Урок "Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі"

Про матеріал

Конспект уроку №1 з курсу хімії (7 клас) "Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі". Під час уроку передбачена робота в групах, використання елементів STEM-навчання (зокрема, мобільних гаджетів зі сканером QR-коду), демонстрації дослідів.

До підручника Хімія 7 класс П.П. Попель, Л.С. Крикля 2015

Перегляд файлу

7 клас

Урок 1

Тема. Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.

Мета уроку:

  • сформувати уявлення в учнів про хімію, предмет вивчення хімії, загальні поняття про закони природи, місце хімії серед інших природничих наук, роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини; повторити відомості про хімічні елементи та речовини, що були вивчені в курсі «Природознавство»;
  • розвивати критичне та логічне мислення, усне мовлення;
  • виховувати любов до предмету.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: розповідь учителя, робота в групах.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделеєва, хімічні реактиви, штатив з пробірками, 2 хімічні стакани, скляна паличка.

Базові поняття і терміни: хімія, речовина, атом, молекула.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

Знайомство учителя з класом, вступне слово, оголошення теми уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Хіміки – це ті, хто по-справжньому розуміють світ» – так сказав видатний американський хімік, двічі лауреат Нобелівської премії Лайнус Полінг. І справді, світ, що нас оточує дивовижний, вражаючий та складний. Ми живемо поміж величезної кількості речовин, ми з вами також складаємось з них. Більше того – ці речовини перебувають у постійному русі й постійній зміні. Ми спостерігаємо як росте дерево, як набуває жовтогарячих відтінків листя восени, як згоряє папір, перетворюючись у попіл, як із борошна випікається запашний хліб, і як наповнюються п’янким ароматом наші сади і квітники, коли квітнуть рослини. Усе це, і навіть більше – величне царство хімії, із яким ми починаємо сьогодні знайомство. Саме тому, повертаючись до слів Полінга, для того щоб зрозуміти світ й нас самих – нам потрібно потоваришувати з цією загадковою, важливою і цікавою наукою.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

З курсу природознавства, який ви вивчали раніше, вам відомо, що природу вивчає не одна наука. Фізика, біологія та хімія тільки на перший погляд можуть здатися далекими одна від одної. Усі вони мають справу з природними об’єктами і тому називаються - ... (природничими). Усі ці науки дуже пов’язані одна з одною, але кожна з них вивчає природу й навколишній світ з різних сторін.

Учні об’єднуються у три групи (команди) і дають назву своїй команді. 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Що вивчає хімія; предмет хімії

У часи Стародавнього світу люди вже широко користувались багатьма речовинами і хімічними процесами у своєму житті. Випалюючи глину, помічали що вона твердне і на основі цього стали виготовляти посуд. Помічали, що одні рослини є вкрай отруйними, в той час як інші – лікували від хвороб. Найрозвиненішою у той час був древній Єгипет. Називали цю країну «Хемі». Що нагадує вам ця назва? Вважають, що саме у Єгипті виникла хімія.

Використовуючи речовини у своєму житті, змінюючи їх, людина постійно шукала шляхи збільшення рівня свого достатку. Усі ви, напевне, чули про таке поняття, що виникло у Середньовіччі, як «філософський камінь». Ця міфічна субстанція глибоко вкорінилася у світову культуру. Пригадайте назву першої першої книги Джоан Роулінг про хлопчика-чаклуна («Гаррі Поттер та філософський камінь»). Згідно тодішніх уявлень, ця субстанція могла перетворювати будь-який метал на золото. І хоча пошуки «філософського каменя» були безрезультатними, це дуже вплинуло на розвиток науки в майбутньому, адже люди стали використовувати безліч речовин у своїй праці. Вони їх нагрівали одна з одною, випарювали та випалювали, часто в результаті отримуючи нові, до цього невідомі речовини. Згодом кількість таких речовин настільки зроста, як і способів перетворювання їх одна в одну, що виникла окрема наука, яку ми тепер називаємо хімією. Отже, хімія – це наука про речовини та їх взаємоперетворення. Відповідно, люди які вивчають різноманітні речовини називаються хіміками.

 

  1. Атоми та молекули

 

Впевнений, що ви часто стикались з хімією та перетвореннями речовин у кінематографі. У різноманітних фільмах ви могли бачити чудернацький скляний посуд, у якому знаходяться кольорові розчини, як у людини в білому халаті стає скуйовдженим волосся й чорним від сажі обличчя від вибуху під час роботи, або як загадкова «кислота» миттєво роз’їдає певний предмет...

Багато перетворень речовин є захоплюючими й цікавими.

Демонстрація №1. Учитель демонструє два великі хімічні стакани. Кожен з них наповнює на 1/3 водою та додає: в перший – свіжоприготовленого розчину ферум (ІІІ) хлориду з пробірки, в другий – невелику кількість натрій тіосульфату і розмішує скляною паличкою до повного розчинення. Далі швидко вливає вміст першого стакана до другого і перемішує. Спостерігається поява інтенсивно фіолетового забарвлення, яке згодом зникає.

Демонстрація №2. («Вулкан») Учитель насипає невелику кількість оранжевого амоній дихромату у вигляді конуса. Наносить кілька крапель спирту і підпалює. Спостерігається поява великої кількості зеленої «лави» хром (ІІІ) оксиду.

 

 Усі ці речовини складаються з надзвичайно маленьких частинок, що називають «молекулами». У свою чергу, молекули складаються ще з менших частинок, припущення про існування яких висунув колись ще Демокріт, який у давнину жив у Греції. Атом – це найменша частинка з якої може складатись речовина. (демонстрація кулестрижневої молекули води, та моделі атомів Гідрогену й Оксигену, що її утворюють). Усього є 118 видів атомів, і усі вони містяться в Періодичній системі Д.І. Менделеєва. Вони називаються «хімічними елементами». Уявіть лише, усі десятки мільйонів речовин що є на нашій планеті, в тому числі й ми з вами, - це сукупність молекул, що складаються з невеликого числа видів атомів! Отже, абсолютно все що нас оточує, це атоми й молекули, що формують речовини які можуть перетворюватись одна в одну. І усе це вивчає хімія.

 

Учням в складі команд пропонується просканувати QR-код і ознайомитись зі статтею про роль хімії у житті суспільства. Кожна з команд озвучує найважливішу, на її думку, сферу застосування хімічної науки.

 

V. Повторення вивченого

 

а) Що вивчає така наука, як хімія?

б) З чого складаються речовини, що нас оточують?

в) У чому різниця між поняттями «молекула» та «атом»?

 

VI. Рефлексія

 

Кожній з команд пропонується скласти сенкан до слова «хімія»

 

(Сенкан – вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок – тема, що є іменником («хімія»). 2. Другий рядок – опис теми з двох прикметників. 3. Третій рядок – дія, пов’язазана з темою, складається з трьох дієслів. 4. Четвертий рядок – фраза, яка висловлює ставлення до теми. 5. Останній рядок – один синонім до теми)

Кожна команда зачитує свій сенкан, інші  - висловлють свої враження щодо нього.

 

VII. Домашнє завдання

 

Опрацювати §1 (ст. 5).

Скласти есе на тему «Навіщо мені вивчати хімію».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Тымкив Татьяна
    Дякую, гарна робота.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тымкив Татьяна
    Дякую, гарна робота.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сєрік Ольга Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кудлай Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Жировецька Людмила Емерихівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Романюк Оксана
    Хороший конспект
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
2 липня 2018
Переглядів
17052
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку