Урок № 14.
Тема уроку: І. А. Крилов. Моральні проблеми в байках І. А. Крилова. Яскравість алегоричних образів.
Мета уроку: ознайомити учнів з творчістю знаменитого російського байкаря І. А. Крилова, його оригінальними творами, специфікою художнього втілення сюжетів Езопа в байках Крилова; виявити неповторну своєрідність криловських байок; показати, як втілюються сюжети славетних байкарів у мистецтві; удосконалити уявлення про байку та закріпити засвоєння набутих знань; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, навички виразного читання, творчі здібності учнів; формувати духовний світ дітей.
ЛК: образотворче мистецтво, українська література, історія, російська мова.
ТЛ: роди та жанри літератури.
Обладнання: учительська презентація, мультимедійна дошка, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку.
І Організація класу, повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: - Сподіваюся, що байки Езопа вас зацікавили і ви задумалися над власними недоліками, не уподібнилися лисиці, яка не спромоглася дістати виноградної грони, та відмінно виконали домашнє завдання. Почнемо з перевірки сенканів, складених на честь Езопа.
Езоп
Розумний, дотепний
Дратує, дарує, надихає
Оповідач власних байок, промов.
Легенда.
Отож нехай сам Езоп подарує нам натхнення, щоб ми легко засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку: познайомилися з творчістю знаменитого російського байкаря І. А. Крилова, його оригінальними творами, проілюстрованими справжніми майстрами-художниками, порівняли байки Езопа і Крилова, почули, як лунають віршовані байки у виконанні артиста І. Ільїнського, спробували самі виразно прочитати та проілюструвати байки.
ІІ Мотивація. Висловлювання сподівань
-Дізнаюся про віршовані байки.
-Зміцню свої знання з теорії літератури.
-Дізнаюся про І. А. Крилова.
-Почую зразкове читання байок. Цей урок навчить мене
-Удосконалю своє уміння читати байки.
-Зможу розбиратися в мистецтві ілюстрації.
Научуся ілюструвати байку.
ІІІ Етап сприйняття нового матеріалу.
1. Презентація «Іван Андрійович Крилов». Наданий зразок є основою презентації, за бажанням її можна удосконалити.
Презентація надана на сайті «На урок».
2. Прослуховування байок І.А. Крилова у виконанні І. Ільїнського Легко знайти в Інтернеті за відповідним запитом).
Особливості виконання: спокійна довірлива інтонація, зміна настрою під час читання моралі; велика пауза; читання повільне, тому дає можливість поміркувати над кожним словом.
3.Виконання завдань творчими групами.
1 група: «Бабка і Муравель».
2 група: «Квартет».
3 група: «Вовк і Ягня».
Групам роздаються картки з завданнями. Діти повинні прочитати виразно або інсценізувати байку, проаналізувати її за схемою
-хто герої байки, що вони уособлюють;
-яка мораль байки, де розташована, в яких словах висловлена;
-що засуджує автор;
-якою мовою написана байка, прозовою чи віршовою.
Очікувані відповіді.
1.Знайомі нам з байок Езопа працьовитий Муравель та легковажна Бабка зустрічаються знов у байці І. А. Крилова, але набувають у російського байкаря характерних рис. Хазяйновитий Муравель - дбайливий господар, а Бабка схожа на непередбачливу панянку, шо не дбає про майбутнє й тільки розважається, поки не зазнає справжнього лиха. Автор засуджує тут не стільки лінощі, скільки легковажність.
2.Герої байки «Квартет» беруться за справу, до якої не здатні, адже вони не мають ані вмінь, ані навичок. Ані здібностей, щоб з нею впоратися. Самовпевненість кожного змушує їх раз за разом повторювати експеримент, але вони зазнають поразки. Мораль байки міститься в словах Солов’я, який добре знається на музиці. І. А. Крилов засуджує самовпевнених неуків.
3.»Вовк і Ягня». І знов знайомий сюжет, і знов своєрідне трактування. Байка починається з моралі: «У сильного безсилий винен завсіди…». Для Крилова
«сильные мира сего» - пани, вельможі, чини високого рангу. Таким чином Вовк не просто несправедлива, підступна, жорстока людина, а постать, що наділена владою вирішувати чужу долю. Природно, що розумне Ягня звертається до нього вкрай ввічливо, бо уособлює людину низького соціального стану. Стосунки «пан – холоп» не можуть завершитися перемогою холопа у суперечці. Логічні заперечення тільки дратують пана. Звісно, І. А. Крилов засуджує жорстокість і несправедливість можновладців.
4. Слайд-шоу «Ілюстрації до байок І. А. Крилова (надані у презентації).Учитель звертає увагу на стильову різноманітність наданих ілюстрацій. Водночас діти згадують зміст байок Крилова, що не увійшли у підручник.
Хвилина відпочинку. Діти встають і за командою учителя уявлять себе в осінньому парку, під час прогулянки. Падають листя, учні намагаються їх спіймати на льоту, потім нахиляються, збирають у букети, сідають, кладуть між сторінками книжок, щоб створити гербарій…
ІV Практичне засвоєння набутих знань.
1.Інтерактивна вправа. Складаємо порівняння Езоп – Крилов («Кола Вена»), або у вигляді простої таблиці.
Езоп |
І. А. Крилов |
Байки Прозові Лаконічні Читко визначені характери Мораль міститься в кінці, випливає з самої оповіді
Звернені до розуму читача |
Байки Віршовані Помірно багатослівні Характери містять певні натяки Мораль міститься і на початку, і в кінці байки, іноді й зовсім не висловлюється Звернені до почуттів людини |
2.Гра «Дошка оголошень». Визначити, хто з героїв байок Крилова розмістив оголошення на дошці.
1.Терміново зніму теплу оселю до весни.
2.Зник сусід Фока, підкажіть, де його шукати.
3.Наймемо перевізників, бо самі не змогли впоратися з вантажем.
4.Шукаю посібник, як правильно користуватися окулярами. Пишіть розбірливо, я погано бачу.
5.Загубила сир, поки співала. Хто знайшов, поверніть, будь ласка, на ялинку.
6.Вівця, якщо хочеш, поверну син за винагороду. Приходь до лісу. До пастухів не звертайся.
7.Придбаємо підручник для музикантів-початківців, чотири примірники. Роглянемо пропозиції всіх, крім Солов’я.
V Домашнє завдання. 1. Вивчити напам’ять на власний вибір одну з байок Крилова або Езопа. 2. Намалювати (за бажанням) героїв улюбленої байки. 3. Скласти сенкан «Крилов».