Урок 1. Вступ.
Мета. Охарактеризувати зміст, завдання курсу, визначити джерела, періодизацію, повторити вивчене у 6-7 класі, розвивати інтерес до історії. Виховувати гордість за минуле Батьківщини.
Обладнання. Підручники Історія України 8 клас І. О. Бурнейко, М. М. Наумчук, М.Є. Крижановська , карта, ілюстративний матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу.
Загальні питання організації навчальної діяльності.
ІІ. Мотивація.
У восьмому класі ми з вами продовжимо вивчення курсу історії України.
Пропоную відгадати загадку
Дерево – не дерево, а листки має. Той буде мудрим, хто їх добре знає.
(книга, підручник)
І почнемо із знайомства з підручником. ( за змістом ознайомитися із структурою підручника)
ІІІ.. Актуалізація. Повторення. Засвоєння.
-
Що таке історія?(Що вивчає історія?)
-
Кого називають істориками?
-
Кого вважають батьком історії (Геродот)
-
Назвіть прізвища українських істориків. (М.Грушевський, Д.Яворницький, В.Антонович…)
Історія, як будь-яка наука має свою термінологію. Давайте пригадаємо деякі з них.
-
Історичні факти – дійсні, невигадані випадки.
-
Історичні джерела – усе, що було створено людиною і дозволяє вивчати минуле.
-
Історична періодизація – поділ історії на періоди, що є історичними етапами розвитку країн, народів.
-
На які періоди поділяється історія?Періодізація
Назва періоду
|
Хронологічні рамки
|
Давня історія
|
Близько 1 млн років тому - IV ст. н. е.
|
Середньовічна історія
|
V ст. н. н.е. - кінець XV ст.
|
Нова історія
|
XVI-XIX ст.
|
Новітня історія
|
ХХ - початок ХХІ ст.
|
Гра "Символ доби". Поміркуймо разом? Що для вас є символом кожної історичної доби? (додаток)
-
Що таке історичні джерела?
-
Які існують типи історичнийх джерел?
-
Які типи історичних джерел дають найповніше уявлення про первісні часи? (речові0
-
Які типи історичних джерел дають найповніше уявлення про нову добу? (писемні)
-
Навіщо історію поділяють на періоди?
-
На які періоди поділяють історію?
-
Який період вивчатимемо у 8 класі?
-
Чому період з кінця 15 до кінця 18 століття називають козацьким періодом?
Закінчити речення. В Україні в минулому відбувалися процеси, схожі з тими, що мали місце в інших країнах Європи та світу. Отже… (історія України – частина всесвітньої історії)
Довідатися про події минулого можна шляхом поєднання інформації, отриманої з різних джерел
-
Які ви знаєте види історичних джерел?
Вправа. Історичні джерела. https://naurok.com.ua/test/istorichni-dzherela-9555.html
-
Який період історії будемо вивчати у 8 класі7
Історія України раннього середньовіччя нерозривно пов’язана з тими подіями, які відбувалися у середні віки. Тому пропоную виконати спеціальні завдання, щоб пригадати, як жили наші предки у період середньовіччя.
-
Як називались предки українського народу? (слов’яни)
-
Як називалась найдавніша українська держава? (Київська Русь)
-
На якій карті зображено територію Київської Русі?
Пригадаємо історичні факти, пов’язані з історією Київської Русі.
Робота в парах. С. 6 завдання 1,2. Послідовно виписати в зошит імена князів і підібрати до них події. (виконана робота має вигляд)
Кий
Аскольд – 1
Олег – 2,3
Ігор – 4
Ольга – 5
Святослав – 6
-
Що ви пам’ятаєте про Кия?
-
Ми пригадали період утворення і зміцнення Русі. Назвіть імена князів цього періоду.
-
Наступний період – розквіт держави. Використовуючи матеріал с. 7, назвіть князів, на час правління яких припадає період розквіту Русі. (Волоимир Великий і Ярослав Мудрий.
-
Робота в парах, взаємоперевірка. Скориставшись схемами с. 7, назвіть основні досягнення Володимира Великого (І варіант) та Ярослава Мудрого (ІІ варіант)
-
Коли у літописі з’являєтьсся назва Україна? (с.6, 1187 р.)
-
Назвіть хронологічні межі зрілого середньовіччя (XI - XIV ст..)
-
Хто з князів, зображених на схемах с.7-8, належить до цього періоду?
-
Чим прославились Володимир Мономах, Роман Мстиславич та Данило Галицький?
-
Що сталося з Київською державою у період зрілого середньовіччя? (с. 9 – знищена монголами на чолі з ханом Батиєм)
-
Яка держава продовжила традиції українського державотворення? (с.8 – Галицько-Волинська держава)
-
На якій карті зображено територію Галицько-Волинської держави?
-
С. 10 – Коли і в результаті якої події українські землі були звільнені від монголо-татарського іга? (1362 р., битва на р. Сині Води)
-
До складу якої держави увійшла більшість українських земель у 14-15 століттях? (карта с. 9 – ВКЛ)
-
Чому ВКЛ нзивають литовсько-руською державою?
-
На який період припадають часи ВКЛ? (пізнє середньовіччя)
Прослухайте уривок із документа і визначте, про яку подію йде мова.
«Ясновельможна володарка, її величність, так прийме того государя Ягайла, великого князя, а прекрасну государиню Ядвігу,. Королеву Польщі, так з’єднає з ним законним шлюбом. І віримо, що з цього буде Господові слава, душам порятунок, людям гордість і збільшення королівства».
-
Назвіть подію (с. 9 - Кревська унія)
-
Коли укладена? (1385 р.)
-
Які держави? (Польща та ВКЛ)
-
Як вона вплинула на долю українських земель?
Робота в парах. С. 10 завдання 8. Підберіть з довідки імена князів.
-
Фіоль, 2- Свидригайло, 3- Ольгерд, 4- Ягайло)
Робота з картою с. 9
-
Як позначено на карті межі розселення українців наприкінці 15 століття? (червона лінія)
-
Порівняйте територію розселення українців у 15 столітті з сучасними (менша)
-
До складу яких держав входили українські землі?
-
Які українські землі перебували у складі ВКЛ? (Волинь, Київщина, Чернігово-сіверщина, Східне Поділля, Дике поле)
-
Які українські землі відійшли до Польщі? (Галичина, Холмщина, Західне Поділля)
-
Які українські землі відійшли до Угорщини? (Закарпаття)
-
Які українські землі відійшли до Молдавії? (Буковина)
-
Які українські землі відійшли до Кримського хаства (Південь, Крим)
Скласти таблицю
Поділ українських земель сусідніми державами
Держава
|
Українські землі
|
ВКЛ
|
Волинь, Київщина, Чернігово-Сіверщина, Східне Поділля, Дике поле
|
Польща
|
Галичина, Холмщина, Західне Поділля
|
Угорщина
|
Закарпаття
|
Молдавія
|
Буковина
|
Кримського хаства
|
Південь, Крим
|
-
Зверніть увагу на територію, яка має назву Дике Поле. Чому?
Саме тут з‘являються козаки. У 8 класі ми вивчатимемо перший період нової історії
-
Назвіть хронологічні межі (16-18 ст)
-
Чому цей період називають козацькою добою? (підкреслити вирішальну роль козацтва у подіях)
Якщо є час (або домашнє завдання)
-
Опрацювати . 10-11 скласти таблицю «Періодизація раннього нового часу»
-
- Чим відрізняються між собою окремі періоди?
Підсумок.
Д\З