Урок "Індійський океан"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства у 4 класі на тему: "Які неповторні ознаки Індійського океану?".
Перегляд файлу

 

 

Урок з природознавства

у 4 класі

на тему: «ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН»

 

 

 

 

 

 

                                                            Підготувала                                                                                                        вчитель початкових класів                                                                ЗЗСО №9                                                                                          м. Чернігова                                                                                    Кобець С.О.

 

Тема. Індійський океан.

Мета. Формувати знання учнів про Індійський океан, його рослинний і тваринний світ, значення для людства; удосконалювати вміння здобувачів освіти аналізувати, порівнювати та узагальнювати факти; робити висновки, розвивати вміння читати географічну карту; розвивати кмітливість, спостережливість; виховувати в учнів любов до природи.

Обладнання: глобус, карта півкуль,  ілюстративний матеріал, інтерактивна дошка, фломастери.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: інтегрований (природознавство , українська мова, образотворче мистецтво)

Хід уроку

І. Організація Хвилинка спостережень.

II. Перевірка домашнього завдання.

 Метод «Мікрофон»

 У яких півкулях розташований Атлантичний океан? Береги яких материків він омиває?

 Яке місце Атлантичний океан займає за площею і глибиною серед інших океанів Землі?

  •        Яке море в Атлантичному океані?

 У яких теплових поясах простягається Атлантичний океан?

  •        Хто першим відкрив Атлантичний океан?

 Як людина використовує багатства Атлантичного океану?

 Чому Атлантичний океан потребує охорони?

Індивідуальне опитування

  У яких півкулях розташований Атлантичний океан? Береги яких материків він омиває? Покажіть на фізичній карті півкуль

  •        Як ростуть  рослини в океані?
  •         Які рослини ростуть в океані?
  •         Які тварини є мешканцями Атлантичного океану?
  •        Яке найтепліше море? Чому?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.

   Третій за площею - Індійський океан.

 Працювати будемо у групах.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Презентація.

Розповідь з елементами бесіди і практичною роботою з фізичною картою півкуль .

 

 

Слайд 2

Розгляньте фізичну карту півкуль. Знайдіть на ній Індійський океан. Індійський океан є третім за розмірами океаном Землі. Індійський океан менш великий, ніж Тихий і Атлантичний океани. Його площа становить 76 млн. Км2. Найбільш широкий цей океан в Південній півкулі, а в Північній має вигляд великого моря, глибоко врізається в сушу. Саме великим морем представлявся Індійський океан людям з давніх часів

. На півночі він омиває береги Євразії, на заході – Африки, на півдні – Антарктиди, а на сході Австралії.

   Площа океану - 76,2 млн. км2.  Найбільша затока – Бенгальська. Максимальна глибина – 7729 м знаходиться у Зондському жолобі, який знаходиться у східній частині океану. Найбільші острови – Мадагаскар, Шрі-Ланка.

Кількість морів – 11. ( Показати на карті).

Індійський океан надійно захищений горами від проникнення холодних повітряних мас з півночі. Тому температура поверхневих вод у північній частині океану станови +29°С, а у Перській затоці влітку підвищується до +30 ... +35°С.     Найхолоднішими є води на півдні океану, де відбувається вплив Антарктиди. Тут трапляються айсберги.
 

Слайд 3

Обігнув Південну Африкупройшов вздовж східного узбережжя матарика і першим перетнув Індійсьий океан і досяг берегів Індії

Слайд 4

 На східному узбережжі Африки португальці вступили в конфлікт з місцевими арабськими правителями, але в порту Малінді їх зустріли доброзичливо

Слайд 5

Для перших експедицій європейців величезне значення мало плавання португальців Б. Діаша, який у 1487 р. обігнув Африку з півдня. Він довів, що існує морський шлях до Індії. Через 9 років Діаш керував спорядженням великої експедиції іншого мореплавця – Васко да Гами, який у 1497—1499 рр. здійснив подорож до Індії. Васко да Гама повернувся в Лісабон у серпні 1499 р. Із 170 учасників експедиції живими залишилися 55.

Слайд 6

Метод «Проблемне питання»

  •        Як ви гадаєте, чому океан має таку назву?

 

А назву океанові  дав португальський учений С. Мюнстер.

Він посідає третє місце у Світовому океані.

 

Слайд 7

 

Індійський океан омиває чотири материки. Хто назве , які саме?

в північній частині океану два сезони – спекотне, хмарне, дощове, штормове літо та тепла, тиха, суха, сонячна зима. У західній частині океану зароджуються тропічні циклони (урагани), що призводить до цунамі. Рухаючись на північ до південних берегів Азії, вони спричиняють великі руйнування. 

 

Слайд 8

Океан має незначну кількість морів та островів. Найбільший серед них — це Мадагаскар (вчитель показує на карті).

 На півночі біля материка Євразії Індійський океан утворює багато морів. Найбільшими серед них є Аравійське, Червоне (вчитель показує на карті).

Метод «Практичність теорії»

-   Подивіться уважно на карту і скажіть з якими океанами зв’язаний Індійський океан? (На заході Індійський океан сполучається з Атлантичним, на сході — з Тихим.)

 Це єдиний з океанів, який не зв'язаний з Північним Льодовитим океаном. З півночі він ніби огорнутий сушею.

Слайд 9

 Орієнтуватися в Індійському океані допомагає сузір’я — Південний Хрест. Найяскравіші його зорі утворюють ніби хрест. Його довша «поперечка» майже точно вказує напрямок північ-південь.

Слайд 10

Це сузіря знаходиться на екваторі.

Слайд 11

Сузір’я Південний Хрест прикрашає прапори різних країн. Наприклад Австралії, Нової Зеландії.

Слайд 12

Маврікій – острівна держава в Індійському океані. Один з найкрасивіших островів нашої планети. Він має дивовижну пам’ятку – ілюзію підводного водоспаду. Ця ілюзія виникає внаслідок руху мулових відкладень і піску під впливом потужних підводних течій.

 

 

 

Слайд 13

Метод «Проблемне питання»

— Розгляньте схему теплових поясів Землі. У межах яких теплових поясів розташований Індійський океан? (Індійський океан розташований в жаркому, помірному та холодному теплових поясах.)

— Поміркуйте, чи різноманітний рослинний і тваринний світ Індійського океану. Чому?

Так, саме розташування Індійського океану в жаркому, помірному та холодному теплових поясах Землі зумовлює різноманітність рослинного і тваринного світу.

Тут, як і в Тихому океані ростуть бурі, зелені та червоні водорості. А біля материків та островів вони утворюють цілі підводні луки.

В Індійському океані розташоване найсолоніше море Світового океану — Червоне море. У море не впадають річки, які несуть намул і пісок, тому вода в ньому кришталево чиста.

 У теплих водах океану на мілководді живуть коралові поліпи (корали).

Саме Червоне море — це царство коралів різних форм і кольорів. З кораловими рифами тісно пов’язане життя багатьох риб.

Слайд 14

В Індійському океані живуть численні види риб. Серед них медузи-гіганти. Ці медузи можуть досягати до двох метрів в діаметрі і важити до 200 кг.

Морські змії  добре пірнають, плавають. Їх довжина може сягати до З м. Пірнають  на глибину  до 180 м і можуть знаходитись  під водою 2 год. Отрута цих змій одна з найпотужніших.

Живуть і такі акули. Китова акула, акула-молот і ненажерлива тигрова акула. Велетенська акула-молот може сягати довжини до 6 метрів при вазі до 600 кг.

Живуть також скати, восьминоги, краби.

Є і крокодили. Ці сильні хижі рептилії, активні переважно вночі, можуть жити як у воді так і на суші.

Слайд 15

У теплих водах океану водяться гігантські морські черепахи та морські раки – лангусти. Живуть ці морські раки на дні, ховаючись серед скель, під камінням, серед коралів і зарослей підводних рослин. Ведуть поодинокий спосіб життя.  На відміну від річкового рака, у них немає клешень. Лангусти видають голосні звуки (своїми довгими вусами шкребуть по панциру), що відлякують ворогів. Тварини часто лякають цим звуком риб, і ті відпускають свою здобич, а рак підбирає її.

 

Слайд 16

Рекордсменом за швидкістю підводного плавання є риба-меч. Її швидкість сягає 130 км за год. Довжина може бути до, а вага півтонни. Її страшна зброя – гострий меч. Ця риба наводить жах на мореплавців, рибаків і навіть на воєнні судна, пробиваючи своїм мечем корпус судна.

Слайд 17

В Індійському океані водиться і риба-крапля. Це реальний вигляд риби. На поверхні вона стає желейною і набуває сумний вигляд. Вона вважається найхимернішою. Веде лінивий спосіб життя, плаває повільно і мало, більше лежить з відкритим ротом і чекає, коли туди щось потрапить.

Слайд 18

Червоні корали здебільшого живуть у Червоному морі. Вони мають форму маленьких безлистяних кущів і можуть виростати до 1 м у висоту. Червоні корали цінуються набагато більше. Аніж інші види коралів.

Слайд 19

Корали вважаються морськими безхребетними тваринами. Корали в теплих морях створюють барєрні рифи, що відокремлюють берег і лагуну із солоною водою, можуть бути до 30 км шириною. Корали використовуються як сировина для отримання вапна та прикрас.

 

Слайд 20

Особливо цінуються червоні корали. В будь-які часи коралові прикраси користувалися попитом. Спочатку з них виготовляли амулети або обереги, а пізніше стали виготовляти прикраси. У будь-якій країні можна було знайти коралові намиста, браслети, брошки, сережки. Коралами навіть розшивали одяг. В Україну корали завозились греками, які називали їх кістками дракона. Тому пізніше їх стали називати драконітами. З цієї причини коралам приписувалось безліч магічних властивостей. Вважалось, що корал захищає від заздрості і лихого ока, продовжує життя і дарує щастя своєму власникові

Слайд 21

Індійський океан багатий на родовища нафти й газу. За запасами і видобуванням нафти й природного газу Індійський океан посідає перше місце серед інших океанів. Виявлено в океані поклади залізних, марганцевих і мідних руд.

— Найбільшим у світі постачальником нафти є район Перської затокиоказати на карті).

 

 

Слайд 22

Індійський океан – зона видобутку і транспортування нафтопродуктів, тому він постійно знаходиться під загрозою забруднення.

Слайд 23

Крім того, екологічна ситуація погіршується через скидання сміття з кораблів, що проходять по ньому, присутності військових кораблів, а також засмічення густонаселених частин узбережжя. Біорізноманіття океану скорочується, і для запобігання цьому підписуються міжнародні конвенції про його захист, створюються спеціальні морські резервати.

V.  Музична фізкультхвилинка.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

Робота в групах.

Перша група – науковці. Завдання групи – написати науковий текст про Індійський океан.

Друга група – туристична агенція. Завдання – створити рекламу «Круїз по  Індійському океану». Щоб заохотити людей до відпочинку на лайнері по океану.

Третя група – декоратори. Завдання групи – підготувати скрайб-малюнок на тему  «Індійський океан».

Четверта група художники-оформлювачі. Завдання – виготовити Лепбук.

Кожна група презентує свою роботу.

 

VII. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

 

VIII. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку