Урок "І серед людей бувають зміїні душі"

Про матеріал
Розробка бінарного уроку біолоії та зарубіжної літератури за темами: "Роль плазунів у житті людини" та оповіданням "Пістрява стрічка" А.Конана Дойла.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект бінарного уроку

з біології та зарубіжної літератури у 7 класі

« І серед людей є зміїні душі…»

(за оповіданням А.Конан Дойла

«Пістрява стрічка»)

 

 

 

 

                             Підготувала учителька біології

                      Ліцею №17 Івано-Франківської міської ради

                       Федорів Ольга Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 р.

Тема.  « І серед людей є зміїні душі…» (за оповіданням А.Конан Дойла «Пістрява стрічка»).

Мета з біології: - пригадати, які плазуни є отруйними, яку допомогу необхідно надавати при укусах змій, як треба поводитись, зустрівши небезпечну тварину чи комаху;                                                                                                                                       - із зарубіжної літератури: - охарактеризувати образи персонажів оповідання А.Конан Дойла «Пістрява стрічка», назвати їхні провідні риси, роль у розгортанні сюжету, висловити власну точку зору щодо злочину, здійсненого у творі;                                                                                                                         - розвивати логічне і критичне мислення учнів, вміння аналізувати прочитаний текст, зв’язно висловлювати свою думку, дослідницькі навички,  життєві компетентності: комунікативну, соціальну і громадянську, екологічну грамотність і здорове життя та інформаційно-цифрову;                                                                     - виховувати співчуття, бажання допомогти іншій людині, бажання піклуватись про своє здоров’я і здоров’я інших людей, дотримуватись правил екологічної поведінки в довкіллі, уміння надавати допомогу собі й тим, хто її потребує; виховувати розуміння, що за злочин чекає покарання,  уміння працювати в команді.

Обладнання: портрет А.Конан Дойла, ілюстрації до твору, буктрейлер до твору, фото акторів у ролі Шерлока Холмса і доктора Ватсона; зображення гепарда, бабуїна, болотяної гадюки; учнівські міні-проєкти, флеш-картки «Гадюки», символи для об’єднання в групи, роздаткові картки «Метод «Прес».

Тип уроку: бінарний, урок застосування вмінь і навичок.

Вид уроку: компетентісний урок-дослідження, урок-діалог.

Епіграф:    1. Чужа душа – то, кажуть, темний ліс. (Ліна Костенко)

                   2. Змія – це вид тих тварин, які завжди вислизають від більш сильного супротивника і жалять його там, де він не чекав. (З інтернету)

ХІД  УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учні на початку уроку обирають символічний малюнок, таким чином об’єднуються у 4 групи: біологи, літератори, критики, оптимісти.

 D:\7 клас ЗЛ\742091fc434208dfb25061077f32ae3c.jpg              КкриD:\7 клас ЗЛ\1200px-Latin_dictionary.jpgD:\7 клас ЗЛ\images (1).jpgD:\7 клас ЗЛ\11096.jpg

 

1. Учитель зарубіжної літератури. Першим епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова  видатної української поетеси Ліни Костенко:

Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.

А я кажу: не кожна, ой не кожна!

Чужа душа – то тихе море сліз,

Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна.

 Є душі людські світлі і чисті, є чорні, а є й зміїні.

 

2. Учитель біології. А що ви знаєте про змій, щоб сформулювати поняття «зміїна душа»?

Прийом «Мозковий штурм» - діти висловлюються, учитель літератури записує слова на дошці у вигляді асоціативного куща: підла, підступна, отруйна, небезпечна, жорстока, зла, кусюча, нападає і т.п.

 

 

                             

 

    

ІІ. Цілепокладання.

Учитель біології. Сьогодні ми будемо досліджувати, як можна поєднати знання з біології з вивченням художнього твору. Ми будемо не тільки аналізувати події твору, характеризувати образи персонажів, а й дізнаємось багато цікавого про істот, які у біологічній класифікації відносяться до царства тварин.

Учні записують тему уроку, епіграфи у зошитах.

Робота в групах. 1 група «Біологи» - Встановити відповідність на флеш-картках між зображенням гадюк і їх назвами. (Додаток 1)

                               2 група «Літератори» - Скласти прислів’я з двох частин:

Ужалений змією

бо укусить.

Простий, як свиня,

боїться і шнурка.

Не грій гадюку в пазусі

то засичить.

Гадюка як не вкусить,

а лукавий, як змія.

                              

                              3 група «Критики» - Прочитати інформацію і розповісти про отруйних змій. (Додаток 2)

                              4 група «Оптимісти»  - Встановити, у чому полягає користь від зміїної отрути. (Додаток 3)

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Учитель зарубіжної літератури. Англійський письменник Артур

Конан Дойл створив образ неперевершеного майстра детективних розслідувань містера Шерлока Холмса. У оповіданні «Пістрява стрічка» Холмс стає безпосереднім учасником розв’язання сімейного конфлікту. Переглянемо буктрейлер до твору.

 

Перегляд буктрейлера до оповідання А.Конан Дойла «Пістрява стрічка», створеного  учнем 7 класу Нагорним Назаром на «Ютуб»

 

  1. Бесіда за питаннями. Заповнення у зошитах таблички (протягом уроку)

Герой твору

Вчинки

Риси характеру

Прагнення

Душа

Хелен Стоунер

 

 

 

 

Грімсбі Ройлотт

 

 

 

 

Шерлок Холмс

 

 

 

 

Доктор Вотсон

 

 

 

 

 

Запитання 1. Шерлок Холмс ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чого? (Чогось надзвичайного, навіть  фантастичного).

Запитання 2. Чим незвичайною була молода леді, яка звернулась до детектива?  (Леді звали Хелен Стоунер, вона була із Стоук-Морана у графстві Суррей. На її обличчі була густа вуаль, жінка тремтіла від жаху, виглядала стомленою і виснаженою).

Запитання 3. Що тривожило Хелен Стоунер? (Хелен живе у домі свого вітчима, який є, за її словами, «надто суворий, і, мабуть, сам не відчуває своєї сили», про що свідчать п’ять синьо-червоних плям на руці жінки. Два роки тому за два тижні до власного весілля при загадкових обставинах страшною смертю померла її сестра-близнючка із словами на устах: «Це –стрічка!.. Пістрява стрічка!» Тепер Хелен має можливість вийти заміж, але вона серед ночі чула тихе посвистування, яке було вісником смерті сестри).

Запитання 4.  Що незвичайного було в образі вітчима? (Грімсбі Ройлотт закінчив університет, працював лікарем у Калькутті, в Індії, мав широку практику, в приступі люті убив свого дворецького-тубільця, відсидів чимало років у в’язниці. Одружився з молодою вдовою, яка мала дворічних доньок-близнят. Переїхали в Англію. Вдова передала права на свій грошовий прибуток лікареві, а сама 8 років тому загинула в залізничній катастрофі. Грімсбі Ройлотт посварився з усіма сусідами, не мав ніяких друзів, крім мандрівних циган, має пристрасть до мандрівних тварин, по його садибі вільно розгулюють гепард і бабуїн).

Учитель біології. Що ми знаємо про цих тварин?

Учні виступають з міні-проєктами:

1 - «Гепард», 2 - «Бабуїн». (Додаток 4, 5)

Чи безпечно тримати таких тварин вдома? (Відповіді учнів)

Учитель зарубіжної літератури. Ось така незвичайна справа заставила Шерлока Холмса покинути свою затишну квартиру по вулиці Бейкер-стріт і вирушити до Стоук-Морана.

Запитання 5. А що нам відомо про Шерлока Холмса? (Це відомий детектив, який веде свої розслідування , використовуючи логіку та метод дедукції. Розкриває навіть найзаплутаніші справи).

 Робота в групах. Вправа «Що про Шерлока Холмса говорять речі?» (Пояснити , як кожна річ стосується детектива – по 4 картинки на групу).

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (1).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (2).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\images.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (3).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (4).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Maska-Pennivaiza.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\1e9231a3becec9d3f41a8e1f4eeec065.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (5).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\knut-batig-photo-5892.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\yad.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\145322-i_013.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (6).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\kartoteka-idey.jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\images (1).jpg

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (7).jpg

 

Запитання 6. Які з цих речей ми зустрічаємо в оповіданні «Пістрява стрічка»? (Лупа, люлька, годинник, револьвер, батіг, отрута, знання законів).

Запитання 7.  Яка роль в історіях про Шерлока Холмса належить доктору Вотсону? (Доктор Вотсон разом із Шерлоком Холмсом деякий час спільно винаймали квартиру у місіс Хадсон. Вотсон – друг і супутник великого детектива, від його імені ведуться майже усі розповіді про справи, які розслідував Шерлок Холмс).

Запитання 8. То яка душа у кожного з чотирьох персонажів?

(У Хелен Стоунер – стривожена душа, У Грімсбі Ройлотта – зла, «зміїна» душа, у Шерлока Холмса – справедлива душа, у доктора Вотсона – добра душа).

Фізкультхвилинка «Змія»

Змія скрутилася клубочком,       (кругові рухи руками)

Солодкі сни перегляда.                (дві долоні під щоку)

І луски зіткану сорочку               (малюнок сорочки в повітрі)

На сонці гріє вереда.                     (потягнутися)

Така беззахисна і мила,                (погладити себе)

У траві барвами горить.               (присісти, встати)

І мене думка полонила:                (рухи головою вліво, вправо)

Чарівне лихо, поки спить.            (сісти за парти)

                                                                      Автор вірша – Леонід Федорів

Учитель біології. Чи зможете ви, учні, пояснити фразу Шерлока Холмса: «Коли на криву стежку стає лікар, він – найбільший злочинець. Він має витримку й знання»?

  • Що таке «крива стежка»?
  • Чи можна в один ряд поставити слова «лікар» і злочинець»?

(Відповіді учнів)

Учитель зарубіжної літератури.  Перед вами – місце злочину, частина кімнати Хелен Стоунер. Тут є деякі неточності. Вам потрібно описати кімнату, вказуючи усі деталі, на які звернув увагу Шерлок Холмс.

Прийом «Усне малювання»

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\_32342-559.jpg

  • Ліжко знаходилось у ... (кутку кімнати).
  • Ліжко неможливо було пересунути, бо воно було… (прикріплене до підлоги).
  • Товстий шнур виглядав від інших речей… (новішим).
  • Шнур прив’язано до гака над … (маленьким душником).
  • Дзвінок був … (фальшивим)
  • Маленький душник вів у … (сусідню кімнату).
  • Звуки, які було чути вночі: … (свист, брязкіт, м’який і заспокійливий звук)
  • Запахи: … (сигари, горілого гасу)

 

 

Учитель біології. А що цікавого побачив Шерлок Холмс у кімнаті лікаря Ройлотта? (Металічний сейф, блюдечко з молоком, стілець, на який часто ставали ногами, і батіжок з петлею).

Учитель зарубіжної літератури. То який жахливий злочин вдалося відвернути Шерлоку Холмсу? Яким був мотив злочину? (Відповіді учнів)

(Мотив – гроші. Шерлок Холмс навідався до юриста, у якого зберігався заповіт покійної дружини лікаря Ройлотта. Із цього документа випливало, що заміжжя кожної з доньок небіжчиці значно скоротить статки їхнього вітчима. Тому лікар задумав убити дівчат так, щоб підозра не впала на нього. Замовив з Індії  отруйну змію, тому що її отруту на той час не можна було виявити хімічним способом. Облаштував середню кімнату і вночі пускав змію в душник. І рано чи пізно його падчірка стала би жертвою чорного задуму).

Учитель біології. Прочитаємо другий епіграф до уроку: «Змія – це вид тих тварин, які завжди вислизають від більш сильного супротивника і жалять його там, де він не чекав». (З інтернету)

 Так і сталося з лікарем Ройлоттом. Зачитаємо опис картини, яку побачили Холмс і Вотсон, коли ввійшли в кімнату лікаря Ройлотта:

 «Нашим очам відкрилося незвичайне видовище. На столі стояв потайний ліхтар з напіввідсунутою заслінкою, кидаючи яскравий промінь світла  на залізний сейф, дверцята якого було відчинено навстіж. Біля столу на дерев’яному стільці сидів лікар Грімсбі Ройлотт, одягнутий у довгий сірий халат, з-під якого виднілися його ноги, взуті в червоні турецькі капці без задників. На колінах у нього лежав той самий батіжок, що його ми бачили вдень. Ройлотт сидів, задерши підборіддя й втупивши сповнені жаху непорушні очі в куток стелі. На чолі в нього виблискувала якась незвичайна жовта стрічка з коричневими цятками. Здавалося, стрічка міцно обкрутилася довкола лікаревої голови. Коли ми ввійшли, Ройлотт не тільки не ворухнувся, він не вимовив ні звуку.

  • Стрічка! Пістрява стрічка! – прошепотів Холмс.

Я ступив уперед. Тієї ж миті чудернацька прикраса на лікаревій голові заворушилася, над його чуприною з’явилася ромбовидна голівка й роздута шия бридкої змії.

  • Болотяна гадюка! – вигукнув Холмс.- Найстрашніша індійська змія!

Він помер через десять секунд після того, як вона його вжалила.

Воістину насильство обертається проти насильника, а той, хто копає комусь яму, сам у неї потрапляє».

 

ІІІ. Рефлексивно-оцінюючий етап.

 

1.Учитель зарубіжної літератури. Як відомо, за кожен злочин злочинець рано чи пізно отримає покарання. Прошу скласти власну думку про злочин за методом «Прес» ( у зошитах):

 

Я вважаю…

… тому що…

… наприклад…

Отже, …

 

2.Учитель біології. На сьогоднішній урок  учні готували міні-проєкти.

Міні-проєкт 3 – «Болотяна гадюка»

Міні-проєкт 4 – «Як поводитись при зустрічі із змією. Перша допомога при укусі змії»

(Виступи учнів з демонстрацією ілюстрацій або мультимедійною презентацією.   Додатки 6, 7 ).

3.Робота в групах. Метод «Незавершені речення». Продовжити речення.

Група «Літературознавці» - «Сьогодні ми задумались над…»

Група «Біологи» - «На уроці ми зрозуміли, що…»

Група «Критики» - «Нам не сподобалось…»

Група «Оптимісти» - «Ми віримо в те, що…»

4.Виставлення оцінок учням за роботу на уроці.

 

ІV. Домашнє завдання.

1. Скласти ланцюг живлення, у якому ланкою буде змія.

  1. Написати есе «Щоб душа не була зміїною…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

ФЛЕШ – КАРТКИ

Отруйні змії

Кобра королівська

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\220px-12_-_The_Mystical_King_Cobra_and_Coffee_Forests.jpg

Кобра єгипетська

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (8).jpg

Аспід

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (9).jpg

Американська гримуча змія

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (10).jpg

Австралійський тайпан

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (11).jpg

Африканська мамба

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\maxresdefault.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 2

Отруйні змії

Отруйні змії – це змії, що використовують модифіковану слину, зміїну отруту, що зазвичай виділяється із зубів, що мають порожні протоки, для паралізування жертви та захисту.

Голова отруйних змій має яскраво виражену трикутну форму, на відміну від отруйних. Вони живуть на землі, у грунті, у воді і на деревах. Їх можна знайти практично у всіх частинах земної кулі, за винятком полярних областей і деяких островів.

Розмноження відбувається шляхом відкладання яєць, яйцеживородінням або живородінням.

Родини отруйних змій.

  1. Гадюкові. Характеризуються досконалим розвитком отруйного апарату. Найбільш небезпечні серед них – гюрза та піщана ефа.

 

  1. Аспідні. До них належать кобри, широковідома очкова змія та деякі інші. Їх укуси надзвичайно небезпечні.

 

  1. Ямкоголові. Включають велику групу щитомордників. Найбільш небезпечна гримуча змія, укус якої смертельний.

 

Найотруйнішими зміями у світі є кобра королівська, кобра єгипетська, аспіди, американські гримучі змії, австралійський тайпан і африканські мамби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Зміїна отрута

ЗМІЇНА ОТРУТА — продукт отруйних залоз змій. Для виготовлення препаратів у медицині та гомеопатії використовують отрути змій родини гадюкових (Vіperidae): гадюка звичайна — Vіpera berus L., гадюка степова — Vіpera ursini Bonap., гюрза — Vіpera lebetіna L.; родини аспидів (Elapidae): кобра (очкова змія) — Naya naya oxіana Ekhw.; родини канальчастозубих (гримучих) змій (Crotalidae): щитомордник східний — Ancistrodon blomhoffi Boie, щитомордник звичайний — Ancistrodon halys Pall.

Отруту одержують від змій, яких відловлюють у природних умовах або тримають у серпентаріях. З.о. збирають механічно або за допомогою електричного струму, стимулюючи отруйні залози. З.о. — в’язка безбарвна або жовтувата рідина з питомою вагою 1,032–1,046, слабокислою або нейтральною реакцією. Токсичність зберігає при ліофілізації та сушінні, але втрачає під дією окисників, світла та консервантів.

З.о. належить до токсичних сполук пептидної або білкової природи. Її поділяють на геморагічну та нейротоксичну. Геморагічну активність мають отрути гадюки та гримучої змії, нейротоксичну — кобри. Хімічний склад: ферменти (фосфоліпаза А2, гіалуронідаза, оксидаза, фосфодіестераза, нуклеотидаза). Геморагічні отрути містять протеазу, а нейротоксичні — ацетилхолінестеразу та фосфатазу. Білки віперотоксин та крототоксин характерні для геморагічних З.о., а кобротоксин — для нейротоксичних.

З.о. — джерело одержання антизміїних сироваток та діагностичних реактивів для визначення захворювань крові тощо. На основі зміїної отрути виготовляють препарати Віпраксин, Кобротоксин (ін’єкційні форми, що чинять анальгезивну, спазмолітичну, протисудомну дію); Віпералгін (застосовують при атеросклерозі, гіпертонії, неврозах, тромбофлебітах), Епіларктин (при захворюваннях нервової системи, мігрені, хореї); мазі Віпратокс, Віпросал, Віпразид, Віплетокс (при люмбаго, ішіасі, міозитах, ревматизмі).

 

(Інформація  із Фармацевтичної енциклопедії)

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Гепард

D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\15937923_303.jpg

Біологічна класифікація

Домен:     Еукаріоти

Царство: Тварини

Тип:         Хордові

Клас:       Ссавці

Ряд:         Хижі

Родина:  Котові

Рід:          Гепард

Вид:         Гепард

 

Гепард – це ссавець родини котових; найшвидший представник класу, здатний розвивати швидкість до 92 км/год. Тіло струнке, має розвинені м’язи і практично не має жирових відкладень. У гепарда невелика голова, високо розташовані очі і маленькі заокруглені вуха. Забарвлення піщано-жовте, з розкиданими по всьому тілу дрібними чорними плямами.

Гепарди не можуть втягувати й випускати кігті. Маса дорослого гепарда становить 40-65 кг, довжина тіла – від115 до 140 см, досить масивний хвіст має довжину до 80 см.

Гепарди – денні хижаки, вони полюють переважно на дрібних копитних – газелей, імпал, телят гну, а також на зайців. Гепарди полюють, переслідуючи здобич, а не з засідки. Здобич зазвичай збиває з ніг ударом лапи, а потім душить. Якщо за короткий час гепардові не вдається наздогнати свою жертву, він відмовляється від продовження полювання.

 

 

 

 

Додаток 5

Бабуїн

Papio cynocephalus02.jpg

Біологічна класифікація

Домен:     Еукаріоти

Царство: Тварини

Тип:         Хордові

Клас:       Ссавці

Ряд:         Примати

Родина:   Мавпові

Рід:          Павіан

Вид:        Павіан бабуїн

 

Павіан бабуїн, або Бабуїн - це мавпа з довгою, подібною до собачої мордою і величезними іклами. Проводить більшу частину часу на землі. Чоловічі особини мають зріст до 1,1 м, більші за жіночі: хвіст — 0,6 м. Основне забарвлення хутра жовтаво-сіре, сідничні нарости червоні.

Поширений в Ефіопії, Кордофані, Центральній Африці в напіввідкритих гірських і рівнинних місцевостях.

Живиться плодами, зернами, цибулинами, пагонами, комахами, дрібними ссавцями; тримається поблизу дерев, на яких іноді ночує. Бабуїнів часто утримують в зоопарках.

 

Додаток 3

Зміїна отрута

ЗМІЇНА ОТРУТА — продукт отруйних залоз змій. Для виготовлення препаратів у медицині та гомеопатії використовують отрути змій родини гадюкових (Vіperidae): гадюка звичайна — Vіpera berus L., гадюка степова — Vіpera ursini Bonap., гюрза — Vіpera lebetіna L.; родини аспидів (Elapidae): кобра (очкова змія) — Naya naya oxіana Ekhw.; родини канальчастозубих (гримучих) змій (Crotalidae): щитомордник східний — Ancistrodon blomhoffi Boie, щитомордник звичайний — Ancistrodon halys Pall.

Отруту одержують від змій, яких відловлюють у природних умовах або тримають у серпентаріях. З.о. збирають механічно або за допомогою електричного струму, стимулюючи отруйні залози. З.о. — в’язка безбарвна або жовтувата рідина з питомою вагою 1,032–1,046, слабокислою або нейтральною реакцією. Токсичність зберігає при ліофілізації та сушінні, але втрачає під дією окисників, світла та консервантів.

З.о. належить до токсичних сполук пептидної або білкової природи. Її поділяють на геморагічну та нейротоксичну. Геморагічну активність мають отрути гадюки та гримучої змії, нейротоксичну — кобри. Хімічний склад: ферменти (фосфоліпаза А2, гіалуронідаза, оксидаза, фосфодіестераза, нуклеотидаза). Геморагічні отрути містять протеазу, а нейротоксичні — ацетилхолінестеразу та фосфатазу. Білки віперотоксин та крототоксин характерні для геморагічних З.о., а кобротоксин — для нейротоксичних.

З.о. — джерело одержання антизміїних сироваток та діагностичних реактивів для визначення захворювань крові тощо. На основі зміїної отрути виготовляють препарати Віпраксин, Кобротоксин (ін’єкційні форми, що чинять анальгезивну, спазмолітичну, протисудомну дію); Віпералгін (застосовують при атеросклерозі, гіпертонії, неврозах, тромбофлебітах), Епіларктин (при захворюваннях нервової системи, мігрені, хореї); мазі Віпратокс, Віпросал, Віпразид, Віплетокс (при люмбаго, ішіасі, міозитах, ревматизмі).

 

(Інформація  із Фармацевтичної енциклопедії)

 

 

 

 

 

 

  Додаток 6

Болотяна гадюка

      D:\7 клас ЗЛ\Шерлок Холмс\Без названия (12).jpg

Біологічна класифікація

Домен:     Еукаріоти

Царство: Тварини

Тип:         Хордові

Клас:       Плазуни

Ряд:         Лускаті

Родина:  Гадюкові

Рід:          Гадюка

Вид:        Болотяна гадюка    

Болотяна гадюка може мати довжину до 1, 66 м. Її голова трикутної форми, очі великі, всіяні золотистими прожилками, ніздрі великі, ікла досягають в довжину 1,6 см. Тіло товсте, зверху вкрите шороховатою лускою, знизу гладке. Повздовж спини і по боках розташовані темно-коричневі плями. На спині налічується 23-30 плям, які ростуть разом з тілом змії. Хвіст короткий.

Розмноження. Спарювання гадюки спостерігається на початку року. Вагітність триває 6,5 місяців. В посліді налічується 20-40 дитинчат.

Болотяна гадюка вважається однією із найотруйніших змій, які живуть в Азії. Живиться переважно гризунами (щурі, миші, жаби, птахи і їх яйця). Веде нічний спосіб життя.

Одна доросла гадюка виробляє від 130 до 268 мг отрути. Для людини смертельна доза – від 40 до 70 мг. Симптоми укусу досить болючі. Спочатку  міске ураження опухає і виникає біль. Через 20 хвилин після укусу із ясен починає сочитися кров. Сеча теж стає червоною від крові. Падає тиск, починається блювота, опухає обличчя, фіксується ниркова недостатність. Смерть зазвичай настає від дихальної або серцевої недостатності в період від одного дня до двох тижнів після укусу.

В Індії розроблена протиотрута, яка є високоефективною.

 

Додаток 7

D:\7 клас ЗЛ\1.jpg

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку