Розробка уроку інформатики
з теми «Умовні оператори (коротка та повна форма)» для 8 класу
Виконав
Заруднєв Андрій Миколайович, учитель інформатики Лиманського ліцею Лиманської міської ради
КЛАС: 8 ПРЕДМЕТ: Інформатика
Тема 6. Алгоритми та програми
Тема уроку: Умовні оператори (коротка та повна форма).
ЦІЛІ:
навчальна - вивчити схеми умовних операторів (коротку та повну форми), сформувати уявлення про синтаксис і семантику скороченої і повної форм операторів розгалуження, простих та складних умов мовою програмування; сформувати вміння обирати дії залежно від виконання умови, складати, виконувати, змінювати алгоритми з розгалуженнями; розглянути використання вкладеного умовного оператора. розвиваюча - розвивати логічне мислення та креативність; домогтися від учнів розуміння того, що вони вивчають. виховна - виховувати необхідність регулярного вивчення уроків інформатики. Виховання самостійності, самоконтролю та відповідальності.
ЗАДАЧІ:
- дати учням можливість оцінити ступінь свого логічного мислення;
- розвиток уваги, пам'яті, творчих здібностей учнів;
- виховання інформаційної культури, дбайливого ставлення до комп’ютерної техніки.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Знати: алгоритм роботи в середовищі програмування.
Вміти: користуватися послугами середовища програмування для розв’язування розгалужених алгоритмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи учнів: фронтальна бесіда, індивідуальна з елементами тренінгу.
Обладнання: комп’ютер з доступом до мережі інтернет, проектор, екран, презентація
«Умовні оператори», електронний задачник.
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційний етап (2 хв.).
2. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.).
3. Перевірка знань учнів (5 хв.)
4. Актуалізація опорних знань. Пояснення нового матеріалу (15 хв.)
5. Закріплення нового матеріалу (15 хв.) 6. Підведення підсумків уроку (2 хв.)
7. Рефлексія (2 хв.).
8. Оцінювання учнів. (1 хв.)
9. Домашнє завдання (1 хв.)
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап (2 хв.)
Вітання. Учні займають свої місця. Учитель перевіряє відсутніх на уроці, готовність присутніх до уроку: зовнішній вигляд (чисті та сухі руки), наявність щоденників.
Учитель: Сьогодні у нас чергове заняття з "гімнастики для мізків". Тема урока: Умовні оператори (коротка та повна форма). (слайд 1).
На цьому уроці ви будете в ролі знаменитих сищиків, що розплутують складні злочини; в ролі мандрівників, що відкривають нові світи; та і просто в ролі успішних людей, які стали такими, завдяки умінню мислити, робити правильний вибір. Я вам обіцяю, якщо ви працюватимете сьогодні не лише тому, що це потрібно, а тому що "я хочу бути успішним", до кінця уроку ви доб'єтеся успіху у вивченні цієї теми. Перевіримо?!
Учитель: спочатку ми згадаємо про види логічних виразів, розглянутих на минулому уроці. (фронтальний опрос)
- Які є види логічних виразів? (прості та складні умови).
- Чим відрізняється запис простої і складної умови? (декілька операцій відношення пов'язані логічними союзами AND, OR і кожна операція записується в дужках).
- Яка вимога повинна виконуватися, щоб результат складної умови з використанням союзу AND був істина. (усі прості умови повинні бути істинні);
- Яка вимога повинна виконуватися, щоб результат складної умови з використанням союзу OR був істина. (хоча б одна проста умова повинна бути істинна).
- Виконати завдання на комп’ютері (на інтерактивній дошці): відмітьте галочкою умови, правильно записані мовою Паскаль (виконують два учня):
(https://learningapps.org/display?v=ptqij61ha20 ).
Учитель: гаразд, що ви так добре пам’ятаєте запис умов, це нам зараз знадобиться.
4. Актуалізація опорних знань. Пояснення нового матеріалу (15 хв.)
У деяких завданнях для отримання кінцевого результату розглядаються декілька варіантів рішення (два і більше). Вибір варіанту робиться залежно від умови (простої або складної) за допомогою умовного оператора. Подивиться на екран (Слайд 3):
ось які службові слова використовуються в мові Паскаль для запису розгалуженої схеми. Повна форма використовується у тому випадку, коли треба виконати альтернативні дії якщо (IF) умова TRUE, то (THEN) виконуємо рішення 1, інакше (ELSE) умова FALSE виконуємо рішення 2. Треба зрозуміти і запам'ятати, що вибір шляху виконання алгоритму залежить від початкових даних, але результат у задачі буде завжди один! Зверніть увагу, що перед ELSE крапка з комою не ставиться, а також якщо будь яке рішення складається з однієї команди, то операторні дужки begin … end не обов’язково ставити. Розглянемо пример використання цієї схеми. (Слайд 4)
Коротка форма відрізняється тім, що якщо умова приймає значення FALSE, то в задачі нічого не потрібно робити, одразу виконується команда, наступна за розгалуженням, і рядок ELSE не пишеться.
Наприклад, (слайд 5) пошук значення величини за заданими властивостями.
1) Замінити значення введеного числа х його квадратним коренем, якщо воно додатне. if х > 0 then x := sqrt(x);
У деяких завданнях може використовуватися декілька умовних операторів, що слідують один за одним.
2) Скласти алгоритм, який з дійсних чисел a, b, c від'ємні числа зводить до квадрату. if a < 0 then а := SQR(а); if b < 0 then b := SQR(b); if c < 0 then c := SQR(c);
Учитель звертається до учнів: «У кого є питання, за розглянутими схемами або прикладами?» Ну що ж раз питань більше нема розглянемо схему з вкладеним умовним оператором.
Бувають задачі, в яких рішення доводиться вибирати більш ніж з двох варіантів, наприклад:
Обчислення значення функції, залежно від значення аргументу. (слайд 6)
Зручніше розробляти програму для таких задач, починаючи з побудови блок-схеми (на чернетці), яка дає наочну картину великої кількості вкладень. Починати побудову блок-схеми краще з кінця, групуючи сусідні рішення в пари, утворюючи умовний оператор, а потім для кожної пари підбирати просту умову, відповідно до гілок TRUE та FALSE.
Якщо формула містить знаменник, який в заданому проміжку при певному значенні аргументу звертається в нуль, то необхідно в програмі вивести текстове повідомлення 'рішень немає', і розвести оператор виведення числового значення і текстового результату в зовнішній умовний оператор.
(Слайд 8 – Побудова блок-схеми, за допомогою анімації)
(Слайд 9 – Запис алгоритму мовою Pascal)
VAR x,y: real;
BEGIN Отже після введення змінної х на блок-схемі READ(x); ми бачимо перевірку умови x=8, тому if x=8 пишемо if x=8, По стрілці TRUE треба
then WRITE('Немає рішень') зробити виведення тексту – записуємо
else begin then WRITE('Немає рішень') if x<=1 ідемо вліво по стрільці FALSE, знов then if x<-1 перевірка умови, тобто вкладений умовний then y:=sqr(x) оператор, після закінчення якого виконується else y:=3*x-5 оператор виведення змінної Y. Отже гілка else y:=(1-x)/(x-8); FALSE складається з двох команд, тому write(y); потрібно використати операторні дужки end; begin … end.
END.
Всередині напишемо вкладений умовний оператор if x<=1, гілка TRUE якого містить ще один вкладений умовний оператор if x < -1 then y:=sqr(x) else y:=3*x-5. Гілка FALSE містить 3-є рішення y:=(1-x)/(x-8) – получимо else y:=(1-x)/(x-8); і як ми розглядали вище перед ELSE крапка з комою не ставиться, а ось перед оператором виведення write(y) треба поставити крапку з комою. Як ви бачите, якщо вірно побудувати блок-схему, то перекласти її на будь яку мову програмування, знаючи синтаксис і семантику дуже легко. Чи ні? У когось є питання?
Отже питань немає. Чи дійсно це так, ви дізнаєтеся, виконавши інтерактивні завдання. Учні виконують завдання по варіантах, із зростаючим рівнем складності з електронного задачника - по три завдання з трьох різновидів.
Приклади завдань (Додаток).
Учитель: «Перші три учні, які впораються з усіма завданнями і виконають останнє завдання отримують відмінну оцінку». (Посилання на останнє завдання ви
отримуєте, після перевірки виконаних завдань https://learningapps.org/9262325).
Учитель: Ми з вами з'ясували, що розгалужений алгоритм - це алгоритм… (відповідають учні) … в якому вибирається один з декількох варіантів рішення залежно від умови. Існує дві форми умовного оператора: повна і коротка. А також при необхідності множинного вибору рішень, можна використати вкладений умовний оператор.
Коли результат залежить від однієї умови, нехай навіть складної, але при цьому необхідно вичислити декілька змінних, то використовують декілька умовних операторів, записаних послідовно, для кожної змінної.
7. Рефлексія (2 хв. – слайд 11).
Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази на екрані:
❖ Я дізнався …
❖ Я навчився …
❖ Мені було цікаво …
❖ Було важко (легко) …
❖ Тепер я зможу …
8.Оцінювання учнів. (1 хв.) (Оголошення оцінок учням і виставляння оцінок в щоденники.)
Опрацювати § 13.2, § 13.3 (Інформатика. Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ А.М. Гуржій, Л.А. Карташова, В.В. Лапінський, В.Д. Руденко. – Львів: Світ, 2016. – 296 с.: іл.).
Виконати на платформі https://www.e-olymp.com/uk/ задачу №8883. Прямокутник.
На вході програми маємо чотири натуральних числа a, b, c і d, записані в одному рядку через пропуск. У відповідь потрібно вивести суму заданих чисел, якщо існує прямокутник з довжинами сторін a, b, c, d і повідомлення No у протилежному випадку.
Додаток