Урок хімії "Фізичні та хімічні явища" 7 клас

Про матеріал
Мета: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання; розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, самостійно робити висновки, логічне мислення учнів, розвивати культуру розумової праці та культуру комунікації, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.
Перегляд файлу

Тема: „Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують. ”

Мета:

Освітня: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.

Розвиваюча: Розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним,  самостійно робити висновки, логічне мислення учнів.

Виховна: розвивати культуру розумової праці та культуру комунікації, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.

Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.

Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.

Методи і прийоми навчання:

  • інформаційно-рецептивні:

- словесні – бесіда,

- наочні – робота з роздатковим матеріалом, демонстрація відеофрагментів

  • репродуктивні – робота біля дошки, робота в зошитах
  • проблемно-пошукові –  проблемні питання до демонстративних дослідів.
  • інтерактивні – робота в групах, розв’язування кросворду

Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій

Базові поняття:  явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій.

Обладнання і реактиви: лабораторний штатив, пробірки, спиртівка, дерев’яна скіпка, кальцій карбонат, хлоридна кислота, амоній біхромат, вода, фенолфталеїн, амоній хлорид , натрій гідроксид.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація  опорних знань учнів.
  3. Вивчення  нового матеріалу.
  4. Рефлексія, закріплення матеріалу.
  5. Підсумок уроку.
  6. Домашнє завдання .

 

                                         ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ДЕВІЗ НАШОГО УРОКУ:

“Навчаємося не заради школи, а задля життя… ”                           слайд 2

  Ще давньоримський філософ Сенека говорив, що навчатися потрібно не заради школи, а задля життя. Тож я запрошую вас до навчання і, сподіваюсь, що сьогодні воно буде для вас цікавим та пізнавальним, а отримані знання знадобляться у житті.

 - Пропоную вам уявити, що наша школа – це науково-дослідний інститут, а кабінет  в якому ми працюємо – лабораторія.

 -         Лабораторія працює під девізом:                                                   слайд 3

« Зробимо усе , що можемо, застосуємо те, що знаємо,знаходячись там, де ми є».

Щоб розпочати роботу лабораторії давайте ознайомимося з

 Правилами поведінки у хімічній лабораторії.

  Бути:   -Позитивними: тут і зараз.

            - Точними. Точність – увічливість королів.

             - Толерантними. Толерантність – це повага, у першу чергу, до самого

                себе.

Зібраними, оскільки найдорогоцінніше, що є в нас, - це час.

 А також треба мати наукову тему та об’єкт дослідження. А щоб

 розшифрувати їх необхідно   виконати завдання «Третій зайвий».

 Запрошую по одному представнику від відділу. Завдання полягає в

 тому, щоб знайти третього зайвого і літеру під якою він знаходиться у

 рядку.                                                                                              

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Визначити третього зайвого

(Робота біля дошки)

2.Тест-експрес(з використанням мультимедійного проектору

Закінчити речення

  1. Найвища температура полум’я досягається у його … 
  2. Речовини на смак куштувати…
  3. Муфта закріплюється на…
  4. Електронейтральна частинка речовини …
  5. Заряд у атома…
  6. Заряд у протона…
  7. Заряд ядра атома…
  8. Різновид атомів з однаковим зарядом ядра…

9.Речовини які складаються з атомів різних елементів називаються…

10. Валентність Оксигену…

11. Валентність Гідрогену…

12. Валентність Алюмінію…

  ІІ.Мотивація .

   Так що у нас сьогодні є об’єктом дослідження?.............явища

Що таке явища?

-Це зміни ,що відбуваються з тілами природи.

 -Явища- це процеси, що відбуваються в природі й у світі. 

Пригадайте з уроків  природознавства.

  •               Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
  •               Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)

 Скажіть чи впізнаєте ви цих героїв?

Демонструється слайд презентації.

//Зображено героїв: Гаррі Поттер, Рон Уізлі та Герміона Грейнджер із серії фільмів про Гаррі Поттера//

– А як називається фільм із якого взяті ці кадри? //Гаррі Поттер і Філософський камінь//В історії відомі люди які насправді намагались одержати оцей філософський камінь. Їх називали алхіміками. Добути цей філософський камінь вони прагнути тому, що він мав би мати чудодійні властивості. Зокрема за його допомогою можна було б перетворювати метали на золото.

Перетворення речовин цікавили не лише алхіміків. Вони цікавлять і сучасних науковців. І дуже зацікавлять нас на сьогоднішньому уроці..Тож  темою нашого дослідження є «Фізичні та хімічні явища.Хімічні реакції та явища,що їх супроводжують .

Ваші очікування від уроку?..

 Яку мету ми повинні поставити перед собою?

(учні самостійно формулюють мету, вчитель доповнює . )    

  Дізнатися                                                

  Навчитися                                               

  Зрозуміти                                                 

III. Вивчення нового матеріалу

    1.  Перші явища які ми розглянемо ,це фізичні явища.

Дослід 1. Із парафінової свічки за допомогою скальпеля зрізаємо декілька шматочків парафіну, нагріваємо його і виливаємо у стакан з холодною водою. Після застигання демонструємо новий шматочок парафіну.

(Учні за допомогою вчителя дають відповіді на питання )

Т .Б. -Подивіться,що стало з речовиною?

-Чи змінилася форма речовини?

-Чи змінювався агрегатний стан?

-Відбулося явище?

-Чи відбулося утворення нових речовин?

-Якщо речовина не змінилася, то чи змінилися молекули?

-Якщо не утворилися нові молекули, речовини, то чи змінилися властивості парафіну?

   Дослід 2. Зміна форми аркушу паперу.

(У вас на столах лежать аркуші паперу. Давайте разом зі мною змінимо форму цього аркушу.

Під час цих дослідів ми спостерігали за явищами під час яких змінювалися

-       форма речовини;

-       агрегатний стан

але не змінювалися:

-       молекули;

-       не утворювалися нові речовини.

такі явища називаються фізичними

(Отже: Явища, під час перебігу яких речовина залишається незмінною, називаються фізичними. Змінюється агрегатний стан і форма.

(прочитати визначення з підручника  -2 учня. Записують. )                                                                    Слайд

Подивіться на дошку  і запишіть приклади фізичних явищ.

Кипить вода,тане сніг,летить птах,плавиться лід.

2.Розглянемо слідуючий вид явищ.

 Демонстрація 3. «Зміна кольору»

До розчину їдкого натру додаємо 2-3 краплини фенолфталеїну.

Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір).

По краплинах додаємо розчин  сульфатної  кислоти.

-Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився).

-Чи відбулася хімічна реакція? (Так).

-Чому ви так вважаєте? (Змінився колір)

Отже, яка ознака хімічної реакції? ( Зміна забарвлення).

Висновок.

Отже, Явища – під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші, називаються – хімічними;

Розповідь вчителя.

Також до хімічних явищ можна віднести явища з якими ми постійно стикаємося в нашому повсякденному житті.

-       горіння деревини, паперу, вугілля;

-       прокисання молока;

-       приготування їжі на сковороді;

-       поява іржі на поверхні залізних виробів.

 Демонстрація 1.

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

  1. Які відбулися зміни з речовиною? (Вона змінила свою форму).
  2. Яке це явище? (Фізичне)
  3. Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)

За наукової точки зору хімічні явища – це хімічні реакції.

Умовний запис хімічної реакції має такий вигляд.

А + В = С + Д, де А і В – вихідні речовини, вони вступають в реакцію.

С і Д – продукти реакції, вони утворюються в результаті реакції. Суть хімічних реакцій- полягає в перегрупуванні атомів, які входять до складу різних речовин.

 під час хімічних реакцій: атоми зберігаються, молекули – руйнуються.

(Учні складають опорну схему)

Пропоную переглянути фрагмент відео - явища

Хмари,іній, пожежа, роса, хвилі. автомобіль, жовте листя.

(Які процеси ви бачили? Які порушують екологігний стан?(проблема парникового ефекту викликана надлишком СО2 .)

В картках записати висновок і спостереження.

 

Демонстрація 4. «Виділення газу»

Дослід 5. Взаємодія соди з кислотою.

Беремо приблизно 5 г соди, насипаємо в хім. стакан і додаємо приблизно 10 мм кислоти (столового оцету),

Що спостерігаємо? ( Бурне кипіння).

В результаті реакції  виділяється газ. Це і є ознакою цієї реакції.

Вчитель: Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення вуглекислого газу.

(Учні складають опорну схему)

Демонстрація 5. «Випадання осаду»

До розчину купрум (ІІ) сульфату додаємо по краплині розчин натрій гідроксиду.

-Що спостерігаємо? (Випадання осаду).

-Яка ознака цієї реакції? (Випадання осаду).

(Учні складають опорну схему)

.

Демонстрація 6. «Поява запаху)

До розчину амоній хлориду добавляємо кальцій гідроксид і розтираємо у порцеляновій ступці.

-Що відчуваєте? (Поява неприємного запаху. Це дійсно амоніак)

-Яка ознака цієї реакції? (Поява запаху).

(Учні складають опорну схему)

Демонстрація 7. «Виділення теплоти і світла»

Вносимо у полум’я стрічку магнію.

-Що спостерігаємо? (Виділення світла).

-А якщо піднести руку до полум’я, то що відчуваємо? (Тепло).

-Яка ознака цієї реакції? (Виділення тепла і світла).

(Учні складають опорну схему)

Під час проведення дослідів ми спостерігали явища, під час яких відбувається перетворення одних речовин  на інші, змінюється їх склад та властивості – це хімічні явища.

Отже, Явища – під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші, називаються – хімічними;

Висновок . Отже ознаками реакцій є:

-  виділення світла;

-  виділення газу;

-  випадання осаду;

-  зміна забарвлення;

-специфічний запах.

Умови виникнення й перебігу хімічних реакцій.

  •    Робота в групах (розв’язання проблемних завдань)

Кожна группа одержує та обговорює своє проблемне запитання.

Завдання №1

Чому шматочок цукру важко запалити, а подрібнений і розпилений у повітрі цукор згоряє миттєво і з вибухом?

Завдання №2

Чому, якщо фарфорову чашку із підпаленим скипидаром поставити на сніг, то горіння швидко припиняється?

Завдання №3

Чому скошена трава, звалена в кучу, швидко розігрівається і згниває, а звалена в яму і закрита шаром землі  (так готують силос для тварин) зберігається довго?

Завдання №4

Чому одним сірником легко запалити скіпку, але не можна підпалити дерево?

Висновок: Умовами виникнення й перебігу хімічних реакцій є:

-Нагрівання до певної температури;

-Подрібнення і перемішування речовин;

  -Доступ кисню

 - Змішування речовин;

- перемішування речовин;

- не просто підпалити речовину, а довести її до певної температури (горіння дров);

-охолодження;

- електричний струм.

Умови перебігу хімічних реакцій, дуже різноманітні. Більшість реакцій не вимагають спеціальних умов, але деякі відбуваються лише за певних умов

III. Узагальнення і систематизація знань

 -Інформаційна частина (повідомлення учнів про явища в природі і житті людини; презентація «Хімічні явища навколо нас».

. Виберіть явища: зелена картка –фізичні,червона- хімічні явища

1. добування цукрової пудри з цукру - піску;

2.  утворення зеленого нальоту на мідних виробах;

3.  загусання парафіну при охолодженні;

 4. плавлення сірки;

5. згіркнення вершкового масла;

6. почорніння срібної ложки;

7.висихання бруду на черевиках;

8. утворення інею на деревах;

9. кування заліза;

10. скисання яблучного соку;

 11.  танення льоду;

12.розчинення кухонної солі у воді;

13. горіння бензину;

14. почорніння цукру при нагріванні;

«Мікрофон»

-з якими явищами ви познайомилися на уроці?

-що відбувається під час фізичних явищ?

-що відбувається під час хімічних явищ?

-за якими ознаками можна судити, що відбулася хімічна реакція?

-які умови необхідні для перебігу хімічних реакцій;

-чи руйнуються - атоми, - молекули під час хімічних реакцій?

Дайте відповідь на питання, обґрунтуйте її.

1. Які з перелічених явищ належать до хімічних, а які – до фізичних, поясніть свій вибір.

а) узимку гілля дерев вкривається памороззю;

б) за зиму опале листя загниває;

в) у теплому місці молоко швидко скисає; (з молочного цукру утворюється молочна кислота)

г) коваль бере залізний брусок, нагріває його, б’є по ньому молотком і отримує виріб.

д) дрова, яскравим полум’ям горить в каміні.

2) У чайнику з’явився накип – це нерозчинні солі Са і Мg. Щоб його позбутися, налийте в чайник розчин оцту і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть півгодини. Потім злийте у слив і прополощіть водою.

-Які явища ви спостерігали?

- де ще може утворюватися накип?

- як його позбутися?

Вчитель: Тож давайте повернемося до початку уроку і спробуємо виправити помилки, які зробив учень.

Завдання 1.

Із запропонованого переліку  явищ вибрати:

Які явища належать до фізичних  та хімічних, та пояснити чому.  

а) іде тепло від батареї опалення;

б) горять іменинні свічки;

в) мама  «гасить» соду оцтом, готуючи тісто;

г) скисає молоко, не випите кішкою;

д) після додавання цукру чай стає солодким;

е) на цвяхах у гаражі з’являється іржа;

є) узимку гілля дерев вкривається памороззю;

ж) за зиму опале листя згниває;

з) танення льоду;

и) з часом на стінках чайника утворюється накип;

і)плавлення скла.

Завдання 2.  Порівняйте дії двох ремісників коваля і металурга.     

Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б’є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову.

Металург бере залізну руду – бурий порошок, який не проводить електричний струм й легко розсипається внаслідок удару молотом, й перетворює її на блискучі бруски заліза – метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, внаслідок удару не розсипається, а розплющується.

 У якому випадку проходить хімічне, а у якому фізичне? Поясніть.

Завдання 3. Закінчити речення очікувань:   

Я знаю, що під час фізичних явищ молекули речовини _______________

Я знаю, що під час хімічних  явищ молекули речовини _______________

Я знаю, що хімічні явища ще називають ___________________________

Я знаю що ознаками хімічної реакції є _____________________________

Я знаю, що для того, щоб відбулася реакція необхідно ________________

 VІ. Висновок.

Рефлексія: закінчити речення:    

Сьогодні на уроці головним було:

Сьогодні на уроці цікавим було:

Я знаю:

Я вмію:

VІІ. Домашнє завдання: &10, завдання 2,6 ст. 74(письмово)   

VІІІ. Підведення  підсумків, виставлення оцінок.

 Ви довели, що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат. Ви показали, злагоджено працюючий колектив має гарний результат. Ви продемонстрували, що працюючи разом – означає мати успіх. За результатами роботи на уроці ви отримаєте смайлики:

Веселий смайлик – ви маєте високий рівень навчальних досягнень.

Серйозний  - достатній.

Сумний – середній рівень.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
1412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку