Урок. І.Карпенко-Карий. Трагікомедія "Сто тисяч".Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Про матеріал
Конспект уроку для 8 класу за трагікомедією І.Карпенка-Карого "Сто тисяч" із додатками (кадри із фільму, фото).
Перегляд файлу

Тема. І. Карпенко-Карий.  Трагікомедія  «Сто тисяч». Проблема     бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Мета: продовжити ознайомлення учнів із комедією; допомогти глибше

 усвідомити ідейно-художній зміст, проблематику твору;

 розвивати навички  роботи в малих  групах, уміння створювати  презентації,  «нарізати» й коментувати уривки з фільму і трагікомедії «Сто тисяч» для підтвердження характеристики героїв, висловлення своїх суджень;
поглиблювати виховання любові до прекрасного, несприйняття проявів  бездуховності.

Цілепокладання:

Учні знатимуть:

зміст п’єси, її сюжет, риси характеру Герасима Калитки;

позитивне й негативне начало головного героя;

Учні дізнаються:

що означає ім’я Герасим;

що таке духовність,

цікаві  відомості про гроші, історію їх виникнення та функціонування.

Учні вмітимуть:

вести дебати;

характеризувати  образ головного героя твору через призму проблемних питань і  пошукових завдань;

оперувати цитатами, коментувати уривки із  прочитаного тексту, із кінофільму «Сто тисяч» задля підтвердження власних суджень;
висловлювати свою думку щодо прочитаного, дискутувати з  опонентами щодо проблеми бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Обладнання: опорні схеми, картки роботи учнів у групі,  учнівські презентації про гроші, духовність, презентація з теми уроку,   уривки  з кінофільму «Сто тисяч» 1958 року, ілюстрації учнів, піщаний годинник для ведення дискусії, мішечок із грошима , відеокліп про Україну.

Методи, прийоми і форми роботи: обмін побажаннями  - «Смайлики», літературний  диктант, бесіда, «Незакінчене речення», робота в малих групах,  виступи в дебатах, коментування презентацій, інсценування, «Мікрофон».

 

ХІД УРОКУ

 

                                                                                   Епіграф

                                                                      Багатство – то лихо болюче.

                                                                               Хто срібло любить,

                                                                        Той не насититься сріблом.

                                                                  Хто ж любить багатство з прибутком,

                                                                                Це марнота також.

                                                                                    Біблія. Книга Еклезіяста ,5:6

 

І. Мотиваційний етап.

Слово вчителя.

Доброго дня. Сьогодні за девіз я обрала слова ірпінського поета, вчителя Лева Іванюка:

Якої б не сягли вершини,

Який би не взяли рубіж,

Я знаю: ми не все звершили,

Я знаю: ми зумієм більш.

Так, кожна людина повинна все життя розвиватися, самовдосконалюватися. І матеріально, і духовно. У цьому полягає гармонія.

 1. Обмін побажаннями.

 «Смайлики». Учні показують свою готовність до уроку.

Сьогодні ви працюєте в групах. 1 група – «Розумники», 2 – «Розумниці».

Правила роботи:

взаємодопомога ;

толерантність;

аргументованість.

За кожен етап уроку ви ставите собі оцінку на карточці.

 «Театр!.. Чи любите ви театр так, як я люблю його, тобто всіма силами душі вашої, зі всім ентузіазмом, зі всією нестриманістю, на яку тільки здатна палка молодість, жадібна і пристрасна до вражень вишуканого? Або, краще сказати, чи можете ви не любити  театр більше всього на світі, крім добра й істини?» (В.Бєлінський).  Ці слова якнайкраще стосуються життя і творчості людини, чий твір ми сьогодні продовжуємо вивчати, - І.Карпенка-Карого. Автор побоювався, що його твір буде скучний для публіки, бо дуже серйозний.

Сподіваюся, вам не було «скучно» і ви уважно прочитали текст.

 2. Актуалізація опорних знань:     

      а) Літературний диктант.(Учні по черзі озвучують відповіді)

  1. Що означає прізвище головного персонажа?  (Гаманець)
  2.  Скільки землі у Калитки? ( 200 десятин)
  3. Як заробив Калитка гроші на придбання землі? (своєю працею, працею рідних і наймитів)
  4. Що запросив Калитка за позичені гроші? (Запродажню на воли)
  5. Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити  фальшивих грошей від справжніх? ( Тому що всі були справжніми)
  6. З якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів?

 ( Щоб потім посватати одну з дочок багатого Пузиря)

        7.   Хто такий Копач? ( Колишній військовий, шукач скарбів)

         8.  Про чиє весілля йдеться у першій дії? ( Романа й Мотрі)

        9. Чому Савка прийшов до Герасима? (Щоб позичити гроші)

        10. Про що свідчить той факт, що Савка й Калитка – куми? (Колись вони
            були рівні за статками, друзями)

        11. З ким Савка готовий спілкуватися, щоб дістати гроші? (Із самим

         нечистим)

        12. У чому, за розповіддю Романа, виявилась нечесність Калитки? (Він недодав приданого за дочкою - 5 тисяч)

       б)  Перегляд   уривків  із кінофільму  « Сто тисяч» 1958 року , театр імені І.Франка, режисер - Г.Юра, роль копача – Гнат Юра, студія імені О.Довженка (сцена із дружиною Параскою, фінал) .

ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Оголошення і запис теми, епіграфа.    

                                

  1. Озвучення проблемних питань:                                                                                                           
  • Чи можна вважати Герасима Калитку тільки негативним персонажем?
  1. Чи зможе Герасим змінитися і повернути ті духовні  цінності, які  повинна мати людина?                                                   
  2. Мозковий штурм.  «Що в імені твоїм?»

Що означає ім’я головного героя  – Калитка ?                                                                                                    Учень.

З грецької мови ім’я  Герасим   перекладається як «поважний». Дійсно, головний герой – поважний чоловік. За своєю енергетикою, люди з цим іменням добродушні, дотепні, ле мають чутливе самолюбство. Він досить працьовитий, завзято намагається досягти високого суспільного становища.  Більше довіряє розуму, ніж почуттям.   Може приховувати в компанії свої щирі почуття за врівноваженою іронічністю.                                                                        Підсумок. Слово учителя.

           Напевне, мало знайдеться тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей, щоб задовольняти свої потреби і мати дещо на розваги. Однак, коли накопичення грошей, багатства  стає самоціллю – це небезпечно. І в першу чергу для самої людини, адже жадоба, скнарість, заздрість руйнують людську душу, підточують її духовне і навіть фізичне здоров'я.

Таким чином, ми сьогодні аналізуємо важливі проблеми.

Втрата духовності – є втрата духу, душі. Такі люди перестають глибоко відчувати себе і світ. Вони не здатні щось творити. Основа їхнього життя – споживання. Бездуховна людина не здатна на справжню любов, віру. Вона  практично не може віднайти щастя і свій шлях у житті. Це призводить часто до хвороб і депресій, а іноді й до самогубства. Ось чому потрібно удосконалювати духовне начало в собі.

4.Доповідь групи «Розумники».

Гроші, їхня цінність, історія, цікавинки.

Доповідь учня

Вираз «гра не варта свічок» прийшов до нас із промови картярів, які говорили тк про дуже невеликий виграш, який не окупає вартості свічок, згорілих під час гри.

За старих часів вважали, що душа людини міститься в ямці на шиї між ключицями. У цьому місці на грдях був звичай зберігати гроші. Тому про вбогу людину говорять, що в неї «за душею нічого немає».

У Стародавній Греції існувала дрібна монета лепта. У євнгельській притчі бідна вдова жертвує на будівництво храму дві останні лепти. З притчі походить вираз «внести свою лепту».

У ХІІІ столітті грошовою одиницею на Русі була гривня, яка ділилася на 4 частини (рубля). Найважчий залишок злитку називали «довгим рублем». З цими словами повязано вираз про легкий заробіток – «гнатися за довгим рублем».

Святий Грааль. Це посудина, з якої Ісус та його апостоли пили вино в час Таємної вечері напередодні арешту і розпяття Христа. Він турбує спокій шукачів скарбів багатьох поколінь.

Золото Маккени. Вважається, що скарби останнього ацтекського імператора Монтесуми, оцінювані в 10 мільярдів доларів, зариті біля гори Білої поряч із містом Кенаб в штаті Юта. Цей скарб не можуть знайти вже близько 450 років…

У Стародавній Греції на землі боржника кредитор встановлював табличку, яка означала, що в разі несплати боргу земля перейде у власність кредитора. Ця табличка називалася іпотека.

5.Доповідь групи «Розумниці»  про духовність.

 (Доповнення вчителя  про жертовність в ім’я Вітчизни як найвищий прояв духовності).

6. Творче завдання . Інсценування  зустрічі Калитки з восьмикласниками.

Герасима грають учні з 1 групи, а журналіста - з 2 групи.

Наше уявне інтерв’ю. Діалог восьмикласників з Герасимом Калиткою.

  1. Як ви вважаєте, що таке гріх?
  2. Що ви в людях найбільше цінуєте, а що не терпите?
  3. Яка дівчина гідна вашого сина?
  4. На що ви поміняли б споглядання сонця завтра?
  5. Як ви проводите недільний день?
  6. Як ви будете жити, коли придбаєте сто тисяч?

 

7. Дебати (проводяться в парах).

а) Укладання учнями таблиці.

Ставлення Калитки до себе

Стосунки з членами родини

Взаємини з друзями, знайомими

Ставлення до наймитів

Суспільні і релігійні погляди

 

 

 

 

 

 

 

      б) продовження характеристики героя. Пошук   позитивних рис  у характері Герасима.       (робота на інтерактивній дошці)                  

  • +

        жадібний                                                        працьовитий

       заздрісний                Герасим                         хазяйновитий
       нечесний                   Калитка                         економний

       грубий                                                             любить землю

       жорстокий                                                      має почуття іронії, самоіронії

       легковірний                                                     довіряє розуму

      не любить науку                                              непогано  виховав сина

 

8.Відповіді  на проблемні  питання. 

Демонстрація портретів Герасима Калитки, які намалювали учні.

 ІІІ. Підсумок. Рефлексія діяльності.

       «Мікрофон»

     Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося …

    Я  зрозумів, що ….                                                               

Самооцінювання  на картках.

   ІV. Домашнє завдання. Проаналізувати проблеми п’єси, висловити міркування про актуальність  основної проблеми.

      За бажанням. Прочитати п’єсу Ж.-Б. Мольєра «Скупий» Підготувати повідомлення .                                                                          

    Відеокліп  «Україна»

Вірш «З янголом на плечі» І.Малковича учні читають по 1 куплету.

http://kinoplay.com.ua/uploads/posts/2011-05/1304335282_100-000-1958-dvdrip.avi_001698480.jpg

 

http://kinoplay.com.ua/uploads/posts/2011-05/1304335216_100-000-1958-dvdrip.avi_000611240.jpg

Кадри із кінофільму «Сто тисяч», 1958 року

http://kinoplay.com.ua/uploads/posts/2011-05/thumbs/1304335235_100-000-1958-dvdrip.avi_003597600.jpg

 

http://kinoplay.com.ua/uploads/posts/2011-05/1304335303_100-000-1958-dvdrip.avi_002565680.jpg

                            Кадри із кінофільму «Сто тисяч», 1958р.

 

http://agronom.com.ua/images/category/Soya/2.jpg

 

http://agronom.com.ua/images/category/Yachmin/2.jpg

 

http://agronom.com.ua/images/category/Pshenica/1.jpg

 

http://agronom.com.ua/images/category/Yachmin/1.jpg

http://go4.imgsmail.ru/imgpreview?key=http%3A//kaleo.org.ua/uploads/images/00/00/41/2012/08/27/141f783989.jpg&mb=imgdb_preview_645

 

http://go4.imgsmail.ru/imgpreview?key=http%3A//image.newsru.ua/pict/id/168337_20091103160228.jpg&mb=imgdb_preview_805

docx
Додав(-ла)
Рубан Світлана
Додано
31 березня 2020
Переглядів
4720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку