Урок. " Хвойні рослини. Значення хвойних рослин для природи."

Про матеріал

Знайомство учнів з особливостями хвойних рослин, розвиток вміння порівнювати, аналізувати, робити висновок, впізнавати рослини на малюнках,гербарних зразках.Виховання відповідальності,шанобливого і дбайливого ставлення до рослин. Розробка уроку підкріплюється презентацією. На уроці примінялась робота в групах, робота в парах.

Перегляд файлу

Хвойні рослини. Значення хвойних рослин для природи

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин; розвивати вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки, упізнавати рослини на малюнках, гербарних зразках; виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення до рослин.

 

Обладнання:   малюнки рослин, гербарії рослин, шишки ялинки і сосни, проектор, презентація,планшети, мобільні пристрої

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань

 

1. Фронтальне опитування

— Яку будову мають квіткові рослини?

— Чому квіткових рослин на Землі найбільше? Поясніть.

— Доведіть, що квітки і плоди з насінням дуже різноманітні.

— Розкажіть про будову своєї улюбленої квіткової рослини.

— Розкажіть, для чого потрібні гербарії.

 

2. Робота над загадками   (слайд 1-2)

 

  • Навесні веселить, влітку холодить,

         восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)

  • Взимку і літом одним цвітом. (Ялина, сосна)
  • Усі пани поскидали каптани,

         Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 3-4)

 Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх значення для природи.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота за підручником (с.88-89)

 — Пригадайте! Які органи є у квіткових рослин?

Робота в парах

— Розгляньте малюнки на с. 88. Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?

— Про що розповів Мудрий Лісовичок?    (слайд 5-12)

 Запам’ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають корінь, дерев’янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з насінням.

— У природі існує понад 650 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав серед хвойних рослин немає.

 

—Наведіть приклади хвойних рослин, які ви зустрічали в нашій місцевості?

— Які рослини зображені на картині Івана Труша на с. 89? Поясніть свою думку.

Робота в групах (з використанням планшетів)

 

-Дослідіть і розкажіть! Яким є значення хвойних рослин для природи та життя людини?

 

  • Хвойні рослини мають велике значення в природі. Разом із іншими зеленими рослинами вони утворюють органічні речовини, поглинають вуглекислий газ із повітря і виділяють кисень.

 

  • Хвойні ліси, як і листяні, затримують танення снігу, що збагачує ґрунт вологою.

 

  • Хвойними рослинами живляться тварини в лісі. Протягом майже всього року сосновою хвоєю живляться глухарі. Для оленів найкраща їжа взимку — молоді соснові пагони. Білки, бурундуки живляться насінням ялин і сосен.

 

 

  • Сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних організмів, тому соснові ліси вважають цілющими.

 

  • Здавна відомо, що там, де вирубують ліси, міліють річки, збіднюються ґрунти. Цю місцевість покидають птахи і звірі. Поступово вона перетворюється на пустелю. Тому ліси потрібно охороняти.  (слайд 14-17)

 

  • Де застосовують хвойну деревину, хвою, смолу? (слайд 18-19)

 

Висновки

 

  • Хвойні рослини відрізняються від квіткових голчастими листками — хвоїнками і шишками.
  •  Хвойні — це вічнозелені дерева та кущі.
  • Хвойні — давня група рослин.

 

2. Фізкультхвилинка

 

V. Узагальнення й систематизація знань

 

1. Робота в парах

 

— Порівняйте яблуню і ялину. Чим вони відрізняються за будовою?

— На відміну від яблуні, в ялини гілки розташовуються кільцями. Упродовж одного сезону наростає одне кільце, за їхньою кількістю можна встановити вік дерева. А листки у ялини голкоподібні і називаються хвоєю. Замість квіток у ялини — шишки. Насіння у шишках ялини повністю достигає аж на початку наступної весни.

 

2. Гра «Вірю — не вірю»

 

— Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.

- Усі хвойні рослини мають широке листя.

- Насіння хвойних рослин не захищене.

- Хвойні рослини мають квітку.

- Хвойні рослини не бояться холоду.

- У нашій місцевості росте модрина.

 

3. Гра «Упізнай дерево за описом»

 

- Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже міцний. Його використовували у будівництві кораблів. (Сосна)

- Корені цього дерева, широко розпластані, глибоко залягають у землю і можуть вберегти дерево від сильних ураганів і вітрів. Дуже часто на морських узбережжях, у піщаних дюнах висаджують ці рослини. (Сосна).

- Це дерево з пухнастими гілками, тонкими короткими голками. (Ялина)

 

4. Робота з гербарієм у групах

 

— Перед вами — гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве», обґрунтуйте свій вибір.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія      ( слайд 20-21)

— Прочитайте  запитання і завдання від  Матінки Природи на с.88-89.

— Якими життєвими формами представлені хвойні рослини?

— Чи можна за зовнішнім виглядом установити приблизний вік ялини?

— Яку будову мають хвойні рослини?

— Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості — листяні чи хвойні?

— Поміркуйте: чому новорічними деревами вважають хвойні, а не квіткові рослини? Як можна запобігти знищенню хвойних дерев перед Новим роком?

 

VІІ . Домашнє завдання

С. 88-89.

Практичне завдання

З’ясуйте, які хвойні рослини ростуть у лісах вашої місцевості. Розгляньте гілки сосни і ялини. Замалюйте розміщення на них хвої.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Варава Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
20092
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку