Знайомство учнів з особливостями хвойних рослин, розвиток вміння порівнювати, аналізувати, робити висновок, впізнавати рослини на малюнках,гербарних зразках.Виховання відповідальності,шанобливого і дбайливого ставлення до рослин. Розробка уроку підкріплюється презентацією. На уроці примінялась робота в групах, робота в парах.
Хвойні рослини. Значення хвойних рослин для природи
Мета: ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки, упізнавати рослини на малюнках, гербарних зразках; виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення до рослин.
Обладнання: малюнки рослин, гербарії рослин, шишки ялинки і сосни, проектор, презентація,планшети, мобільні пристрої
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Фронтальне опитування
— Яку будову мають квіткові рослини?
— Чому квіткових рослин на Землі найбільше? Поясніть.
— Доведіть, що квітки і плоди з насінням дуже різноманітні.
— Розкажіть про будову своєї улюбленої квіткової рослини.
— Розкажіть, для чого потрібні гербарії.
2. Робота над загадками (слайд 1-2)
восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)
Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)
III. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 3-4)
—
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх значення для природи.
IV. Вивчення нового матеріалу
— Пригадайте! Які органи є у квіткових рослин?
Робота в парах
— Розгляньте малюнки на с. 88. Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?
— Про що розповів Мудрий Лісовичок? (слайд 5-12)
— Запам’ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають корінь, дерев’янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з насінням.
— У природі існує понад 650 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав серед хвойних рослин немає.
—Наведіть приклади хвойних рослин, які ви зустрічали в нашій місцевості?
— Які рослини зображені на картині Івана Труша на с. 89? Поясніть свою думку.
Робота в групах (з використанням планшетів)
-Дослідіть і розкажіть! Яким є значення хвойних рослин для природи та життя людини?
Висновки
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота в парах
— Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?
— На відміну від яблуні, в ялини гілки розташовуються кільцями. Упродовж одного сезону наростає одне кільце, за їхньою кількістю можна встановити вік дерева. А листки у ялини голкоподібні і називаються хвоєю. Замість квіток у ялини — шишки. Насіння у шишках ялини повністю достигає аж на початку наступної весни.
2. Гра «Вірю — не вірю»
— Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.
- Усі хвойні рослини мають широке листя.
- Насіння хвойних рослин не захищене.
- Хвойні рослини мають квітку.
- Хвойні рослини не бояться холоду.
- У нашій місцевості росте модрина.
3. Гра «Упізнай дерево за описом»
- Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже міцний. Його використовували у будівництві кораблів. (Сосна)
- Корені цього дерева, широко розпластані, глибоко залягають у землю і можуть вберегти дерево від сильних ураганів і вітрів. Дуже часто на морських узбережжях, у піщаних дюнах висаджують ці рослини. (Сосна).
- Це дерево з пухнастими гілками, тонкими короткими голками. (Ялина)
4. Робота з гербарієм у групах
— Перед вами — гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве», обґрунтуйте свій вибір.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія ( слайд 20-21)
— Прочитайте запитання і завдання від Матінки Природи на с.88-89.
— Якими життєвими формами представлені хвойні рослини?
— Чи можна за зовнішнім виглядом установити приблизний вік ялини?
— Яку будову мають хвойні рослини?
— Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості — листяні чи хвойні?
— Поміркуйте: чому новорічними деревами вважають хвойні, а не квіткові рослини? Як можна запобігти знищенню хвойних дерев перед Новим роком?
VІІ . Домашнє завдання
С. 88-89.
Практичне завдання
З’ясуйте, які хвойні рослини ростуть у лісах вашої місцевості. Розгляньте гілки сосни і ялини. Замалюйте розміщення на них хвої.