Урок історії України у 8 класі "Вступ. Повторення вивченого у 7 класі"

Про матеріал

Охарактеризувати зміст, завдання курсу, визначити джерела, періодизацію, повторити вивчене у 6-7 класі, розвивати інтерес до історії.

Перегляд файлу

Урок 1. Вступ.

Мета. Охарактеризувати зміст, завдання курсу, визначити джерела, періодизацію, повторити вивчене у 6-7 класі, розвивати інтерес до історії. Виховувати гордість за минуле Батьківщини.

Обладнання. Підручники Історія України 8 клас І. О. Бурнейко, М. М. Наумчук, М.Є. Крижановська , карта, ілюстративний матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу.

Загальні питання організації навчальної діяльності.

ІІ. Мотивація.

У восьмому класі ми з вами продовжимо вивчення курсу історії України.

Пропоную відгадати загадку

Дерево – не дерево, а листки має. Той буде мудрим, хто їх добре знає.

(книга, підручник)

І почнемо із знайомства з підручником. ( за змістом ознайомитися із структурою підручника)

ІІІ.. Актуалізація. Повторення. Засвоєння.

  • Що таке історія?(Що вивчає історія?)
  • Кого називають істориками?
  • Кого вважають батьком історії (Геродот)
  • Назвіть прізвища українських істориків. (М.Грушевський, Д.Яворницький, В.Антонович…)

Історія, як будь-яка наука має свою термінологію. Давайте пригадаємо деякі з них.

  • Історичні факти – дійсні, невигадані випадки.
  • Історичні джерела – усе, що було створено людиною і дозволяє вивчати минуле.
  • Історична періодизація – поділ історії на періоди, що є історичними етапами розвитку країн, народів.
  • На які періоди поділяється історія?Періодізація

Назва періоду

Хронологічні рамки

Давня історія

Близько 1 млн років тому - IV ст. н. е.

Середньовічна історія

V ст. н. н.е. - кінець XV ст.

Нова історія

XVI-XIX ст.

Новітня історія

ХХ - початок ХХІ ст.

Гра "Символ доби". Поміркуймо разом? Що для вас є символом кожної історичної доби? (додаток)

 

  • Що таке історичні джерела?
  • Які існують типи історичнийх джерел?
  • Які типи історичних джерел дають найповніше уявлення про первісні часи? (речові0
  • Які типи історичних джерел дають найповніше уявлення про нову добу? (писемні)
  • Навіщо історію поділяють на періоди?
  • На які періоди поділяють історію?
  • Який період вивчатимемо у 8 класі?
  • Чому період з кінця 15 до кінця 18 століття називають козацьким періодом?

Закінчити речення. В Україні в минулому відбувалися процеси, схожі з тими, що мали місце в інших країнах Європи та світу. Отже… (історія України – частина всесвітньої історії)

Довідатися про події минулого можна шляхом поєднання інформації, отриманої з різних джерел

  • Які ви знаєте види історичних джерел?

Вправа. Історичні джерела. https://naurok.com.ua/test/istorichni-dzherela-9555.html

  • Який період історії будемо вивчати у 8 класі7

Історія України раннього середньовіччя нерозривно пов’язана з тими подіями, які відбувалися у середні віки. Тому пропоную виконати спеціальні завдання, щоб пригадати, як жили наші предки у період середньовіччя.

  • Як називались предки українського народу? (слов’яни)
  • Як називалась найдавніша українська держава? (Київська Русь)
  • На якій карті зображено територію Київської Русі?

Пригадаємо історичні факти, пов’язані з історією Київської Русі.

Робота в парах. С. 6 завдання 1,2. Послідовно виписати в зошит імена князів і підібрати до них події. (виконана робота має вигляд)

Кий

Аскольд – 1

Олег – 2,3

Ігор – 4

Ольга – 5

Святослав – 6

  • Що ви пам’ятаєте про Кия?
  • Ми пригадали період утворення і зміцнення Русі. Назвіть імена князів цього періоду.
  • Наступний період – розквіт держави. Використовуючи матеріал с. 7, назвіть князів, на час правління яких припадає період розквіту Русі. (Волоимир Великий і Ярослав Мудрий.
  • Робота в парах, взаємоперевірка. Скориставшись схемами с. 7, назвіть основні досягнення Володимира Великого (І варіант) та Ярослава Мудрого (ІІ варіант)
  • Коли у літописі з’являєтьсся назва Україна? (с.6, 1187 р.)
  • Назвіть хронологічні межі зрілого середньовіччя (XI  - XIV ст..)
  • Хто з князів, зображених на схемах с.7-8, належить до цього періоду?
  • Чим прославились Володимир Мономах, Роман Мстиславич та Данило Галицький?
  • Що сталося з Київською державою у період зрілого середньовіччя? (с. 9 – знищена монголами на чолі з ханом Батиєм)
  • Яка держава продовжила традиції українського державотворення? (с.8 – Галицько-Волинська держава)
  • На якій карті зображено територію Галицько-Волинської держави?
  • С. 10 – Коли і в результаті якої події українські землі були звільнені від монголо-татарського іга? (1362 р., битва на р. Сині Води)
  • До складу якої держави увійшла більшість українських земель у 14-15 століттях? (карта с. 9 – ВКЛ)
  • Чому ВКЛ нзивають литовсько-руською державою?
  • На який період припадають часи ВКЛ? (пізнє середньовіччя)

Прослухайте уривок із документа і визначте, про яку подію йде мова.

«Ясновельможна володарка, її величність, так прийме того государя  Ягайла, великого князя, а прекрасну государиню Ядвігу,. Королеву Польщі, так з’єднає з ним законним шлюбом. І віримо, що з цього буде Господові слава, душам порятунок, людям гордість і збільшення королівства».

  • Назвіть подію (с. 9 - Кревська унія)
  • Коли укладена? (1385 р.)
  • Які держави? (Польща та ВКЛ)
  • Як вона вплинула на долю українських земель?

Робота в парах. С. 10 завдання 8. Підберіть з довідки імена князів.

  1. Фіоль, 2- Свидригайло, 3- Ольгерд, 4- Ягайло)

Робота з картою с. 9

  • Як позначено на карті межі розселення українців наприкінці 15 століття? (червона лінія)
  • Порівняйте територію розселення українців у 15 столітті з сучасними (менша)
  • До складу яких держав входили українські землі?
  • Які українські землі перебували у складі ВКЛ? (Волинь, Київщина, Чернігово-сіверщина, Східне Поділля, Дике поле)
  • Які українські землі відійшли до Польщі? (Галичина, Холмщина, Західне Поділля)
  • Які українські землі відійшли до Угорщини? (Закарпаття)
  • Які українські землі відійшли до Молдавії? (Буковина)
  • Які українські землі відійшли до Кримського хаства (Південь, Крим)

Скласти таблицю

Поділ українських земель сусідніми державами

Держава

Українські землі

ВКЛ

Волинь, Київщина, Чернігово-Сіверщина, Східне Поділля, Дике поле

Польща

Галичина, Холмщина, Західне Поділля

Угорщина

Закарпаття

Молдавія

Буковина

Кримського хаства

Південь, Крим

 

  • Зверніть увагу на територію, яка має назву Дике Поле. Чому?

Саме тут з‘являються козаки. У 8 класі ми вивчатимемо перший період нової історії

  • Назвіть хронологічні межі (16-18 ст)
  • Чому цей період називають козацькою добою? (підкреслити вирішальну роль козацтва у подіях)

Якщо є час (або домашнє завдання)

  • Опрацювати . 10-11 скласти таблицю «Періодизація раннього нового часу»
  • - Чим відрізняються між собою окремі періоди?

 

Підсумок.

Д\З


Описание: Картинки по запросу трипільська культура

 

Описание: Картинки по запросу київ майдан незалежності

Описание: Фортеці - символ середньовічної історії України Описание: Картинки по запросу київ батьківщина мати

Описание: Картинки по запросу пектораль

Описание: Картинки по запросу луцький замок

Описание: Картинки по запросу софійський собор у києві

Описание: Картинки по запросу запорізька січ

Описание: Картинки по запросу козаки

 

Описание: Картинки по запросу карта контурна галицько-волинська

 

Описание: Картинки по запросу карта контурна київська русь



Описание: Картинки по запросу трипільська культура

1

 

doc
Додано
30 травня 2019
Переглядів
3164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку