Вивчити принцип стиснення інформації, методи захисту інформації, поняття «архівований файл або архів», вміти створювати, переглядати, доповнювати, оновлювати архів та вилучати файли з архіву; поглиблювати вміння роботи з ПК, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати толерантність до товаришів та повагу до їх думок.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Відділ освіти Сарненська РДА
Яринівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Підготувала
вчитель інформатики
Никитчук Галина Геннадіївна
Тема: |
Стиснення, архівування та розархівування даних. Практична робота № 6 «Архівування та розархівування даних». |
Мета: |
навчальна – вивчити принцип стиснення інформації, методи захисту інформації, поняття «архівований файл або архів», вміти створювати, переглядати, доповнювати, оновлювати архів та вилучати файли з архіву; розвивальна – поглиблювати вміння роботи з ПК, розвивати пізнавальний інтерес; виховна – виховувати толерантність до товаришів та повагу до їх думок. |
Тип уроку: |
комбінований (урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок). |
Обладнання: |
комп’ютери, програмиархіватори, , презентація до уроку, міні-підручник « Стиснення, архівування та розархівування даних», картки з завданнями практичної роботи, мікрофон. |
Форма проведення: |
документальний практикум. |
Структура уроку
№ п/п |
Етапи уроку |
Час, хв. |
Методи та форми роботи з класом |
|
Організаційний момент |
2 |
Методика «Вивчення емоційного стану учнів».
|
|
Актуалізація опорних знань |
7 |
Гра «Інтелектуальне інтерв’ю», презентація домашнього завдання. |
|
Мотивація навчальної діяльності |
3 |
Розгляд проблемної ситуації. |
|
Вивчення нового матеріалу |
10 |
Лекція вчителя з презентацією. |
|
Інструктаж з т\б під час роботи з комп’ютером. |
2 |
Метод «ланцюжок». |
|
Практична робота на творче використання отриманих умінь та навичок |
15 |
Практична робота |
|
Осмислення набутих знань, умінь та навичок |
5 |
Опитування учнів |
|
Домашнє завдання |
1 |
|
|
Пiдбиття пiдсумкiв уроку. Оголошення оцiнок |
2 |
Метод «Закінчити речення». |
Хід уроку
І. Органiзацiйний момент
- Сьогодні я для вас не просто вчитель, а менеджер по навчанню інформатики. Сьогоднішня наша зустріч з вами - це партнерство у навчанні, консультація по вивченню нового матеріалу. Буде проходити наша спільна праця у формі документального практикуму, в результаті якого ми підпишемо угоду «Про архівацію» у вигляді практичної роботи. Тож наші переговори хочеться розпочати словами:
«Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх.»
Отже, раз ми зібралися разом, я- як ваш менеджер, партнер у навчанні, а ви, як клієнти, співрозмовники, давайте прагнути успіху.
- Якщо уявити термометр оцінки вашого емоційного стану, на якій позначці знаходиться курс вашого настрою, емоцій.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Для ближчого знайомства запрошую Вас до Інтелектуального інтерв’ю :
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розгляд проблемної ситуації.
-Відпочинок на Буковелі. Збережені фото займають 2,5 Гб, а флешка у вас розміром 2 Гб.
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Тема сьогоднішнього практикуму «Стиснення, архівування та розархівування даних». Допомагати нам буде опорний конспект, який є у кожного на столі. По закінченню зустрічі ви повинні знати принцип стиснення інформації, методи захисту інформації, поняття «архівований файл або архів, вміти створювати, переглядати, доповнювати, оновлювати архів та вилучати файли з архіву.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Лекція вчителя
І. Поняття «архівація».
З метою забезпечення надійного збереження інформації створюють резервні копії даних - цей процес називається архівацією.
1) Архівація - це процес створення резервних копій даних.
Але ще є інші визначення архівації.
Розбір практичного завдання «Написання листа»
Стиснення даних – це процедура перекодування даних з метою зменшення їхнього обсягу.
3) А ще архівація - це перекодування деякої сукупності файлів з метою зменшення об’єму інформації
В результаті архівації отримуємо архівований файл або архів.
ІІ. Поняття «архіватори».
Допомагають архівувати програми - архіватори. Найвідоміші з них WinRar, WinZip.
Програми-архіватори — програмні засоби для створення та обслуговування архівів.
ІІІ. Функції програм-архіваторів.
1) створення нових архівів;
2) розпакування файлів з архівів;
3) додавання файлів до наявного архіву;
4) створення архіву, що саморозпаковується;
5) створення багатотомних архівів
За допомогою спеціальних алгоритмів архiватори видаляють із файлів надлишкову інформацію, а при зворотній операції розпаковування вони відновлюють інформацію в первісному вигляді. При цьому стиснення та відновлення інформації відбувається без втрат.
ІV. Стиснення без втрат і з втратами.
Стиснення без втрат актуальне в роботі з текстовими й програмними файлами, у задачах криптографiї.
Існують також методи стиснення iз втратами. Вони видаляють з потоку iнформацiю, яка незначно впливає на данi або взагалi не сприймається людиною. Такi методи стиснення застосовуються для аудiо та вiдеофайлiв, деяких форматiв графiчних файлiв.
V. Основні характеристики архіваторів.
Однією з головних характеристик архіваторів є ступінь стиснення інформації, яку можна розрахувати за формулою.
Давайте поміркуємо: від чого залежить ступінь стиснення.
1. Якщо це перекодування, то важливий метод кодування.
2. Так як існують різні формати архівації і відповідні їм програми, то важливо і яка програма-архіватор використовується (WinRar, WinZip). 3.Яку інформацію можуть зберігати файли? - текст, малюнки, музику тощо. Як на Вашу думку, чи залежить результат архівації від типу файлу?
VІ. Архіватори, що саморозпаковуються.
Архіви, що саморозпаковуються (SFX, від англ. SelF-eXtracting), — це архіви, до яких приєднаний виконуваний модуль, що дозволяє витягати (розпаковувати) файли простим запуском архіву, як звичайної програми (без програми-архіватора).
Багатотомні архіви — це архіви, що складаються з декількох частин (файлів), які називають томами. Використовуються у випадках, коли треба передати великий архів на носіях малої ємності.
Архівація.
1. Натиснути правою клавішею миші значок файлу або папки, які хочемо додати до архіву. З контекстного меню обрати команду Додати до архіву.
2. У вікні архіватора, що з’явиться на екрані, у вкладці Загальні обрати назву архіву.
3. Зазначити, у якій папці має зберігатися архів. Для того, щоб визначити шлях до потрібної папки, використовуємо кнопку Обзор….
4. Обрати програму-архіватор, за допомогою якої стискатимемо дані. Для цього у вікні Формат архіву встановити відповідний перемикач біля назви обраної програми.
5. У рядку вибору Методу стиснення обрати один із пропонованих варіантів.
6. Натиснути OK.
V. Практична робота на творче використання отриманих умінь та навичок.
Проведемо невеличке практичне опрацювання:
Поглибимо вміння працювати з ПК, а саме з програмою архіватором.
Інструктаж з технiки безпеки (методом «ланцюжок»)
Практична робота № 6 «Архівування та розархівування даних»
Мета: сформувати уміння створювати архіви, додавати файли до існуючих архівів; розпаковувати архіви; розвивати вміння роботи з операційною системою.
Учні отримують картки з завданнями практичної роботи.
Під час практичної роботи провожу індивідуальний контроль за роботою учнів і, якщо це необхідно, зупиняю роботу, вказую на недоліки і проводжу поточний інструктаж.
Дуже ефективним є використання взаємоконтролю, а також самоконтролю.
VІ. Осмислення набутих знань, умінь та навичок.
Перед підписанням нашого договору, давайте узгодимо ще раз деякі нюанси:
Опитування учнів
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 12
Розгадати кросворд
VІІІ. Пiдбиття пiдсумкiв уроку. Оголошення оцiнок
Вчитель відмічає учнів, які успішно виконали завдання, вказує на помилки, які допущені учнями.
Метод «Доповни речення…»
Давайте звернемось до Моделі майбутніх знань у нашому першому документі. Скажіть, про що ви дізнались, чому навчились.
Я дізнався…
Я навчився…
Я зрозумів…
Найбільший мій успіх на уроці…
Мої сподівання на цей урок…
З упевненістю можу сказати, що всі запропоновані документи розглянуті, усі деталі вияснені. Тому наш документальний практикум оголошую закритим. Усім бажаю успіху у подальшій співпраці із вашими менеджерами по навчанню.
Опрацювати параграф 14
Розгадати кросворд
1. У чому полягає профілактика зараження комп’ютерними вірусами?
2. Пошук, збирання, зберігання, обробка, передавання та захист інформації – це…
3. Хто такі «хакери»?
4. Одиниці вимірювання інформації
5. Назвати приклади антивірусних програм.
6.. Які цифри використовують для кодування інформації в комп’ютері?
залежить від:
1. Методу стиснення.
2. Використаного архіватора.
3. Типу файлу, що стискають.
Методи стиснення:
Групове кодування RLE
Кодування Хаффмана
Кодування Лемпеля-Зіва
Кодування Шенона
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Тема: |
Архівування та розархівування даних |
Мета: |
сформувати уміння створювати архіви, додавати файли до існуючих архівів; розпаковувати архіви; розвивати вміння роботи з операційною системою. |
Хід роботи:
Початковий рівень.
1. Виберіть правильні відповіді й запишіть на місці пропусків у наведеннях твердженнях
а) Процес стискання даних називається ___________________________________
б) Основними характеристиками архіваторів є: ____________________________
в) Програми-архіватори:________________________________________________
г) Програми, призначені для стискання інформації та створення файлів-архівів називаються: _________________________________________________________
Варіанти відповіді: архіватори, ступінь стискання, архівація, WinRAR, швидкість стискання, WinZip.
2. Вкажіть номер кожного об’єкта відповідно до малюнка:
1) Ярлик програми WinRAR.
2) Позначення папки з атрибутом Архівний.
3) Позначення архіву, що саморозпаковується.
Середній, достатній, вискоий рівень.
Ім’я файла |
Розмір файла |
Розмір в архіві |
Ступінь стиснення (%) |
|
|
|
|
Ім’я файла |
Розмір файла |
Розмір в архіві |
Ступінь стиснення (%) |
|
|
|
|
Ім’я файла |
Розмір файла |
Розмір в архіві |
Ступінь стиснення (%) |
|
|
|
|
Висновок: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ОЦІНКА _______