В.Малик. "Посол урус-шайтана"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з позакласного читання.Є додатки: презентація, вправа в LearningApps, кроссенс.
Перегляд файлу

Тема   Позакласне читання. В.Малик. «Посол Урус-шайтана»           

(І книга тетралогії «Таємний  посол»).

Мета: викликати  інтерес до читання художньої літератури, допомогти усвідомити  зміст  самостійно прочитаного твору; розвивати навички самостійної  роботи з книгою, уміння висловлювати              власну думку про роль козацтва в житті українського народу, про звичаї, що панували в Запорозькій Січі; складати відгук про книжку; виховувати любов до історичного минулого нашої країни, патріотичні почуття, усвідомлення важливості історичної спадщини.

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, репродукція картини І.Рєпіна              «Запорожці               пишуть листа турецькому султанові»; сматр дошка, вправа в LearningApps (робота з компютером).

Тип уроку: засвоєння нових знань

Козацькому роду нема переводу.

                                    Нар.тв.

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

2. Робота в групах: «Біографи», «Історики», «Мовознавці», «Ілюстратори».

  «Біографи». Презентація біографії В.Малика.

  «Історики». Повідомлення про історичні події, описані в творі.

  «Мовознавці». Дослідження мови твору.

  «Ілюстратори». Оформлення дошки і кабінету ілюстраціями до твору. 
3. Розв’язання кроссенсу (упізнай героя і події).

4. Запитання до учнів.

- Хто такий Данило Сом?

- Що привело його на Січ?

- Чому у Сома випечені очі?

- Чим займалися козаки на Січі взимку?

- Кого називали Урус-шайтаном?

- З яким завданням відправляє Іван Сірко Арсена Звенигору в Туреччину?

5. Інсценізація епізоду відправлення Арсена Звенигори в Туреччину.

6. Переказ епізодів твору («Лото»):

- від імені полонених дівчат на вітряку;

- від імені Арсена про його двобій з барсом;

- від імені Гаміда про його першу зустріч з Арсеном;

- від імені Якуба про його перебування у воєводи Младена.

7. Складання характеристики героїв – сенкан:

- «Історики» - портрет Івана Сірка;

- «Біографи» - портрет Арсена Звенигори;

- «Мовознавці» - портрет Златки і Марійки;

- «Ілюстратори» - портрет Сафар-бея  (Ненка).

8. Запитання за текстом.

- Хто і що допомагає Арсену вижити в полоні? (віра у визволення, сила волі, рішучість, сміливість, вірні друзі: Якуб, Златка, Момчил Крайчев, Мартин Спихальський).

- Які риси притаманні козакам? (гострий  розум і благородство душі; вони гаряче люблять свій народ, свою землю,              без застереження               кидаються              у смертельну боротьбу і завдяки  військовій виучці, кмітливості, природній силі виходять переможцями              у найскладніших ситуаціях).             

9. Робота з програмою LearningApps: https://learningapps.org/watch?v=pjav9cfva19

 склавши пазли, відкриється репродукція картини І.Рєпіна «Лист запорожців турецькому султану».

10. Творча робота: І в. – написати лист запорозьким козакам  від нащадків;

                                   ІІ в. – написати відгук на прочитану книгу.

(виконання роботи учнями під звуки «Маршу запорозьких козаків»).

12. Заслуховування 2-х – 3-х робіт учнів.

IV. Підсумок уроку

1. Слово вчителя.

- Про козаків і козацькі часи написано чимало. Про них складали пісні, легенди, перекази. Козаки були хоробрими, сміливими, завзятими. Вороги вважали, що козакам допомагала нечиста сила. Та насправді вони просто любили Україну, свій народ, прагнули волі , щастя, незалежності.

2. «Займи позицію».

- Сучасній людині важливо знати про історичне минуле нашого народу, його перемоги і поразки: Так   Ні   Не знаю.

V. Домашнє завдання

Завершити творчу роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

В Англії - Джон,

в Італії - Джованні,

у Польщі – Ян,

у Франції – Жан,

в Україні - …

Картинки по запросу картинка козаки-невільники на галерах

Картинки по запросу как жили рабы на галерах

Картинки по запросу хлопчик-поводир

 

КРОССЕНС

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Володимир Малик «Таємний посол»

Номер слайду 2

Біографія. Володимир Кирилович Малик (Сиченко)(1921-1998)

Номер слайду 3

Народився 21 лютого 1921 р. в с. Новосілках на Київщині в селянській родині. У 1938 році вступив на філологічний факультет Київського університету. Тоді ж почав писати вірші.

Номер слайду 4

З початком війни навчання довелося перервати. Пішов в народне ополчення, працював на оборонних роботах під Києвом і Харковом, був поранений. З 1943 перебував в концентраційних таборах в Німеччині; повернувся додому тільки в жовтні 1945.

Номер слайду 5

Творчим досягненням В. Малика є його історичні романи «Посол-Урус-шайтана», «Фірман султана», «Чорний вершник», «Шовковий шнурок», що становлять тетралогію «Таємний посол». За твори історико-патріотичної тематики В. Малик удостоєний літературної премії імені Лесі Українки 1983 року.

Номер слайду 6

Письменник захоплювався історією України. Спонуканням до написання тетралогії «Таємний посол» стала картина Іллі Рєпіна «Лист запорожців турецькому султану».Історія написання тетралогії «Таємний посол»

Номер слайду 7

В одному із письмових історичних джерел ішлося про те, що напередодні російсько-турецької війни кошовий отаман Запорозької Січі Іван Сірко відрядив до Туреччини козака, який добре знав турецьку мову і звичаї населення, з таємним завданням – розвідати наміри султана Магомета ІV.Історичні джерела не зберегли імені розумного і сміливого козака-розвідника. В. Малик назвав його Арсеном Звенигорою і вивів головним героєм тетралогії.Історія написання тетралогії «Таємний посол»

Номер слайду 8

Перегляд файлу

Словник

до роману «Посол Урус-шайтана»

 

Ага (тур.) – пан, господар, начальник

Байрам (тур.) – свято

Бакшиш (татар.) – винагорода

Бейлер-бей (тур.) – намісник султана, правитель області

Вашенець (болг.) – земляк

Дервіш (перс.) – мусульманський чернець-жебрак

Джаним (тур.) – мила, дорога

Ефенді (тур.) – високошановний, титул цивільних урядовців

Караван-сарай (тур.) – заїжджий двір

Кафа (Феодосія) – в ті часи найбільший невільничий ринок

Меддах (перс.) – мандрівний поет-співець

Намаз (тур.) – мусульманська молитва

Фірман (тур.) – указ

Цехін (італ.) – старовинна венеційська золота монета

Чамбул (татар.) –загін

Чауш (тур.) – урядовець в Османській імперії

Чорба (болг.) – юшка, суп

Яничари (тур.) – привілейовані турецькі війська, що комплектувалися з         

                             християн, забраних ще дітьми в завойованих країнах

і навернених у мусульманство

Ясир (татар.) – полонені воїни й цивільне населення, захоплене в неволю

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
5 червня 2020
Переглядів
1640
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку