Урок інформатики з теми "СКЛАДОВІ МОВИ ПРОГРАМУВАННЯ" у 10 класі (інформаційно-технологічний профіль)

Про матеріал

Конспект ершого уроку інформатики для інформаційно - технологічного профілю за новою програмою (2018 - 2019 навчальний рік). Підручник Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018.

Перегляд файлу

                  Урок №2                                                                                                        Дата проведення ________

Мета уроку: 

Формувати предметні компетенції: розуміння сутності та призначення основних складових мов програмування; знання алфавіту мови програмування та усвідомлення необхідності дотримуватися синтаксису мови; уявлення про семантику як одну із складових мови програмування.

Розвивати ключові компетентності: 

-    вільне володіння державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки);

-    компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій (уміння ведення діалогу «людина – технічна система»);

-    навчання впродовж життя (уміння використовувати раніше набуті знання про мови програмування; розуміння можливостей дистанційного навчання,Smart - освіти для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії);

-    громадянська та соціальні компетентності (знання й усвідомлення необхідності дотримання етики, авторського права під час використання інформаційних ресурсів).

Очікувані результати: учні розуміють поняття «алфавіт», «синтаксис», «семантика»; можуть пояснити на прикладах сутність синтаксису мови програмування.

Основні поняття: мова програмування, алфавіт, синтаксис, семантика, складові мови програмування.

Обладнання та інформаційні ресурси: підручник, комп’ютер з під’єднанням до мережі Інтернет, персональні гаджети з під’єднанням до мережі Інтернет (планшети або телефони). Тип уроку: формування компетентностей.

 

ХІД УРОКУ.

 

                I.        ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Привітання; фіксування чергових та відсутніх.

              II.         ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Обговорення результатів тестування та типових помилок. Усунення питань, що виникли в учнів під час виконання домашнього завдання.

            III.         АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна робота з класом. Проведення вікторини через сервіс Kahoot!  http://0ll0.ru/5aoi (Мова програмування)

IV.       МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЙ ДІЯЛЬНОСТІ, ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Найкращий спосіб у чомусь розібратися до кінця — це спробувати навчити цього комп’ютер.

Дональд Ервін Кнут Поясніть епіграф уроку. Що необхідно знати для того, щоб «навчити» чомусь комп’ютер? З чого починається навчання мові у дитинстві?

Ми підішли до теми, а головне, до завдань уроку…

            V.            СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Будь-яка мова програмування характеризується трьома основними складовими: алфавіт, синтаксис і семантика.

 

 Сукупність символів, які дозволяється використовувати при побудові опису програм мовою програмування, називають алфавітом цієї мови.

 Сукупність правил (опису) побудови вказівок алгоритмів деякою мовою програмування називають синтаксисом мови програмування.

 Правила семантики пояснюють, яке смислове значення має кожний опис і які дії повинен виконати комп'ютер під час виконання кожної команди. 

Алфавіт  В будь-якій мові програмування можна виділити чотири типи елементів, що використовуються при побудові описів програм: 

        символи, 

        слова, 

        вирази,

        команди (оператори).

Символи мови - це основні нероздільні знаки, за допомогою яких описуються програми і дані.

Слова мови - структури, що утворені із символів алфавіту мови програмування і мають певний зміст. Слова - це імена змінних та констант, числа, службові слова та ін.

Вираз - це текст, що задає правило обчислення одного значення величини. Якщо одержуване значення числове, то вираз називають арифметичним, якщо значення логічне, то вираз називають логічним або бульовим, якщо одержуване значення - текст, то вираз називають літерним.

 Програма формується за допомогою набору знаків, що утворюють алфавіт мови, і складається:

                                                        PASCAL                                                                      PYTHON

        з літер: 

a b c d e f g h і j k l m n o p q r s t u v w x y z

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

            Великі й малі літери не розрізняються                       є відмінності між великими та малими літерами

алфавіту, наприклад, chislo, CHISLO, Chislo - різні імена змінних.

        десяткових і шістнадцяткових цифр 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Шістнадцяткові цифри будуються з десяткових цифр і літер від A до F (або від a до f).

        спеціальних символів 

 

 Комбінації спеціальних символів можуть утворювати складені символи:

 :=          присвоювання

  не дорівнює

 .. 

діапазон значень

 (* *)  альтернатива { }

 (..)        альтернатива [ ]

 <= 

менше або дорівнює

 >= більше або дорівнює

 

 

 

 

 

Неподільні послідовності символів утворюють слова, що несуть певний зміст у програмі. Слова відділяються розділовими символами, у якості яких може використовуватись проміжок, кома, символ кінця рядка, коментар. 

 Слова поділяються на:

        стандартні, 

        зарезервовані,

        ідентифікатори користувача.

Зарезервовані слова є складовою частиною мови, мають фіксоване написання і назавжди визначений зміст. Наприклад: begin, else, function, goto, end, program і т.д.

Стандартні слова призначені для заздалегідь визначених розробником мови типів даних, констант, процедур і функцій (наприклад, sin, cos, Pi). Зарезервований ідентифікатор можна перевизначити, але це може привести до помилки, тому краще цього не робити.

Ідентифікатори користувача використовуються для позначення констант, змінних, процедур і функцій, що визначені самим програмістом. Існують загальні правила написання ідентифікаторів:

1.  Ідентифікатор починається тільки з літери або знака підкреслення.

2.  Ідентифікатор може складатися з літер, цифр і знака підкреслення і не повинен містити пробіл.

3.  Між двома ідентифікаторами повинен бути хоча б один розділовий знак.

4.  Ідентифікатор не повинен збігатися із зарезервованим словом.

          VI.          ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.      Які імена правильні?

AXby    R&B    4Wheel    Вася    “PesBarbos” TU154    [QuQu]     _ABBA    A+B

2.      Які з наведених записів можна використовувати як ідентифікатор, а які – ні (пояснити відповідь

Запис

Визначення

Пояснення

As Kov

Не правильно

Ідентифікатор не може містити пробіл

9ас

 

 

А10с

 

 

Klass+10

 

 

 

         VII.           ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ТА РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Сенкан»:

1   рядок має містити слово, що позначає тему 

2   рядок – це опис теми (два слова)

3   рядок називаю дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів

4   рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5   рядок складається з одного слова – в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

ПРИКЛАД

Діалог

Мова  Правила

Алфавіт  Синтаксис  Семантика

Можливість створювати комп’ютерні ігри 

Програмування

VIII.         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.      Повторити теоретичний матеріал (див. Edmodo, Інформатика (10 профільний клас). Код класу LOCKED) роз.1 п. 1.1[1]

2.      Підготувати доповідь «Видатні школярі, що підкорили світ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018.

pdf
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку