містяться групи атомів, що повторюються кілька разів. Ці групи записують у дужках, а число груп указують індексом за дужками. Наприклад: Са(NO3)2. Читається кальцій – ен- о- три – двічі.
Індекс стосується всіх атомів взятих у дужки.
Знаючи хімічну формулу можна багато розповісти про речовину. Хімічна формула відображає якісний і кількісний склад речовини.
Якісний склад речовини говорить про те, атоми яких хімічних елементів входять до хімічної речовини.
Кількісний склад - показує кількість атомів того чи іншого елементу.
Кожна речовина має свою властиву тільки їй формулу.
Оздоровча хвилинка.
Вправи для очей. https://youtu.be/iXK1ltGfooE
ІV. Первинне застосування отриманих знань
Вправа «Хімічне портфоліо».
Я пропоную вам повчитися застосовувати, отримані знання. Перед вами слайд із формулами різних речовин. По черзі, включаючи мікрофон прочитайте їх та назвіть якісний і кількісний склад.
CaCO3 (крейда, мармур)
NaNO3 (натрієва селітра),
Na2CO3 (кальцинована сода),
H2O2 (перекис водню)
H2SO4 (сульфатна кислота)
C6H12O6 (глюкоза),
Ca(OH)2 (гашене вапно).
Підсумок виконання вправи Молодці! Від мене вам подарунок (смайлик).
Вправа
На слайді ви бачите формули речовин і записи, як вони вимовляються. Ваше завдання – знайти їм відповідність. І надіслати мені коротке повідомлення.
(1 - в).
Запишіть формули речовин, які вимовляються таким чином:
1) аш два ес о чотири А. СuO
2) купрум о Б. Ca(OH)2
3) калій два це о три В. H2SO4
4) кальцій о аш двічі Г. K2CO3
5) аргентум два о Д. Al2(SO4)3
6) алюміній два ес о чотири тричі Е. Ag2O
Код відповіді: 1в, 2а, 3г,4б,5е, 6д.
Підсумок виконання вправи Молодці! Від мене вам подарунок (смайлик)
V. Рефлексія.
(Зачитується епіграф уроку)
Вправа Відкритий мікрофон.
1.Чи мають сенс слова Д.І. Менделєєва?
2.Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини?
VI. Д/З Спілкування наше підходить до кінця але робота по вивченню цієї теми не закінчилася. Вам слід закріпити ті знання, які отримали, тому ви отримаєте завдання для подальшої роботи офлайн на сторінці Хімія 7.
ІІ. Офлайн частина
Тема Хімічні формули речовин.
Вставити пропущені слова у текстові.
Хімічна формула – це умовний запис складу речовини, за допомогою символів …… елементів та …. . Число атомів в молекулі показує … . Індекс - це цифра, яку записують унизу і ….. від символа хімічного елемента.
https://youtu.be/cxUEbmgDr6s (Відео перегляд триває лише 2,45хв)
5. Відкрийте презентацію «Підкорення піку Перемоги». Там вас чекають цікаві пригоди.
Увага! Контроль за виконанням здіснюватиметься в п’ятницю.
Будьте старанними учнями і пам'ятайте, що ви навчаєтесь для себе!!!
Використана література:
від учительки https://nus.org.ua/articles/dystantsine-navchannya-yakzatsikavyty-
uchniv-porady-vid-uchytelky/