Урок "Інфузорія — найскладніша з найпростіших"

Про матеріал
Мета: поглибити й розширити знання учнів про особливості будови й життєдіяльності одноклітинних тварин; формувати знання про особливості будови, життєдіяльності прісноводної одноклітинної тварини - інфузорії-туфельки; розвивати логічне мислення, уміння встановлювати ознаки подібності та відмінності між організмами; удосконалювати вміння працювати з мікроскопом, спостерігати за живими найпростішими на тимчасових препаратах; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і до невидимих оку тварин.
Перегляд файлу

Тема: Інфузорія —  найскладніша з найпростіших.

 

Мета: поглибити й розширити знання учнів про особливості будови й життєдіяльності одноклітинних тварин; формувати знання про особливості будови, життєдіяльності прісноводної одноклітинної тварини - інфузорії-туфельки; розвивати логічне мислення, уміння встановлювати ознаки подібності та відмінності між організмами; удосконалювати вміння працювати з мікроскопом, спостерігати за живими найпростішими на тимчасових препаратах; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і до невидимих оку тварин.

Обладнання:  підручник «Біологія» 6клас, опорні схеми, електронні засоби, словничок, довідкова  література.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок – подорож.

Хід уроку:

І . Організаційний етап (2 хв.)

Вступне слово вчителя

Доброго дня! Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок. Незвичайний тим, що в нас присутні гості. Але не хвилюйтеся. Нас об’єднує інтерес до біології, бажання більше знати про оточуючий світ. Тож приязно подивимося один одному в очі, побажаємо натхнення в нашій роботі. Які асоціації викликає у вас урок? Давайте розкладемо його по літерах. Учні називають , викладач записує на плакаті: У – удача, успіх, Р – радість, раціональність, О – обдарованість, освіченість,

К– кмітливість, компетентність.

- Сподівась, що сьогодні на уроці на нас чекає і успіх, і радість, ви зможете продемонструвати свою обдарованість і кмітливість. А розпочнемо ми його з того що пригадаємо: які живі організми ми вивчали? У вас на партах лежать частини одноклітинного організму, роздивіться їх і подумайте: що це?, кому належить?, яку функцію виконує? Роздивились тоді завдання: Із цих частин складіть представника одноклітинних, якого ми вивчили на минулому уроці -  Амебу протей.

ІІ.   Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)

Складання пазлів, створення учнями одноклітинного організму – Амеби протей.

Частини Амеби протей

Частини Євглени зеленої

  1. Травна вакуоля
  2. Скоротлива вакуоля
  3. Ядро
  4. Цитоплазматичне включення
  5. Псевдоніжки
  6. Цитоплазма
  7. Клітинна мембрана
  1. Джгутик
  2. Стигма (вічко)
  3. Хлоропласти
  4. Пелікула

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності.  (5 хв.)

Учитель. Ви вже знаєте, що тваринний світ є надзвичайно багатим і різноманітним. Він представлений  організмами різних розмірів. Від мікроскопічних, які видно лише під мікроскопом до гігантських.. На минулому уроці ми з вами розпочали подорож у царства Одноклітинні де познайомилися з найпростішими одноклітинним тваринами – Амебою протей та Євгленою зеленою. Сьогодні я пропоную вам зануритися в середовище їх існування.

  • А в якому середовищі вони живуть? (Прісна водойма)

Проблемне завдання.  Перед вами дві посудини з водою. Роздивіться уважно воду якою вони заповнені. (У воду додана культура одноклітинних). Що бачите? (Звичайно, неозброєним оком неможливо щось сказати) Чи відрізняється їх вміст, чи є життя у стакані води?

Одну посудину заповнила на моє прохання Тетяна, а у другу я налила воду з акваріума.

Давайте розглянемо краплину води у світловий мікроскоп, але не з тої посудини яку заповнила Тетяна (ми вже бачили під мікроскопом воду з крана на минулому уроці, що ми бачили?), а з тої яку принесла я.  Вражає? Що ви спостерігаєте? Отже, життя є, а які організми мешкать там, дізнаєтеся сьогодні, опустившись на дно посудини. Це Інфузорія туфелька!

Відкривайте робочі зошити, записуйте тему уроку  «Інфузорія – найскладніша з найпростіших». Уявно подорожуючи посудиною з водою ми ближче познайомимося з цією твариною за таким планом…

ІV. Вивчення нової теми. (18 хв.)

План уроку:

  1. Середовище існування
  2. Спосіб життя
  3. Будова тварини
  4. Розмноження
  5. Інфузорія в екосистемі

1.Середовище існування

Учитель. До типу інфузорії відносяться найбільш високоорганізовані найпростіші тварини. Даний тип об'єднує близько 7000 видів. Середовищем існування більшості представників даного типу є прісні водойми,  вологий  ґрунт, мохи, піски на берегах водойм. Достатньо на деякий час у посудину з водою зі стоячої водойми або акваріума (ні в якому разі не з-під крана) опустити підгнилу траву чи сіно, як у цьому «настої» з’явиться величезна кількість інфузорій. Звідси й походить їхня назва, адже «інфузум» у перекладі з латинської мови означає «водяний настій».

Ареал проживання вільноживучих форм інфузорій обмежений температурою навколишнього середовища та деякими іншими факторами. Несприятливі умови середовища вони переносять у формі цисти. В цьому стані клітина округлюється, втягує органели руху і вкривається товстою оболонкою.

2.Спосіб життя

Розповідь учителя з елементами бесіди. Найчисленнішим видом у таких настоях звичайно є інфузорія туфелька, яку під мікроскопом легко розпізнати за особливою формою тіла, що нагадує слід від жіночої туфельки. Завдяки веслоподібним коливанням війок (їх близько 15 тисяч) інфузорії швидко пересуваються у воді тупим кінцем тіла вперед, обертаючись навколо своєї осі. При цьому узгоджені рухи війок нагадують помахи весел.

 Відповіді учнів.

  • Пригадайте, як рухаються амеба протей та євглена зелена?
  • На вашу думку хто з них найшвидше рухається?
  • Пригадайте, які ще властивості, крім руху, притаманні живим організмам? (єдність хімічного складу, обмін речовин, самовідтворення, спадковість, ріст і розвиток, подразливість)

Отже у неї протікають обмінні процеси живлення, дихання, виділення неперетравлених решток. Живиться інфузорія туфелька мікроскопічними організмами, ще більш дрібними, ніж вона сама (бактеріями, водоростями і т. п.). Отже гетеротрофно. Процес харчування інфузорії схожий на такий як у амеби протей.

Що стосується дихання, то тут інфузорія туфелька будову має, схожу з іншими найпростішими. Дихання здійснюється всією поверхнею тіла організму. Дві скоротливі вакуолі забезпечують цей процес. Дві скоротливі вакуолі забезпечують цей процес. Відпрацьований газ проходить по спеціальним канальцям і викидається через одну з скоротливих вакуолей. Виділення зайвої рідини, яка є результатом життєдіяльності, відбувається кожні 20-25 секунд теж за допомогою скорочення. При несприятливих умовах інфузорія перестає харчуватися, і скорочувальні руху вакуолей значно уповільнюються.

3.Будова тварини (Лабораторне дослідження)

Робота учнів з опорними картками,  створення ним макету тіла інфузорії на дошці.

Розповідь вчителя. Тіло туфельки складається з безбарвної клітини завдовжки менше від міліметра. Завдяки щільній оболонці (клітинній мембрані) тіло інфузорії зберігає сталу форму.  У цитоплазмі містяться два ядра: велике (макронуклеус) і мале (мікронуклеус). Велике ядро регулює основні життєві процеси, що постійно відбуваються в тілі інфузорії, а мале — відіграє важливу роль у розмноженні. На передньому кінці її тіла є околоротове заглиблення. На дні цього поглиблення знаходиться отвір — клітинний рот.  Навколо ротового отвору розташовано багато війок, їх коливання спрямовує рух води, разом з якою до клітинної глотки надходить їжа. Тут їжу обволікає мембрана, внаслідок цього утворюється травна вакуоля, яка потрапляє всередину клітини з течією цитоплазми. Їх може бути декілька. Крім травних у інфузорій наявні і скоротливі вакуолі які складніші за формою, ніж в інших найпростіших (схожі на сонечко або ромашку), і утворені привідними канальцями і центральним резервуаром. Неперетравлені рештки їжі викидаються з клітини через спеціальний отвір — відхідник, або порошицю.

4.Розмноження

Учитель. Інфузорія туфелька розмножується поділом клітини навпіл, а також їй характерний статевий процес – кон’югація.

Робота учнів з підручником.  Відкрийте підручник на сторінці 51 і розгляньте малюнок 54, назвіть події, які відбуваються протягом поділу клітини.

Очікувана відповідь учнів. Спочатку діляться велике й мале ядра, утворюючи два великих і два малих ядра. У процесі поділу зявляються дві глотки і два відхідники. Війки відростають відразу після поділу. На відміну від євглени, клітина ділиться не вздовж тіла, а впоперек.

Розповідь учитель. Статевий процес є дуже важливим  в життєдіяльності інфузорій. Спершу мале ядро ділиться на два — стаціонарне ядро, що залишається на своєму місці, і мігруюче. Далі інфузорії зближуються бічними поверхнями, у ділянці клітинного рота в них з"являється спеціальний канал, яким мігруюче ядро переходить у сусідню інфузорію і зливається зі стаціонарним, внаслідок чого утворюється нове мале ядро. Процес обміну ядрами називається кон"югацією (від лат. кон"югаціо — з"єднання). Велике ядро також зазнає змін. Спочатку воно руйнується, а потім утворюється з нових малих ядер.

Перегляд відео фрагменту « Інфузорія туфелька» .

Питання до наукового фільму: Яке значення статевого розмноження у  інфузорій?

5.Інфузорія в екосистемі

Розповідь учитель. Розмноження це властивість усіх живих організмів. Завдяки цьому вони не лише збільшують свою чисельність але й обмінюються генетичною інформацією. У особин можуть з'явитися нові ознаки, що сприяють їх кращої пристосовності і виживання у середовищі існування.

Відповіді учнів. Діти, як ви думаєте:

  • Чи впливають фактори середовища на життєдіяльність інфузорій?
  • Чи може цей одноклітинний організм  сприймати подразнення?

Розповідь учитель. Інфузорія туфелька реагує на зовнішні подразники: температуру води, вміст у ній різних речовин, освітленість і навіть електромагнітне поле. Якщо в краплю води, де плавають туфельки, вкинути кристалик кухонної солі, то можна спостерігати, як інфузорії миттєво відпливають від неприємного для них подразника, а якщо додати суспензію «смачненьких» бактерій, то, навпаки, інфузорії дружно підпливуть до цього місця. Ці досліди показують, що інфузорії можуть відповідати певним чином (наприклад, переміщенням) на вплив зовнішнього середовища, тобто їм властива подразливість (таксис). Ця властивість характерна для всіх живих істот.

Отже Інфузорія туфелька – це гетеротроф, який росте розмножується, реагує на певні подразнення.

Відповіді учнів. Цікаво, а яку роль відіграє вона в навколишньому середовищі, як ви думаєте?

Інфузорії виконують в загальному круговороті життя свої функції, вони знищують багато видів бактерій і самі служать їжею для дрібних безхребетних тварин організмів. Таким чином  вони є частиною ланцюга живлення в прісних водоймах. А ще, як не дивно, деякі інфузорії пристосувалися до життя в органах травлення парнокопитних тварин (корів, коней). Проте їх можна назвати навіть друзями тварин, бо вони допомагають їм перетравлювати їжу.

V. Узагальнення та систематизація вивченого, первинне застосування   знань (5 хв.)

Виконання учнями лабораторного дослідження № 3 «Спостереження інфузорій»

Учитель. Першу частину дослідження ми вже виконали на початку уроку, переходимо до другої. Давайте пригадаємо: Як рухаються Інфузорії?

У другій частині вам потрібно підписати органели її тіла. (1. Війки, 2. Цитоплазма, 3. Макронуклеус, 4. Мікронуклеус, 5. Клітинна мембрана, 6. Скоротлива вакуоля, 7. Травна вакуоля, 8. Клітинний рот, 9. Порошиця )

Позначивши у лабораторних зошитах внутрішню будову інфузорії діти  роблять висновок даючи відповідь на питання:

1.Як рухається інфузорія туфелька?

2.Чи на справді інфузорія туфелька має складнішу будову ніж амеба?

Зразок висновку учнів.   Інфузорія-туфелька — одноклітинна тварина, яка має сталу форму тіла, що вкрите війками. За допомогою війок тварина пересувається. У порівнянні з амебою вона має складнішу будову: наявність двох ядер, ротового отвору, клітинної глотки, порошиці, двох скоротливих вакуолей, постійної форми тіла.

VІ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв.) 

- параграф 13 ст. 50-51;

- заповнити картки;

- створити мультимедійну розробку на тему «Паразитичні одноклітинні організми».  

VІІ. Підсумок уроку (5 хв.) 

Гра «Логічний ланцюжок» Учні відповідають на поставлене питання одним коротким реченням, один за одним, продовжуючи думку свого сусіда. Під час відповіді піднімаються і беруться за руки утворюючи коло. Кінцевою ланкою ланцюга є вчитель, який закінчує урок.

Учитель. Отже, хочу вам запропонувати повернутися до теми уроку «Інфузорія —  найскладніша з найпростіших».

Проблемне питання: Як ви думаєте, чи дійсно будова одноклітинних організмів така вже проста?Тож які ваші думки?

Учитель. Найпростіші – еукаріотичні організми, що знаходяться на клітинному рівні організації. Морфологічно вони становлять собою одну клітину, а функціонально – цілісний організм. Тому клітина найпростіших організована складніше. Ніж будь-яка окремо взята клітина багатоклітинних тварин.

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
19389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку