Урок "І. Франко. Поема "Мойсей""

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з використанням ІКТ. На уроці діти визначат тему, жанр, композицію твору та ознаки неоромантизму, розкриють проблему боротьби духовного та матеріалістичного в житті народу, висвітлять образ Мойсея як провідника нації;
Перегляд файлу

Тема уроку: Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І.Я.Франка. Проблематика твору. Неоромантичне звучання поеми

Мета: допомогти учням засвоїти зміст поеми «Мойсей» І. Франка,  визначити тему, жанр, композицію твору та ознаки неоромантизму, розкрити проблему боротьби  духовного та матеріалістичного в житті народу, висвітлити образ Мойсея як провідника нації;

розвивати творче, аналітичне та критичне мислення, усне мовлення.

виховувати патріотизм та почуття відповідальності за власну долю та долю рідного народу, людську гідність та національну свідомість.

Засоби навчання: текст поеми І.Я.Франка «Мойсей»,  опорний конспект, проектор, ноутбук, презентація «Мойсей – біблійний пророк»

Тип уроку : комбінований

Випереджувальне завдання: учень готує презентацію « Мойсей»

Епіграф уроку:

Аж зігнувся під праці вагою,
Але долі важкій не піддався.
За добро і за правду до бою
Все готов, він поліг головою,
Але духом в безсмертя піднявся.

                             Б.Лепкий

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

П. Мотивація навчальної діяльності.

 Справді, віра у могутню,  вільну Україну, у щасливе майбутнє українців на рідній землі, боротьба за кращу долю є  творчості І. Франка. 

Поет вірив у свій народ.  Сила віри, надія надихали на боротьбу за незалежну Україну. Та чи є українці сьогодні єдиною, могутньою і щасливою нацією, як про це мріяв Франко? Спробуємо відповісти на це запитання, знайомлячись  із змістом поеми І.Я.Франка «Мойсей» на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1.Звернення до Біблійних витоків

4.1.1Слово викладача

Хто такий Мойсей? Чому так часто художники, скульптори, музиканти, письменники зверталися й звертаються до цієї постаті? Щоб пригадати, переглянемо презентацію учня і послухаємо його коментар.

4.1.2.  Випереджувальне завдання. Усне повідомлення і презентація «Мойсей – біблійний пророк».(Слайд 1)

    Мойсей народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея доручила своє дитя Божій опіці: спочатку переховувала, а потім сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл.(Слайд 2)

      Знайшла його там дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води» .  Якось він був свідком, як наглядач бив раба-єврея. Мойсей убив наглядача, а сам утік з Єгипту. Він одружився і пас  стадо овець свого тестя.  (Слайд 3)  

       Сорокарічний Мойсей  пас стадо і побачив перед собою кущ, що палав і не згорав. Коли підійшов ближче – почув голос: « Я Бог батька твого… Я справді бачив біду свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав я Болі його… А тепер іди ж, я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій… Я буду з тобою». (Друга Книга Мойсеєва, Книга Вихід 3:12). (Слайд 4)

      Тільки після 10 кар, які Бог  послав на Єгипет, фараон дозволив Мойсеєві вивести  євреїв з неволі. Проте невдовзі передумав і переслідував ізраїльтян до Червоного моря. За наказом  Божим Мойсей підняв над морем свою палицю і воно розступилося. Ізраїльтяни перейшли через море, а військо фараона поглинула вода.  (Слайд 5).

      Через три місяці мандрівники прийшли до  гори Синай. Тут Бог відкрив Мойсею свій Закон і дав йому 10 заповідей (Слайд 6).

      Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько.  Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився. (Слайд 7).

     Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини , в які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь.

      У віці 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.( Слайд 8)

4.2. Робота над поемою

4.2.1. Історія створення Слово викладача.

«Мойсей уроджений в неволі та в своїй молодості піднесений до життя в королівському палаці. Мойсей убивця і вигнанець. Мойсей – пастир, що отримує      обявлення Божої волі. Мойсей проти своєї волі проводир народу, що виводить цей народ із урожайної і багатої єгипетської землі на пустиню: а одночасно з неволі на волю… »

 У 1905 році Іван Якович написав твір «Мойсей». Образ пророка сформувався у Франка після відвідин Італії та знайомства зі статуєю Мойсея Мікеланджело Буонаротті.  Підтвердження цього факту є словесний портрет пророка І.Франка у поемі «Мойсей» (демонструю статую Мойсея та портрет вождя із поеми «Мойсей І.Франка. Слайд 9).

 Проте ідея написати про вождя євреїв виникла значно раніше. Про це свідчать слова поета: « Ідея відбудови єврейської держави мене зацікавила, оскільки є вона начебто рідною сестрою нашої української ідеї відродження української держави».

4.2.2 Бесіда з учнями

  •                   Якою була Україна в ті часи?

Орієнтовна відповідь учня:

Україна поділена між двома великими імперіями: Росією та Австро-Угорщиною. Українці жили на своїй землі, але  не були вільними, не мали власної держави.

      Отже, не випадково звернувся Франко до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави, адже українці століттями блукали  пустелею бездержавності.    Поет   порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення , показує   роль поводиря  у цій боротьбі .

4.3 . Робота над змістом твору

      Визначити тему, композицію та жанрові особливості поеми допомагають опорні конспекти.

4.3.1.Робота з опорними конспектами (учні, користуючись опорними конспектами, відповідають на запитання викладача)

-    Як визначив тему поеми «Мойсей» її автор?

-    Які жанрові особливості твору «Мойсей»?

-    Що є характерним для композиції поеми?

-    Які  основні риси неоромантизму. Чи є поема «Мойсей» неоромантичним твором?

     Щоб зрозуміти краще зміст поеми «Мойсей» викладач пропонує   запитання, на які учні відповідають,  працюючи у групах (поділ учнів на групи) та коротенько їх  записують в зошити.

4.3.2.  Робота з картками у групах над змістом поеми.

Завдання для першої групи

  1.               Чому автор називає ізраїльтян «кочовиськом ледачим»?
  2.               Чи можна їх  засуджувати за те, що втратили віру?
  3.               Чому Датан і Авірон так легко завойовують довіру юрби?
  4.               Як розкриваються у цьому уривку проблеми  взаємин вождя і народу,  волі та рабства, духовного й матеріального?

 

Завдання для другої групи

1.  Про кого слова:

Все, що мав у житті, він віддав          І горів, і яснів, і страждав,

Для одної ідеї,                                       І трудився для неї.

Якій ідеї служив Мойсей? Чи не перегукується вона з лейтмотивом творчості Франка?

2. Чому Франко у поемі акцентує увагу на забавах дітей? Який  епізод з поеми розповідає про ставлення Мойсея до дітей?

3. Що хоче нагадати євреям Мойсей притчею про терен?

4. Кому належать слова:

Здобуватиму поле для вас,      І скрашатиму всі пустирі

Хоч самому не треба,               Молочними квітками.

І стелитися буду внизу,           І служитиму зайцю гніздом,

Ви ж буяйте до неба.               Пристановищем птаху,

Боронитиму вступу до вас      Щоб росли ви все краще, а я

Спижевими шпичками            Буду гинуть на шляху.

5. Чи  служить до самозречення своєму народові Мойсей так, як терен деревам? А І.Я.Франко

6. Чому, на вашу думку, ніхто не кинув у Мойсея камінь?

 

Завдання для третьої групи

1. Яку роль Мойсей відводив слову в пробудженні  свідомості юрби? Чим будив почуття національної гідність та волю українців Франко?

2. Що відчуває Мойсей, коли юрба проганяє його? Зачитати

«О Ізраїлю! Якби ти знав,               Ти вся честь моя й слава,

Чого в серці тім повно!                   В тобі дух мій, будуще моє,

Якби знав, як люблю я тебе!          І краса і держава.

Як люблю невимовно!                    Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав

Ти мій рід, ти дитина моя,              У незламнім завзяттю,-

                         Підеш ти у мандрівку століть

                         З мого духу печаттю».

3. Кому, на вашу думку, важче Мойсеєві чи євреям? Хто самотніший?

4. Що примусило пророка все-таки сказати слова: «Одурив нас Єгова!»?

5. Як покарав Бог Мойсея за миттєву зневіру, за сумнів?

 

Завдання для четвертої групи

1  Чим пояснив Бог сорокарічне блукання євреїв шляхом, який можна пройти за кілька днів? (показати на карті)

2  Чи марними було життя і труд Мойсея- пророка? Що заставило «кочовисько ледаче» взятися за зброю? Чи зробив Мойсей із юрби рабів народ?

3. Що сталося з Датаном і Авіроном,  для яких матеріальний бік життя був важливішим

4. Чим пояснити майбутній час в останніх рядках поеми?

5. Як ви розумієте слова Єгови? Чого вчать вони, від чого застерігають?

    - Хто здобуде всі скарби землі                - Хто вас хлібом накормить, той враз

   І над все їх полюбить,                               З хлібом піде до гною;

  Той і сам стане їхнім рабом                      Та хто Духа накормить у вас,

  Скарби духу загубить                                Той зіллється зі мною..

 

 

4.3.3. Підсумок відповідей учнів. Проблемні запитання

  • Чим переймаються українці сьогодні більше: духовними цінностями чи матеріальними?

Слово викладача

     Отже, матеріальні потреби українців перевершують сьогодні духовні,  не має наш народ гідного вождя, котрий би любив Україну й українців більше ніж самого себе. Треба зміцнювати віру в наших серцях, бо вона робить нас сильнішими,  допомагає  побороти  труднощі і досягти  головної мети. А вашою метою є здобувати знання, стати хорошими фахівцями, чесними сумлінними людьми. Вчитися не йти за покликом юрби, а слухати своє серце, відчувати себе частинкою великого народу

 

4.3.4. Робота з епіграфом ( Слайд 10)

      Епіграфом  нашого уроку  рядки  Б.Лепкого із вірша «Іван Франко».  Яким з них постає перед нами автор «Мойсея». Чи справедливо порівнювати Франка з біблійним пророком?

Орієнтовна відповідь учня.

       Втомленим, але сильним, нескореним. Добрим, правдивим сином свого народу, для якого трудився, для якого не шкодував власного життя.  І це зробило його безсмертним. Отже, можемо порівняти постать Франка з образом Мойсея.

      

     4.3.5. Ознайомлення з уривком до поеми «Мойсей» І.Франка. Автор -  сучасний композитор М.Скорик.

    

V. Складання схеми «Образ Мойсея»

 


Проаналізувавши образ головного героя поеми, давайте визначимо основні риси характеру Мойсея.

 

VІ. Словникова робота

Сам автор назвав свій твір неоромантичним.

-    Дайте визначення неоромантизму? Що це за літературна течія?

Неоромантизм  стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму.

Давайте згадаємо ознаки неоромантизму та запишемо їх у вигляді квітки.

 

Головні ознаки неоромантизму:

  • підвищений інтерес до сильної особистості;
  • культ героя – мужньої людини;
  • життя, пов язане з незвичайними випробуваннями та пригодами.

 

  • То ж чи є поема «Мойсей» неоромантичним твором?

Так, поема є неоромантичним твором. В ній присутні всі ознаки неоромантизму.

VІІ. Підсумок уроку

7.1. Вправа «Мікрофон»

- Що нового для себе ви  дізналися на уроці?

 

Минули роки, змiнилися епохи, а ми й сьогоднi прислухаємося до Франкового слова. I в цьому - художня сила твору i його невмируща жива енергiя.

 

VIIІ. Оцінювання знань учнів

 ІХ.  Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опорний конспект

 

 Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості Івана Яковича Франка»

 

Час написання:  січень – липень 1905 року

 

Тема твору: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні». ( І.Я.Франка)

 

Жанр: філософська поема-притча –  повчальна алегорична тривала розповідь релігійного змісту, у якій осмислюється світ, поступ людства, загальні закономірності життя.

 

Композиція: поеми складається з двох частин: прологу та двадцяти пісень. Ускладнена поема реалістичними описами побуту кочового народу притчею про терен та міфом про Оріона

 

Неоромантизм  (грец. neosновий і франц.  romantic –романтизм) – стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму.

Головні ознаки неоромантизму:

  • підвищений інтерес до сильної особистості;
  • культ героя – мужньої людини;
  • життя, пов язане з незвичайними випробуваннями та пригодами.

 

Герої поеми:  ліричний герой, єврейський народ, Мойсей, князь конюхів Єгошуа, Єгова, Датан і Авірон, демон пустелі Азазель.

 

Словничок

 

Народ – населення держави, жителі країни.

Нація – історична форма спільності людей, об єднаних мовою, територією, певними рисами культури і характеру

Раб – людина, яка втратила свої права, свободу дій.

Юрба – велике  безладне, неорганізоване скупчення людей; натовп.

 

 

Література

 

  1. Авраменко О.М., Пахаренко В.І.Українська література: Підручник для 10 кл. загальноосвітн. навч. закл.(рівень стандарту, академічний рівень). –К.: Грамота, 2010.
  2. Літературознавчий словник-довідник – К.: Академія, 2006.
  3. Павличко Д. «Сучасні акценти у поемі І.Франка «Мойсей»
  4. Семенюк Г.Ф. Українська література: Підручник для 10 кл. Профільний рівень.- К.: Освіта 2010.
  5. Слоньовська О. Конспекти уроків з української літератури 10 клас. – К.: Рідна мова 1997.
  6. «Українське слово»: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – т.1, К.: 1994.
  7. Франко І.Я. «Мойсей» -Дрогобич: Коло, 2005.

 

Завдання для першої групи

  1. Чому автор називає ізраїльтян «кочовиськом ледачим»?
  2.  Чи можна їх  засуджувати за те, що втратили віру?
  3.  Чому Датан і Авірон так легко завойовують довіру юрби?
  4. Як розкриваються у цьому уривку проблеми  взаємин вождя і народу,  волі та рабства, духовного й матеріального?

 

docx
Додано
3 червня 2020
Переглядів
1685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку