Урок "Індійський океан"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства у 4 класі на тему: "Які неповторні ознаки Індійського океану?".
Перегляд файлу

 

 

Урок з природознавства

у 4 класі

на тему: «ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН»

 

 

 

 

 

 

                                                            Підготувала                                                                                                        вчитель початкових класів                                                                ЗЗСО №9                                                                                          м. Чернігова                                                                                    Кобець С.О.

 

Тема. Індійський океан.

Мета. Формувати знання учнів про Індійський океан, його рослинний і тваринний світ, значення для людства; удосконалювати вміння здобувачів освіти аналізувати, порівнювати та узагальнювати факти; робити висновки, розвивати вміння читати географічну карту; розвивати кмітливість, спостережливість; виховувати в учнів любов до природи.

Обладнання: глобус, карта півкуль,  ілюстративний матеріал, інтерактивна дошка, фломастери.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: інтегрований (природознавство , українська мова, образотворче мистецтво)

Хід уроку

І. Організація Хвилинка спостережень.

II. Перевірка домашнього завдання.

 Метод «Мікрофон»

 У яких півкулях розташований Атлантичний океан? Береги яких материків він омиває?

 Яке місце Атлантичний океан займає за площею і глибиною серед інших океанів Землі?

  •        Яке море в Атлантичному океані?

 У яких теплових поясах простягається Атлантичний океан?

  •        Хто першим відкрив Атлантичний океан?

 Як людина використовує багатства Атлантичного океану?

 Чому Атлантичний океан потребує охорони?

Індивідуальне опитування

  У яких півкулях розташований Атлантичний океан? Береги яких материків він омиває? Покажіть на фізичній карті півкуль

  •        Як ростуть  рослини в океані?
  •         Які рослини ростуть в океані?
  •         Які тварини є мешканцями Атлантичного океану?
  •        Яке найтепліше море? Чому?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку.

   Третій за площею - Індійський океан.

 Працювати будемо у групах.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Презентація.

Розповідь з елементами бесіди і практичною роботою з фізичною картою півкуль .

 

 

Слайд 2

Розгляньте фізичну карту півкуль. Знайдіть на ній Індійський океан. Індійський океан є третім за розмірами океаном Землі. Індійський океан менш великий, ніж Тихий і Атлантичний океани. Його площа становить 76 млн. Км2. Найбільш широкий цей океан в Південній півкулі, а в Північній має вигляд великого моря, глибоко врізається в сушу. Саме великим морем представлявся Індійський океан людям з давніх часів

. На півночі він омиває береги Євразії, на заході – Африки, на півдні – Антарктиди, а на сході Австралії.

   Площа океану - 76,2 млн. км2.  Найбільша затока – Бенгальська. Максимальна глибина – 7729 м знаходиться у Зондському жолобі, який знаходиться у східній частині океану. Найбільші острови – Мадагаскар, Шрі-Ланка.

Кількість морів – 11. ( Показати на карті).

Індійський океан надійно захищений горами від проникнення холодних повітряних мас з півночі. Тому температура поверхневих вод у північній частині океану станови +29°С, а у Перській затоці влітку підвищується до +30 ... +35°С.     Найхолоднішими є води на півдні океану, де відбувається вплив Антарктиди. Тут трапляються айсберги.
 

Слайд 3

Обігнув Південну Африкупройшов вздовж східного узбережжя матарика і першим перетнув Індійсьий океан і досяг берегів Індії

Слайд 4

 На східному узбережжі Африки португальці вступили в конфлікт з місцевими арабськими правителями, але в порту Малінді їх зустріли доброзичливо

Слайд 5

Для перших експедицій європейців величезне значення мало плавання португальців Б. Діаша, який у 1487 р. обігнув Африку з півдня. Він довів, що існує морський шлях до Індії. Через 9 років Діаш керував спорядженням великої експедиції іншого мореплавця – Васко да Гами, який у 1497—1499 рр. здійснив подорож до Індії. Васко да Гама повернувся в Лісабон у серпні 1499 р. Із 170 учасників експедиції живими залишилися 55.

Слайд 6

Метод «Проблемне питання»

  •        Як ви гадаєте, чому океан має таку назву?

 

А назву океанові  дав португальський учений С. Мюнстер.

Він посідає третє місце у Світовому океані.

 

Слайд 7

 

Індійський океан омиває чотири материки. Хто назве , які саме?

в північній частині океану два сезони – спекотне, хмарне, дощове, штормове літо та тепла, тиха, суха, сонячна зима. У західній частині океану зароджуються тропічні циклони (урагани), що призводить до цунамі. Рухаючись на північ до південних берегів Азії, вони спричиняють великі руйнування. 

 

Слайд 8

Океан має незначну кількість морів та островів. Найбільший серед них — це Мадагаскар (вчитель показує на карті).

 На півночі біля материка Євразії Індійський океан утворює багато морів. Найбільшими серед них є Аравійське, Червоне (вчитель показує на карті).

Метод «Практичність теорії»

-   Подивіться уважно на карту і скажіть з якими океанами зв’язаний Індійський океан? (На заході Індійський океан сполучається з Атлантичним, на сході — з Тихим.)

 Це єдиний з океанів, який не зв'язаний з Північним Льодовитим океаном. З півночі він ніби огорнутий сушею.

Слайд 9

 Орієнтуватися в Індійському океані допомагає сузір’я — Південний Хрест. Найяскравіші його зорі утворюють ніби хрест. Його довша «поперечка» майже точно вказує напрямок північ-південь.

Слайд 10

Це сузіря знаходиться на екваторі.

Слайд 11

Сузір’я Південний Хрест прикрашає прапори різних країн. Наприклад Австралії, Нової Зеландії.

Слайд 12

Маврікій – острівна держава в Індійському океані. Один з найкрасивіших островів нашої планети. Він має дивовижну пам’ятку – ілюзію підводного водоспаду. Ця ілюзія виникає внаслідок руху мулових відкладень і піску під впливом потужних підводних течій.

 

 

 

Слайд 13

Метод «Проблемне питання»

— Розгляньте схему теплових поясів Землі. У межах яких теплових поясів розташований Індійський океан? (Індійський океан розташований в жаркому, помірному та холодному теплових поясах.)

— Поміркуйте, чи різноманітний рослинний і тваринний світ Індійського океану. Чому?

Так, саме розташування Індійського океану в жаркому, помірному та холодному теплових поясах Землі зумовлює різноманітність рослинного і тваринного світу.

Тут, як і в Тихому океані ростуть бурі, зелені та червоні водорості. А біля материків та островів вони утворюють цілі підводні луки.

В Індійському океані розташоване найсолоніше море Світового океану — Червоне море. У море не впадають річки, які несуть намул і пісок, тому вода в ньому кришталево чиста.

 У теплих водах океану на мілководді живуть коралові поліпи (корали).

Саме Червоне море — це царство коралів різних форм і кольорів. З кораловими рифами тісно пов’язане життя багатьох риб.

Слайд 14

В Індійському океані живуть численні види риб. Серед них медузи-гіганти. Ці медузи можуть досягати до двох метрів в діаметрі і важити до 200 кг.

Морські змії  добре пірнають, плавають. Їх довжина може сягати до З м. Пірнають  на глибину  до 180 м і можуть знаходитись  під водою 2 год. Отрута цих змій одна з найпотужніших.

Живуть і такі акули. Китова акула, акула-молот і ненажерлива тигрова акула. Велетенська акула-молот може сягати довжини до 6 метрів при вазі до 600 кг.

Живуть також скати, восьминоги, краби.

Є і крокодили. Ці сильні хижі рептилії, активні переважно вночі, можуть жити як у воді так і на суші.

Слайд 15

У теплих водах океану водяться гігантські морські черепахи та морські раки – лангусти. Живуть ці морські раки на дні, ховаючись серед скель, під камінням, серед коралів і зарослей підводних рослин. Ведуть поодинокий спосіб життя.  На відміну від річкового рака, у них немає клешень. Лангусти видають голосні звуки (своїми довгими вусами шкребуть по панциру), що відлякують ворогів. Тварини часто лякають цим звуком риб, і ті відпускають свою здобич, а рак підбирає її.

 

Слайд 16

Рекордсменом за швидкістю підводного плавання є риба-меч. Її швидкість сягає 130 км за год. Довжина може бути до, а вага півтонни. Її страшна зброя – гострий меч. Ця риба наводить жах на мореплавців, рибаків і навіть на воєнні судна, пробиваючи своїм мечем корпус судна.

Слайд 17

В Індійському океані водиться і риба-крапля. Це реальний вигляд риби. На поверхні вона стає желейною і набуває сумний вигляд. Вона вважається найхимернішою. Веде лінивий спосіб життя, плаває повільно і мало, більше лежить з відкритим ротом і чекає, коли туди щось потрапить.

Слайд 18

Червоні корали здебільшого живуть у Червоному морі. Вони мають форму маленьких безлистяних кущів і можуть виростати до 1 м у висоту. Червоні корали цінуються набагато більше. Аніж інші види коралів.

Слайд 19

Корали вважаються морськими безхребетними тваринами. Корали в теплих морях створюють барєрні рифи, що відокремлюють берег і лагуну із солоною водою, можуть бути до 30 км шириною. Корали використовуються як сировина для отримання вапна та прикрас.

 

Слайд 20

Особливо цінуються червоні корали. В будь-які часи коралові прикраси користувалися попитом. Спочатку з них виготовляли амулети або обереги, а пізніше стали виготовляти прикраси. У будь-якій країні можна було знайти коралові намиста, браслети, брошки, сережки. Коралами навіть розшивали одяг. В Україну корали завозились греками, які називали їх кістками дракона. Тому пізніше їх стали називати драконітами. З цієї причини коралам приписувалось безліч магічних властивостей. Вважалось, що корал захищає від заздрості і лихого ока, продовжує життя і дарує щастя своєму власникові

Слайд 21

Індійський океан багатий на родовища нафти й газу. За запасами і видобуванням нафти й природного газу Індійський океан посідає перше місце серед інших океанів. Виявлено в океані поклади залізних, марганцевих і мідних руд.

— Найбільшим у світі постачальником нафти є район Перської затокиоказати на карті).

 

 

Слайд 22

Індійський океан – зона видобутку і транспортування нафтопродуктів, тому він постійно знаходиться під загрозою забруднення.

Слайд 23

Крім того, екологічна ситуація погіршується через скидання сміття з кораблів, що проходять по ньому, присутності військових кораблів, а також засмічення густонаселених частин узбережжя. Біорізноманіття океану скорочується, і для запобігання цьому підписуються міжнародні конвенції про його захист, створюються спеціальні морські резервати.

V.  Музична фізкультхвилинка.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

Робота в групах.

Перша група – науковці. Завдання групи – написати науковий текст про Індійський океан.

Друга група – туристична агенція. Завдання – створити рекламу «Круїз по  Індійському океану». Щоб заохотити людей до відпочинку на лайнері по океану.

Третя група – декоратори. Завдання групи – підготувати скрайб-малюнок на тему  «Індійський океан».

Четверта група художники-оформлювачі. Завдання – виготовити Лепбук.

Кожна група презентує свою роботу.

 

VII. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

 

VIII. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
2792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку