Комунальний опорний заклад
«Сенчанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Сенчанської сільської ради Полтавської області»
Урок української мови на тему
«Іменник як частина мови»
Підготувала вчитель початкових класів
Сенчанської ЗОШ І-ІІІ ст.
Салімовська Тетяна Олексіївна
Конспект уроку української мови з використанням технології розвитку критичного мислення у 4 класі
Тема: Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину
мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід,
число іменників; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пам’ять, увагу, пізнавальний інтерес; виховувати почуття колективізму, спостережливість.
Обладнання: картки зі словами, малюнки будиночків, малюнки дерев, листочки із запитаннями, малюнки кетягів калини та слова на окремих ягідках для роботи у групах.
Відеоматеріал до уроку: презентація з теми « Іменник»
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Вчитель: Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо,
До роботи приступаймо.
.
Вчитель: Щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож, посміхніться мені, посміхніться сусідові по парті – ми починаємо!
І. Актуалізація опорних знань
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії пора розпочинати.
сіОнь, ресевень, оженьвт, слиапотд. ( Слайд № 2 ).
Вчитель: Які зв’язки є між цими словами? Поділіть слова на склади. Доберіть прикметники до слова осінь.Чи любите ви цю пору року?
(Відповіді учнів)
Вчитель: За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишала батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця. Кожного року вона нам дарує щедрі дарунки полів і садів , чарує нас своїм осіннім золотом. Сьогодні Осінь завітала до нас на урок. ( Слайд № 3).
Відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.» ( Слайд №4 ).
2). « Мозковий штурм»( Питання на листочках. Діти підходять,зривають листочок з дерева, відповідають на питання і вгадують, якому дереву належить листочок)
Питання, які надруковані на листочках:
а) Яка частина мови називається іменником?
б) До яких іменників ми ставимо питання хто?, а до яких – що?
в) За чим змінюються іменники?
г) Скільки родів має іменник? Які?
д) Які іменники ми відносимо до чоловічого роду? До жіночого роду?
До середнього роду?
е)Які іменники завжди пишуться з великої літери, а які - з малої?
є). Назвати відмінки іменників.
3). Провідміняти слова: осінь, білка. .( 2 учн. біля дошки)
ІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)
Вчитель: А зараз , діти, ми з вами перенесемося у місто Хтосиків і Щосиків . Але його мешканці десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот (по 5 слів) ( Дівчатка – хто?, хлопчики – що?)
Вчитель: Який висновок можемо зробити?
Висновок: назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що?
( Слайд № 5).
5. Самостійна робота
Вчитель: Подивіться, що ми можемо сказати про ці слова? ( Це власні назви, вони пишуться з великої букви). Треба підібрати до кожного рядка власних назв загальну. Працюємо самостійно, записуємо у зошит. ( Слайд № 6 ).
І варіант
Львів, Одеса, Полтава,… - …….. (міста).
Жучок, Орлик, Пушок,…- ….. ( клички тварин).
ІІ варіант
Дніпро, Дністер, Дунай,… - …….( річки).
Оленка, Дмитро, Марія,… - ………( імена).
Вчитель: Обміняйтеся зошитами і зараз кожен з вас спробує побути вчителем.
( Взаємоперевірка).
( Слайд №7).
(Учні зачитують відповіді)
Який висновок можемо зробити?
Висновок: власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької; у даному випадку власні назви – однина, а загальні – множина.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
( Вчитель читає слова, учні виконують вправи. Якщо слово – іменник, руки розводять в сторони, якщо дієслово, руки піднімають угору, якщо прикметник – кругові рухи руками).
Слова для фізкультхвилинки: сонце, зорі, білий, читають, спокійна, яблуко, сміється, бігають, кольоровий, радість, радіє, осінь, щедра, калина, висока, лисичка, стрибають.
6. «Робота в групах» Відновити кетяги калини
( Для кожної групи видаються кетяги калини, де пропущені ягідки. Ягідки в конвертах , на яких написані іменники ч. р., ж. р., с.р.. Розмістити ягідки по родах)( Слайд № 8).
7. Записати слова у однині, а через рисочку- у множині.
І ряд виписує назви овочів.
ІІ ряд-назви фруктів. ( Слайд № 9 ).
8.. «Речення з відкритим кінцем» ( Слайд № 10 ).
Вчитель: На нас чекає ще одне завдання. Доповнити віршовані рядки словами- іменниками.
Вчитель: Що допомагає узгоджувати слова у реченні? (Закінчення)
Для перевірки Слайд № 11
9. Письмо для себе ( Слайд № 12).
ІІІ. Консолідація (рефлексія)
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу
«Ґронування»
Вчитель: Давайте підведемо підсумок того, що ми знаємо про іменник?
( Складають таблицю на дошці, ще раз називають властивості іменника)
Підсумок уроку.
(На партах - жовті кружечки)
Вчитель: Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття.
( Діти домальовують смайлики)
ІV. Оцінювання. Діти, ви сьогодні всі старанно працювали, тому Осінь принесла вам гостинці. ( Кошик з яблуками). У цьому кошику для вас смачні і корисні яблучка.
V. Домашнє завдання Намалювати осінні краєвиди.