Урок історії України "Князь Володимир Великий"

Про матеріал
Розробка уроку історії України за темою "Князь Володимир Великий". Даний матеріал містить інформацію про правління князя Київського Володимира. Може бути використана при підготовці до уроків у 5-7 класах.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель історії

ШИКОТЮК Ю.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правління князя Володимира .

Утвердження Христової віри в Україні

Мета: ознайомити з діяльністю князя Володимира, з’ясувати, які реформи він впровадив, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику, розвивати історичне мислення, формувати вміння аналізувати історичні факти і події, сприяти формуванню патріотичної свідомості, коригувати зв'язне мовлення, емоційно-образну пам'ять, логічне мислення, шанобливому ставленню до історичного минулого, розвитку почуття гордості за свій народ.

Обладнання :  карта України, карти-схеми, портрет Володимира Великого, презентація, ілюстрації.

Хід уроку

І.  Загальнокорекційний етап

1. Організація класу до уроку

2. Нервово – психічна підготовка до уроку    

Земле ти наша! Краю мій коханий!

До болю рідний наш і дорогий,

Який ти був колись?

Якими йшов шляхами?

 Словами правди з нами поділись.

Епіграф

Народ, що  не знає своєї історії, є народ сліпців.

О. Довженко

  II. Основний етап

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  2. Підготовча частина

Вступне слово вчителя

Історія – це той предмет, який дозволяє потрапити в минуле, і на основі нього будувати  теперішнє і майбутнє. І , як завжди, нам в цьому допомагають вірні товариші – книги. 

Ми знайшли чудовий вислів Реріха з минулого (звучить музика, учень зачитує): «Древність видає нам свої таємниці, і майбутнє простягає свою могутню руку сходження. Минуле – лише вікно у майбутнє. Любіть минуле, але живіть майбутнім…Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього.» (М. Реріх)

Так давайте поринемо у минуле Київської Русі. Спустимось східцями і знатимемо про життя наших пращурів у IX-XII  століття.

    Діти, ми з вами ознайомилися з одним із найдавніших періодів в історії нашої держави і дізналися, що на теренах нашої країни в давнину жили  …..які?.... племена. Так, слов’янські, зокрема племена полян, деревлян, уличів, тиверців, сіверян, бужан, волинян.

 2. Бесіда з учнями за запитаннями.

  1. Скажіть, будь ласка, що вам відомо про заняття давніх слов’ян?
  2. Назвіть князів, яких ми вивчали.

Гра «Вгадай князя за описом»

1. Усе життя провів в походах,

На битву, як на свято, йшов,

Та на Дніпровських на порогах

Свою геройську смерть знайшов.

Хан з його черепа зробив

І золотом прикрасив чашу.

 Якого князя хан розбив? Чекаю відповідь я вашу!

2.         Жона. Вдова. Княгиня. Мати...

Яку ти мужність осягла?!

Як високо змогла піднятись

І влади велич вознесла!

Тобі вдалось зміцнить державу,

Намітить християнству путь,

Творить земні славетні справи,

Цього не вправі ми забуть.

 

3.         Він був грозою Царгорода,

Прибив свій щит там на врата

І вигідну уклав угоду —

Йшла дань на руські всі міста.

 Але пророцтво волхви склали,

 Що від коня свого померти мусить.

Сміявся він князь,

Бо він не знав, що з черепа змія укусить.

Відповіді: 1 Святослав; 2 княгиня Ольга; 3 Олег Віщий.

  1.  Яка держава була утворена в результаті об’єднання слов’янських племен?

5. Роздивіться, будь ласка цей малюнок і  скажіть, хто, на вашу думку, на ньому зображений?  (слайди)

 6. А що ви можете сказати про діяльність цієї відомої у всьому світі на той час руської княгині Ольги .

Княгиня Ольга – єдина українська жінка-правитель, пам’ятник якій поставили вдячні нащадки (слайд)

Вірш – загадка про Святослава


Був це сміливий князь — вояка,

Все в таборі проживав

І ціле життя відважно

З ворогами воював.

Як на кого йшов війною,

То казав: «Іду на вас!».

Ненадійно на ворога

Не напав він ані раз.

Звоював він печенігів

І над Волгою хазар —

І Болгарію побити

Кличе його грецький цар.

Але зле вчинив ти, князю,

Що у городі чужім

Ти осів собі й занедбав

Рідний Київ — батьків дім.

Ти сидиш в Переяславці,

А тим часом печеніг

Рідний Київ облягає —

Все валить собі до ніг.

Хоч побив ти печенігів,

Знов вертаєшся в чуже;

Грек згодився з болгарином —

Ждуть зі зрадою тебе.

Хоч помстив ти зраду грека

Й ворогів чимало вбив —

Мусив ти від переваги

Відступати з тих країв.

А стрінувши печенігів,

В лютім бою ти упав,

Ворог з черепа твойого

Мед-вино собі списав…


 

3. Висновок вчителя:

Так, дійсно, князь Святослав був видатним полководцем  та визначним діячем свого часу, що справедливо ввійшов в історію як «Святослав Хоробрий». Вся його діяльність була спрямована на зміцнення Київської Русі, на піднесення її до рівня Візантії. Святослав на відміну від перших князів - Олега та Ігоря – відігравав більш політичну роль у тогочасних міжнародних відносинах Європи та Азії. Він був одним із учасників найважливіших міжнародних подій. До того ж він часто діяв не за власною ініціативою, а  за згодою  з іншими державами. Святославу-завойовнику не вдалося побачити наслідків своєї бурхливої діяльності. Але дальші епохи розвитку Київської держави – епоха Володимира Великого, Ярослава Мудрого, Володимира Мономаха навряд чи були здійснені в їх розмірах, якби Святослав не закінчив об’єднання східнослов’янських земель в одній державі з центром у Києві.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

А сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з періодом розквіту давньоруської Київської держави за правління князя Володимира. Його ще називали Володимиром Святим, Володимиром Великим, Володимиром Красним Сонечком.

Тема сьогоднішнього уроку – «Правління князя Володимира . Утвердження Христової віри в Україні».

Проблемне питання уроку: за що князь Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим та Великим?

Учитель.Святослав задля зміцнення держави розділив між трьома синами великі города Руські:  Ярополка посадив  в Києві, Олега на древлянській землі, а Володимира в Новгороді. Після смерті Святослава в 972 році між його синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. ( слайд 1)

Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю. Згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо з числа варягів, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 році став єдиновладним князем Русі. (Легенда про   Володимира)

 Першим завданням Володимира було об’єднання всіх східнослов’янських племен з центром у Києві, тобто зібрати усі землі завойовані його свого батьком Святославом.        ( Робота з картою )

 

 

 

Учитель. Приєднавши до Києва всі східнослов’янські племена, було завершено об’єднання Київської Русі. Вона стала найбільшою державою Європи. Загальна площа держави досягала 800 тис. км квадратних.

 

Отже, кордони Київської Русі простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги  на сході, від Чудського, Ладозького озер  на півночі до Причорномор’я та Приазов’я на півдні. ( слайд 2 )

Давайте звернемо увагу на портрет князя й опишемо його зовнішність .

Гербом Володимира Великого був тризуб – нинішній герб нашої держави. Як виявляється, він був символом ще Київської Русі часів Володимира. Бо за часи його правління Русь стала могутньою державою, і щоб підкреслити це, Володимир прийняв відповідні символи держави. ( слайд 4)

Фізкультхвилинка

Робота в  групах : робота з підручником

Завдання 1 групі  – Яку реформу провів  князь Володимир?

Завдання 2 групі  - Хто був основним ворогом держави? Що зроблено для укріплення кордонів?

Учні з допомогою вчителя констатують, що:

  •        Володимир провів адміністративну реформу – владу племінних князів, які чинили опір центру, Володимир передав своїм синам, тим самим укріпив державу.
  •        Головним завданням зовнішньої політики Володимир вважав боротьбу з печенігами.
  •        Володимир збудував багато міст-фортець – заслонів на шляху до Києва, тим самим створив міцну оборонну лінію, укріпив кордони Русі.

 

Учитель.На прийняття саме християнської віри  на Володимира вплинуло хрещення бабки Ольги. Охрестившись у Візантії Володимир зміг одружитися з сестрою Візантійського імператора - Анною , таким чином заручившись підтримкою могутньої держави. У 988 році Володимир запровадив християнство на Русі.( слайд 5 ). Князь наказав всім киянам прийти до Дніпра. Знаючи норов князя повинувалися його волі, а там їх насильницьким шляхом заганяли у воду та охрещували.

 

Легенда про хрещення Володимира

 

 

 


 

Учитель. Отже, спробуємо вирішити наше проблемне запитання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим?

Учні висловлюють свої думки.

Учитель. А ось яку оцінку діяльності Володимира дав поет Шкрумеляк.

Звав тебе народ ласкавим,

Називав теж “Сонцем ясним”,

Бо зробив ти край великим,

А свій люд багатим, щасним.

Ти зібрав всі руські землі

Від Кавказу до Карпат –

І від моря аж по Волгу

Став “Великий” панувати.

Християнську вніс ти віру

У народ – мов цвіт обнови,

Що красив нам нашу землю

Світлом правди і любові.

І побивши печенігів –

Жив з сусідами у згоді,

Лад поширював в державі

І добробут у народі.

Тож за твого князювання

Край зацвів, як квітка рожі,

І за те ти в нас “Великий”,

А “Святий” у церкві божій!

Показ документального фільму про Володимира для узагальнення та систематизації знань

 

2. Закріплення вивченого проходить у формі гри “Міцний ланцюжок”: учитель говорить по черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.

Князь Володимир:

  1. Закінчив…………….(об’єднання слов’янських племен).
  2. Переміг……………..(печенігів).
  3. Побудував………….(міста-фортеці, Десятинну церкву).
  4. Заснував……………(м. Володимир-Волинський, м. Переяслав).
  5. Прийняв……………(християнство).
  6. Укріпив…………….(давньоруську державу).

Історичний диктант

  1. В якому році прийшов до влади Володимир?

а) 980;      б) 988;         в)1015.

2.Назвіть рік  хрещення Русі.

а) 986;    б) 988;    в) 999.

3. Військо Володимира Великого  біля річки       _______________  перемогло ----------- і на честь перемоги було споруджено місто _________________ .(Трубіж, печеніги, Переяслав)

4. Робота з картою: покажіть міста Київської Русі.

5. Текст з помилками.

У 888 році  Володимир охрестив Візантію, збудував Десятинну церкву, зроблену з дерева.

Кросворд « Розквіт Київської Русі»

ІІІ. Заключний етап

  1. Підсумок уроку, оцінювання відповідей учнів

І від моря аж по Волгу

Став «Великий» панувати.

Християнську вніс ти віру

У народ — мов цвіт обнови,

Що красив нам нашу землю

Світлом правди і любові.

І, побивши печенігів,

Жив з сусідами у згоді,

Лад поширював в державі

І добробут у народі.       ^

Тож за твого князювання

Край зацвів, як квітка рожі,

І за те ти в нас «Великий»,

А «Святий» у церкві божій!

 

2. Домашнє завдання.

1

 

doc
Додав(-ла)
Шикотюк Юрій
Додано
21 жовтня
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку