Урок "Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ- на початку ХХІ століття (на шляху до нового відродження). Оксана Забужко – представниця нового літературного покоління".

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури на тему "Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ- на початку ХХІ століття (на шляху до нового відродження). Оксана Забужко – представниця нового літературного покоління. Поезія «Рядок з автобіографії» - заклик до усвідомлення свого Я".
Перегляд файлу

Урок

Дата проведення:

Місце проведення:

Викладач:

Тема: Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ- на початку ХХІ століття (на шляху до нового відродження). Оксана Забужко – представниця нового літературного покоління. Поезія «Рядок з автобіографії»  - заклик до усвідомлення свого Я.

ТЛ: постмодернізм.

Мета (формувати компетентності):

предметні:характеризує історико-культурну ситуацію в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХ1 століття; обґрунтовує появу нового літературного покоління, розуміє значення поняття «постмодернізм» ; аналізує визначені для текстуального вивчення поезії;

ключові:працює в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; використовує різноманітні читацькі стратегії;

інформаційні:навички самостійного аналізування інформації крізь призму власного світобачення;

загальнокультурні:прагнення до літературної освіти , пошани до митців рідного слова, шанобливого ставлення до засад народної моралі й етики, розуміння спадковості поколінь;

емоційно-ціннісне ставлення:усвідомлення того, що мистецтво є засобом саморозкриття особистості; формування сучасного погляду на світ, людину в ньому.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових умінь і навичок.

Обладнання: портрет Оксани Забужко. Презентація «Короткий огляд життя та творчості сучасної письменниці О.Забужко», відеозапис поезії, папір, олівці для створення ілюстративного матеріалу.

Теорія літератури: постмодернізм.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Робота над темою уроку.

ІV. Усний журнал.

Поезія – це завжди неповторність,

якийсь безсмертний дотик до душі.

(Л.Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать»)

Коментар. Вивчення нового матеріалу проводиться у формі  усного журналу. Для цього учні отримують випереджувальне завдання – опрацювати матеріал підручника, додаткові джерела для підготовки повідомлень за планом:

1. Нове  літературне  покоління.

2.Постмодернізм як один із художніх напрямі мистецтва 90-х років,його риси.

3. Оксана Забужко. Життєвий та творчий шлях. Вірш «Рядок з автобіографії»

 4. По ходу виступів учні роблять короткі записи у вигляді тез.(1 хв.)

Перша сторінка. Вступ (3 хв)

(Додаток 1)

Спадок , спадщина -  за Академічним тлумачним словником - 1. Майно і т. ін., що переходить після смерті його власника до іншої особи. 2. Явища культури, науки, побуту і т. ін., що залишилися від попередніх часів, від попередніх діячів.

Нам у спадок передали величезне багатство – мову та літературу – «духовний заповіт одного покоління іншому».

Українська література межі ХХ і ХХІ століть дуже цікава й неоднозначна.  Ця література твориться саме тепер, і ми , певним чином, є свідками її народження. Нове покоління поетів і письменників прагне подивитися на навколишній світ по-новому.

Незалежна Українська держава відкрила перед літературою і нові можливості, і нову її сторінку. Немає ідеологічно-партійного диктату, стали  історією періоди Розстріляного Відродження та  Шістдесятництва.  Література  стала  абсолютно вільною у  виборі тем , образів і способів їх трактування.

Характерною прикметою літературного життя кінця ХХ – початку ХХІ століття є те , що у ньому беруть участь представники різних поколінь, різних стильових течій, отже, в ідейно-тематичному, жанрово-стильовому й емоційно-інтонаційному виявах літературу останніх років можна назвати  різнобарвною.

Сучасна літературно-мистецька ситуація нагадує літературну дискусію 20-х років ХХ століття. Адже ставляться такі питання: що таке література сьогодні, яка її місія в житті суспільства, окремої людини, якими повинні бути її ідейно-естетичні орієнтири?

Ознакою нового часу є поява творів , які замовчувалися, заборонялися у застійні часи.

Друга сторінка.

(Додаток 2)

Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва

90-хроків, його риси. Постмодернізм як явище. (3 хв.)

 

Вперше термін “постмодернізм” з’явився 1917 р. в книжці німецького філософа Рудольфа Паннвіца “Криза Європейської культури”.

Бібліотека української літератури дає таке визначення

Постмодернізм (лат. post — за, після, далі; франц. modeme — сучасний, новітній) – літературний напрямок,який  виник унаслідок відчуття письменниками кінця історії сучасної епохи.

Постмодернізм вибудовує особливу концепцію світу. Якщо модерністи прагнули виявити найменші відмінності та принципову несумісність усіх сторін зображуваної дійсності, то постмодерністи захищають позицію відстороненого і відчуженого спостерігача. Вони утверджують принцип загальної рівнозначності всіх явищ і аспектів життя.

До визначальних рис постмодернізму відносять поєднання різних стильових тенденцій, часткову опозиційність до традиції, універсальність проблематики, позачасовість і позапросторовість зображення, епатажність, зміну функцій автора та героя, культ незалежної особистості, прагнення поєднати істини різних націй, культур, релігій, філософій.

 У сучасній постмодерністській літературі головна увага приділяється, по-перше, індивідуальній манері митця, його власному баченню людини та світу. По-друге, пошуку  внутрішньої ідеї, самовіддана несамовитість, екзистенційність. По-третє, метафорична насиченість твору поєднана часто з навмисно зниженою мовою; складна композиція твору, фрагментарність.

Третя сторінка. Оксана Забужко . Огляд життя та творчості.

(Презентація)(3 хв.)

(Додаток 3)

Зміст презентації – огляд життєвих та творчих сходинок письменниці.

Сторінками біографії Народилася 19 вересня 1960 року в Луцьку в родині філологів. 1968 р. переїхала з батьками до Києва.. Перший літературний герой, з яким себе ідентифікувала (оскільки він також писав вірші) - Вінні-Пух.

Освіта.

 З 1977 року – навчалась у  Київській середній школі. А з 1982 на  філософському факультет Київського університету та аспірантурі Інституту філософії України. У 1987 р. захистила дисертацію «Естетична природа лірики як роду мистецтва» на звання кандидата філософських наук.

Громадська діяльність.

 В 1986 - 1988рр. викладала естетику та історію культури в Київській консерваторії ім. мЧайковського. З 1988 р. - співробітник Інституту філософії Академії Наук України. Член Наглядової Ради Міжнародного Фонду «Відродження», Член багатьох редколегій, журі, конкурсних комітетів в Україні та за кордоном.

Закордонна діяльність.

 В 1992 - 1994 рр. перебувала  в університетах США (Пенсільванському, Гарвардському, Пітсбурзькому) як запрошений письменник та Фулбрайтівський стипендіат. Віце-президент Українського ПЕН-центру.

Творчість.

 Поезія «Мова будь-яка таки найбільша любов мого життя: тільки-бо мова спроможна поєднати музику і міф - дві речі, без яких світ був би просто непридатним до проживання».

Проза

«Перша і головна заповідь письменника: Не збреши. Здавалось б, просто. Та саме вона, коли триматись її послідовно, й робить літературу небезпечною професією як у альпініста або водолаза»

Інсценізації та екранізації "Попіл" ("Попелюшка") (1997 р.) Калинова сопілка (за казкою про калинову сопілку) в Чернівецькому музично-драматичному театрі ім..Ольги Кобилянської (2009 р.) « Дівчатка» в ефірі Чеського Радіо (2008 р.)

«Поезія - частина життя, найбезпосередніший, стихійний на нього відгук, проза - паралельний, самостійний "віртуальний" світ, який треба по-конструкторському "побудувати" …»

Стрічка “Українська читанка: Оксана Забужко”

https://www.youtube.com/watch?v=V9b9AUBppPI

 

Актуалізація опорних знань учнів (5 - 7 хв.)

Викладач: Сьогодні  ми познайомимося з поезією «Рядок з автобіографії»

Бесіда

  1. Що таке автобіографія?

(Додаток № 4)

  1. Автобіографія (грец.αὐτός — сам, грец.βίος — життя, грец.γράφω — пишу), також саможиттє́пис — літературний жанр, головним  героєм якого (в літературному  сенсі) є сам автор; основа автобіографістики, що включає, крім автобіографії, мемуари (спогади), щоденники, почасти й листування, а також  автобіографічні   художні твори.
  2. 1. Для чого її створюють?
  3. 2. Чи приходилось вам читати автобіографію,написану в художньому стилі?Які автобіографічні твори ви знаєте, хто їх автори? (Зачарована Десна, О.Довженко, «Інтермецо» , М.Коцюбинський)

 

Час ознайомитись із поезією Оксани Забужко «Рядок з автобіографії»

(демонстрація відеоролика із читанням вірша учнями )

Рядок з автобіографії (2 хв..)

Мої предки були не вбогі
На пісні та свячені ножі —
З моїх предків, хвалити Бога,
Заволокам ніхто не служив!

Дарували від батька до сина
Честь у спадок — як білу кість!
Мої предки були красиві —
Ворогам на подив і злість.

Хай не славою (Бог там з нею!) —
Як присягою на шаблях,
Мої предки владали землею:
Їм належала ця земля!

І цупким, наче нить основи
Крізь віки однієї сім'ї,
Невразливим — пронесли слово
І внизали в легені мої...

Ох і моцна була порода —
Соловки, Магадан, Колима...
Мої предки були народом —
Тим народом,
якого нема.

Аналіз поезії.(5  - 7 хвил.)

Бесіда за змістом твору.

  • Хто такі предки?
  • Чи можна за текстом визначити предків авторки?
  • Що ви знаєте про звичай освячувати зброю? (такий обряд робили гайдамаки, на чолі яких стояв сотник Максим Залізняк перед повстанням 1768 року)
  • Хто з українських письменників у своїй творчості змалював цей обряд? (Т.Г.Шевченко. Поема «Гайдамаки»)

Прочитайте два останні рядки вірша. Що найбільше турбує поетесу?

Як думаєте , що є причиною того ,що народ зникає?

Що необхідно зробити, щоб зберегти народ та відновити колишню славу українців?

Яка основна думка твору? ( Збереження пам’яті про свій рід, своє коріння. Дбайливе та шанобливе ставлення до спадку,який отримано (культура, мова, історія)

 

Вправа з технології Арт – терапії.

  • Чи знаєте ви свій рід. Які вони – ваші пращури. Якими ви бачите своїх

батьків, бабусь із дідусями, прабабусь та всіх, об’єднаних словом сім’я.

Я не даремно спитала якими? Колір, символічне, чи традиційне малювання. Я пропоную вам заповнити білий  папір. Ті, кому більше подобається традиційне – до вашої уваги можливість створити родинне дерево. Якщо душа схильна до абстракції – нехай кожен представник вашого роду отримає свій колір та місце на аркуші. Для решти – символи: мама – серденько, дідусь – блискавка грому, прабабуся – квітка. Відчуйте себе. А може, в когось виникне бажання поєднати традицію із абстракцією та символізмом. Постмодернізм, це, як ви вже знаєте, прагнення поєднання.

Згадайте найдорожче. Наповніть мить творчості спогадами та вдячністю.

(на столі в учнів олівці, наліпки (однотонні,кольорові), аркуші білого паперу).

 

https://www.youtube.com/watch?v=I4fJYOse2Ao (5 хв. 42 сек.)

 

  • Демонстрація свого роду учнями (1 - 5)
  • З кого бере початок твій рід
  • Який колір переважає.
  • Кого та на якій відстані намальовано
  • Які символи використав

 

За можливістю  - перехресний аналіз роботи (Як я бачу іншого через його картину роду. Спільне. Відмінне.)

(жива виставка)

 

  • Мій рід (оберіть п’ятірку свого роду)
  • П’ять епітетів
  • Метафора мого роду
  • Мій рід -

 

Наприклад

  • Прабабуся Фрося, дідусь Леонід, Тітка Валя, тато, мама
  • Сильні, балакучі, чесні, працьовиті, замкнені
  • Розвіяні вітром
  • Мій рід – таємниця.

 

Поезія Оксани Забужко «Рядок з автобіографії» сьогодні стала приводом до спогадів та запитань, початком роздуму над написанням своєї автобіографії.

 

Підсумки уроку.

 

Евристична бесіда:

  • Чи допомагає олівець або пензлик зрозуміти світ в собі? (Постмодернізм вибудовує особливу концепцію світу)
  • Чи вдалося вам почути себе (своє відчуття сім’ї) під час малювання?
  • Чи вплинули рядки з автобіографічного віршу на ваш малюнок?
  • Які рядки або частина рядка приходить на пам’ять? (учні промовляють уривки з віршу)
  • Підсумовуючи урок, дякую всім за працю. Сьогодні оцінки за попередню підготовку отримують: 1Болтенко Наталя - , Дзюба Микола -, Капшук Валентин -, Волошина Поліна - ; Броварник Дар’я - ; Беляєва Валентина -
  • За роботу під час уроку: 1_________, 2________.

 

Домашнє завдання:

  1. Прочитати та проаналізувати вірш Оксани Забужко «“Казка про калинову сопілку”.»
  2. За бажанням «пізнати себе» намалюйте вдома яскравий епізод вашого дитинства (радісний або сумний, той, який згадаєте першим)
  3. Творче завдання скласти  5-10 речень, або вірш про намальоване вами сьогодні.

Звертаю вашу увагу на карту візуалізації. Виходячи з кабінету,  позначте стрілочкою саме той рядок із вірша Оксани Забужко, який запам’ятався, припав до душі, саме вам.

 

 

Мої предки

 

були не вбогі

були народом

 була порода

Заволокам ніхто не служив

Невразливим — пронесли слово

Крізь віки однієї сім'ї

Владали землею:Їм належала ця земля!

Дарували від батька до сина Честь у спадок — як білу кість!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  № 1

Спадок , спадщина -  за Академічним тлумачним словником - 1. Майно і т. ін., що переходить після смерті його власника до іншої особи. 2. Явища культури, науки, побуту і т. ін., що залишилися від попередніх часів, від попередніх діячів.

Додаток  № 2

Постмодернізм (лат. post — за, після, далі; франц. modeme — сучасний, новітній) – літературний напрямок,який  виник унаслідок відчуття письменниками кінця історії сучасної епохи.

У сучасній постмодерністській літературі головна увага приділяється, по-перше, індивідуальній манері митця, його власному баченню людини та світу. По-друге, пошуку  внутрішньої ідеї, самовіддана несамовитість, екзистенційність. По-третє, метафорична насиченість твору поєднана часто з навмисно зниженою мовою; складна композиція твору, фрагментарність.

Додаток  № 3

 

Оксана Стефанівна Забужко

Народилася – 19 вересня 1960 р. Луцьк. Волинська область.

Громадянство – Україна

Національність – українка

Діяльність – поетеса,письменниця,філософ,літературознавець,публіцист

Освіта – Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Мова творів – українська

Роки активності – з 1985

Напрямок - постмодернізм

Жанри: поезія і проза

 

Стрічка “Українська читанка: Оксана Забужко”

https://www.youtube.com/watch?v=V9b9AUBppPI

 

Додаток  № 4

Автобіографія (грец.αὐτός — сам, грец.βίος — життя, грец.γράφω — пишу), також саможиттє́пис — літературний жанр, головним  героєм якого (в літературному  сенсі) є сам автор; основа автобіографістики, що включає, крім автобіографії, мемуари (спогади), щоденники, почасти й листування, а також  автобіографічні   художні твори.

 

 

Додаток  5

Рядок з автобіографії (2 хв.)

Мої предки були не вбогі

На пісні та свячені ножі —

З моїх предків, хвалити Бога,

Заволокам ніхто не служив!

 

Дарували від батька до сина

Честь у спадок — як білу кість!

Мої предки були красиві —

Ворогам на подив і злість.

 

Хай не славою (Бог там з нею!) —

Як присягою на шаблях,

Мої предки владали землею:

Їм належала ця земля!

 

І цупким, наче нить основи

Крізь віки однієї сім'ї,

Невразливим — пронесли слово

І внизали в легені мої...

 

Ох і моцна була порода —
Соловки, Магадан, Колима...
Мої предки були народом —
Тим народом,
якого нема.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Професійно-технічне училище № 2 м.Дніпро

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

з української літератури

 

 

 

«Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ- на початку ХХІ століття (на шляху до нового відродження). Оксана Забужко – представниця нового літературного покоління. Поезія «Рядок з автобіографії»  - заклик до усвідомлення свого Я.»

 

 

 

 

Викладач: Чехлова Т.С.

 

 

 

2020 р.

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
6942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку