Урок №24 Знайомство з середовищем програмування |
|
Урок 24. Знайомство з середовищем програмування. Елементи вікна середовища програмування. Поняття форми. Програмний проект і файли, що входять до його складу. Створення найпростішого проекту, його компіляція, збереження, виконання.
Цілі:
сформувати поняття: інтегроване середовище програмування (ІСП) Lazarus, зовнішній вигляд і призначення вікон ІСП, алгоритм роботи в ІСП Lazarus; сформувати вміння користуватися послугами середовища програмування для створення програм;
формування ключових компетентностей:
Предметні ІКТ-компетентності учнів виявляються в:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: Середовище програмування Lazarus, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне обговорення понять: програма, мови програмування, система програмування.
Виконання інтерактивної вправи
https://learningapps.org/2646782
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
Програмне забезпечення, написане на Lazarus
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Lazarus – середовище швидкої розробки програмного забезпечення для компілятора Free Pascal, аналогічне Delphi.
Об'єктно-орієнтоване програмування — це метод програмування, що ґрунтується на поданні програми у вигляді сукупності об’єктів, що взаємодіють. Кожен із об’єктів характеризується станом, що описується за допомогою властивостей, та поведінкою, що визначається певними діями. Під час створення програми використовуються готові компоненти, властивості та дії яких налаштовуються відповідно до потреби. Таким чином, технологія роботи в середовищі Lazarus базується на ідеях об’єктно-орієнтованого, подійного програмування та візуального конструювання інтерфейсу користувача.
Це середовище, що складається з основних модулів:
Free Pascal — це компілятор мов Pascal і Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD й іншими ОС. Таким чином, розроблені додатки можуть функціонувати практично під будь-якою операційною системою.
Завантажити останню версію Lazarus ви можете за посиланнями:
а) http://www.Lazarus-ide.org/ (англійська версія сайту, але існує супровід авторської команди розробників, представлення різних версій програми
б) програмне середовище Lazarus 64 bit під ОС Windows (частковий переклад з англійської): https://drive.google.com/open?id=0B2WFZpjwZ9fXcWhnYi1aRzRqWnM;
в) установчий файл програмного середовища Lazarus 32 bit під ОС Windows (частковий переклад з англійської): https://drive.google.com/open?id=0B2WFZpjwZ9fXZ0k2NVQ1b3 V5eXc.
У процесі створення програми можна виділити такі етапи:
ЗАПУСК LAZARUS
Щоб ознайомитися з основними інструментами середовища розробки, запустимо середовище програмування. Для цього виконайте команду:
Пуск ⇒ Усі програми ⇒ Lazarus (папка) ⇒ Lazarus (файл завантаження). При цьому запускається оболонка створення додатків, названа інтегрованим середовищем розробки IDE (Integrated Development Environment).
ГОЛОВНЕ ВІКНО ПРОГРАМИ:
Інспектор об'єктів
На першій вкладці Властивості постійно відображаються всі доступні властивості обраного компонента на Формі. У лівій колонці міститься список всіх властивостей виділеного на певний момент компонента, у правій – значення властивостей виділеного об’єкта.
Значення властивостей можна змінювати ще до запуску проектної програми. Наприклад, для майбутнього вікна вашого додатка (форми) властивість Caption має значення Form1. Для зміни назви досить змінити його в інспекторі об’єктів. На другій вкладці Події знаходяться можливі обробники подій для вибраного компонента. У лівій колонці розташовані назви подій, у правій – відповідні процедури.
На момент першого запуску воно має заголовок Unit1. У вікні Редактор вихідного коду ви писатимите програмний код програми, і саме вікно дуже схоже на звичайний текстовий редактор. Для зручності під час редагування тексту програми рядки пронумеровані, передбачено виділення кольором:
Головна форма для розміщення об'єктів
У кожного Windows-додатку повинно бути хоча б одне вікно
Як і будь-який інший об’єкт, форма має свої властивості - те, що відрізняє одну форму від іншої (наприклад, довжину, висоту, колір, текст у заголовку тощо). Ці властивості форми, як і інших об’єктів, у Lazarus (а також в інших середовищах візуального програмування) можна змінювати безпосередньо, указавши їх в Інспекторі об’єктів під час проектування програми. Lazarus під час першого запуску автоматично пропонує користувачеві новий проект, відкриваючи порожню форму під назвою Forml, і призначає його головним вікном. Переносячи на нього елементи з палітри компонентів, ви тим самим, попередньо оформляєте його. Головне вікно в проекті може бути тільки одне. Усі інші створювані вікна будуть дочірніми. Закриваючи головне вікно стандартною кнопкою закриття вікна, ви закриєте і всі дочірні вікна.
Збереження проекту в середовищі Lazarus
Виконати команду: Файл ⇒ Зберегти всі
УВАГА! Проект – це стандартний набір файлів, із яких складається програма, набрана в середовищі Lazarus, тому для її розміщення краще створювати окрему папку з назвою програми або проекту.
Стандартний набір файлів та папок проекту Lazarus
УВАГА! Записувати кілька різних проектів в одну папку не доцільно, тому що коректної роботи проектів не буде. У більшості випадків під час завантаження середовища Lazarus відкривається останній робочий проект, тому під час створення нового проекту краще створити іншу цільову папку або активувати вкладки Проект ⇒ Створити проект.
Відкриття проекту
1. Щоб відкрити проект, збережений раніше на носії, необхідно виконати одну із команд:
Інколи під час запуску середовища Lazarus відкривається останній збережений проект. Закрити його можна командою Закрити проект з меню Проект.
Виконання проекту
Розпочати виконання проекту можна декількома способами:
Під час запуску проекту на виконання розпочинає свою роботу програма-компілятор. Насамперед ця програма аналізує текст проекту на наявність синтаксичних помилок.
Для закінчення виконання проекту потрібно закрити вікно його виконання, вибравши кнопку закриття вікна або натиснувши сполучення клавіш Alt + F4.
V. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
https://learningapps.org/2754117 - вікно Lazarus
https://learningapps.org/watch?v=p89sakd1k16 – файли Lazarus
VI. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Що нового ви сьогодні дізналися?
2. Чого навчилися?
3. Чи виникали труднощі?
VІІ. Домашнє завдання
Підручник § 5.1 ст. 156-163
VIII Оцінювання роботи учнів
Куришко С.В. © |
1 |