Мета : формувати розуміння понять інформації, повідомлення і даних; уміння визначати властивості інформації; розуміння різних аспектів інформації; розвивати ключові компетентності: математичну, інформаційно-комунікаційну, громадянські та соціальні.
Урок № 1 І-10 клас Дата:
Тема: Інформація і повідомлення.
Мета : формувати розуміння понять інформації, повідомлення і даних; уміння визначати властивості інформації; розуміння різних аспектів інформації; розвивати ключові компетентності: математичну, інформаційно-комунікаційну, громадянські та соціальні.
Обладнання: підручник, комп’ютер,Інтернет
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
У минулих класах ви ознайомилися з поняттям інформації, вивчили особливості інформаційних процесів, дізналися що таке повідомлення й дані, маєте уявлення про принципи кодування та передавання повідомлень. На цьому уроці ми ознайомимося з різними тлумаченнями й аспектами інформації, розглянемо різноманітні властивості інформації.
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Всесвіт, що нас оточує і частиною якого є ми самі, складається з об’єктів (предметів і явищ). Але поряд із матеріальною складовою
Всесвіту існує й нематеріальна його складова, — її називають інформацією.
У філософії ідеалізму інформація вважається первинною: «...існує єдина і всеохоплююча ідея Всесвіту...» (Платон, «Тімей») (рис. 1.1).
У той же час із матеріалістичних позицій первинною є матерія: «...виникнення Всесвіту є результатом ... вибуху...» (Г. Гамов, «Створення Всесвіту») (рис. 1.2).стор. 9
Узагальненим поняттям інформації можна вважати таке.
Інформація — це відомості про об’єкти Всесвіту.
Слід зауважити, що єдиного означення інформації не існує. Значення цього терміна залежить від контексту.
• На побутовому рівні інформацією вважають ті відомості, які для людини є новими і корисними.
• У філософському розумінні — це результат відображення у свідомості людини картини реального світу.
• На правовому рівні за Законом України «Про інформацію» — це будь-які відомості та/або дані, що можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.
Властивості інформації:
1) Об'єктивність. Інформація — відображення зовнішнього світу, а він існує незалежно від нашої свідомості, знань, думок та суджень про нього.
2) Достовірність. Інформація є достовірною, якщо вона відображає істинний стан справ. На основі достовірної інформації приймаються правильні рішення.
3) Повнота. Інформацію можна назвати повною, якщо її достатньо для розуміння ситуації та прийняття рішення.
4) Актуальність інформації — важливість, істотність для даного часу.
5) Корисність. Ступінь корисності інформації залежить від потреб конкретних людей і від тих задач, які за допомогою отриманої інформації можна розв'язати.
6) Зрозумілість. — Інформація повинна бути представлена в доступному для сприйняття вигляді.
Таким чином, інформація — це набір відомостей про об'єкти, явища і процеси навколишнього світу, або інформація — це відомості, знання, які ми отримуємо із зовнішнього світу або які передаються від одного об'єкта до іншого (наприклад, від одного комп'ютера до іншого).
Характерні риси інформації:
1) Інформація — це нематеріальна субстанція, але передається вона за допомогою матеріальних носіїв — знаків і сигналів — або за допомогою фізичних процесів, які змінюються з перебігом часу. (При запису інформації наСБ — диск його маса не змінюється).
2) Інформація залежить не тільки від самих знаків та сигналів, але від їх взаємного розташування. (Сир — рис).
3) Якщо з однієї точки простору інформація передасться в іншу, то в початковій точці вона не зникає. Читаючи книгу, ми отримуємо інформацію, але при цьому вона залишається на папері.
4) Інформація є зрозумілою лише для того, хто здатний її розпізнати.
(Приклад: текст на іноземній мові)
У широкому розумінні інформація — це відображення реального (матеріального) світу у вигляді знаків та сигналів.
Інформація передається за допомогою повідомлень. Повідомлення можуть передаватись від людини до людини, від людини до пристрою та навпаки, а також між пристроями.
Між людьми повідомлення звичайно передаються в усній чи письмовій формі, а між пристроями — за допомогою сигналів.
Інформація залежить від того, як інтерпретується (трактується) повідомлення, за допомогою якого вона передається.
За формою подання можна виділити наступні види інформації:
1) текстова — інформація, яка міститься в усій друкованій літературі або відображається технічними пристроями у вигляді текстів;
2) графічна — картини, малюнки, графіки, діаграм, схеми, тощо;
3) звукова інформація — усне мовлення, музичні композиції, мелодії, шумові ефекти;
4) чисельна — набори числових даних;
5) керуюча — вказівки, команди, накази, які передаються певним виконавцям. Виконавцями команд можуть бути живі істоти та технічні пристрої такі, як роботи, станки з числовим програмним керуванням, комп'ютери;
6) комбінована або мультимедійна — інформація, що утворюється як комбінація об'єктів попередніх видів. Прикладом такої інформації є web-сторінки.
Інформацію умовно можна поділити на масову та спеціалізовану. Інформаційні процеси — це процеси пошуку та накопичення, опрацювання та використання, представлення, зберігання та захисту інформації.
Опрацювання інформації — це процес її перетворення, який виконується за деякими правилами. Опрацювання інформації слід відрізняти від перетворення, яке не змінює змісту вхідної інформації (наприклад, підсилення звукових сигналів). Опрацювання інформації залежить від змісту вхідної інформації, але під час самого опрацювання інформація не осмислюється, а лише перетворюється за розробленими алгоритмами. Пристрій, за допомогою якого здійснюється опрацювання інформації, називають процесором.
Процесор разом із запам'ятовуючими пристроями та пристроями введення/виведення інформації, які в сукупності призначені для виконання певних функцій, називають персональним комп'ютером.
На сьогодні людство володіє надзвичайно величезними інформацій-ними ресурсами. Користування цими ресурсами можливе лише за умови володіння сучасними інформаційними технологіями, під якими розуміють цілеспрямовану організовану сукупність інформаційних процесів з використанням засобів комп'ютерної техніки. Широкомасштабне втілення в життя інформаційних технологій ставить перед суспільством задачу виховання інформаційної культури, яка передбачає не тільки розуміння їх сутності та основ функціонування, але й володіння знаннями і навичками у використанні сучасних інформаційних технологій для вирішення пізнавально-освітніх, ділових, виробничих та інших проблем. Володіння цими знаннями стає обов'язковим атрибутом будь-якої професійної діяльності.
V. Осмислення набутих знань.
Робота за комп’ютером . Вправа 1 стор.13.
Розглянути властивості інформації в різних аспектах.
1) Створіть у документі таблицю за зразком:
2) Знайдіть в Інтернеті описи чотирьох будь-яких властивостей інформації, не описаних у матеріалі параграфа (с. 8), і заповніть таблицю.
Приклади властивостей: правдивість, глибина, переконливість, доведеність, ефективність, оптимальність, оперативність, надійність, виразність, доступність (зрозумілість), унікальність, релевантність, захищеність, обсяг двійкового коду, вартість, спосіб кодування, придатність для передавання тощо.
3) Створіть у документі таблицю за зразком:
4) Заповніть таблицю, розподіливши в кожний сповпець по дві-три властивості інформації, описані в матеріалах параграфа (с. 9) та в пункті 2 цієї вправи, так, щоб вони відповідали лише (або більшою мірою) зазначеним аспектам.
Під час виконання вправ розділу 1 усі скріншоти, результати обчислень, пояснення зберігайте в текстовому документі.
Створюйте новий документ на хмарному диску (наприклад, Google-документ) або в локальному редакторі (наприклад, документ Word) і зберігайте із зазначенням у імені файла номера вправи.
VІ. Підсумок уроку.
2. Чи завжди інформація є корисною? Доведіть на прикладах.
3. Наведіть приклади повідомлень і даних, які вам доводиться приймати, передавати, опрацьовувати або зберігати на уроках чи вдома.
4. У якому аспекті картина «Чорний квадрат» Казиміра Малевича містить найбільшу кількість інформації? Поясніть чому.
5. Як можна пов’язати інформацію про подію з вірогідністю події?
6. Наведіть приклади, коли незначна у семантичному аспекті інформація містить велику кількість інформації в інших аспектах.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 1. Відповісти на питання для самоперевірки. Пройти комп’ютерне тестування 1.