Тема програми: «Інформаційні технології в суспільстві».
Тема уроку: «Проблеми інформаційної безпеки. Загрози при роботі в Інтернеті і їх уникнення».
Мета уроку: формувати компетентності: предметні (інформаційної культури та інформативної компетентності)реалізація творчого потенціалу, соціалізація у суспільстві, ефективне використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; ключові компетентності: визначати основне поняття «інформаційна безпека», формувати вміння аналізувати інформацію, визначати основні загрози інформаційної безпеки користувача Інтернету, ознайомити учнів з правилами безпечної роботи в Інтернеті та принципами інформаційної безпеки; розвивати особистісно – смислового ставлення до навчального предмета, розвиток пам’яті, логічного мислення, предметного сприйняття, уваги; виховувати інтерес до вивчення інформаційних технологій, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання, прийоми: вправа «Зірка», індивідуальна, групова, самостійна робота учнів, робота з електронним підручником, прийом «Відкрита трибуна», метод «Ланцюжок», тестування за допомогою « My Test Student».
Форма організації навчальної діяльності учнів: урок з використанням інтерактивних технологій.
Основні терміни і поняття: інформаційна безпека, конфіденційність, цілісність, доступність, хакерська атака, критичне мислення, спам, фішинг, шкідлива програма.
Міжпредметні зв’язки: історія, громадянська освіта, інформаційні технології.
Наочність: «Інформатика (рівень стандарту): підруч. Для 10(11)кл. Н.В.Морзе, О.В.Барна. «Оріон»,2018.-240с.:іл, роздатковий матеріал: схема: «Етапи розвитку засобів інформаційних комунікацій», схема «Принципи гарантування інформаційної безпеки», схема « Види загроз».
Технічні засоби навчання: персональні комп’ютери.
Програмне забезпечення: ОCWindows, мережа Інтернет, браузер, програма MyTest.
Хід уроку
Привітання учнів та перевірка готовності здобувача освіти до уроку.
Вправа «Зірка»
На дошці намальована зірка з центральним записом «Види інформації». Учні замість променів записують види інформації.
Прийом «Відкрита трибуна»
Слово викладача: мережа Інтернет – одне з найвидатніших винаходів людства. Завдяки світовій павутині можна навчитися, шукати за допомогою електронних пошукових систем реферати, електронні книги, енциклопедії, здійснювати покупки, не витрачаючи час на походи до магазину. Інтернет для багатьох став засобом спілкування та зв’язку. Підключивши до персонального комп’ютера чи ноутбука веб-камеру, мікрофон та колонки, можна безкоштовно спілкуватися з людиною з іншого куточка світу та ще до того ж бачити співрозмовника на моніторі. Комп’ютерна мережа часто заповнює довкілля користувачів онлайн – фільмами, телебаченням та іграми.
Віртуальні подорожі, які кожен із вас здійснює, здавалося б не можуть загрожувати якимись серйозними небезпеками. Але ваша спокійна самотність за монітором оманлива, оскільки весь час, поки встановлене Інтернет - з’єднання, ваш комп’ютер є частиною величезної мереж і, де є і друзі, і вороги. Уберегтися від небезпеки завжди простіше, якщо знати, кого і чого боятися. Тому на цьому уроці ми розглянемо проблеми та принципи інформаційної безпеки, види загроз при роботі в Інтернеті та правила безпечної роботи в Інтернеті.
Оголошення теми, мети та плану викладу нових знань.
Пояснення викладача:
Інформаційна безпека – стан захищеності потреб людини, суспільства та держави в інформації незалежно від внутрішніх і зовнішніх загроз.
Завдання для здобувачів освіти:
(Й)
’’’ ‘ ‘ність.
Очікувана відповідь(конфіденційність)
Ці ’’’’
Очікувана відповідь((цілісність)
ін
’’’ ’.
Очікувана відповідь(доступність)
Самостійна робота здобувачів освіти.
Завдання:
Очікувана відповідь:
Під конфіденційністю розуміють забезпечення доступу до даних на основі розподілу прав доступу, захист від несанкціонованого ознайомлення.
Доступність означає забезпечення доступу до загальнодоступних даних усім користувачам і захист цих даних від блокування зловмисниками.
Цілісність передбачає захист даних від їх зловмисного або випадкового знищення чи спотворення.
Слово викладача :Інформаційна безпека держави характеризується ступенем захищеності і, отже, стійкістю основних сфер життєдіяльності (економіки, науки, техносфери, сфери управління, військової справи, суспільної свідомості і т. д.) стосовно небезпечних (дестабілізаційних, деструктивних, суперечних інтересам країни тощо), інформаційним впливам, причому як до впровадження, так і до вилучення інформації.
Поняття інформаційної безпеки не обмежується безпекою технічних інформаційних систем чи безпекою інформації у чисельному чи електронному вигляді, а стосується усіх аспектів захисту даних чи інформації незалежно від форми, у якій вони перебувають.
Об'єктивно категорія «інформаційна безпека» виникла з появою засобів інформаційних комунікацій між людьми, а також з усвідомленням людиною наявності у людей і їхніх співтовариств інтересів, яким може бути завдано збитку шляхом дії на засоби інформаційних комунікацій, наявність і розвиток яких забезпечує і задає інформаційний обмін між всіма елементами соціуму.
Індивідуальна робота здобувача освіти:
Очікувана відповідь:
Слово викладача: Міжнародний день захисту інформації відзначається 30 листопада. З кожним роком його актуальність зростає через глобалізацію та повсюдне використання Інтернету. Сьогодні це поняття дещо трансформоване та охоплює більшу кількість проблем.
30 листопада 1988 вперше спостерігали за епідемією «хробака» («Морріс»), який показав, наскільки може бути вразливим персональний комп’ютер та інформація на ньому.
Робота з електронним підручником.
Розділ 1
Слово викладача: Зараз в Україні майже 22 млн. користувачів Інтернету, питання безпеки в мережі більш ніж актуальне. У цьому контексті турбота про дітей набуває більших масштабів. Якщо раніше треба було говорити з дітьми про їх безпеку поза домом тощо, то вже давно має сенс застерігати їх від негараздів під час перебування в Інтернеті.
Групова робота здобувача освіти.
Завдання.
1 група – Запишіть основні типи загроз, які стосуються особистої безпеки, безпеки інших, розвитку персональної інформації.
2 група – Захист держави, щодо забезпечення інформаційної безпеки.
3 група – Уникнення загроз під час роботи в Інтернеті.
Слово викладача: Інформаційна безпека стосується захисту життєво важливих інтересів людини (і більш глобально — суспільства, держави). Неправдива, неповна, невчасна інформація може нанести шкоду. Особливо вразливі у цьому контексті підлітки. Вони можуть не знати, яку інформацію можна викладати в мережу, а яку не варто. Інколи підлітки не можуть правильно зреагувати на матеріали з мережі з різних причин. Робота у цьому напрямку для викладачів та батьків дуже важлива. Безконтрольний доступ до інтернету може мати негативні наслідки для підлітка.
Очікувані відповіді:
1 Група: «Типи загроз»
Слово викладача: Це найбільш поширені типи загроз, з якими може зіштовхнутися підліток в Інтернеті, викладаючи чи переглядаючи сумнівну інформацію. Від деяких з них можна захиститися технічними засобами, але більшість вимагають комплексного підходу. Наприклад, у розібратися у цьому допоможе безкоштовний онлайн-курс від порталу Prometheus — “Основи інформаційної безпеки”. Курс містить інформацію, яка буде цікава лише тим, хто захоплюється IT (історія появи вірусів). Але є й уроки, де розкриваються принципи захисту під час спілкування в соцмережах, при купівлі чогось в Інтернеті тощо.
2 група – Захист держави, щодо забезпечення інформаційної безпеки.
Для забезпечення захисту громадян кожна держава будує відповідну інформаційну політику щодо інформаційної безпеки.
В Україні політика гарантування інформаційної безпеки регламентується цілою низькою законодавчих актів, законів.
інші нормативно-правові акти, а також міжнародні договори України, що стосуються сфери інформаційних відносин
Всього, за нашими підрахунками, на сьогодні в Україні діє близько 60 нормативних актів, що стосуються регулювання відносин в інформаційній сфері. Крім того, видано низку відомчих актів Держкомсекретів України – циркулярних листів, роз’яснень, методик тощо (понад 15), які є обов’язковими для усіх державних органів, підприємств, установ, організацій під час здійснення ними функцій щодо забезпечення охорони інформації з обмеженим доступом, перш за все – державної таємниці.
3 група – Уникнення загроз під час роботи в Інтернеті.
V. Первинне закріплення знань.
Установіть відповідність між терміном та його визначенням:
А. Конфіденційність
|
|
Б. Цілісність
|
|
В. Доступність
|
3. Стан, за якого інформаційні дані не можуть бути отримані неавторизованим користувачем або процесом. |
С. Хакерська атака
|
4.Захист точності та повноти інформаційних даних й програмного забезпечення. |
Відповідь: А - 3, Б – 4, В – 2, С – 1.
VI. Контроль і самоперевірка знань.
Робота з тестами за допомогою програми MyTest.
Тест «Інформаційна безпека»:
VIІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Повідомлення та обґрунтування оцінок.
Обговорімо, що ж нового ви дізналися на уроці, чи зможете в реальному житті застосувати отриманні знання.
Метод «Ланцюжок». Пропоную розпочинати висловлювання з формули:
«На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить!»
(українська народна мудрість)
Я бажаю вам завжди працювати плідно, вірити в себе і завжди досягати поставленої мети. Це вам допоможе у подальшому дорослому житті.
VІІI. Інформація - інструктаж домашнього завдання.
Створіть буклет або інформаційний бюлетень із правилами безпечної поведінки користувача в Інтернеті відповідно до обраної цільової аудиторії: