Інструктивна картка дистанційного навчання з біології. Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин

Про матеріал
Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Перегляд файлу

7-б клас. 31 березня 2020 рік, 7-а клас. 31 березня 2020 рік

Підручник:

Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Камянець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.

Інструктивна карта дистанційного уроку

(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).

Тема уроку: Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин

Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.

Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 55, стор. 237-238.

 

  1. Записати визначення основних понять з теми:

 

Орієнтування тварин – здатність визначити положення тіла в просторі та напрямки своїх переміщень, використовуючи інформацію із зовнішнього середовища, що забезпечується органами чуття і проявами вродженої поведінки.

Хомінг (інстинкт дому) – здатність тварини за певних умов повертатися на свою територію проживання, у своє лігво, гніздо, нору тощо

Міграція – періодичні переміщення тварин, що пов’язані із зміною умов існування або з циклом їх розвитку.

 

  1. Опрацювати таблицю 1. «Способи орієнтування тварин»

Таблиця 1. Способи орієнтування тварин

Спосіб орієнтування 

Значення

Приклад

1

За допомогою органів чуття

Тварини сприймають інформацію за допомогою органів чуття: очей, носа, язика, шкіри, вух, бічної лінії, вус, вібрисів тощо. Це дає можливість шукати їжу, статевого партнера, ховатися від ворогів, адаптуватися до впливу різних факторів

Бічна лінія у риб дозволяє сприймати коливання води.

Вібриси ссавців допомагають сприймати рух повітря та запахи

2

За допомогою памяті

Закарбування образів, запахів, обєктів у памяті тварин

Бджоли запам’ятовують місцезнаходження нектару. Тихоокеанські лососі пам’ятають хімічний склад води місць свого народження. Перелітні птахи запам’ятовують наземні орієнтири під час міграцій

3

За розташуванням Сонця

За місцем знаходження Сонця по відношення від землі тварини можуть визначати частини світу

 

4

За зорями та місяцем

Нічні мігранти користуються своїм орієнтиром – зірками, та їх розташуванням. Учені вважають, що птахи володіють спадковим кодом зоряного неба

 

Якщо на куполі планетарію нічним мігрантам, наприклад славкам, продемонструвати осіннє розташування зірок, вони згрупуються в південно-західному секторі, тобто в тому напрямку, куди полетіли б, якби були на волі. Значно важче буде птахам зорієнтуватися, якщо на куполі буде зімітована суцільна хмарність. Якщо ж з купола планетарію зовсім прибрати зірки, птахи розлетяться навсібіч

5

За магнітним полем Землі

Більшість перелітних птахів здатна відчувати геомагнітне поле Землі. «Прилад», що сприймає магнітні лінії, на думку дослідників – це  кровоносна система. У крові тварин є червоні кров'яні тільця, що містять залізо, а вся кров є відмінним електролітом

У форелі в носовій ділянці голови науковці виявили спеціальні магніторецептори, що містять магнетит і дозволяють визначати спрямованість силових ліній магнітного поля

6

За допомогою поляризованого світла

 

Деякі бджоли

7

За допомогою звуків

Дозволяє ефективно орієнтуватися в просторі у будь-який час доби

Кажани, дельфіни використовують ультразвуки, слони – інфразвуки

8

За допомогою танцю

Можуть повторювати певні фігури, які сигналізують про розташування їжі, наближення небезпеки тощо

За допомогою спеціального кругового танцю бджоли розповідають, що джерело нектару знаходиться на відстані до 100 м від вулика. Якщо ж джерело знаходиться далі, ніж за 100 м, то бджола виписує фігуру, подібну до літери «фіта» старого кириличного алфавіту. Рухаючись по середній паличці «фіти», бджола виляє черевцем

 

  1. Опрацювавши матеріал з підручника на стор. 229 та додаткових інформаційних джерел, доповнити таблицю 2. «Види міграцій тварин»

 

Таблиця 2. Види міграцій тварин

 

Вид міграції

Пояснення та приклад

1

Регулярні

 

2

Нерегулярні

 

3

Сезонні

 

4

Добові

 

5

Активні

 

6

Пасивні

 

7

Вертикальні

 

8

Горизонтальні

 

9

Близькі

 

10

Далекі

 

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати інструктивну картку до уроку, § 55, стор. 237-238.
  2. Заповнити таблицю «Типи міграцій», користуючись інформацією зі стор. 229.
  3. Опрацювати інструктивну картку до уроку.
  4. Завдання зворотнього зв’язку: надіслати фото або скрін заповненої таблиці 2. Спілкуємося в вайбері (0666054557) або через електронну адресу: ekotkalo7@gmail.com
  5. Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Не хворіти!

 

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку