Урок "Іменник. Відміни іменників"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про іменник як частину мови, навчити визначати відміни іменників; формувати вміння знаходити іменники в тексті, визначати їх роль у реченні; розвивати логічне мислення, творче вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття любові до рідної мови.
Перегляд файлу

 

 

Українська мова, 6 клас, Тема розділу: «Іменник»

Тема уроку: Поділ іменників на відміни

Мета уроку: Поглибити  знання учнів про іменник як частину мови, навчити визначати відміни іменників; формувати вміння знаходити іменники в тексті, визначати їх роль у реченні; розвивати логічне мислення, творче вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; поповнювати словниковий запас учнів;  виховувати  почуття любові до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань .

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, таблиця «Відміни іменників»

Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, бесіда, творче завдання, система вправ

                                                 Хід уроку

І. Організація класу. Привітання.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 Шановні  учні! Відгадайте загадку:

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

- Хто чи що, - ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Я істота й неістота:

Парта, зайчик, дошка, котик.

Маю рід, число, відмінок

І чотири аж відміни.

Хто я? Знайте достеменно:

Називаюсь я ... (іменник)   

-Давайте пригадаємо , яка частина мови називається  іменником?

Іменник –це самостійна частина мови,що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?

-Із даної загадки назвіть морфологічні  ознаки іменника, які ми вивчали. (Рід, число, відмінок).

-А що згадується в загадці, що ми не вивчали? (4 відміни)

    Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати іменник, будемо формувати вміння знаходити іменники в тексті, а саме навчимося визначати відміни іменників. А для цього нам треба чітко знати роди іменника.

1. Бесіда:

-Давайте пригадаємо, скільки родів має іменник? (4 – жіночий, чоловічий, середній, спільний ).

- Які іменники відносяться до спільного роду? (Іменники , що означають назви людей за їхніми рисами характеру, поведінкою : соня, лівша, роззява, ябеда)

 2. Розподільний диктант

 -Запишіть у чотири колонки іменники за родами ч.р.,с.р.,ж.р.,сп.р.,

якщо правильно розставите всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 1 від початку букву – отримаєте вислів «Мовчання- золото»

Місяць, орел, небо, любов, лівша, обставина, навчання, яблуко, вітер, залізо, таємниця, плакса, черв’як, алгоритм, олово, організація, сирота.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя

За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири угруповання, що називаються відмінами. У певному відмінку іменники кожної з відмін мають однакові закінчення.

Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, його потрібно поставити у початковій формі, тобто в називному відмінку однини, й визначити в ньому закінчення, основу та рід.

 

2. Опрацювання таблиці «Відміни іменників»

До жодної відміни не належать:

    незмінювані іменники (табу, бюро, таксі);

    іменники, що вживаються тільки у формі множини

( двері, ворота, ножиці, сани, окуляри).

3. Ознайомлення з  правилом у підручнику с.102, § 27.

V. Формування практичних вмінь і навичок учнів.

Завдання 1. Вправа 254 (Добро відплатиться добром)

1

і

 

 

 

 

   2

м

 

 

 

 

3

 

е

 

 

 

4

н

 

 

 

5

н

 

 

6

и

 

 

 

7

к

 

 

 

 

 

Завдання 2. Розгадайте кросворд. У  відгадках- іменниках  вкажіть відміну. Обґрунтуйте відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У клітинках кожного рядка запишіть іменники. Вкажіть відміну.

1.Не електрика, не гас, світить всюди в нічний час.

2. Батьківщина - …… , умій за неї постояти.

3.Без чого людина не може існувати?

4.Дуже я потрібна всім: і великим і малим. Всіх я розуму  учу, а сама завжди мовчу.

5. Я падаю на ваші хати,

 я білий-білий, волохатий,

 я прилипаю вам до ніг

 і називаюсь просто - ...

6. В полі  жовті  промінчата  шелестять ,  немов  зайчата, а вусаті  ж  їхні віти!

Що це, друзі? Мабуть …

7. Книги читають , а грамоти не знають. Своїх очей не мають, а бачити світ допомагають.

Завдання 3. Гра «Четверте зайве». Знайдіть зайве слово у кожному рядку , обґрунтуйте відповідь.                                       

1. Холод, кінь, море, мати.

2.Мідь, Січ, радість, квітка.

3.Вишня, Микола, плем’я, сім’я.

4.Ім’я, насіння, каченя, дівча.

Завдання 4.  Складіть і запишіть речення.  Укажіть відміни іменників.

Мова, і, захоплює, красою, своєю, українська,  милозвучністю.  (Українська мова захоплює своєю красою і милозвучністю.)   І-варіант

Вітру, від, клени, подиху, обсипаються, найменшого. (Від найменшого подиху вітру обсипаються клени.)  ІІ-варіант

Завдання 5. Розподільний диктант

-Виписати іменники у 4 колонки за відмінами, які слова не належать до жодної – пропустити, якщо правильно розставити всі іменники, то підкресливши у 3 колонках 2 від початку букву – отримаєте народне прислів’я: «Без діла псується сила»

Обнова

спостерігач

осінь

лоша

легенда

освітлення

сирість

каченя

оздоба

вугілля

блакить

ім’я

вдача

з’єднання

мати

зайча

сім’я

столяр

 

 

алея

льон

 

 

каліка

ослятко

 

 

 

дядько

 

 

  

Завдання 6. Творча робота.

- Придумайте «музичні»  слова – такі, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот, позначте відміну.

До – дорога (1), доля (1), домовик (2), дотик (2), подорож (3),

Ре – ремінь (2), перемога (1), директор (2), море (2), тигреня (4),

Мі – місто (2), комісар (2), міць (3),

Фа – фабрика (1), фальш (3)

Соль –

Ля – земля (1), лялька (1), футляр (2), весілля (2), теля (4), орля (4), маля (4).

Сі – сім’я (1), сік (2), сівба (1),сівач (2), сіль (3), сіно (2).

Додатково.

Завдання 7. Пригадайте будь-яку поезію  вивчену вами на уроці літератури. Випишіть іменники і з’ясуйте відміну. (Завдання було додому повторити поезії.)

Завдання 8. Допишіть іменники –синоніми  2-ої відміни.

Згода-мир;  оборона-захист;  атака-наступ;  битва-бій;  неволя-полон;  зарплата-заробіток.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

-Отже, скільки відмін має іменник?

-Як ми визначаємо, до якої відміни належить іменник?

-Які іменники не належать до жодної відміни?

VІІ. Повідомлення  домашнього завдання

Опрацювати § 27,  вправа 256

 

                             Список використаних джерел інформації

1. Максименко В.Ф. Орфографічний тренажер. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.- 272 с.

2. Пономаренко В.М. Уроки морфології в школі : (У 2 ч.) – К.: Партнер, 2000

3. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.  Рідна мова: Підручник для 6-го кл.-К.: Грамота, 2006.- 296 с.:іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 червня 2023
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку