7-б клас. 31 березня 2020 рік, 7-а клас. 31 березня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин
Мета: сформувати знання про поведінку тварин та її форми; розвивати вміння визначати форму поведінки, розвивати вміння самостійно працювати з інформацією.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 55, стор. 237-238.
Орієнтування тварин – здатність визначити положення тіла в просторі та напрямки своїх переміщень, використовуючи інформацію із зовнішнього середовища, що забезпечується органами чуття і проявами вродженої поведінки.
Хомінг (інстинкт дому) – здатність тварини за певних умов повертатися на свою територію проживання, у своє лігво, гніздо, нору тощо
Міграція – періодичні переміщення тварин, що пов’язані із зміною умов існування або з циклом їх розвитку.
Таблиця 1. Способи орієнтування тварин
№ |
Спосіб орієнтування |
Значення |
Приклад |
1 |
За допомогою органів чуття |
Тварини сприймають інформацію за допомогою органів чуття: очей, носа, язика, шкіри, вух, бічної лінії, вус, вібрисів тощо. Це дає можливість шукати їжу, статевого партнера, ховатися від ворогів, адаптуватися до впливу різних факторів |
Бічна лінія у риб дозволяє сприймати коливання води. Вібриси ссавців допомагають сприймати рух повітря та запахи |
2 |
За допомогою пам’яті |
Закарбування образів, запахів, об’єктів у пам’яті тварин |
Бджоли запам’ятовують місцезнаходження нектару. Тихоокеанські лососі пам’ятають хімічний склад води місць свого народження. Перелітні птахи запам’ятовують наземні орієнтири під час міграцій |
3 |
За розташуванням Сонця |
За місцем знаходження Сонця по відношення від землі тварини можуть визначати частини світу |
|
4 |
За зорями та місяцем |
Нічні мігранти користуються своїм орієнтиром – зірками, та їх розташуванням. Учені вважають, що птахи володіють спадковим кодом зоряного неба
|
Якщо на куполі планетарію нічним мігрантам, наприклад славкам, продемонструвати осіннє розташування зірок, вони згрупуються в південно-західному секторі, тобто в тому напрямку, куди полетіли б, якби були на волі. Значно важче буде птахам зорієнтуватися, якщо на куполі буде зімітована суцільна хмарність. Якщо ж з купола планетарію зовсім прибрати зірки, птахи розлетяться навсібіч |
5 |
За магнітним полем Землі |
Більшість перелітних птахів здатна відчувати геомагнітне поле Землі. «Прилад», що сприймає магнітні лінії, на думку дослідників – це кровоносна система. У крові тварин є червоні кров'яні тільця, що містять залізо, а вся кров є відмінним електролітом |
У форелі в носовій ділянці голови науковці виявили спеціальні магніторецептори, що містять магнетит і дозволяють визначати спрямованість силових ліній магнітного поля |
6 |
За допомогою поляризованого світла |
|
Деякі бджоли |
7 |
За допомогою звуків |
Дозволяє ефективно орієнтуватися в просторі у будь-який час доби |
Кажани, дельфіни використовують ультразвуки, слони – інфразвуки |
8 |
За допомогою танцю |
Можуть повторювати певні фігури, які сигналізують про розташування їжі, наближення небезпеки тощо |
За допомогою спеціального кругового танцю бджоли розповідають, що джерело нектару знаходиться на відстані до 100 м від вулика. Якщо ж джерело знаходиться далі, ніж за 100 м, то бджола виписує фігуру, подібну до літери «фіта» старого кириличного алфавіту. Рухаючись по середній паличці «фіти», бджола виляє черевцем |
Таблиця 2. Види міграцій тварин
№ |
Вид міграції |
Пояснення та приклад |
1 |
Регулярні |
|
2 |
Нерегулярні |
|
3 |
Сезонні |
|
4 |
Добові |
|
5 |
Активні |
|
6 |
Пасивні |
|
7 |
Вертикальні |
|
8 |
Горизонтальні |
|
9 |
Близькі |
|
10 |
Далекі |
|
Домашнє завдання: