Урок "Хімічні формули речовин"

Про матеріал
«...хімічні формули говорять хіміку цілу історію речовини» - Д.І. Менделєєв
Перегляд файлу

ТЕМА: ХІМІЧНІ ФОРМУЛИ РЕЧОВИН

Мета уроку:

Навчальна: закріпити знання учнів про структуру Періодичної системи хімічних елементів, металічні та неметалічні хімічні елементи; сформувати уявлення про хімічну формулу речовини; навчити записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; навчити читати хімічні формули речовин, визначати їх якісний і кількісний склад; навчити використовувати поняття «хімічна формула», «індекс», «коефіцієнт»;

Розвивальна: розвивати і поглиблювати знання учнів про будову молекул, використання хімічної символіки; розвивати логічне мислення, розвивати вміння та навички: працювати з Періодичною системою хімічних елементів, узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки.

Виховна: виховувати вміння не лише оволодівати інформацією, а й осмислювати і застосовувати її.

Тип уроку: поглиблення і систематизація знань.

Методи і методичні прийоми:

  •                  словесні (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорними схемами, періодичною системою хімічних елементів, складання опорного конспекту, виконання вправ, проблемне питання, незакінчені речення);
  •                  наочні (демонстрація наочності). 

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, опорні схеми, схема опорного конспекту.

Структура уроку:

 

Етап уроку

Час (хв)

І. Організаційний момент

2

ІІ. Перевірка домашнього завдання

8

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

5

ІV. Мотивація навчальної діяльності

2

V. Вивчення нового матеріалу

20

VI. Закріплення вивченого матеріалу, його узагальнення і систематизація

4

 

VII. Підведення підсумків уроку

2

VIII. Домашнє завдання

2

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня, діти! Можете сідати. Хто відсутній на уроці? Чи всі готові доуроку? Бажаю Вам отримати радість від здобуття нових знань та навичок.

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Для того, щоб освоїти новий матеріал, нам потрібно повторити матеріал попередніх тем.

Що ми вивчали на попередньому уроці? (На попередньому уроці ми вивчали структуру Періодичної системи хімічних елементів, металічні та неметалічні хімічні елементи).

Перевіримо рівень засвоєння теоретичного матеріалу попередньої теми.

 

Самостійна робота (письмово).

Завдання 1

Напишіть адресу хімічних елементів у Періодичній системі: порядковий номер, номер групи та періоду:

Варіант № 1

Гелій, Літій, Сульфур.

Варіант № 2

Нітроген, Магній, Бром.

Завдання 2

Виправ помилки:

(Учням пропонуються речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити).

Атом складається з ядра та нейтронної оболонки (електронної).

Молекула складається з електронів (атомів).

Відносна атомна маса вимірюється в кг, г тонах (безрозмірна).

Якщо від атомної маси відняти кількість протонів, то ми отримаємо кількість електронів (нейтронів).

Найдрібніша частинка речовини, яка здатна існувати самостійно і є носієм властивостей речовини називається атомом (молекулою).

Порядковий номер хімічного елемента вказує на кількість атомів, які рухаються навколо ядра (електронів).

Неметалічних елементів набагато більше ніж металічних (навпаки).

Ліній, Натрій, Калій відносяться до неметалічних елементів (металічних)

Назва хімічного елемента пишеться з маленької літери… (великої).

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

В світі існує велика кількість мов українська, російська, німецька, англійська. Кожна з них потрібна людині для спілкування. Однією з цих мов є хімічна мова, якою спілкуються всі хіміки світу. Кожна з мов має свої літери, хімічна мова – символи. Літери утворюють слова, символи – хімічні формули. Слова – речення, формули – хімічні рівняння. Тож ми повинні з вами навчитися спілкуватися один з одним хімічною мовою, а для цього нам треба навчитися складати хімічні формули, їх читати, розуміти їх суть.

Д.І. Менделєєв зазначав, що «...хімічні формули говорять хіміку цілу істо­рію речовини». Чи дійсно це так? Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці.

(Оголошення теми та мети уроку)

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Хімічна формула речовини (Розповідь вчителя).

На попередньому уроці ми з вами говорили про те, що кожна речовина має свою хімічну формулу. Для запису хімічної формули використовують хімічні символи, що наведені в періодичній системі хімічних елементів та індекси, які вказують на число атомів кожного з хімічних елементів, які утворюють просту чи складну речовину.

Індекси записують внизу справа від символа хімічного елемента.
Наприклад, запис СО2 читається це-о-два і означає, що доскладу молекули вуглекислого газу входить один атом Карбону і   два атоми Оксигену. (Якщо до складу речовини входить один атом хімічного елемента, то індекс 1 не пишуть). 

Отже, хімічна формула — це умовний запис складу молекули простої або складної речовини за допомогою хімічних символів та ін­дексів.

У кожної речовини є тільки одна хімічна формула.

Наприклад: Н2О, SO2, H2SO4.

 

2. Хімічний склад речовини.

Що показує хімічна формула? (Розповідь вчителя. Робота з підручником ст. 84-85).

Кожна хімічна формула характеризує хімічний склад речовини, а саме: атоми яких хімічних елементів входять доскладу молекули речови­ни – це якісний склад речовини; скільки атомів кожного хімічного елемента входить доскладу речовини – це кількісний склад речовини.

Формула, яка характеризує хімічний склад речовини називається молекулярною чи брутто – формулою. (Учні складають опорний конспект).

 

Завдання 1

Прочитайте формули речовин і зазначте їх якісний і кількісний склад.

Н2О (аш-два-о; складна речовина, містить два атоми Гідрогену і один атом Оксигену),

HNO3 (аш-ен-о-три, складна речовина, містить один атом Гідрогену, один атом Нітрогену, три атоми Оксигену), 

SiO2 (силіцій-о-два, складна речовина, містить один атом Силіцію, два атоми Оксигену), 

Ba(NO3)2 (барій-ен-о-три-двічі,  складна речовина, містить один  атом  Барію,  два атоми  Нітрогену,  шість  атомів  Оксигену), 

Al2(SO4)3 (алюміній-два-ес-о-чотири тричі, складна речовина, містить два атоми Алюмінію, три атоми Сульфуру, дванадцять атомів Оксигену), 

Ca3(PO4)2 (кальцій-три-пе-о-чотири-двічі, складна речовина, містить три атоми Кальцію, два атоми Фосфору, вісім  атомів  Оксигену)

 

 Завдання 2

Прочитайте формули речовин та вкажіть кількість атомів Оксигену:

SО2, СО, Н2SО4, НPО3

(ес – о два, Оксигену – 2 атоми; це – о – два, Оксигену – 2 атоми; аш –два – ес – о чотири, Оксигену – 4 атоми; аш – пе – о – три, Оксигену – 3 атоми).

 

3. Структурна одиниця речовини. Коефіцієнти (Розповідь вчителя).

Проте, деколи у записах потрібно вказати не одну структурну
частинку речовини, а дві, три і більше.  У цьому випадку використовують коефіцієнт.

Коефіцієнт – це число, яке  записується  перед формулою або хімічним    символом і означає кількість молекул, окремих атомів або груп атомів.
Наприклад: 3СО2, 4НCl, 8Al, 7H2S. Ці записи означають три молекули вугле-кислого газу, чотири молекули хлороводню, вісім атомів алюмінію, сім моле-кул сірководню. Якщо записують одну молекулу якоїсь речовини або один    атом, то коефіцієнт 1 перед формулою не пишуть.

Ви повинні чітко розрізняти записи хімічних формул, наприклад:
N   один  атом  Нітрогену;

2N   два  атоми  Нітрогену;

N2 — молекула азоту, яка складається з двох атомів Нітрогену;
2N2 — дві молекули азоту;

4N   чотири  атоми  Нітрогену.

 

Вправа (усно).

Прочитайте записи:

4Br2, 3PH3, 2H4P2O7. 

Що вони означають? (Чотири-бром-два; три-пе-аш-три; два-аш-чотири-пе-два-о-сім).

Слово вчителя.

За хімічною формулою можна знайти співвідношення атомів хімічних  елементів, наприклад, у  метані  СН4.  N(С) :  N(Н)  =  1:4.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ, ЙОГО УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

Бесіда.

Чи знайшли ми відповіді на запитання, які ставили на початку уроку? (Так).

Чи мають сенс слова Д.І. Менделєєва? (Так).

Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини? (Кількісний та якісний склад речовини, проста речовина чи складна, складається з металічних чи неметалічних елементів).

Завдання

Закінчити речення очікувань:

Я знаю, що молекулярна формула речовини – це _______________________________ .

Я знаю, що розрізняють два види складу речовини, а саме: ______________________ .

Я знаю, що називаючи хімічні елементи, якими утворена речови­на, я описую її _________________ склад.

Я знаю, що охарактеризувати кількісний склад речовини можна за допомогою _________, які вказують на _____________ атомів елементів, які утворюють речовину.

Я знаю, що структурна одиниця речовини – це ________________________________ .

Я знаю, що числа перед хімічними формулами називають______________, вони позначають кількість ______________________________________ .

 

VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми...

«Уявімо, що людство не навчилося записувати склад речовин за допомогою хімічних формул. Яким би було наше сьогодення без них?»

 Оцінки за вашу роботу я оголошу на наступному уроці, додавши до балів за ваші усні відповіді бали за самостійну роботу.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Запишемо у щоденники домашнє завдання:

Опрацювати матеріал § 8 у підручнику, ст. 83-86, матеріал конспекту. Виконати вправи 82, 85 на ст. 87 (усно)

Повторити попередньо вивчений матеріал.

Завдання на картках:

Завдання 1

Запишіть:

9 атомів Оксигену.

2 атоми Гідрогену.

5 молекул кисню, який складається з двох атомів Оксигену.

8 молекул озону, який складається з 3 атомів Оксигену.

3 молекули оксиду карбону, який складається з 1 атому Карбону та одного атому Оксигену.

6 молекул натрій оксиду, який складається з 2 атомів Натрію та 1 атому Оксигену

Завдання 2

Запишіть хімічні формули за їх вимовою: аш-два-ес-о-чотири,
алюміній-хлор-три, ферум-два-о-три, це-дванадцять-аш-двадцятьдва-о-одинадцять, хром-два-ес-о-чотири-тричі.

(H2SO4, AlCl3, Fe2O3, C12H22O11, Cr2(SO4)3).

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
20 листопада
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку