Урок 35. Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Іван Франко «Лисичка і Журавель»
Мета: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Тип: інтегрований урок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок. Час почати нам урок.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім його сила і мужність – хлопчики.
Передбачення
Вправи для розвитку дихання
«Задми свічку»; «Понюхай квіточку»; «Пий чай із блюдця».
Царстві – господарстві. Жупанець – кінець.
Заввишки – вширшки. Брами – часами.
Неправий – ласкавий. Ключем – плачем.
До ранку – землянку. Жар – птиця – темниця.
Палати – кімнати. Кладенець – кінець.
Живу я глибоко в норі,
Руденька шубка на мені,
Сліди я вправно замітаю,
Як полювати – добре знаю.
( Лисичка )
Цікаво знати!
Лисиця має добрий слух і нюх, гарну пам'ять - найменші зміни в звичайній обстановці помічає одразу і виявляє необхідну обережність. Добре плаває, стрибає.
Основна їжа лисиці - мишовидні гризуни. За рік вона знищує їх декілька тисяч. Не відмовляється і від зайців, ящірок, жуків, птахів, зокрема свійських. А ще дбає про вітаміни: їсть суниці, чорниці, яблука, виноград, тому вона – всеїдна. Полювати виходить увечері.
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів — обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
Цікаво знати!
Журавель – птах знаменитий. У світі існує 15 видів журавлів.
В Україні є 2 види: журавель сірий і журавель степовий. Самку ще називають журавка, журавлиця. У природі, журавлі живуть 20 років, в неволі більше 80 років. За один день журавель здатен пролетіти до 800 км.
Існує повір’я: розорення гнізда або вбивство журавля принесе нещастя.
Журавель сірий та степовий журавель, як рідкісні птахи, занесені до Червоної книги України.
Хто Франко? Ми всі це знаєм!
Всі Франка ми величаєм –
Він великий наш казкар, поет,
Гляньте — ось його портрет.
- Заслухаємо повідомлення про І. Франка, яке підготувала Короленко Іринка.
Іван Франко народився в селі Нагуєвичі Львівської області 27 серпня 1856 р. в родині коваля Якова Франка і Марії Кульчицької. Батько рано помер, проте, помітивши допитливість і обдарованість сина, встиг віддати його до початкової школи. Дядько Івана навчив його читати й писати українською. Потім Іван навчався у дрогобицькій школі. У 1867 р. він вступив до Дрогобицької гімназії, де отримав ґрунтовні знання. Там він багато читав і почав писати вірші. Перший вірш Франка мав назву "На Великдень 1871 року" й був присвячений батькові. Скінчивши Дрогобицьку гімназію , юнак вступає до Львівського університету. 28 травня 1916 року Iван Якович помер. Його поховано у Львовi. Наш народ гiдно шанує пам'ять Iвана Франка.
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання казки І.Я.Франка «Лисичка і Журавель»
1. Cлухання аудіозапису казки
- А зараз ознайомимося з казкою І. Франка. Слідкуємо за підручником.
Після читання скажете, чи відрізняється зміст цих казок?
- Серед авторських казок є такі, що створені на основі народних, але вони є цілком самостійні.
— До слів лівого стовпчика доберіть відповідні тлумачення з правого.
Призволяйся дала зарік, обіцянку не робити чого-небудь.
Облизня спіймавши затоваришували.
Заприятелювали що означає залишитися ні з чим.
- А тепер перевіримо як ви зрозуміли зміст казки (1 хв.) (пер. за моніт.)
а) приятелями; б) сусідами; в) родичами.
а) на прогулянку; б) на побачення; в) у гості.
3. У чому подавала Лисичка кашу?
а) насипала у казанок; б) склала у глечик; в) розмазала по тарілці.
4. Хто з’їв Лисиччину страву?
а) Журавель; б) Лисичка; в) удвох.
5. Куди склав пригощання Журавель?
а) у тарілку; б) у глечик; в) у казанок.
6. Якою була Лисичка після Журавлиної гостини?
а) задоволеною; б) сердитою; в) ситою.
1а, 2в, 3в, 4б; 5б, 6б.
Фізкультхвилинка
Час настав для відпочинку
Проведем фізкультхвилинку
Журавель, проснувшись зранку,
Вийшов бодро на зарядку:
Крильця вверх, крильця вниз,
І прийшов до нього лис
Із журавликом удвох
Присідали і вставали
Головою покрутили
Вітрячка вони зробили
Потім трішки пострибали
І за парти посідали.
4. Читання за особами
- Підберіть риси характеру Лисички та Журавля.
( улеслива, розумний , хитра, нещира, добрий, винахідлива, довірливий, щирий, ввічливий, нечемна).
— Якою була Лисичка?
— Яким був Журавель?
- Кого засуджує автор? ( Лисичку, адже не потрібно хитрувати. Стався до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе)
6. Робота в парі. Відкорегувати план
План.
Частування Лисички для Журавля.
Зареклась Лисичка з Журавлем приятелювати.
Заприятелювали Лисичка та Журавель.
Частування Журавля для Лисички.
План.
1. Заприятелювали Лисичка та Журавель.
2. Частування Лисички для Журавля.
3. Частування Журавля для Лисички.
4. Зареклась Лисичка з Журавлем приятелювати.
- Згадаємо правила гостинності.
У гості йдуть, щоб гарно провести час. І господар має про це подбати. Якщо чекаєте гостей, то до цього слід підготуватися заздалегідь:
• прибрати;
• самому гарно одягнутися;
• бути доброзичливим, до всіх гостей ставитися з
повагою;
• продумати, чим пригостити друзів, як організувати дозвілля.
- Роз’єднай слова, прочитай прислів’я.
Нетойдругхтомедоммаже атой,хтоправдукаже.
Неробиіншомутого,чогосамнелюбиш.
Хтозгодухоче,тойзгодумає.
— Яке прислів’я може бути заголовком, що розкриває основну думку тексту?
VІ. Підсумок уроку
Йшов собі якось Журавель.
І зустрів Лисицю,
Стали друзями вони ,
Все , як і годиться .
Та нечемною була
Лисичка – сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка .
Та мораль там непроста
І для всіх дається .
Як же казочка про них ,
Любі , друзі , зветься ?
«Лисичка і Журавель»
- А хто її написав ? ( Іван Франко –український письменник) .
1. Гра «Так чи ні ?»
- Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .
- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.
- У кожного повинні бути друзі?—ТАК .
- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .
Тож бажаю вам бути порядними людьми і цінувати дружбу.
- Якщо вам урок сподобався і ваші передбачення здійснилися, то покладімо на тарілочку фрукти, якими можна пригостити друзів.
VII. Домашнє завдання
Переказувати казку за планом.
1