Урок «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.»

Про матеріал
Година спілкування з учнями 6 класу. Матеріали містять інформацію про традиції святкування зимових свят українців.
Перегляд файлу

Виховний захід для учнів  6 класу.

Тема.   «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.»

Мета: ознайомити учнів з  традиціями святкування  Різдва в Україні та Великій Британії; розвивати фонематичний слух учнів, уміння працювати в групі; виховувати їхню свідомість та національну гордість громадянина України, почуття толерантності та взаємоповаги.

Обладнання: серія малюнків про зиму та новорічні свята, глобус, словникові картки, камін, прикрашена ялинка, скринька із сніжинками, магнітофон, записи музики пісень у виконанні О.Білозір, колядки, щедрівки, англійська пісня “Jingle Bells”, мультимедійна система з відеосюжетами, мікрофон.

Тип уроку:  урок-подорож.

 

Хід уроку

  1.                      Організація класу.

Доброго дня, любі діти, дорогі гості! Ми раді вас вітати у нашому колі. Ласкаво просимо на зустріч з нами. Адже вона сьогодні незвичайна. Це не просто урок. Це подорож до цікавого світу народних традицій та звичаїв.

А зараз  відгадайте загадку. Слухайте уважно.

Дні короткі, довга ніч.

  Цілий день нас гріє піч.

Хмуро, сонечка нема.

           Це до нас прийшла…(Зима.)

  1.                   Повідомлення теми та мети уроку.

А ще зима-чарівниця принесла з собою різні свята. Українці відзначили день Андрія, вже позаду свято Катерини. Ви всі з нетерпінням чекаєте Святого Миколая. Та це лише початок. 14 грудня, в день Наума, дітей приводили для навчання до школи. Народна мудрість говорить: «Святий Наум наведе на ум».

III. Основна частина уроку.

Тож ми починаємо. Ви любите подорожувати? Тож машиною часу (глобус) вирушимо до берегів туманного Альбіону – далекої Англії.

1. Англомовний блок.

Т: Who comes with snow and cold? Is it spring or summer?

Pupils: Its winter. Winter is white.

T: What month is it now?

P: It’s December.

T: Do you like winter? Why?

P: I like snow, cold, frost.

T : What poems about winter do you know?

Діти розповідають вірші та отримують прикраси для ялинки.

It’s winter

It’s winter, it’s winter,

Let us skate and ski!

It’s winter, it’s winter,

It’s great fun for me.

Sing a song of winter,

Be happy and gay,

Dance around the snowman

Come out and play.

December

December comes with white snow

And cold winds begins to blow

From the cold and starlit sky,

Merry snowflakes fly and fly.

They fall softly in the night

All are still and all are white

The Best of All.

December is the best of all,

Snowflakes dance, snowflakes fall,

People see the New Year in –

When December ends, it will begin.

New Year

Come, children, gather round me

Something is about to be

Tonight’s December thirty-first,

Something is about to burst,

Hark, it’s midnight, children dear,

Wow, here comes another year!

T: What is the most popular winter holiday in Great Britain?

P: It is Christmas.

T: What do you know about this holiday?

 

 

  •                                       Гра «Мікрофон».

Christmas Eve is on the 24th of December. Offices close at one o’clock, but the shops stay open late. In the evening on the 24th of December children hang their Christmas stockings on their beds or put them under the Christmas tree. Santa Claus puts presents into them. A Christmas stocking is not a real stocking. It is big and beautifully decorated.

Christmas Day is on the 25th of December. The British people celebrate this holiday with big dinners. Children have much fun. They play, find presents in their Christmas stockings, eat Christmas puddings, watch pantomimes. Grown – ups don’t go to work on that day.

Boxing Day comes after Christmas Day. It is on the 26th of December. People do not go to work on that day. They visit friends or go to the theatre. Everybody gives and receives Christmas cards and boxes.

A pantomime is a traditional performance for children at Christmas. They have much fun when they watch fairy tales with princesses, fairies. There two clowns who usually take part in a pantomime. Children like to watch their funny tricks.

A carol is a Christmas song. People often sing carols on Christmas Eve in the streets or at home.

T: Let’s sing   the famous Christmas song “Jingle Bells” by James Pierpont. Think “What kind of holiday is Christmas? What do people say on Christmas Day?”

 (Демонстрація слайдів, яка супроводжується музикою.)

 

  1.         Україномовний блок.

Вчитель: У гостях гарно, але вдома краще. Тож машиною часу повертаємось на Батьківщину, в Україну.

Діти, а ви вірите в чудо? Поки ми з вами подорожували,  Дід Мороз передав нам послання. Здається, воно не просте, а чарівне. Що ж це? Сніжинки, правнучки Дідуся Мороза. Сніжинки-цікавинки.

  •                              Гра «Відгадай!»

Різдвяний словничок.

1.Його виготовляли з першого зажинкованого снопа. У світлицях його ставили напередодні багатої куті. Свою обрядову функцію він виконував протягом всіх Різдвяних свят. Що це? (Дідух)

2.Найголовніша страва, яку готують до Святої вечері. (Кутя)

3.Народні календарно-обрядові пісні, які виконували на Різдвяні свята. (Колядки)

4.Це різдвяне веселе дійство з колядками, піснями, жартами. Символом його була дерев’яна скринька у вигляді церкви або хати, поруч із ляльковим побутував і живий. (Вертеп)

5.Традиційний атрибут різдвяного обряду колядування. Прикрашали його кольоровим папером, фольгою, стрічками й китицями. (Зірка)

6.Старовинні обрядові величальні пісні, які співалися під Новий рік у «щедрий вечір». (Щедрівки)

  •                              Музичний калейдоскоп.

Вчитель: Діти, які ви знаєте колядки та щедрівки?

(Учні виконують «Нова радість стала», «Щедрик, щедрик, щедрівочка»).

А зараз послухайте  пісню «Чи дома, дома.» у виконанні Оксани Білозір і подумайте, що вкладали люди у  зміст колядок?

 (Демонстрація слайдів, яка супроводжується музикою.)

Вчитель: Із Різдвом та новорічними святами пов’язана низка цікавих обрядів та звичаїв, які дійшли з глибокої давнини і донесли до наших часів життя наших предків, їх віру, вірування, бажання, мрії, ідеали. Колядки, щедрівки, як і інша народна творчість, допомагають нам вивчити стародавню культуру, дають можливість виділити істотні риси українця – працьовитість, гостинність, доброту, співучість, єдність, святість родини. Ми бачимо, що у святковому календарі, як у краплині роси, відбита душа народу, його висока мораль і національна неповторність.

  •                              Гра «Маленькі дослідники».(Звучить календарно-обрядова поезія зимового циклу у виконанні учнів.)

13 січня відзначалося свято Меланки. У цей день дівчата співали.


Меланка – коханка

По двору ходила,

Васильки носила.

«Василечку, татку,

Пусти мене в хатку.

Я жита не жала,

Чесний хрест держала,

Золоту кадильницю.»

Кадітеся, люди!

До вас Господь буде.

Богу свічку ставте,

А нам калач дайте.

Та не ламайте,

А по цілому давайте!

 

 


14 січня на Старий Новий рік (день Василя) хлопчики та чоловіки ходили та співали засівні. (Хлопчики виконують «Ой в полі, полі»).

 

  •                              Хвилинка фантазії.

Вчитель: А зараз  уявімо  себе в українській родині напередодні Різдва. Святий вечір… Сім’я готується до Різдва.

Господар. Ану, жінко, прийми зі столу скатертину! (Рівномірно розстеляє сіно по столі, промовляючи слова.)

Щоб у господі все велося,

Щоб у голоді та холоді

Сидіти не довелося.

Щоб збиралися до рідного порога

Рідні всі – багаті й убогі.

Щоб худоба завжди була сита,

Від негоди у теплі прикрита.

Щоб гніздилися кури у пахучім сіні,

Щоб велася живність від віку донині.

Господиня накриває стіл скатертиною, розкладає на кожному куті стола голівки часнику, гілочки калини, маківки та горішки, промовляє:

Хай Господь Бог не пускає на наш поріг

Горе, біду та непрохане зло.

Щоб завжди у цій хаті

Здоров’я та щастя жило.

Якщо і будуть невдачі,

То дрібненькі, як мак.

А краса і радість, як пишна калина,

А жити у злагоді та любові,

Як горішка дві половини.

От і добре, швидше накриваймо стіл, пора вечеряти. Дай, Боже, щоб і в наступному році в гурті свято зустрічати та доброго врожаю з поля, саду та городу дочекати.

  •                              Гра «Мозковий штурм».

 - На свято готували кутю з маком,

 - Солону рибу з червоним раком,

 - З олією вареники,

 - Картопляні печеники.

 - Тертяники, книдлі,

 - Чорнослив у повидлі.

 - Капусту і грибочки, а також огірочки.

 - Підливу з часником, хрін з червоним буряком.

 - Голубці з перцем – та все з щирим серцем.

- Та ще й салатів і приправ – ось і всі дванадцять страв!

Вчитель: Вечеряли на заході сонця, коли на небі з’явиться перша зірка. За вечерею мусить бути вся родина. У час вечері горить воскова свічка. Ніхто не говорить голосно, не вигукує, не пустує. Ніхто не гнівається. Сідають усі до столу, їдять повільно, не кваплячись, особливо кутю.

Наш народ вірить, що на Святий вечір усі померлі предки приходять знову на землю, йдуть до хати своїх дітей, онуків, правнуків. Вони разом з ними їдять святу страву – кутю. Недарма є приказка «А нашому роду нема переводу». Адже той, хто не знає свого минулого, не має майбутнього.

А який же Святий вечір без колядників? (Входять колядники)

Чи дозволите колядувати,

Ваш дім звеселяти,

Дім звеселяти, Христа прославляти?

Коляд, коляд, колядниця,

Добра з медом паляниця.

А без меду не така.

 Дайте, тітко, п’ятака!

А не дасте п’ятака,

Візьму бика за рога.

Поведу на торжок,

 куплю собі пиріжок!

 

(Колядники виконують пісню «Добрий вечір тобі, пане господарю!)

Добрий вечір вам у хату,

Добрий вечір мамі й тату,

Вашим діточкам вродливим,

Щоб були завжди щасливі!

Хай щастя вам Бог у горницю приносить

В багатім врожаї, у щедрих покосах.

Хай діти ростуть у цій хаті чудовій,

Співаючи пісню на батьківській мові.

Щоб славного роду велося коріння

У дружбі, повазі та розумінні.

А ви, господарі, прощавайте,

У злагоді проживайте.

Хай минає вас все лихо,

Хай біда замовкне тихо.

Щоб журби ви тут не знали

І нестатків не зазнали.

Щоб у всьому вам щастило,

Щоб вам жити було мило!

Всім дорослим і маленьким

Зичу жити здоровеньким.

На потіху всій родині

І на славу Україні!

Прощавайте, мир цій хаті –

Будьте щасливі й багаті!

Майте долю добру, гожу,

Тільки вірте в ласку Божу!

Ласка Божа вас спасе,

Край і народ піднесе!

Не забувайте призвання свого –

Христос народився, славіте його!

  1.               Підсумок уроку.

Вчитель: Діти, закінчується наша подорож. Чи сподобалася вона вам? Чим саме? Що найбільше запам’яталося? (Відповіді учнів.) Але свята ще попереду. Сьогодні у ваших оченятах я бачила вогник допитливості. А полум’я у каміні зігрівало наш клас і створювало атмосферу затишку й тепла. Ви добре попрацювали. Тому наш чарівний Дідусь Мороз під ялинкою приготував вам подарунки. Нехай у ваших душах палає вогник світла й добра. Тож пам’ятайте про традиції, які передали нам минулі покоління, цікавтеся минулим у дідусів та бабусь,  впевнено йдіть у майбутнє! Адже ми живемо на прекрасній землі – Україні, з її звичаями та багатою історією. Нехай нам, нашим гостям свята принесуть доброго віку, великого щастя, здоров’я, ласкавої долі!

 

1

 

docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку