7 клас |
Урок №10 |
Дата: |
Тема: Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин.
Мета:
1) освітня – пояснити причину багатоманітності речовин, дати поняття «прості речовини», «складні речовини», «хімічна формула»;
2) виховна – виховувати інтерес до вивчення хімії на основі хімічного експерименту;
3) розвиваюча – розвивати вміння та навички:
а) працювати з періодичною системою хімічних елементів,
б) характеризувати хімічний елемент по положенню в періодичній системі, визначатися кількість протонів, нейтронів та електронів,
в) узагальнювати вивченості матеріал, вибирати головне, робити висновки.
Завдання:
1) розширити знання учнів про періодичну систему елементів, закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку; запровадити поняття про багатоманітність речовин;
2) вивчити поділ простих речовин на метали й неметали; навчитися розрізняти прості й складні речовини, метали й неметали;
3) розвивати вміння й навички учнів описувати фізичні властивості речовин і порівнювати їх
Обладнання: моделі атомів, зразки металів і неметалів, інші речовини — цукор, кухонна сіль, калій перманганат та ін.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент (1хв.)
II. Оголошення теми і мети уроку. Перевірка домашнього завдання(§6, с. 48-50 прочитати, с. 50-51 №1-7) (7 хв.)
III. Актуалізація опорних знань (2 хв.)
1. Інтелектуальна розминка
Учні самостійно формулюють основні поняття попередньої теми й дають їм визначення:
• атом – найдрібніша частинка речовини, що складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів;
• молекула – найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та здатна до самостійного існування;
• іони – це заряджені частинки, на які перетворюються атоми, віддаючи або приєднуючи електрони;
• хімічний елемент – вид атомів з однаковим зарядом ядра;
• відносна атомна маса – це фізична величина, що визначається відношенням маси атома елемента до 1/12 маси атома Карбону;
• періоди — це горизонтальні ряди хімічних елементів;
• група — вертикальні стовпці елементів.
IV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
Учням пропонується математичне завдання: користуючись цифрами 1, 2, 3, утворити різні одно-, дво-, трицифрові числа. Після 1 хв. роботи в учнів утвориться багато чисел. Відразу ж ставимо питання: мало чи багато речовин можна утворити зі 118 хімічних елементів? Звичайно, учні відповідатимуть, що багато. Ось цим і пояснюємо багатоманітність речовин — близько 20 000 000 речовин. Ще можна навести приклад з буквами: із 33 букв утворюються всі слова, якими ми користуємось у повсякденному житті.
V. Вивчення нового матеріалу (18 хв.)
1. Поняття «хімічна формула», «індекс»
Склад кожної речовини можна записати з допомогою символів хімічних елементів. Наприклад, молекула води складається з одного атома Оксигену і двох атомів Гідрогену. Малюють її так:
Записати хімічну формулу води можна так:
Хімічна формула – це умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та індексів.
Індекс – це маленька цифра, що стоїть знизу праворуч від символу відповідного елемента і показує скільки атомів входить до складу даної речовини.
2. Прості та складні речовини
Демонстрація
Учням демонструємо зразки різних речовин, добре їм знайомі, на дошці вчитель записує формули цих речовин: цукор — C12H22O11, кухонна сіль — NaCl, марганцівка — KMnO4, цинк —Zn, алюміній — Al, сірка — S. Можна згадати, що до складу повітря входять кисень і азот — O2 іN2.
Перед учнями ставимо проблемне питання: Чим відрізняються ці речовини? Учні правильно відмітять, що за складом. Даємо поняття «прості» й «складні речовини», складаємо схему і пропонуємо учням самостійно розподілити речовини на прості й складні. Схема заповнюється поступово: спочатку ділимо речовини на прості й складні, а потім доповнюємо поділ простих речовин на метали й неметали.
Проста речовина – це хімічна сполука, утворена атомами одного хімічного елемента.
Наприклад, азот N2, хлор Cl2, кисень О2, озон О3. Їхні молекули містять атоми одного й того самого хімічного елемента, інших елементів немає. Зверніть увагу на кількісний склад кисню та озону. Молекули цих простих речовин утворені тільки атомами Оксигену, але кількість їх у молекулі різна, отже, будова молекул різна і властивості цих речовин різні.
Здатність деяких хімічних елементів існувати у вигляді двох або більше простих речовин, різних за будовою і властивостями, називається алотропією, а відповідні прості речовини – алотропними формами. Кисень та озон алотропні форми Оксигену.
Складна речовина – це хімічна сполука, утворена атомами різних хімічних елементів.
3. Метали й неметали
Далі згадуємо з учнями, що кожна речовина має свої фізичні властивості: колір, запах, агрегатний стан, блиск тощо.
Демонстрація зразків металів і неметалів
Завдання: описати фізичні властивості пропонованих речовин; дати відповідь на питання: «За якими ознаками відрізняються ці речовини?»
Учні з’ясовують, що для металів характерний металічний блиск. Отже, прості речовини поділяються на метали й неметали. Дописуємо у схему окремо метали й неметали з наведених на дошці.
Майже всі метали - тверді блискучі речовини, вони добре проводять електричний струм, ковкі і пластичні, за допомогою лиття з них можна отримувати вироби практично будь-якої форми.
Більшість неметалів - гази; тверді ж неметали, як правило, крихкі, іноді прозорі і не проводять електричний струм.
VI. Закріплення вивченого матеріалу (10 хв.)
1. Міні-тренінг
Записати формули речовин, які складаються:
а) із двох атомів Калію й одного атома Оксигену;
б) трьох атомів Оксигену;
в) одного атома Феруму;
г) шести атомів Карбону, дванадцяти атомів Гідрогену й шести атомів Оксигену;
д) одного атома Сульфуру і трьох атомів Оксигену;
е) одного атома Алюмінію.
У два стовпчики виписати окремо прості й складні речовини.
VII. Домашнє завдання (2 хв.)
§7, с. 51-58 прочитати, с. 58 №1-6.
VIIІ. Підведення підсумків уроку (3 хв.)
Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.