Урок "ХРЕСТОВІ ПОХОДИ" - 7 клас

Про матеріал

Авторка пропонує розробку уроку за підручником

Пометун О., Малієнко Ю. Всесвітня історія. – К.:ВД «Освіта», 2015. Під час опанування нового матеріалу учням пропонуєтьс робота з історичною картою, текстом підручника, узагальнюючими таблицями, роздавальним матеріалами з адаптованими історичними текстами, тестове опитування.

Перегляд файлу

УРОК  № 15. ХРЕСТОВІ ПОХОДИ                                                           7-ВІ

МЕТА:

  • З’ясувати причини та характер хрестових походів, ознайомити учнів  із подіями найбільш відомих хрестових походів
  • Вчити учнів працювати з історичною картою, історичними джерелами, логічно мислити, робити висновки на основі отриманих знань;
  • Виховувати інтерес до минулого, розуміння того, що всі проблеми варто вирішувати дипломатичним шляхом, толерантне ставлення до людей іншого віро сповідування, взагалі до інших.

ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:

  • називати час хрестових походів;
  • показувати на карті напрямки хрестових походів; території держав хрестоносців;
  • описувати хід І та ІV хрестових походів
  • висловлювати судження щодо причин хрестових походів

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: хрестоносці, хрестові походи, Свята Земля, Гроб Господній

НМЗУ: підручники, атласи, адаптовані історичні тексти, таблиці, презентація.

ТУ: урок засвоєння нових знань з елементами практичної роботи

Хід уроку:

І. Оргмомент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

СЛАЙД №1 - А. ПЕРВІРКА Д/З: §13, з.1 (113) – письмово

Доба вікінгів охоплює період з 8 по 11 ст.1 Вікінгами називали воїнів середньовічної Скандинавії 2Особливостями їхнього способу життя було відкриття і колонізація  нових земель3. Причинами походів вікінгів були: 1) нестача с/г земель; 2)розвиток торгівлі та мореплавства, прогрес у суднобудування; 3)прагнення правлячої верхівки до збагачення; 4)політична слабкість сусідніх країн.4 Території, які відкрили вікінги – це Ісландія, Гренландія, Північна Америка(Вінланд).5 Державами, які заснували вікінги були герцогство Нормандія, Сицилійське кор.-во, Данія, Норвегія, Швеція.6 Унаслідок походів вікінгів були спустошені узбережжя Піренейського п-ва, Італії.7 Привід до походу Вільгельма в Англію – це смерть короля Англії 8 Остаточною перемогою Вільгельма стала битва біля Гастингса   у  1066 р.9 Норманське завоювання Англії привело до змін у житті країни: прямий васалітет, введення посади шерифів, проведення перепису населення.10  Значення походів вікінгів полягає у: 1) розвитку суднобудування та мореплавства: 2) відкритті нових земель; 3)закладенні основ суперництва між Англією та Францією.11   В українській мові збереглося слово, що походить від скандинавського «конунг», це – князь.12

ОЦІНЮВАННЯ – по 1 б. за правильне заповнення пропуску*1-12

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А.КАРТА атлас , С.9 (Н) – «Християнська церква в Європі в VІ-ХІІІ ст.»

1. Які світові релігії існували в ХІ ст.?

2. Яким було ставлення до мирського життя у середні віки?

3. Чи можна було заслужити прощення та вічне блаженство?

4. Яку роль відігравала церква у житті людини?

5. На які стани поділялося середньовічне суспільство?

СЛАЙД №2 - ІV. Оголошення теми мети, очікуваних результатів.

СЛАЙД № 3 - А. ПЛАН.

1. Причини хрестових походів.

2. Хрестові походи та виникнення держав хрестоносців.

СЛАЙД № 4 - Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.

§14, заповнити таблицю на с. 122 + готуватися до практичної роботи «Наслідки хрестових походів» + кольорові олівці

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Причини хрестових походів.

А.УЧИТЕЛЬ: У Середньовіччі релігійні мотиви служити прикриттям завойовницьких грабіжницьких цілей західних феодалів та католицької церкви. Правила християнської моралі розповсюджувалися лише на відносини між християнами і не стосувалися людей іншої віри. У свідомості середньовічної людини світ було поділено на «свій» = християнський та нехристиянський = ворожий. При цьому передбачалося, що люди першого світу завжди праві, а другого – не можуть бути правими ні в чому: «За нас – Господь: ми – праві! Ворог – неправий!»

До того ж в ХІ ст. виникає нова грізна сила – турки-сельджуки, які завоювали значні території Малої Азії та перекрили шлях християнським паломникам до Єрусалима.

СЛАЙД № 5 - 1095 р. – м.Клермон – Урбан ІІ – заклик до хрестових походів: «Треба опоясатися мечами і піти у східні країни, щоб звільнити Гроб Господній з рук невірних мусульман»

Б. ПІДРУЧНИК – с. 114 документи:  Що пообіцяв Урбан ІІ учасникам ХП?


- відпущення гріхів учасникам ХП;

- загиблі попадуть до раю;


- «хто тут бідний, там стане багатим»

В. УЧИТЕЛЬ:  присутні почали кричати: «Так хоче Бог!» і нашивати на свій одяг хрести із червоної матерії (спереду - йшли в похід, ззаду – поверталися назад) =˃ хрестоносці.

Г. ПОНЯТТЯ: знайти в тексті §14, що таке ХП – організований і підтриманий католицькою церквою масовий військовий рух ХІ-ХІІІ ст., що здійснювався під гаслом «звільнення Гробу Господнього від мусульман»

8 ХП = Дитячий ХП – 1096-1270СКІЛЬКИ років тривали ХП?

ПУ: Хто став організатором ХП? – католицька церква

Д. МОЗКОВИЙ ШТУРМ – хто буде приймати участь у ХП? Мета?

СЛАЙД № 6

Д. ТАБЛИЦЯ№1

Учасники хрестових походів

Мета учасників хрестових походів

СПІЛЬНА МЕТА

Звільнити Гроб Господній від невірних

ВІДМІННОСТІ

Селяни

Позбутися феодальної залежності та отримати землю

Рицарі

Придбати багатство за рахунок пограбування завойованих країн

Сеньйори

Заснувати на завойованих землях нові держави; отримати більше підданих

Купці

Отримати нові багатства за рахунок розширення торгівлі з іншими країнами

Духівництво

Розширити сферу впливу католицької церкви, укріпити її авторитет та збільшити її багатства

Е. ВИСНОВКИ:  який характер мали ХП? – загарбницький.

 

2 . Хрестові походи та виникнення держав хрестоносців.

А. УЧИТЕЛЬ:       похід бідноти

І ХП – 1096-1099        похід феодалів

СЛАЙД № 7 Сучасник про похід бідноти: Ніхто з бідняків не думав про недостатність своїх коштів і труднощі шляху. Важко описати натовп людей: юнаків, старців чоловічої та жіночої статі, які відправлялися на війну. Вони підковували биків, як коней, запрягали їх у вози і містили на них свої злиденні пожитки та маленьких дітей. На шляху, коли проїжджали повз якогось міста, діти питали: «Чи це не той Єрусалим, до якого ми йдемо?»

Б. БЕСІДА:

1. Чим, на ваш погляд, закінчився цей похід? Чому? – поразка:

- погано озброєні,     - голодні =˃ пограбування місцевого населення =˃ протест мешканців країн, через які просувалися.

Із 70 тис, що відправилися в похід, додому повернулися менше 7 тис. Знайшли не свободу і багатство, а загибель.

В.ПІДРУЧНИК: §14, п.2.

Знайти в тексті опис походу рицарів, порівняти його з походом бідноти, назвати його результати – похід рицарів закінчився: 1) захопленням Єрусалиму;  2) створенням держав хрестоносців;  3) збагаченням церкви та феодалів.

Г. ДЖЕРЕЛО:

СЛАЙД № 8 - 1099 р. – захоплення Єрусалиму – Атлас, с.8 –

Хроніст малює жорстокі сцени вбивства і пограбування, в яких приймали участь як рицарі, так і священнослужителі. Сам патріарх Єрусалимський йшов з мечем по одній із вулиць, вбиваючи невірних «наліво і направо» Зайшовши у церкву, змив кров з рук і став чинити богослужіння. Патріарх сказав, що ніколи не приносив такої приємної жертви Богу. Давши волю жорстокості і жадібності, хрестоносці молилися і каялися в ріхах, щоб знову продовжувати насильство.

Д. КАРТА – атлас – с. 8 «Держави хрестоносців»

Знайти держави хрестоносців – з Пд на ПН: Єрусалимське королівство, графство Триполі, Князівство Антиохія, Графство Едесса.

Лише Єрусалимське королівство було самостійним, решта – йому підпорядковувалися.

Е. УЧИТЕЛЬ.

СЛАЙД № 9 - ІІІ ХП – 1189-1192 – брали участь 3 європейські монархи: карта атласу, с.8

- Німецький – Фрадріх І Барбаросса 1. Чи діяли їхні армії об’єднано?

- англійський – Річард Левове Серце       2. Чому?

- французький – Філіп ІІ Август                3. Чи є можливість перемогти?

Результати:

- Фрідріх І – помер у поході так і не переткнувши кордон мусульманського світу(спекотного дня зайшов у латах у холодну стрімку річку Самф і не вийшов живим)

 - Річард із-за постійних суперечок з Філіпом повернувся до Англії, був поранений отруєною стрілою і помер від зараження крові

- Філіп Івигнав англійців з французьких територій, розширив свій домен.

СЛАЙД № 10 - ІV ХП - 1202-1204 – за закликом Іннокентія ІІІ.

Ж. ПІДРУЧНИК - §14, П.3  

СЛАЙД № 11 – 1204 р. – Захоплення  Константинополя хрестоносцями

ПУ: Які дійсні цілі хрестоносців?

       Чому візантійський історик називає їх варварами?

СЛАЙД № 12 - З. ПІДРУЧНИК – с. 122 Дитячий хрестовий похід

И. ВИСНОВКИ:  ХП показали, що католицька церква стала могутньою силою в Європі

 

VІ. Рефлексія.

СЛАЙДИ №  13А. БЕСІДА

1. Яку тему вивчали?

2. Що вас найбільше вразило?

3. Які дати та події запам’ятали?

4. З якими історичними постатями познайомилися?

VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

СЛАЙД № 14 -VІІІ. Домашнє завдання.

§14, заповнити таблицю на с. 122 + готуватися до практичної роботи «Наслідки хрестових походів» + кольорові олівці

РОЗДАВАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ «ХРЕСТОВІ ПОХОДИ»

ТАБЛИЦЯ№1

Учасники хрестових походів

Мета учасників хрестових походів

СПІЛЬНА МЕТА

Звільнити Гроб Господній від невірних

ВІДМІННОСТІ

Селяни

Позбутися феодальної залежності та отримати землю

Рицарі

Придбати багатство за рахунок пограбування завойованих країн

Сеньйори

Заснувати на завойованих землях нові держави; отримати більше підданих

Купці

Отримати нові багатства за рахунок розширення торгівлі з іншими країнами

Духівництво

Розширити сферу впливу католицької церкви, укріпити її авторитет та збільшити її багатства

 

ТАБЛИЦЯ №2

НАСЛІДКИ ХРЕСТОВИХ ПОХОДІВ

ПОЗИТИВНІ

НЕГАТИВНІ

1.Розширення знань мусульман та християн одне про одного.

2.Розвиток торгівлі із східними країнами.

3.Запозичення наукових знань європейцями.

4.Знайомство європейців з новими с/г культурами.

5. Сприйняття європейцями нових звичаїв (використання подушок, виделок, миття рук перед їжею).

  1. Численні людські жертви.
  2. Руйнування міст і загибель пам’яток культури
  3. Посилення ворожнечі між православним Сходом (Візантією) та католицьким Заходом (Римом).

 

ЗАКРІПЛЕННЯ.

Завдання: розставити у хронологічній послідовності уривки з історичних документів та обґрунтувати свій вибір.

Текст 1. Зі спогадів сучасника про підготовку до походу

... Графи ще думали про свої приготування, рицарі лише починали про них думати, коли народ уже почав рухатись з нестримним запалом. Ніхто з бідняків не думав про відсутність коштів та про труднощі такого шляху. Кожний залишав свій дім, виноградник, свій спадок, продавав їх за мізерну ціну і з радістю йшов у похід. Франція потерпала тоді від голоду, через неврожаї, що сталися один за одним, піднялися ціни на хліб... Зажерливі, як і годиться, користувались загальним лихом. Хліба було мало, і він був дорогий. Бідні замість нього їли коріння та дикі трави. Як раптом пролунав скрізь заклик до хрестового походу...

Текст 2. Дитячий хрестовий похід

«... великі юрби хлопців та дівчат із гучними співами, веселими криками, сміхом йшли запорошеними дорогами Німеччини та Франції, їх було так багато, що купецькі каравани зупинялися у гучному дитячому натовпі… Кажуть, що того року до 50 тисяч дітей залишили свої будинки, незважаю­чи на всі умовляння батьків і друзів.

Вони поспішали вчинити подвиг у славу Господа. Дорогою багато хто помер від голоду, спеки і спраги. Ті, що залишилися, наполегливо йшли вперед, до Середземного моря, їм пощастило дістатися французьких та італійських портів. Сумна доля чекала на дітей! Підступні корабельники обіцяли довезти їх до Святої Землі, а самі відвезли їх до Єгипту і продали там у рабство».

Текст 3. З промови Папи Римського Урбана II на Клермонському соборі (XI ст.)

Адже необхідно, аби ви якомога швидше поквапились із допомогою вашим братам, що перебувають на Сході і потребують вашої допомоги, яку ви їм не раз обіцяли. На них напали, як про це вже більшості з вас стало відомо, турки й араби, які дістались аж до самого Середземного моря... багатьох вони вбили або захопили в полон; церкви зруйнували, а імперію спустошили. Й коли ви спокійно допустите, щоб ще деякий час чинились такі насильства, вони нападуть на ще більшу кількість людей, відданих Богові.

Тому і звертаюсь я з уклінним проханням, і не я, а Господь, щоб ви, провісники Христові, частіше переконували всіх, до якого стану б вони не належали, як піших, так і кінних, як бідних, так і багатих, своєчасно допомогти східним християнам вигнати за межі християнського світу цю негідну породу людей. Кажу це присутнім, доручаю передати це відсутнім. Адже Христос велить це.

Усім, хто йде туди, у разі їх смерті на суші або на морі, або в бою з поганими віднині хай буде відпущення гріхів. Цю обіцянку даю я тим, хто йде як уповноважений Бога.

Текст 4. З Єрусалимської історії Фулькерія Шартрського

... Другого дня, подавши сурмами сигнал, вони ще більш мужньо почали битися і, б'ючи таранами в одне місце, проламали стіну... Вже у кам'яній стіні запалала одна башта, яку наші механіки закидали палаючими головешками. Від неї, через те, що вогонь поглинув серед дерев'яних частин пальні речовини, пішов такий дим і полум'я, що жоден із захисників міста не міг там далі залишатися.

Отже, незабаром франки велично вступили до міста, опівдні, у п'ятницю, удень, коли Христос визволив увесь світ. Лунали роги: всі були схвильовані, мужньо бились, вигукували: «Допоможи, Боже!». Над стіною підняли прапор. Язичники так злякались, що де й поділась їх відвага, і почали тікати...

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ПО ТЕМІ «ХРЕСТОВІ ПОХОДИ»

Оберіть одну правильну відповідь:

1. Ініціатором першого хрестового походу був: а) Урбан ІІ, б) Григорій VII, в) Інокентій III.

2. Метою першого хрестового походу було: а) завоювання Константинополя, б) завоювання Антіохії, в) завоювання Єрусалима.

3. Хронологічні рамки хрестових походів: а) 1096-1270 р.р, б) 1099-1230 p.p., в) 476-1492 p.p.

4. Причиною участі рицарів у хрестових походах були: а) бажання отримати свободу та землю, б) бажання отримати нові ринки збуту, в) бажання отримати землю та підданих.

5. Встановіть відповідність:

 

1. Падіння Акри.

 А. 1099 р.

2. Захоплення Константинополя хрестоносцями.

 Б. 1204 р.

3. Захоплення Єрусалима хрестоносцями.

 В.1291 р.

1. Тамплієри.

А. Лікували хворих і надавали допомогу паломникам, що йдуть до Єрусалима. Носили червоні плащі з білим хрестом.

2. Госпітальєри.

Б.. Більшість рицарів цього ордену були родом з Німеччини, утворили згодом держа­ву Пруссія. Носили білі плащі із чорним хрестом.

3. Тевтони.

В. Храмовники. Носили білі плащі із червоним хрестом.

6. Встановіть відповідність:

 

ЛІТЕРАТУРА:

Гупан Н. Смагін І., Пометун О. Історія України . – К.: ВД «Освіта», 2015.

Малієнко Ю. Навчально-методичнфі матеріали до курсу «Історія середніх віків» 7 клас //Історія і суспільствознавство в школах України. – 2014, 2015.

Пометун О., Малієнко Ю. Всесвітня історія. – К.:ВД «Освіта»,  2015.

Усі уроки до курсу «Всесвітня історія.» 7 клас/Упоряд. Н.М.Морозова – Х.: ВГ «Основа», 2007.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Прус Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Матушевська Альона Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
16478
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку