Урок "Художнє втілення ідеї гуманізму в романі Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Соціальна дієвість творчості Ч.Діккенса . Реалістичні та романтичні тенденції у його прозі.

Про матеріал

Конспект уроку з використання методу проектів, створення буктрейлерів, презентацій та підготовка до написання реферату. До уроку учні працювали над проектом проводиться групова робота з випереджувальним завданням.

Перегляд файлу

10 клас

 Художнє втілення ідеї гуманізму в романі Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста».  Соціальна дієвість творчості Ч.Діккенса . Реалістичні та романтичні тенденції у його прозі.

 Мета:  З’ясувати ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні образу,  гуманізм роману, провідні засоби індивідуалізації персонажів твору; розвивати навички характеризування героїв,   розкрити якості Олівера Твіста у зіставленні з іншими персонажами, визначити авторську позицію та особливості реалізму Діккенса.

Виховна мета: виявити особисту життєву позицію старшокласників у ставленні до знедолених, виховувати кращі людські якості.

https://lh5.googleusercontent.com/x2TCxy3-WCwysmsbPF-HmzL4AUy2myvuNDE6Bob89nQpCXK71bUdRvyn7IVyYg2W1jA08aYsGjCIOq1kNBtjNw0aMafEpIolXtR4atek7XJVLIpUiAAvzJsiqCYRpuVcKtzz05g2RgОснащення: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії, виставка його творів, проект

Тип уроку: урок – семінар.

 

 

У світі багато великих сил,

 але сильніше за людину немає в природі нічого». (Софокл)

 

Перебіг уроку

(Слайд1)

І . Мотивація навчальної діяльності

Учитель. «Просійте світову прозу — залишиться Діккенс…» — ось як високо оцінював творчість англійського письменника Лев Толстой. Захоплено висловлювалися про нього й інші видатні особистості. Чим приваблює Чарлз Діккенс як людина та як письменник — поговоримо сьогодні на уроці.

 (Слайд2)

IV. Оголошення теми та мети уроку

 

Одним із найвідоміших творів Діккенса є роман «Пригоди Олівера Твіста», який відкриває низку його романів виховання, тобто таких, що розповідають про становлення характеру персонажа від дитячих років до початку самостійного життя.

 -Наше завдання усвідомити зміст твору та його суспільну значущість, Ми готували проект. Отже…

Словникова робота: романтизм, реалізм, гуманізм

-Щоб говорити про письменника, треба знати. Як він жив, чим жив. І де.

http://4.bp.blogspot.com/_lIVfp9K3FR8/TKMC73u4x1I/AAAAAAAABzg/YqMe1cc55Oo/s1600/workhouse.jpgПроект

1.Англія часів Ч. Діккенса.( доповнення)

 

  1. Творчість Ч. Діккенса. ( Доповнення)

 

 

 

 

 

1792-150pxРоман « Пригоди Олівера Твіста»

Робота за змістом

Сюжет:

1. Народження у робітничому будинку

- Що ми знаємо по народження хлопчика?

- Про що ми тільки здогадуємося?

- Чи можемо ми назвати гуманними працівників?

  2. На фермі

- Як піклувалася про дітей місіс Менн?

 

  1. У робітничому домі

-Як тут ставилися до дітей?

- За що карали?

- Що діти їли?

 - Куди віддавали і як?

4.     У трунаря Соуербері 

 

   - Чи не жахливо те, що дитина спить у труні?

- Навіщо Олівер був потрібен трунареві?

Як автор описує похорон?

 5. Клуб Федіна  - Монкс

(Фільм)

- Як тут звертаються до дітей?

- Чого вчать Олівера?

-А чи не здається вам, що злодій краще ставиться до Олівера, ніж люди, призначені державою?

   6.  В’язниця

- Чому Олівер Потрапив до суду?

- Опишіть суд.

 

   7.У родині містера Браунлоу.

-Як живеться Оліверу?
-Що його турбує?

 

8.   Пограбування  

-Чого боявся Олівер?   

 

  1. На порозі смерті

-Що це значить?

 

 

10. Будинок місіс Мейлі   

 

-Що ми дізнаємося про Олівера?

- Оцініть його вчинок по відношенню до брата

 -Чи врятувало це Монкса?

-Так де ж гуманізм?

 

  1. Особливості реалізму Ч. Діккенса
  2. Буктрейлер

Бесіда з учнями, робота з текстом.

1. У чому полягає щастя хлопчика в ранньому дитинстві? Як з цього приводу гірко іронізує автор? Якими були прояви «гуманності» наглядачів робітного будинку?         

2. Як бачимо, Олівер зміг витерпіти в робітному будинку все, і життя у трунаря могло б здатися хлопчині не таким вже й поганим, якби не постійні допікання Ное. Саме насмішок над пам'яттю матері, якої Олівер ніколи не бачив і про яку нічого не знав, і не витримує хлопчик, тікаючи до столиці.

Які почуття викликає у вас Олівер Твіст під час подорожі до Лондона? Чиї слова зігрівають його в дорозі?      

3. Дійшовши до Лондона, Олівер Твіст потрапив до злочинців. Як ви думаєте, чому він довгий час не розумів, в якому середовищі знаходиться?

4. Чому Олівер втратив свідомість і захворів, коли потрапив до поліції?

7. Порівняння образів Олівер—Монкс

 

Ми багато говорили про зло ,яке оточувало Олівера .А чи згадали ми головне джерело зла? Хто стояв за всіма стражданнями хлопчика?

Зведені брати , а такі різні ,що було у Олівера ,чого не було у Монкса ?  

 

Описание: C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\21227_html_65fd9782.png“ Кола вена”

 

 

   Олівер   Монкс

    

                               сирота         брати       бажання збагатитись

        випробування долі        батько       злість 

      не втратив людяність    подбав про обох     ненависть 

     щасливе життя            банда Фейджіна     підлість

              в’язниця

                                                                                               смерть 

 

 

 

 

 

 

  • А чи пробачив Олівер своїх кривдників?
  • А легко прощати?
  • А вмієте робити це ви?

(Слайд).

На  картині Василя Перова «Спящие дети», написаною, до речі, майже одночасно з «Олівером Твістом»,  я хочу зупинитись. На мою думку, вона є своєрідною ілюстрацією до  роману. Давайте уважно розглянемо репродукцію. Не будемо зважати на те, що на полотні не одна, а дві дитячі фігурки, зігнуті в глибокому сні, суть не в тому. Подивіться, на чому сплять діти (на ледь розтрушену солому невмілою дитячою рукою простелене якесь благеньке дрантя), подивимось на зморені їхні обличчя і втомлені босі ніжки.  

H:\Картини\perov.jpgH:\Картини\В. Перов. Спящие дети.jpg

 

 

- Чи не нагадує вам це полотно якийсь епізод з життя Олівера?

 Так, у  житті Олівера було безліч епізодів, які нагадують сюжет картини «Спящие дети».   На полотні переважають холодні кольори, які підкреслюють тривожність обстановки, в якій опинились діти. І все ж дві білі плями на передньому плані картини (одяг персонажів) - то кольори надії, кольори виходу із темряви життя. «Настане ранок — і проллє світло на життя дітей», — нібито промовляє до нас своїм полотном художник.


6.А коли, на вашу думку, настає світлий перелом в житті Олівера?       

7. Але надалі, живучи в сім'ї місіс Мейлі, хлопчик теж почувається, як у раю. Чому ж він так хоче побачитись знову з містером Браунлоу?

8. Отже, Оліверові було добре і в сім'ї містера Браунлоу, і в сім'ї місіс Мейлі. Чи порівнював хлопець, де жилось йому краще?

9.Як ви вважаєте, чи пам'ятає Олівер зло? З'ясуйте ставлення Олівера до тих, хто приніс йому тільки зло, — до Феджіна і Монкса.

Автор робить свого маленького героя щасливим,  адже він того заслужив стількома роками поневірянь.  І в цьому великий гуманізм Діккенса.

Складання гроно на тему «Світогляд Діккенса»

----Поєднання романтизму і реалізму

----Християнське милосердя

----Оптимізм

----стійкість

----віра в щастя

----моральна чистота

----поєднання смішного і жахливого

----дієвість творчості

( Слайд)

Сенкан         Олівер

Самотній, слухняний, вразливий.

Живе, бореться, перемагає.

Намагається протистояти злу.

                   Сирота

 

ІV. Етап філософських роздумів.  (Слайд  )       

Пояснити вислови Ч. Діккенса:

  1.                 «Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло»
  2.                 .«У кожної людини душа не мусить бути замкнена»
  3.                 «Нам дано життя з неодмінною умовою-хоробро захищати його до останньої хвилини»

 

Учитель. Перед вами на дошці вислови двох великих людей:
 «Людина — нерідко сама господар своєї долі».В. Шекспір
 «Людина складається не тільки з природженого, але й з набутого».

Й. Гете.

Вікторина

 За який «злочин» був покараний у робітному домі одиночним ув’язненням Олівер Твіст? (Попросив ще каші).

2. Чому Олівер Твіст утік від містера Сауерберрі? (Олівер вдарив Ноя за те, що той образив пам'ять його матері, після чого Олівера побили замкнули у льосі).

3. Хто познайомив Олівера Твіста із Феджіном? (Спритний Пройда (Джек Даукінс)).

4. Через що дуже непокоївся Олівер Твіст, коли Ненсі викрала його й повернула до злочинців? (Що містер Браунлоу подумає, нібито він зрадив його, обманув, збігши із книгами і грішми).

5. Кого з персонажів роману постійно супроводжує собака? (Сайкса).

6. Як Олівер Твіст опинився у будинку місіс Мейлі? (Після спроби пограбування Олівер був поранений і сам прийшов у будинок місіс Мейлі).

7. Хто такий Монкс? (Брат Олівера, який хотів зробити хлопця злочинцем та знищити).

8. Яку річ викупив Монкс у місіс Бамбл? (Медальйон матері Олівера).

9. Чому Ной і Шарлотта втекли від містера Сауерберрі? (Вони вкрали його гроші).

10. Хто вбив Ненсі? (Сайкс).

11. Як загинув Сайкс? (Випадково повісився, рятуючись від розлюченої юрби).

12. Чому Роза довгий час не погоджувалася стати дружиною Гаррі? (Через своє невідоме, «темне» походження).

Домашнє завдання:  (Слайд) 

Поділити героїв,

Скласти гроно до характеристики двох героїв, написати фанфік « Якби я був там….»      

 

VIII. Підбиття підсумків уроку

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

♦ Найбільше мене вразило…

1

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку