Урок "Історична основа поеми Т.Шевченка «Іван Підкова». Патріотичні мотиви, героїчний пафос твору."

Про матеріал
Урок з української літератури для 6 класу "Історична основа поеми Т.Шевченка «Іван Підкова». Патріотичні мотиви, героїчний пафос твору."
Перегляд файлу

Брухно Ванесса Сергіївна

вчитель української мови та літератури

ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 с. Гандрабури

 

Програма: «Українська література 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої Міністерством освіти і науки України. – К: Видавничий дім «Освіта», 2013 р. ( зі змінами 2017 р.) /Укладачі Р.В. Мовчан, К.В. Таранік – Ткачук, М.П.Бондар.

 

ТЕМА. Історична основа поеми Т.Шевченка «Іван Підкова». Патріотичні мотиви,  героїчний пафос твору.

МЕТА І ЗАВДАННЯ: ознайомити учнів з історією написання  поеми "Іван Підкова" та розкрити історичну основу твору; охарактеризувати  образ козацького ватажка; на прикладі героїчних вчинків українських козаків виховувати лицарські чесноти: патріотизм, мужність, сміливість; повагу до історичного минулого нашої країни. 

ЦІЛІ:

Учні знатимуть: зміст та історичну основу твору, патріотичні мотиви, героїчний пафос поеми.

Учні вмітимуть: довести жанрову приналежність твору; усно характеризувати головного героя; висловлювати власне ставлення до прочитаного; аналізувати вчинки героїв твору; визначати патріотичні мотиви та аналізувати художні особливості поеми; пояснити, у чому полягає героїзм та мужність українських козаків; роль ужитих художніх засобів.

ОБЛАДНАННЯ: портрет Т. Шевченка, ілюстративний матеріал, повідомлення учнів, аудіозапис поеми «Іван Підкова», документальний фільм «Козацький флот».

ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ: «Мозковий штурм», метод «Кросворд»,  робота в парах, евристична бесіда, словесне малювання, вільне письмо, незакінчене речення, «Доміно», метод ПРЕС, інтерактивна вправа «Навігатор».

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: поема, історична поема.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань і формування вмінь.

ВИПЕРЕДЖАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ: підготувати повідомлення про Дмитра Вишневецького, Богдана (Остафія) Ружинського та Івана Підкову.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська мова, історія України, інформатика, мистецтво.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська мова, історія України, інформатика, мистецтво.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Вправа «Кольоровий настрій» (діти обирають стрічку і разом визначаємо якого кольору в них настрій)

 Червоний – піднесений настрій, готовий до співпраці.

Зелений – стан спокою, готовий до творчої роботи.

Жовтий – хороший настрій, готовий до сприймання матеріалу.

 Синій –  задумливий настрій, готовий до  глибокого осмислення на уроці.

Епіграф

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

                          Т.Г.Шевченко

Робота з епіграфом:

  • Прочитайте слова винесені в епіграф уроку.
  • Як ви їх розумієте?

Дійсно, діти, спадщина нашого народу дуже багата – це і усна народна творчість, і музичні традиції, хореографія, мистецтво…можна вести перелік дуже довго, але які б вітри історії не ширяли Україною впродовж століть, а народний дух лишається несхитним і допоки ми будемо пліч-о-пліч стояти за нашу Батьківщину нічого не приведе нас до забуття. Бо куди б не закинула нас доля, ми завжди маємо пам’ятати той рідний куточок, в якому народилися.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перед тим, як  перейти до теми уроку, пригадаємо, що ми знаємо про Т. Г. Шевченка?

Мозковий штурм   «Чи знаєте ви Т. Шевченка?», метод «Кросворд»

Давши правильну відповідь на запитання і записавши її, ви отримаєте назву поеми Т.Шевченка, а заразом і тему нашого сьогоднішнього уроку.

1.Соціальний стан Шевченка у дитячі роки.

                                          Кріпак (третя буква)

2. Скільки творів увійшло до І видання «Кобзаря»?

                                               Вісім (перша буква)

3.Захоплення поета в дитинстві.

                                             Малювання (друга буква)

4.Назвіть художника, який першим помітив у Шевченка справжній талант живописця і став йому допомагати.

                                              Сошенко (п’ята буква)

5. Річка, біля якої похований поет.

                                              Дніпро (четверта буква)

6. Місце народження Кобзаря.

                                              Моринці (остання буква)

У скільки років малий Тарас залишився сиротою?

                                              Одинадцять (друга буква)

7.Перша збірка Т. Шевченка, видана в 1840 р.

                                             «Кобзар» (перша буква)

8. Російський письменник, портрет якого намалював Карл Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.

                                              В.А. Жуковський (четверта буква)

9. Хто був першим учителем малювання Тараса у Петербурзі?

                                               Ширяєв (остання буква)

10.Заклад ,у якому навчався Тарас Григорович, отримавши волю.

                                                Академія мистецтв (перша буква)

          «Іван Підкова»


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Тепер я переконалася, що багатогранний талант Т.Г. Шевченка, його постать залишили у ваших серцях слід. Шевченко дійсно писав з думкою про народ, про його долю. Поет усю силу свого таланту спрямував на те, щоб відстоювати правду і справедливість і у цьому ми ще раз переконаємося вивчаючи поему «Іван Підкова». Доля великого Кобзаря склалася трагічно. Але, незважаючи на усі негаразди життя, Тарас Григорович став «поетом усього людства». Сьогодні ми відправимося у подорож творчістю цієї геніальної особистості, а для цього нам потрібно напнути вітрила.

Тема уроку звучить так: «Історична основа поеми Т.Шевченка «Іван Підкова». Патріотичні мотиви,  героїчний пафос твору.»

-Про що ж ми з вами будемо говорити на цьому уроці?

(Відповіді учнів)

Отже, ми з вами з’ясуємо історичну основу твору, ознайомимося зі змістом поеми, будемо аналізувати вчинки героїв та художні особливості.

Ще раз уважно прочитайте тему уроку. Подумайте, які цілі ви поставите перед собою на сьогоднішній урок?

(учні записують власні цілі на листочки, які лежать перед ними(уявні вітрила) і прикріплюють їх до малюнку корабля), декілька зачитують.

Молодці! З цілями ми визначилися і щоб далі мандрувати хвилями творчості Шевченка, нам потрібно виконати наступне завдання. Перед вами на дошці є декілька запитань, прочитайте їх.  Переглядаючи кінофільм, спробуйте дати відповідь.

Перегляд документального фільму «КОЗАЦЬКИЙ ФЛОТ» з циклу "Золоте стремено" (Київнаукфільм, 1993).  Автор сценарiю Тимур Хмельницький; Режисер Тимур Хмельницький; Оператор Марк

Фільм про морські походи козаків на човнах-чайках до турецьких і татарських фортець Акерман, Кілія, Варна, Кафа і Царьмісто.

 

Бесіда за питаннями (метод «Прес»):

  • Яка мета  морських походів козаків?  (Щоб визволити своїх земляків, невольників,  від турецького полону).
  • Під чиїм проводом організовувались ці походи? (Під проводом вдалих полководців)
  • Що символізують вогняні чайки? (Душі загиблих козаків – море ходів, які повертаються до нас із забуття, щоб не вмирала в нас пам'ять серця).

Учитель. Що ж ми ще на крок наблизилися до виконання наших цілей.

А тепер відкрийте зошити, запишіть сьогоднішню дату та тему уроку.

Зараз ми перегорнемо іще одну сторінку творчості Тараса Шевченка та познайомимося з поемою «Іван Підкова». Помандруємо в далекі історичні часи, дізнаємося, хто ж він такий – Іван Підкова, з якими історичними подіями пов’язана ця постать. Дізнаємося, у чому ж полягали героїзм та мужність українських козаків. А також дослідимо художні особливості поеми.

IV. Робота над твором

 

  1. Прослуховування аудіозапису та читання поеми учнями.

 

Які відомі прізвища вам зустрінуться?

 

На минулому уроці ви одержали випереджувальні завдання. Тож давайте послухаємо про те, ким були насправді ці історичні персонажі та більше дізнаємося про історичну епоху цих героїв, а особливо Івана Підкови.

( Повідомлення)

2. Ознайомлення з учнівськими презентаціями.

 У ХV-XVІІст. турки і татари нападали на українські села, грабували, забирали в полон.

   Кошового Дмитра Вишневецького (Байду) вважають засновником Запорізької Січі. На Хортиці він збудував фортецю. Власник земельних маєтків. Але справедливий. Захищав скривджених. Лицар. Ходив із козаками на турків. Народ склав «Пісню про Байду». Був першим гетьманом новонародженого Війська Запорозького.

     У 1575 році повів запорожців на татар другий кошовий Богдан (Остафій) Ружинський. Був українським князем, гетьманом. У цій битві він загинув.

     Третім славним козацьким кошовим, гетьманом Війська Запорозького був Іван Підкова (Серпяга, Серп’яга). Народився недалеко від Умані. За національністю – молдованин. Учився в Острозькій школі. Ламав підкову однією рукою, за це козаки прозвали його Підковою. На Січ прийшов після 1550 року. Перший військовий досвід здобував у походах Самійла Кішки. Водив козаків на Очаків, Козлов, Кафу, звільняв християн – бранців. Про Івана Підкову народ склав пісні та думи.

Турецький султан погрожував польському королю Стефанові Баторію: якщо той не звелить схопити Підкову, то турки підуть воювати з Польщею .

 І король, не бажаючи входити у війну з могутньою тоді Туреччиною, велів покарати Підкову смертю. Коли Іван Підкова прибув до Львова весною 1578 року, — тут його було ув’язнено, і на підставі королівського указу відрубали голову смілому отаманові на львівськім Ринку в присутності турецького посла Ахмета.

Дуже багато польських діячів того часу дорікали королю, що так суворо обійшовся зі славним козацьким отаманом.

Ще по нинішній день згадує український народ про Івана Підкову і в піснях співає про його страшну смерть, а Тарас Шевченко звеличив славні подвиги цього героя в поемі «Іван Підкова». Цей твір поет написав у 1839 р. у Санкт-Петербурзі.

Дякую за цікавий матеріал. Отже, ми з вами уявили головного героя та його епоху.  Тож можемо приступити до обговорення поеми.

  1. Бесіда за змістом.

Учитель:

- Які враження від прочитаного?

- Яку цікаву минувшину розповів дід онуку?

- З чим звернувся отаман до козаків?

- Чи підтримали запорожці свого ватажка? Чому?

- Із скількох частин складається вірш?

А тепер, спробуймо визначити тему та ідею твору.

Тема: зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.

Ідея: возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобутті перемоги над ворогом

Робота в зошитах: учні записують тему та ідею твору.

Жанр твору – історична поема.

5. ТЛ. Поема - … (від грецького слова, що означає "твір", "творіння") — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.

Історична поема - …  Iсторична поема — лiро-епiчнi фольклорнi твори про конкретні iсторичнi подiï, процеси та iсторичнi особи.

6.  Словникова робота.

Але перед тим зверніть увагу на слова, значення яких, можливо, вам буде невідомим. Ці слова є у підручнику. Давайте прочитаємо, що вони означають?

(Діти зачитують значення слів).

 Китайка – різновид тканини.

 Лиман – озеро на півдні України.

 Байдак – великий човен; козацька назва – чайка.

 Рибалка – тут: птах, який живиться рибою.

 Синоп – турецьке місто на південному березі Чорного моря.  

Учитель: Наступним кроком буде характеристика образу головного героя поеми – Івана Підкови. Знайдіть, будь ласка, у творі рядки, які містять опис героя?

Як ставляться козаки до свого отамана?

– Тож яким насправді був Іван Підкова? Давайте спробуємо за допомогою прийому «Доміно» схарактеризувати даного героя.

(Учні по-черзі висловлюють свої думки, а вчитель записує усе на дошці.

(Іван Підкова – відважний – рішучий – впевнений у собі – вміє прислухатися до думки інших, цілеспрямований – має чорні вуса, чуприну – його називають батьком – приклад для козаків).

Інтерактивна вправа «Навігатор». Знайти у вірші опис моря і зачитати його.

  • - Яке значення у творі має опис бурхливого моря?
  • - Як козаки поставилися до морської негоди?
  • -Що ви відчули, коли слухали поему?
  • -Можливо, хтось почув якісь звуки? Які саме?
  • -Які почуття викликають у вас словосполучення «бурхливе море», «ревіли гармати»?

 

7. Аналіз художніх особливостей поеми (Робота в парах).

- Діти, давайте спробуємо відшукати у творі художні засоби у поемі «Іван Підкова».

Кожна пара шукає певні художні засоби:

Кожна пара свою відповідь має розпочати так: «Ми шукали такий художній засіб, як …. . Це – …..(дати визначення)». А далі озвучити результати своєї роботи.

І група шукає: епітети;

ІІ група:   порівняння;   

ІІІ група:     звертання;

ІV група:     риторичні оклики;

V група:     метафори.

Учитель.

(Обговорення художніх засобів). (В цілому 6 хвилин)

  • Рефрен: «Було колись…»
  • Метафори: «ревіли гармати», «тіло лягло», «могили чорніють…говорять», «лихо танцьовало», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», море грає», «серце мліє», човни стали».
  • Епітети: «біле тіло», «козацьке тіло», «синє море».
  • Порівняння: «могили…, як гори», «хвилі, як ті гори».
  • Звертання: «Ануже, хлоп’ята», «Грай же, море», «Добре, батьку, отамане».
  • Риторичні оклики: «А згадаймо!», «На байдаки!», «Ходім погуляти!», «Грай же, море!», «Поїдемо в гості», «Спасибі вам!».
  • Риторичні запитання: «Де-то буть роботі?»

 «Йдучи в майбутнє, не забуваймо про своє минуле», «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього».

У. Підсумок уроку.

  1. Аналіз досягнення визначених цілей.

Учитель. На початку уроку ми ставили перед собою цілі. Подивіться на них ще раз і скажіть чого вдалося досягти, а над чим необхідно буде попрацювати на наступному уроці.

(Кілька учнів озвучують).

  1. Саморефлексія діяльності на уроці.

Що вдалося вам як учням? Чого ви сьогодні навчилися?

Вправа «Незакінчене речення»

  • «Для мене сьогодні важливим було…»
  • «На сьогоднішньому уроці я…»
  •  «Найбільше мені запам’яталося з поеми…»

  – «Тарас Шевченко для мене…»

3. Самооцінювання.

А тепер давайте оцінимо свою діяльність.

( Вчитель мотивує оцінки).

Учитель. А для мене сьогодні найважливішим було те, що ми з вами доторкнулися до нашої історії та зробили висновок, що без нашого минулого, без історії не може бути щасливого майбутнього.

Мене вражає, що Шевченко був настільки сильний духом, що ніякі перипетії життя не зламали його волю. Вражає, як любив поет вітчизну, уболівав за її майбутнє, переймався історією свого народу.

Шевченко для мене це взірець духовності, це постать, яка залишила слід не лише в історії української літератури, а й у моїй душі.

V. Домашнє завдання (на картках для кожного учня).

Учитель. Перед вами лежать картки, на яких записане домашнє завдання. Вкладіть їх собі в зошитки, а в щоденниках зробіть помітку «Д/з на картках у зошиті».

Обов’язкове загальне: підготуватися до уроку виразного читання творів Т.Шевченка.

За бажанням: Написати есе на тему «Слід історії в моєму житті».

 Я всім дуже дякую за гарний урок, плідну працю. Ви всі сьогодні молодці.

 Урок закінчений. До наступної зустрічі.

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Brukhno Vanessa
Додано
28 травня 2020
Переглядів
5378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку