Тема: „Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують. ”
Мета:
Освітня: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.
Розвиваюча: Розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, самостійно робити висновки, логічне мислення учнів.
Виховна: розвивати культуру розумової праці та культуру комунікації, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.
Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.
Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.
Методи і прийоми навчання:
- словесні – бесіда,
- наочні – робота з роздатковим матеріалом, демонстрація відеофрагментів
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій
Базові поняття: явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій.
Обладнання і реактиви: лабораторний штатив, пробірки, спиртівка, дерев’яна скіпка, кальцій карбонат, хлоридна кислота, амоній біхромат, вода, фенолфталеїн, амоній хлорид , натрій гідроксид.
Структура уроку:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ДЕВІЗ НАШОГО УРОКУ:
“Навчаємося не заради школи, а задля життя… ” слайд 2
Ще давньоримський філософ Сенека говорив, що навчатися потрібно не заради школи, а задля життя. Тож я запрошую вас до навчання і, сподіваюсь, що сьогодні воно буде для вас цікавим та пізнавальним, а отримані знання знадобляться у житті.
- Пропоную вам уявити, що наша школа – це науково-дослідний інститут, а кабінет в якому ми працюємо – лабораторія.
- Лабораторія працює під девізом: слайд 3
« Зробимо усе , що можемо, застосуємо те, що знаємо,знаходячись там, де ми є».
Щоб розпочати роботу лабораторії давайте ознайомимося з
Правилами поведінки у хімічній лабораторії.
Бути: -Позитивними: тут і зараз.
- Точними. Точність – увічливість королів.
- Толерантними. Толерантність – це повага, у першу чергу, до самого
себе.
Зібраними, оскільки найдорогоцінніше, що є в нас, - це час.
А також треба мати наукову тему та об’єкт дослідження. А щоб
розшифрувати їх необхідно виконати завдання «Третій зайвий».
Запрошую по одному представнику від відділу. Завдання полягає в
тому, щоб знайти третього зайвого і літеру під якою він знаходиться у
рядку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Визначити третього зайвого
(Робота біля дошки)
2.Тест-експрес(з використанням мультимедійного проектору
Закінчити речення
9.Речовини які складаються з атомів різних елементів називаються…
10. Валентність Оксигену…
11. Валентність Гідрогену…
12. Валентність Алюмінію…
ІІ.Мотивація .
Так що у нас сьогодні є об’єктом дослідження?.............явища
Що таке явища?
-Це зміни ,що відбуваються з тілами природи.
-Явища- це процеси, що відбуваються в природі й у світі.
Пригадайте з уроків природознавства.
Скажіть чи впізнаєте ви цих героїв?
Демонструється слайд презентації.
//Зображено героїв: Гаррі Поттер, Рон Уізлі та Герміона Грейнджер із серії фільмів про Гаррі Поттера//
– А як називається фільм із якого взяті ці кадри? //Гаррі Поттер і Філософський камінь//В історії відомі люди які насправді намагались одержати оцей філософський камінь. Їх називали алхіміками. Добути цей філософський камінь вони прагнути тому, що він мав би мати чудодійні властивості. Зокрема за його допомогою можна було б перетворювати метали на золото.
Перетворення речовин цікавили не лише алхіміків. Вони цікавлять і сучасних науковців. І дуже зацікавлять нас на сьогоднішньому уроці..Тож темою нашого дослідження є «Фізичні та хімічні явища.Хімічні реакції та явища,що їх супроводжують .
Ваші очікування від уроку?..
Яку мету ми повинні поставити перед собою?
(учні самостійно формулюють мету, вчитель доповнює . )
Дізнатися…
Навчитися…
Зрозуміти…
III. Вивчення нового матеріалу
1. Перші явища які ми розглянемо ,це фізичні явища.
Т .Б. -Подивіться,що стало з речовиною?
(прочитати визначення з підручника -2 учня. Записують. ) Слайд
Подивіться на дошку і запишіть приклади фізичних явищ.
Кипить вода,тане сніг,летить птах,плавиться лід.
2.Розглянемо слідуючий вид явищ.
Демонстрація 3. «Зміна кольору»
До розчину їдкого натру додаємо 2-3 краплини фенолфталеїну.
Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір).
По краплинах додаємо розчин сульфатної кислоти.
-Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився).
-Чи відбулася хімічна реакція? (Так).
-Чому ви так вважаєте? (Змінився колір)
Отже, яка ознака хімічної реакції? ( Зміна забарвлення).
Висновок.
Отже, Явища – під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші, називаються – хімічними;
Демонстрація 1.
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
Пропоную переглянути фрагмент відео - явища
Хмари,іній, пожежа, роса, хвилі. автомобіль, жовте листя.
(Які процеси ви бачили? Які порушують екологігний стан?(проблема парникового ефекту викликана надлишком СО2 .)
В картках записати висновок і спостереження.
Демонстрація 4. «Виділення газу»
Що спостерігаємо? ( Бурне кипіння).
В результаті реакції виділяється газ. Це і є ознакою цієї реакції.
Вчитель: Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення вуглекислого газу.
(Учні складають опорну схему)
Демонстрація 5. «Випадання осаду»
До розчину купрум (ІІ) сульфату додаємо по краплині розчин натрій гідроксиду.
-Що спостерігаємо? (Випадання осаду).
-Яка ознака цієї реакції? (Випадання осаду).
Демонстрація 6. «Поява запаху)
До розчину амоній хлориду добавляємо кальцій гідроксид і розтираємо у порцеляновій ступці.
-Що відчуваєте? (Поява неприємного запаху. Це дійсно амоніак)
-Яка ознака цієї реакції? (Поява запаху).
(Учні складають опорну схему)
Демонстрація 7. «Виділення теплоти і світла»
Вносимо у полум’я стрічку магнію.
-Що спостерігаємо? (Виділення світла).
-А якщо піднести руку до полум’я, то що відчуваємо? (Тепло).
-Яка ознака цієї реакції? (Виділення тепла і світла).
(Учні складають опорну схему)
-специфічний запах.
Умови виникнення й перебігу хімічних реакцій.
Кожна группа одержує та обговорює своє проблемне запитання.
Завдання №1
Чому шматочок цукру важко запалити, а подрібнений і розпилений у повітрі цукор згоряє миттєво і з вибухом?
Завдання №2
Чому, якщо фарфорову чашку із підпаленим скипидаром поставити на сніг, то горіння швидко припиняється?
Завдання №3
Чому скошена трава, звалена в кучу, швидко розігрівається і згниває, а звалена в яму і закрита шаром землі (так готують силос для тварин) зберігається довго?
Завдання №4
Чому одним сірником легко запалити скіпку, але не можна підпалити дерево?
Висновок: Умовами виникнення й перебігу хімічних реакцій є:
-Нагрівання до певної температури;
-Подрібнення і перемішування речовин;
Умови перебігу хімічних реакцій, дуже різноманітні. Більшість реакцій не вимагають спеціальних умов, але деякі відбуваються лише за певних умов
III. Узагальнення і систематизація знань
-Інформаційна частина (повідомлення учнів про явища в природі і житті людини; презентація «Хімічні явища навколо нас».
. Виберіть явища: зелена картка –фізичні,червона- хімічні явища
1. добування цукрової пудри з цукру - піску;
2. утворення зеленого нальоту на мідних виробах;
3. загусання парафіну при охолодженні;
4. плавлення сірки;
5. згіркнення вершкового масла;
6. почорніння срібної ложки;
7.висихання бруду на черевиках;
8. утворення інею на деревах;
9. кування заліза;
10. скисання яблучного соку;
11. танення льоду;
12.розчинення кухонної солі у воді;
13. горіння бензину;
14. почорніння цукру при нагріванні;
«Мікрофон»
Вчитель: Тож давайте повернемося до початку уроку і спробуємо виправити помилки, які зробив учень.
Завдання 1.
Із запропонованого переліку явищ вибрати:
Які явища належать до фізичних та хімічних, та пояснити чому.
а) іде тепло від батареї опалення;
б) горять іменинні свічки;
в) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто;
г) скисає молоко, не випите кішкою;
д) після додавання цукру чай стає солодким;
е) на цвяхах у гаражі з’являється іржа;
є) узимку гілля дерев вкривається памороззю;
ж) за зиму опале листя згниває;
з) танення льоду;
и) з часом на стінках чайника утворюється накип;
і)плавлення скла.
Завдання 2. Порівняйте дії двох ремісників коваля і металурга.
Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б’є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову.
Металург бере залізну руду – бурий порошок, який не проводить електричний струм й легко розсипається внаслідок удару молотом, й перетворює її на блискучі бруски заліза – метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, внаслідок удару не розсипається, а розплющується.
У якому випадку проходить хімічне, а у якому фізичне? Поясніть.
Завдання 3. Закінчити речення очікувань:
Я знаю, що під час фізичних явищ молекули речовини _______________
Я знаю, що під час хімічних явищ молекули речовини _______________
Я знаю, що хімічні явища ще називають ___________________________
Я знаю що ознаками хімічної реакції є _____________________________
Я знаю, що для того, щоб відбулася реакція необхідно ________________
VІ. Висновок.
Рефлексія: закінчити речення:
Сьогодні на уроці головним було:
Сьогодні на уроці цікавим було:
Я знаю:
Я вмію:
VІІ. Домашнє завдання: &10, завдання 2,6 ст. 74(письмово)
VІІІ. Підведення підсумків, виставлення оцінок.
Ви довели, що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат. Ви показали, злагоджено працюючий колектив має гарний результат. Ви продемонстрували, що працюючи разом – означає мати успіх. За результатами роботи на уроці ви отримаєте смайлики:
Веселий смайлик – ви маєте високий рівень навчальних досягнень.
Серйозний - достатній.
Сумний – середній рівень.