Біологія 6 клас
Дата:
Тема: Інфузорія (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Лабораторне дослідження №3 «Спостереження інфузорій».
Мета уроку:
формувати предметні компетентності:
формувати знання в учнів про найпростішу одноклітинну тварину – інфузорію туфельку; дати характеристику їхній будові та процесам життєдіяльності, розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між будовою одоклітинного організму та функціями її складових; встановити значення інфузорії туфельки у екосистемах та у житті людини; порівняти одноклітинні організми інфузорію туфельку та амебу протей.
розвивати ключові компетентності:
- спілкування державною мовами:
усно й письмово тлумачити біологічні поняття та терміни.
- компетентності в природничих науках і технологіях:
пояснювати біологічні процеси в одноклітинних організмах, використовуючи наукове мислення;
самостійно чи в групі досліджувати одноклітинні організми, аналізувати і визначати проблеми довкілля;
оцінювати значення біології для сталого розвитку та розв’язання глобальних проблем.
- інформаційно-цифрова компетентність:
використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за одноклітинними організмами, явищами і процесами які відбуваються в їх клітинах;
створювати інформаційні продукти (мультимедійна презентація) природничо – біологічного спрямування;
шукати, обробляти і зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її.
- уміння навчатися впродовж життя:
організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно чи в групі планувати і проводити спостереження, ставити перед собою цілі і досягати їх; удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторним обладнанням, підручником;
виховувати уважність, спостережливість, допитливість.
- екологічна грамотність і здорове життя:
працювати в команді під час реалізації біологічних знань; на практиці використовувати знання про будову одноклітинних тварин та їх значення в природі та житті людини; формувати активну життєву позицію і екологічну культуру;
виховна:
виховувати бережливе ставлення до невидимих оку тварин та рослин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств, виховувати прагнення до активної життєвої позиції; патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни
Тип уроку. Комбінований
Міжпредметні зв’язки: біологія рослин, географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка, телевізор.
Основні поняття та терміни: еукаріоти, амеба, інфузорія, псевдоніжки, війки, травна вакуоля, скоротлива вакуоля, гетеротрофний тип живлення.
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, презентація, відеофільм.
2). Репродуктивні: робота з підручником, робота із таблицею.
3).Проблемно-пошукові: дослідження і аналіз нової інформації, лабораторне дослідження.
Наскрізні змістові лінії:
Громадянська відповідальність
Формування діяльного члена громади й суспільства, який:
- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;
- є вільною особистістю;
- визнає загальнолюдські й національні цінності;
- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської
відповідальності у власній поведінці.
Екологічна безпека та сталий розвиток
- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної
свідомості.
Здоров'я і безпека
- застосовує знання про найпростіші організми щоб вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Структура уроку
І. Організаційний етап Слайд 1
Привітання, перевірка готовності, налаштування позитивного настрою.
Прогноз настрою
Намалюйте картинку в зошиті, яка найбільш вам імпонує, а я спробую відгадати ваш настрій.
Малюнок хмарки з дощем: на душі похмуро, але згадайте, що після дощу буває райдуга.
Малюнок сніжинки: знеохочення швидко мине так, як розтануть сніжинки і перетворяться в струмочки.
Малюнок хмарки з блискавкою: ви роздратовані, але заспокойтесь, бо від ваших блискавиць можуть постраждати інші.
Малюнок сонечка: у вас на душі ясно та тепло і своїм теплом ви можете зігріти всіх навколо.
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Слайд 2,3
Хто незнає свого минулого, той невартий свого майбутнього»
М.Рильський
Виконайте завдання:
Завдання 1 Підпишіть тварину та позначте всі органели
Завдання 2 Назвіть середовище існування тварин 1 та 2
Завдання 3 Як розмножуються одноклітинні
Обговорення із взаємодоповненням відповідей.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Слайд 5-7
Амеби
Говорила амеба амебі:
Чула я,що життя є на небі.
Якщо правда це все,то тоді,
Чи не краще там,ніж у воді?
Відказала амебі амеба:
І яка тобі в цьому потреба
Знати- краще життя там,чи ні?
Та й не вір ти всілякій брехні!
Є життя лиш у нас,в акваторії:
Ми- амеби,та ще- інфузорії.
Так що викинь дурне з голови,
І спокійно на світі живи.
Хто б на небі життя заснував,
Коли там ще ніхто не бував?
Ані ми,ані ті інфузорії,
Що у нашій живуть акваторії!
Чим не рай тут?!
Усе у нас є!
- Їсти,пити...
А небо"своє",
Моя подруго мила,забудь,
- Бо амеби там- знай- не живуть.
Василь Царинюк
Перед повідомленням теми та мети уроку, ми повинні поставити проблемне запитання:
- як організм з такою простою будовою здатен існувати у довкіллі?
- чи дійсно будова найпростіших така вже проста?
ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу. Слайд 8
1.Розповідь про Підцарство Одноклітинні – Protozoa.
2.Робота в групах Слайд 9
Клас поділяється на дослідницькі групи.
Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи.
Завдання для дослідницьких груп:
І група
1.визначення тварини та середовище існування
ІІ група
2. Будова тварини
ІІІ група
3. Виділення, живлення інфузорії туфельки
І V група
4. Розмноження інфузорій
V група
5. Роль в екосистемах та значення для людини
3. Перегляд відеофільму Слайд 10
4. Виконання лабораторного дослідження спостереження інфузорій
Фізкультхвилинка
«Австралійський дощ»
Піднявся вітер – потерти долоні.
Починає крапати дощ – клацати пальцями.
Починається справжня злива – плескати руками по стегнах.
Злива переходить у град – тупати ногами.
Буря стихає – плескати по стегнах.
Дощ стихає – поплескати по грудях однією рукою.
Рідкі краплі дощу падають на землю – клацати пальцями.
Тихий шелест вітру – потирати долоні.
З’являється сонце – піднімати руки вгору і посміхатися.
Лабораторне дослідження Слайд 11
Тема: Спостереження інфузорій
Мета: навчитися визначати особливості будови та процеси життєдіяльності найпростіших на прикладі інфузорій
Завдання 1.Підготуйте мікроскоп до роботи
Завдання 2. Ознайомтеся з будовою і рухом одноклітинних тварин на прикладі інфузорій.
Підпишіть на малюнку назви складових інфузорії.
Завдання 3. Оформіть підсумки.
4. Перегляд відеофільму Рухи іфузорій Слайд 12
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Питання до наукового фільму « Інфузорія туфелька» Слайд 13
Питання до наукового фільму
V. Узагальнення та систематизація знань. Слайд 14
1.Заповніть пропуски в таблиці використовуючи слова для довідок.
Ознаки порівняння |
Амеба протей |
Інфузорія туфелька |
Середовище існування |
На дні прісних стоячих водойм |
Прісні водойми |
Розміри тіла |
0,5 мм |
0,1-0,3 мм |
Форма тіла |
Нестала |
Стала (подібна до підошви туфлі) |
Органели руху |
Псевдоніжки |
10 000-15 000 війок |
Розмноження |
Поділом навпіл |
Поділом навпіл і коньюгація |
Кількість ядер |
Одне |
Два-велике та мале |
Слова для довідок: На дні прісних стоячих водойм, прісні водойми, 0,5 мм, 0,1-0,3 мм, нестала, стала (подібна до підошви туфлі), псевдоніжки, 10 000-15 000 війок, поділом навпіл, поділом навпіл і коньюгація, одне, два-велике та мале.
2.Біологічна задача
- Якщо помістити найпростіших тварин у проварену воду, що з ними буде?
(Загинуть, бо відсутній кисень, адже вони живі).
VІ. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія Слайд 15
Визнач свої знання «Сходинки успіху»
Вмію
Розумію
Знаю
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Слайд 16-17
Підручник, 6 клас. Прочитати §13 ст.50 -52, підготувати повідомлення на тему
“ Небезпечна хвороба - малярія ”
1