СВІТЛОТІНЬ НА УРОКАХ «ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО» І ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «МИСТЕЦТВО»
Матеріали для педагогічних працівників загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів освіти і культури
Підготувала: учитель образотворчого мистецтва Пильцова Наталія Вікторівна
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ З ТЕМИ:
Світлотінь в малюнку – це сукупність об'єктивних умов, на основі яких на поверхні предмета виникає градація світлих і темних відтінків кольору предмету (за підручником).
СВІТЛОТІНЬ– це спосіб зображення об’єму предмету на пласкому аркуші (штриховка, тонування).
СВІТЛОТІНЬ – це зміна сили тону на освітлених та затемнених частинах предмету. Виявляється поступовим посиленням тону або тональними градаціями.
Завдання світлотіні - передача об'єму предметів.
Світлотінь використовують як один із засобів, що впливають на виразність художнього твору. Найкраще передається світлотінь у тональному рисунку.
Градації світлотіні на об’ємних предметах:
Ділянка |
Опис |
Бліск/Полиск |
Частина малюнка, що відбивають світло, лампи або сонячного променя. |
Світло |
Області, освітлені променями під прямим кутом. |
Півтінь/ Напівтінь |
Області, розташовані між світлом і тінню. Їх ще називають проміжними. |
Рефлекс |
Це освітлювані ділянки, в яких відбивається проміні предметів поблизу. Величезну роль грає яскравість падаючого світла: чим він яскравіше, тим більш насиченим буде тінь. |
Тінь власна |
Це не освітлені області. |
Тінь, що падає |
Тінь від постаті на те, що знаходиться поруч. Наприклад, на горизонтальну поверхню, де розташовується постать або стіна, предмет біля неї. |
Поєднання світла і тіні створює основні градації світлотіні на предметі:
• Світло — найбільш освітлена частина поверхні предмета.
• Відблиск — найсвітліше і найяскравіше місце на ділянках вигину або зламу форми круглих предметів, поверхня яких блискуча
.• Напівтінь — частина поверхні предмета, розташована під кутом до джерела світла, займає проміжне положення між світлом і тінню.
• Тінь — неосвітлена частина предмета.
• Рефлекс — віддзеркалення світла від навколишніх об’єктів на тіньовій частині у вигляді світлової плями з розмитими краями.
• Тінь від предмета — тінь, що падає від предмету на площину, тінь, яка з’явилась на поверхні внаслідок загородження її від світла іншим предметом.
Послідовність зміни тону/ ступінь яскравості, різниці між темним і світлим) на поверхні предмета :
- напівтінь(або півтінь);
- світло;
- блиск (або полиск) ;
- світло;
- напівтінь (або півтінь)
- власна тінь;
- рефлекс;
- тінь, що падає на площину.
ТОНАЛЬНА ШКАЛА
Вправи: тональні смужки різними художніми матеріалами (олівець, акварель, гуаш, олійна пастель, чорна ручка, туш, перо, кольорові олівці).
Різновиди тонів в певній техніці.
Градації світла і тіні, обмежені контуром.
Світлотінь як засіб виявлення форми.
Характер ліній, виразність штриха.
Для того щоб передати в малюнку відчуття тривимірності простору, художники, крім законів перспективи, також використовують закони світлотіні.
Поєднання світла і тіні створює враження матеріальності зображуваного об’єкта, дозволяє надати предмету щільності та передати на площині аркуша його форму та об’єм.
Розподіл світла і тіні по формі предмета відбувається закономірно.
На характер світлотіні впливає освітленість, яка залежить від:
- сили джерела світла (яскраве воно чи слабке);
- відстані між предметом і художником;
- відстані між джерелом світла і предметом.
ТОНАЛЬНИЙ РИСУНОК – це рисунок, у якому за допомогою ліній і світлотіні передано пластичну форму предмета, його фактуру, розташування у просторі, освітлення, тон.
ТОНАЛЬНІ СВІПВІДНОШЕННЯ – це співвідношення між різними за світлотою предметами або їх частинами. Білий папір просвічується між тонкими лініями, з першого разу досягти темного тону не потрібно. Поверх першого шару штрихів накладаємо другий, третій та інші. Змінювати напрямок штриха треба поступово.
ШТРИХ - це коротка рисочка, лінія, яку робить гостро заточений графітний олівець, перо з тушшю, ручка, фломастер, маркер, коректор, пастель,сангіна, крейда, вугілля, кольорові олівці.
СПОСОБИ ШТРИХУВАННЯ:
- за формою предмету;
- сітчастий;
- за діагональним і вертикальним напрямом форми (клітин частий)
- за діагональним напрямком (під кутом 45).
Мета вивчення підтеми «Світлотінь» в межах модулю «Жанр натюрморту» у загальноосвітній школі і позашкільних навчальних закладах і організаціях:
- розвивати логічне мислення;
- вміння аналізувати, робити висновки;
- бачити пропорції і цілу форму;
- вміння бачити геометричну подібність форми;
- спостерігати положення об’ємного предмету в просторі;
- любити предметний світ, створений людиною;
- спонукати любити мистецтво (графіку, живопис, скульптуру, архітектуру).