Інтегрований урок-подорож з української мови та курсу «Я досліджую світ» для 4 класу НУШ
Тема: Уживання прикметників у художніх і науково – популярних текстах.
Населення планети Земля.
Мета: формування ключових компетентностей:
Тип уроку: інтегрований урок
Форми і методи: «Асоціативний кущ», «Вибіркове письмо (читання)», робота в групах, робота з індивідуальними картками (виразне читання текстів, робота з засобами художньої виразності у текстах художнього стилю), робота з фізичною та політичною картами світу, робота з картками самооцінювання.
Обладнання: фізична та політична карти світу, презентація із зображенням людей різних рас, картки оцінювання, план уроку, групові малюнки учнів, картки з науково - популярними та художніми текстами, національні костюми для учнів, відеофізкультхвилинка, музичний супровід, мультимедійні засоби навчання.
(Учні заздалегідь розподіляються на 5 груп, обирають лідера. Також вони обирають країну, про яку хотіли б розповісти на уроці: готують свій проект «Населення Землі» - малюнки, костюми, знаходять інформацію про цю країну з різних джерел для того, щоб мати можливість правильно виконати завдання, які отримають від учителя тільки під час уроку. Вчитель, отримавши інформацію про те, які країни обрали учні, готує на кожну групу однаковий комплект науково – популярних (5 текстів) та художніх (5 текстів) текстів саме про ці країни. Під час уроку з наданого комплекту учні повинні вибрати та виразно прочитати, розіграти тільки тексти про мешканців країни, яку вони представляють.)
Хід уроку:
І. Організаційний момент .
Вчитель: Мабуть, у вас не викликало здивування, чому вас попросили підготуватися до уроків з української мови та курсу «Я досліджую світ» одночасно. Ми вже проводили інтегровані уроки (читання та музичне мистецтво). Але сьогодні незвичайний урок, тому що його проводитимуть я та мої дві помічниці.
Учениця 1: Я - мовознавець
Учениця 2: Я - природознавець.
Вчитель: Добрий ранок, діти, гості нашого уроку – ми раді зустрічі з вами! Так, зазвичай, вітаються в нашій країні та у Європі, протягуючи вам руку .
Учениця 1: Якщо б ми були мешканцями континенту, який схожий на вухо слона (показує материк Африку), що в перекладі на українську мову позначає «безморозний», ми б віталися так – права рука до чола, до вуст, до грудей: « Я думаю про тебе, я говорю про тебе, я поважаю тебе».
Учениця 2: На батьківщині картоплі, помідорів, шоколадного дерева (показує на карті материк Південну Америку) вас поплескають по плечу, а мешканець з Країни Сонця (відповідь дітей - Китаю) схиляється в поклоні.
(Учні привітаються групами, відповідно до звичаїв обраної країни)
Вчитель: А ми, як завжди, налаштуємося на плідну працю за допомогою настанови на творчість.
II. Актуалізація опорних знань. Ознайомлення з темою урока.
окремого народу, підготували малюнки, шукали інформацію щодо обраної вами країни. І, мабуть, думали, як це все можна об’єднати в одне ціле. Тему нашого уроку послухайте, будь ласка. (називає тему уроку)
— Ми з вами вже зустрічалися з тим, що про один і той самий предмет, подію, явище можна розповісти по-різному, залежно від поставленої мети. Наприклад, інтегрований урок літературного читання - казка П.Єршова «Горбоконик» та музичного мистецтва - Р. Щедрін, балет – казка «Коник – горбоконик». Тоді відбувся дуже цікавий урок! Готові до нової роботи?
Учениця 1: Щоб описати предмет, розказати про якесь явище, яку особливу самостійну частину мови нам необхідно використовувати? (Прикметник)
Вчитель: Користуючись таблицею, доберіть приклади (додаток 1):
Вчитель: Будь ласка, на наданих вам аркушах протягом хвилини створіть «Асоціативний кущ» із прикметників до словосполучення «планета Земля».
(Групи виконують завдання. Перевірка роботи)
Вчитель: Молодці, діти! Швидко впоралися з завданням.
Учениця 2: Річку, як водну артерію, ми вивчали, користуючись таким текстом:
Річки — це водні потоки, які протікають у розроблених ними руслах і живляться стоками головним чином атмосферних опадів. Кожна річка має … (учні доповнюють: витік, гирло, русло, довжину, ширину, площу басейну, глибину, падіння, рівень, швидкість течії, витрати води, певний хімічний склад води). Річка із своїми притоками утворює річкову систему, характер і розвиток якої зумовлені кліматом, рельєфом, геологічною будовою і розміщенням басейну.
Створений нами тільки що текст пояснює, що таке річка. Такий текст вживається у підручниках, наукових журналах. Як він називається? ( науково-популярним, оскільки в доступній формі пояснює явище.)
Учениця 1: Пригадайте, на уроці української мови ми розповідали про річку, що «Річка заснула в берегах…» ( Ліна Костенко), «...річка в’ється блакитною стрічкою…».
Або: Наш Дніпро-Славутич, мов та оспівана народом голуба стрічка в русій косі, що спадає аж до пояса. Зелень на березі Дніпра ніби танцює танок. Колихається з місця на місце і шурхотить листям. А коли дивишся на інший берег річки, то здається, що він повністю вкритий золотом і виблискує на сонці.
Мій текст художньо описує річку. Як називаються такі тексти? (Подібні описи використовують у художніх творах для створення образу.)
Вчитель: Ми з’ясували мету кожного тексту. Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті в переносному значенні, та засоби художньої виразності - порівняння, уособлення, епітети.
(На екрані - тексти двох стилів (додаток 2))
(Голуба стрічка в русій косі; зелень танцює танок, ; вкритий золотом, виблискує на сонці .)
Висновок: Слова в переносному значенні вживаються тільки в художніх текстах і їх немає в науково-популярних. Важливим для художнього тексту є порівняння.
Вчитель: Сьогодні на уроці у вас є можливість самостійно порівняти тексти художнього та науково – популярного стилів під час захисту свого проекту «Населення планети Земля».
Перед вами 10 карточок без назв. Групі необхідно добрати ті 2 картки з текстами художнього та науково – популярного стилів, які стосуються підготовленого вашою групою проекту «Населення планети Земля».
Учениця 2: Завдання групам:
Будь ласка, розподіліть спочатку між собою завдання, аби прискорити підготовку виступу групи.
При виконання роботи дозволяється користуватися таблицею
«Представники різних рас».
Учениця 1: Не забувайте про правила спілкування при роботі в групах.
ІІІ. Робота в групах.
Учениця 2: Починаємо роботу у групах. Пропонуємо вам 3 хвилини на підготовку захисту свого проекту.
(Учні працюють у групах)
IV. Захист проектів «Населення планети Земля»
Учениця 2: Починаємо захист проектів.
Учениця 1: Слово надається 1- ій групі. Захист проекту «Населення Китаю».
(Діти виходять до дошки. Демонструють національний костюм, захищають свій малюнок. Робота з фізичною, політичною картами. Робота з індивідуальними картками – додаток 3)
(На екрані демонструються кольорові ілюстрації з додатку 4, показ супроводжується національною мелодією Китаю)
Вчитель: Проведемо словникову роботу. До вашої уваги слова китаянка та китайка (додаток 5)
(Проводиться робота над значеннями слів)
Учениця 2: Слово надається 2 - ій групі. Захист проекту «Населення Індії»
(Учасники групи виходять до дошки. Демонструють національний костюм, захищають свій малюнок. Робота з фізичною, політичною картами. Робота з індивідуальними картками – Додаток 6)
(На екрані демонструються кольорові ілюстрації з додатку 7, показ супроводжується національною мелодією Індії)
Учениця 1: Слово надається 3 - ій групі. Захист проекту «Населення Південної Америки. Індіанці»
(Діти виходять до дошки. Демонструють національний костюм, захищають свій малюнок. Робота з фізичною, політичною картами. Робота з індивідуальними картками – додаток 8)
(На екрані демонструються кольорові ілюстрації з додатку 9, показ супроводжується національною мелодією індіанців)
Вчитель: Прошу звернути увагу на різні значення слів індіанці та індійці.
Проведемо словникову роботу (додаток 10)
ІV. Фізкультхвилинка ( музичний супровід)
Учениця 2: Слово надається 4- ій групі. Захист проекту «Населення Нігерії»
(Діти виходять до дошки. Демонструють національний костюм, захищають свій малюнок. Робота з фізичною, політичною картами. Робота з індивідуальними картками – додаток 11)
На екрані демонструються кольорові ілюстрації з додатку 12, показ супроводжується національною мелодією Нігерії)
Учениця 1: Слово надається 5- ій групі. Захист проекту «Населення України».
(Діти виходять до дошки. Демонструють національний костюм, захищають свій малюнок. Робота з фізичною, політичною картами. Робота з індивідуальними картками - додаток 13)
(На екрані демонструються кольорові ілюстрації з додатку 14, показ супроводжується національною мелодією України)
V. Узагальнення та систематизація знань.
Творча робота в парах.
Вчитель: Зберіть вислів. Запишіть. Поясніть, як ви це розумієте.
Люди, собою, рівні, всіх, рас, між. (Додаток 15)
VІ. Самооцінювання
Учениця 2: Заповнити картку самооцінки.(1 хвилина) (Додаток 16)
Учениця 1: Запрошуємо представників груп до дошки ознайомити нас із результатами.
Вчитель: (робить висновок щодо роботи груп)
VІІ.Рефлексія
Технологія «Незакінчене речення»
На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було …
VІІІ . Підсумок уроку
Учениця 1:
— Що ми можемо розповісти про вживання прикметників у мові та про різні типи тексту?
Учениця 2:
Учениці 1, 2:
ІХ. Домашнє завдання:
Творче завдання: написати листа маленькому представникові іншої раси та намалювати, яким ви його уявляєте.
(Інструктаж щодо виконання домашнього завдання)
Додаток 1
Добрати:
Синонім до прикметника добрий - ...
Антонім до прикметника темний - …
Пряме значення прикметник золотий - …
Переносне значення прикметник золотий - …
Додаток 2
Завдання 2
Порівняйте текти: перегляньте кількість вжитих прикметників (в т.ч з переносним значенням), наявність засобів художньої виразності (епітетів, порівнянь)
Текст 1
Річки — це водні потоки, які протікають у розроблених ними руслах і живляться стоками головним чином атмосферних опадів. Кожна річка має витік, гирло, русло, довжину, ширину. Річка із своїми притоками утворює річкову систему, характер і розвиток якої зумовлені кліматом, рельєфом, геологічною будовою і розміщенням басейну.
Текст 2
Наш Дніпро-Славутич, мов та оспівана народом голуба стрічка в русій косі, що спадає аж до пояса. Зелень на березі Дніпра ніби танцює танок. Колихається з місця на місце і шурхотить листям. А коли дивишся на інший берег річки, то здається, що він повністю вкритий золотом і виблискує на сонці.
Додаток 3
Текст 1
Населення … становить понад 1 мільярд 800 тисяч осіб. Це одна четверта частина усього населення Землі. Найбільшою етнічною групою Китаю є ханьці ( власне китайці) — 92%.
Текст 2
Дівчина Чжан належала до імператорської сім'ї, в якій знатні жінки носили одяг із шовку легкий, мов вітерець. Це були витончені халати з довгими рукавами, що нагадували крила. Для холодної погоди в гардеробі дівчини - плащі з теплої вовни і пуху.
Роскішні сукні молодої китаянки були яскравими і багатими на вишивку. Їх прикрашали декоративними колами - туань, на яких містилися незвичайні символи: квіти, метелики, казкові птахи.
Взуття в стилі стародавнього … досить-таки різноманітне. Спочатку у Чжан були легенькі, плетені з соломи, черевички на ремінцях. Трохи пізніше - туфлі зі шкіри і тканини. Чжан носила взуття на високій підошві, яка прикрашалася яскравою вишивкою.
Дівчині робили високі зачіски, тому замість головних уборів прийнято було носити ажурні парасольки.
Культура та мода Китаю дуже красива, багата і екзотична.
Додаток 4
Додаток 5
Словникова робота
КИТАЙКА - густа, переважно синя шовкова тканина, яку завозили з Китаю; морозостійкий сорт яблуні з невеликими плодами; плоди цієї яблуні.
Додаток 6
Текс 1
Чисельність населення … 2015 року становила 1мільярд 252 мільони осіб (2-ге місце у світі після Китаю). Чисельність індійців стабільно збільшується.
Протягом останніх років у країні спостерігається швидке зростання чисельності населення за рахунок покращення медичного обслуговування і зростання продуктивності сільського господарства (так звана «зелена революція»)[
Хіндустанці — народ, який населяє … .
Таким чином, можна виділити наступні риси зовнішності..
Текс 2
Неарх говорить, що одежою індійці користуються полотняною, з полотна, що добувається з дерев... Це полотно або біліше від всякого іншого полотна, або здається білішим, бо самі індійці темного кольору, ніби десь довго засмагали. Є в них полотняний хітон до половини гомілки. Частина накидки закриває плечі, частина обмотана кругом голови. І сережки з білої слонової кості носять індійці, які дуже багаті; бо не всі індійці носять їх. Бóроди ж індійці красять в різні кольори, одні, щоб здаватися білими, наприклад, в найбіліший колір, а інші — в темно-синій; а де в кого бороди багряні, наче листя дерев, в багатьох і пурпурові, в інших зеленуваті, як водорості Ганга; високопоставлені індійці носять влітку різнокольорові зонтики. Сандалії носять з білої шкіри, причому вони багато оздоблені; і підошви сандалій у них розмальовані і високі, щоб здаватися вищим на зріст.
Додаток 7
Додаток 8
За кількістю населення - 400 млн. осіб – … поступається іншим населеним материкам, окрім Австралії. З давніх-давен тут оселялися індіанські племена (інки, кечуа, аймара та інші). Індіанці – це представники монголоїдної раси американської гілки. Учені вважають, що близько 17 тис. років тому вони прийшли з Північної Америки і поступово заселили весь материк. У ті часи, коли європейці відкрили Америку, одні племена перебували на первісному рівні розвитку і займалися збиральництвом та полюванням, інші – мали розвинуте землеробство і ремесла. Стародавні індіанські держави існували в Андах. Останньою і наймогутнішою була імперія інків, яка досягла високого рівня розвитку. Безцінним дарунком інків людству стали кукурудза, картопля, помідори, гарбузи, квасоля, арахіс, які нині поширенні всюди.
З незапам'ятних часів на території сучасної Америки проживали представники дивного, сильного, витривалого і загадкового народу. Вони все живе на землі наділили живою душею. Ці люди вміли розмовляти з тваринами і рослинами, і ті їх чули. А душі їх предків завжди залишалися з ними в подиху вітру, в мерехтінні сонячного світла і тихому шелесті дерев. Ці люди полювали не заради наживи, а для прожитку, шанобливо оберігаючи свою землю і дари, які вона їм давала. А для спілкування частіше використовували мову жестів і всіляких сигналів, ніж голос. Зараз цей народ називають «індіанці», але в давні часи існувало кілька сотень окремих племен з незвичайними назвами - апачі, інки, кечуа, аймара.
Додаток 9
Додаток 10
Словникова робота
Додаток 11
Текст 1
… — держава в Західній Африці. Країна має найбільше за чисельністю населення (174 507 539 осіб) і найпотужнішою економікою на материку, сьома за населенням на планеті. Державна мова — англійська.
Складається з 36 штатів та столичного округу. Найбільше місто — Лагос (8 млн). І Столиця — місто Абуджа.
… здобула незалежність від Сполученого Королівства 1960 року. Найбільша річка — Нігер, в честь якої Нігерія і отримала свою назву.
Текст 2
… завдяки своєму вікові, енергійній вдачі, здобутому за довге трудове життя досвідові, найстаріший негр Том був товаришам за старшого. Решта негрів були молодими людьми від двадцяти п'яти до тридцяти років; звали їх Бет, Остін, Актеон і Геркулес. Усі четверо — гарної статури, дужі хлопці. Хоч вони були вимучені, у них легко упізнавалися всі чудові риси цієї сильної раси, на якій встигло позначитися виховання, що його дістали негри в Північній Америці.
Мганнга. На грудях у нього білою глиною були намальовані химерні візерунки. На ньому була пишна із шлейфом спідничка із трави, незгірш як у сучасних модниць. На шиї — намисто з пташиних черепів, на голові — шкіряний ковпак, прикрашений пір'ям та намистом; стегна оперізував шкіряний пасок, на якому теліпалася сила — силенна дзвіночків. При кожному русі Мганнги вони дзвеніли голосніше, ніж збруя на іспанському мулі.
Додаток 12
Додаток 13
Текст 1
За чисельністю населення … посідає шосте місце у Європі та 38 – ме в світі. За даними останнього перепису населення в … проживає майже 42 мільони осіб. Частка міського населення становить 67 %. Офіційною мовою в … є українська.
Текст 1
Мотря махнула на себе хусточкою, сіла на призьбі і задумалась. Ілько проти волі задивився на її красу. То була краса, що виховується тільки на Україні, але не така, як малюють деякі з наших письменників. Не було в неї ні "губок, як пуп'янок, червоних, як добре намисто", ні "підборіддя, як горішок", ні "щік, як повна рожа", і сама вона не "вилискувала, як маківка на городі". Чорна, без лиску, товста коса; невисокий, трохи випнутий лоб; ніс тонкий, рівний, з живими ніздрями; свіжі, наче дитячі, губи, що якось мило загинались на кінцях; легка смага на матових, наче мармурових, щоках і великі, надзвичайно великі, з довгими віями, темно-сірі очі, з яких, здавалось, дивлячись, наче лилось якесь тихе, м'яке, ласкаве світло, — то й була уся краса сієї дівчини.
Додаток 14
Додаток 15
Зберіть вислів. Поясніть, як ви це розумієте.
Люди, собою, рівні, всіх, рас, між.
Додаток 16
Картка самооцінки групи № ___________
(країна _________________________ )
|
|
|
Бали (1, 2, 3, 4,5) |
Вітання |
|
Презентація національного костюма |
|
Презентація малюнка |
|
Робота з фізичною картою світу |
|
Робота з політичною картою світу |
|
Робота з науково – популярним стилем тексту |
|
Робота з художнім стилем тексту |
|
Культура поведінки, робота в групі |
|
Загальна кількість балів |
|