Урок інформатики з теми "ІНСТРУКТУВАННЯ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС РОБОТИ В КОМП’ЮТЕРНОМУ КЛАСІ. МОВА ПРОГРАМУВАННЯ" (профільний клас)

Про матеріал

Конспект першого уроку інформатики для інформаційно - технологічного профілю за новою програмою (2018 - 2019 навчальний рік). Підручник Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018. Для ефективної роботи з учнями рекомендую використовувати простори Edmodo та Тесторіум.

Перегляд файлу

                        Урок №1                                                                                                    Дата проведення ________

 

Тема: ІНСТРУКТУВАННЯ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС РОБОТИ В КОМП’ЮТЕРНОМУ КЛАСІ. МОВА ПРОГРАМУВАННЯ

 

Мета уроку: 

Формувати предметні компетенції: знання правил безпечного користування комп’ютером; розуміння призначення мови програмування та її класифікації в залежності від основних ознак; обґрунтоване усвідомлення потреби в об’єктно-орієнтованому програмуванні.

Розвивати ключові компетентності: 

-   вільне володіння державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки);

-   компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій (розуміння впливу комп’ютерної техніки на фізичний стан користувача; уміння ведення діалогу «людина – технічна система»);

-   навчання впродовж життя (уміння використовувати раніше набуті знання про мови програмування);

-   екологічна компетентність (розуміння необхідності дотримуватися основ здорового способу життя, свідоме дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ – пристроями);

-   громадянська та соціальні компетентності (розуміння принципів інформаційної безпеки, дотримання правил безпечної роботи в Інтернеті).

Очікувані результати: учні розуміють поняття «мова програмування», «комп’ютерна програма», «команда»; можуть класифікувати мову програмування в залежності від ознак, обґрунтовано пояснюють потребу виникнення об’єктно-орієнтованого програмування; усвідомлюють і дотримуються правил техніки безпеки при роботі з комп’ютерною технікою.

Основні поняття: правила поведінки, санітарно-гігієнічні норми, техніка безпеки; мова програмування, комп’ютерна програма, команда, принцип програмування.

Обладнання та інформаційні ресурси: підручник

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ.

 

I.                    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Знайомство з класом, уточнення складу учнівських груп, з’ясування технічних можливостей учнів (наявність ПК, планшетів, мобільних пристроїв, до мають доступ до мережі Інтернет).

Роз’яснення змісту і структури курсу Інформатика – 10 та обговорення необхідних приладів для роботи на уроках (зошити, підручники, реєстрація  на просторі Edmodo і отримання дозволу від батьків, тощо)

II.                  ПОВТОРЕННЯ ОСНОВНИХ МОМЕНТІВ ПОЧАТКУ І ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ НА КОМП’ЮТЕРІ.

III.               АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне обговорення правил поведінки, техніки безпеки та санітарних норм роботи за комп’ютером.

З якими мовами програмування ви ознайомилися в попередніх класах? Які задачі розв’язували за їх допомогою?

IV.               МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЙ ДІЯЛЬНОСТІ, ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.

У західних країнах зростає розуміння того, що базовими навичками програмування повинен володіти кожен користувач комп'ютера, нехай навіть він гуманітарій і займається дизайном. А, на-

приклад, в США і зовсім звучать заклики ввести курс "Основи програмування" в шкільну програму як обов’язкову.

Ще у2013 році в США під егідою некомерційної організації Code.org пройшла акція, в рамках якої Білл Гейтс, Марк Цукерберг, засновник Twitter Джек Дорсі і інші легендарні програмісти закликали всіх підлітків вчитися програмуванню. На YouTube був розміщений ролик, в якому зірки Силіконової долини пояснюють, що незнання основ кодинга автоматично робить кожну сучасну людину аутсайдером. Це потрібно просто для того, щоб не відстати від життя, запевняє Цукерберг. Загальна мета кампанії - розвіяти міф про те, що програмування - це для «гиків», що це дуже нудно і важко.

Історії успіху, розказані людьми, які ніколи не хотіли бути програмістами, але все ж взялися за вивчення хоча б однієї мови і завдяки цьому змінили своє життя, регулярно з'являються чи не у всіх американських ЗМІ. Типовий приклад - співзасновник стартапу (новий бізнес - проект) Yipit Вініцій Вакант. У 2006 році він втік з роботи фінансистом в книжковий магазин, куди влаштувався продавцем. Одного разу він дивився на полицю з комп'ютерної літературою і знайшов там книги «Вчимо HTML», «Java за 24 години», «Javascript для чайників». Втім, як виявилося, одних тільки теоретичних знань було мало.

Після того, як Вакант запустив Yipit і усвідомив, що найнятий на роботу фрілансер - програміст не справляється, він почав вчитися програмуванню не за книжками, а на практиці. У підсумку він став кодувати мовою Python і побудував прибуткову компанію зі штатом в 25 чоловік. «Це змінило моє життя», - резюмує Вакант.

Чи зминеться ваше життя завдяки вмінню програмувати покаже час. А зараз , завдяки інформаційно – технологічному профілю навчання, що ви обрали, вам дається можливість також доторкнутися до світу написання коду і відчути себе програмістом – початківцем. Тож, вперед!

      V.            СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Пригадаємо деякі факти, що ви вивчили у минулих класах. (обговорення питань із подальшим записом сформульованих означень):

 

Мова програмування – штучна мова, яка призначена для розробки програм, які призначено для виконання на комп’ютері.

Комп’ютерна програма – послідовність команд (інструкцій), що забезпечує виконання на комп’ютері конкретного алгоритму.

Команда (інструкція) – вказівка, що означає, яку дію (операцію) слід виконувати.

 

Які мови програмування вам відомі? … Насправді, на даний час існує понад 2 тисяч мов програмування та їх модифікацій. Чому лише частина з них набула популярності, широкого визнання? … Якими критеріями ви керувалися, коли відповідали на останнє питання? … Розглянемо всі мови програмування за основними ознаками, а саме:

 

Мови програмування низького рівня (машинно-орієнтовані) — мови, у яких команди та дані враховують архітектуру комп’ютера. Такі мови орієнтовані на конкретний тип комп’ютера і враховують його особливості.

Практично кожний тип комп’ютера мав власну мову програмування низького рівня. Одна й та сама програма не могла виконуватися на комп’ютері іншого типу, що суттєво обмежувало можливість обміну програмами.

Програми для перших ЕОМ розробляли саме «машинними» мовами. Це був складний процес, тому невдовзі з’явилися мови символьного кодування. Команди подавалися вже не двійковим кодом, а символами. Перетворення символьного коду в машинні команди здійснюється автоматично.

Зазвичай команди сучасних мов програмування записують англійськими літерами з використанням символів, які містяться на клавіатурі. Але в комп’ютері зберігаються й виконуються команди, які подано фізичними сигналами (наприклад, двома рівнями остаточної магнітної індукції, двома значеннями електричної напруги, наявністю і відсутністю світлового променю тощо). Значення фізичних сигналів ототожнюються з математичними значеннями 0 і 1, тобто двійковими символами.

Програми, що подано сукупністю 0 і 1, називають машинними, або машинним кодом. Він указує, яку саме дію слід виконати процесору.

Вже на перших етапах розвитку обчислювальної техніки почалося розроблення мов, доступних для широкого кола користувачів і не пов’язаних із конкретним комп’ютером.

Мови програмування високого рівня (машинно-незалежні) — мови, на яких програми можуть використовуватися на комп’ютерах різних типів і які більш доступні людині, ніж мови низького рівня.

Першою мовою високого рівня, яка набула визнання програмістів, була Fortran.

Процес розроблення програм дещо полегшився, коли до мов символьного кодування почали включати макрокоманди, що реалізуються послідовністю з декількох машинних команд. До різновидів мов символьного кодування належать мови асемблера та автокода.

Процедурні мови ґрунтуються на описі послідовної зміни стану комп’ютера, тобто значення комірок пам’яті, стану процесора та інших пристроїв. Вони маніпулюють даними в покроковому режимі, використовуючи послідовні інструкції. У процедурних мовах витримано чітку структуризацію програм, тому їх ще називають мовами структурного програмування. До таких мов належать Fortran, Algol, Pascal, BASIC та ін.

Непроцедурні мови є ефективними для програмування пошуку даних у великих обсягах, а також для програмування задач, процес розв’язування яких неможливо описати точно (переклад, розпізнавання образів). У цих мовах саму процедуру пошуку розв’язку вбудовано в інтерпретатор мови. До таких мов належать мови функціонального і логічного програмування.

Мови об’єктно-орієнтованого програмування (ООП) Наприкінці ХХ ст. було презентовано нову методику програмування. Тобто почали розвиватися мови, що містять конструкції, які дають змогу визначати об’єкти, що належать класам і мають властивості роботи з абстрактними типами даних. До таких мов належать C++, Java, C#, Python та ін. Сьогодні мови ООП практично витіснили з ринку професійного програмування процедурні мови.

Універсальні мови призначено для розв’язування широкого класу задач. До таких мов належать PL/1, Algol, Pascal, C та ін. Особливим класом універсальних мов є візуальні середовища програмування: VisualBasic, Delphi та ін.

Спеціалізовані мови враховують специфіку предметної галузі. На цей час існують десятки спеціалізованих мов програмування, наприклад, мови веб-програмування, мови скриптів та ін. Мова скриптів використовується для створення невеликих допоміжних програм, мова Javascript — для створення динамічних об’єктів на веб-сторінках. Мови розмітки містять шаблони і засоби опису вмісту, структури і формату електронних документів, наприклад мова HTML забезпечує розмітку гіпертекстового документа. Мови для роботи з базами даних забезпечують створення й супровід баз даних.

VI.                     ОСМИСЛЕННЯ ЗАСВОЄНОГО МАТЕРІАЛУ.

Робота в групах (складаються на розсуд вчителя):

1)     За допомогою будь-якого програмного забезпечення створіть карту знань «Класифікація мов програмування» із прикладами. (Ресурси для роботи: 

1)       http://0ll0.ru/5aoh 1

2)       http://0ll0.ru/5aog 2 

3)       http://0ll0.ru/5aof 3

2)     Створити шкалу часу створення мов програмування, використовуючи learningapps.org4 та інформаційні ресурси Вікіпедії5.

3)     Проходження онлайн – тестування за посиланням

VII.                  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ТА РЕФЛЕКСІЯ

1)     Що таке мова програмування?

2)     Які мови називають машинно-орієнтованими?

3)     Які мови називають мовами програмування високого рівня?

4)     За якими ознаками класифікують мови програмування?

5)     Як класифікуються мови програмування за орієнтацією на клас задач?

6)     Як класифікуються мови програмування за принципами програмування? 7 Чому виникла потреба в об’єктно-орієнтованому програмуванні?

VIII.                ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.      Підготувати Словничок. Занести поняття мова програмування, комп’ютерна програма

2.      Переглянути конспект та (або) зареєструватись на просторі Edmodo, приєднатися до групи Інформатика (10 профільний клас). Код групи LOCKED.

3.      Пройти онлайн-тестування за посиланням https://www.testorium.net/test/invite/a9a98468383f8921442a7a7410c0b42d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

pdf
Додано
13 липня 2018
Переглядів
3359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку