Урок: Образотворче мистецтво
1СТОРИЧНИЙ ЖАНР ЖИВОПИСУ.
ЗОБРАЖЕННЯ ОБРЯДIВ СВЯТ УКРАIНСЬКОГО НАРОДУ ( зимовий ЦИКЛ)
$ клас
Вчнтель: Pu6iHa Оксана область, Micro Кам'янське,
27.
Тема: 1сторичний жанр живопису. Зображення i свят укратнського народу (зимовий цикл)
Мета: Ознайомити з основними святами зимового циклу; на ocH0Bi спостережењ вчити вибирати моменти для свотх у i звичаТв укра:нського народу.
Розвивати
вибору та техкйки для вираження власного творчого задуму.
Створити атмосферу емоЈйнот• тепла, умов для розвитку сприймањ дитини, самовираження i бажання самовдосконалення. Формувати почутгя виховувати лобов i повагу до i звичатв.
Обладнання: дошка, прикрашена з укратнським рушшжом, малюнки, атрибути вертепу: маска кози, 3iPka, художш приладдя.
Тип уроку: i узагальнення набутих знањ уроку.
I. частина
Встугше слово вчителя:
- у нас на з нтш.
- Добрий день вам, шоди.
Хай вам щастя — доля буде.
- Не на дењ i не на pik,
А на довгий — ДОВГрт шк.
II. опорних знат.
Зараз уважно на свот парти, на свое робоче i спробуйте здогадатися, про саме предмети йдеться мова.
1. — наче
Рук нема, немае
Не людина i не 3Bip, А зовуть його.,.
2. Гарно виводить,
По легко ходить,
BiH художник — молодець,
3. Постирае все, що бачить, Це не не м'ячик,
Опусти ти руку в сумку
Та в .. (Гумку)
4. BiH для фарби — незамшний, Бо художник BiH
Розфарбуе все, як треба, малюнок е вже в тебе. (Пензшж)
Працюючи BCiM цим приладдям можна дещо створити. А саме:
Ми на прийшли, Щось там знайшли,
То не птах i не людина,
А зовуть П.... (Картина).
BiPH0, можна створити картину в будь-якому ми зараз з'ясуемо, жанри вам
Фрукти, та ваза,
Кожен з вас побачить зразу.
В чому i в чому суть,
Як картину що зовуть? (Натюрморт)
Вчитель або учень показуе приклаДи натюрморту на дошцЈ. Словникова робота.
Змаловав маму,
А малонок вставо в раму.
Цей малюнок, не секрет,
Називаеться.... (Портрет)
Приклад на дошцЈ. Словниковаробота.
Бачим галяву ясну,
День безхмарний та прекрасний,
Захогшло подих аж,
Як побачили... .(Пейзаж)
Приклад на дошцЈ. Словникова робота.
Поеднаем сонце,
Небо ясне у
Як докупи все зберемо,
Як картину цю назвемо?
III. Мотивацјя навчальноТ
Учитель.
От саме про яку пору року йдегься мова
Бо у ведмедик у
В теплам XYTOPi спати (Зима)
3BicH0 про зиму
А ви, знаете загащи про зиму. розповщають.
Учитель. Давайте ми разом переглянемо кнткечки «Конне мае свое i складалися здавна нашпа народом про
наступае — мороз шодей 06HiMae». морози, а лотому —
«Лютий воду вщпускае, а березень «Лютневий сшг весною пахне».
У кажуть: й свят. Којш розпочинаељся зима, то разом з нею приходять до нас свята. Ланшожок веселих i дзвшких зтлових свят вщкроае яке у широкому i TicH0MY
Святкування Рвдва починалося — у свят -
В цей день намагајшся не тсти «до зввди» - до появи на He6i яка којшсь про народркеюш Христа.
святот протягом наступного дщя святкують Коляду. колядники ходили з зроблеш,ш i3 поперу у вш•ляЈ чи семикутноТ 3iPkU що нагадувшш соще. Усередшп ставшш i
Тскй-колядџси, в яки iMeH&..m соще i господар, господиня та ix основний 3MiCT обряду колядування — це вшшування та обдарування
Один в дюв особливо святковий. Мова йде про Новий pik, Переддењ Нового року називали в щедрим вечором, «меланками». Столи у цей дењ ломилися щедрого смачного пригощання. час могли влаштувати таку гру, «А де наш батько?» - шукали «А xi6a ви мене не бачиге?» -, у свою чергу запитував господар, ховаючись за горою «Hi, не бачшмо!» кричали <<Дай Боже, щоб завжди так не бачили», - батько.
час святок на вулицях можна було театр — вертеп. Це одне з явищ самовираження в укратнському народному
ЖИТГ1.
ходили щедрувати. вони BiHIIJYBaJ1bHi обдаровують подарунками, i вони продовжують села.
в на Новрт pik не замикають, чекають що на cBiTaHkY
хати до хати з рукавичками, в яких повно зерна: пшеницЈ, жита, ячменю, BiBca, У церковному це дењ святого Василя Великого. Перший приносить у хату щастя. лише 60 першим до хаш на Новий pik мае що вважалося гарною прикметою.
Завершувалися святки Хрещенням. Це свято зародження християнства. Хрещенськти ранком BCi йшли на Там прорубували в хрест i пружрашали його де святили воду, називали «Йордан».
освячення води «для здоров'я» купалися в ополонщ.
Хрещенську воду для хвороб. Ця вода може протягом року.
Водохрещ, вважалося, мають слабнути морози- Тому казали: не а вже минули
Лунае стук у Щедрувальники заходять до класу i починаюгь
Ого - го, коза,
Ого — го, cipa.
Недавно з Москви
З ДОВГИМИ
Ти б у
Та нажала б нам ciHa снопок,
Погодувала б малих
Ой не йди, не йди, 60 в тому
Поховалися, розхвалися,
Хочуть козу вчити, шкуру облуштгь,
М'ясо порубать, собакам
А я тих не боюся боюся старого
Що в того сива борода.
Коза у цей час, а це малий хлопещ у вивернутому рухами. Аж ось з'являеться хор
Вдарив дщ козу
По ciPOMY боку, Тут коза впала, Нежива стала.
розтруеться i циганом, який торгуе шкурою померлот кози. баба наполягае на тому, щоб оживив козу, хор
У вашгм xopoMi приключилась
Чи нема тут коновала,
Щоб наша ki30Hbka на ноги стала?
З'являегься у схщному B6paHi, BiH стае перед козою, щось щепоче i намагаегься рухами оживити й, коза встае хору:
Го-го-го, коза!
Го-го-го, cipa!
Го-го-го,
Де коза ходить, там жито родить!
Де не бувае, там вилягае...
Де коза ногою, там жито — копою! Де коза рогом, там жито стогом!
Щедрувальншав обдаровують подарунками, i вони залишають клас.
Учителы Перед вами, чистрт лист. На ньому повинна народитися святкова
Кожен з вас внесе свою частку. Спочатку нам треба створити пейзаж, де будуть вщбуватися - Що таке пейзаж?
- Пейзаж — це зображення природи. - З чого починають його малювати?
- горизонту.
- перетворюемо простий пейзаж у Що треба додати, - Хатинки, ялшки, дерева.
- А для створення святковот композшј: не вистачае чого? людей.
Отжее, ми приступаемо до роботи.
IV. Практична робота.
Для малювання фонду на вејшкому чистому вибираються иое — пошчниюв.
учням надаеться завдання намаловати хатшжи i ялш-жи. Решта передае свот враження про свята через шодини. шд час практичноТ роботи вчитель допомагае учням, сприяе BipH0MY виконаншо завдання.
По заюнченшо роботи разом з учителем складають колективну композищю. вирппують про BiPHe розташування Tiei чи iH1110i фтгурки.
V. уроку.
Короткий аналв, обговорення та роботи.
Учитель запитуе.
- Чого ми на досягли?
- Чому навчилися?
- Що сподобалося на