урок " Історія державного прапора України"

Про матеріал

Тема: Історія державного прапора України

Міжпредметні зв'язки : українська мова

Матеріал уроку: стаття з дитячої енциклопедії "Світ моєї України " -" Як давно в Україні з'явився жовто-блакитний прапор? "

Перегляд файлу

Тема : Історія державного прапора України

Матеріал уроку :стаття з дитячої енциклопедії « Світ моєї України»  -  «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?»

Мета: закріплювати вміння учнів розрізняти жанрові ознаки творів, доводити свою думку; вчити ставити одне одному запитання, виділяти в тексті опис, пояснення, нові поняття; розвивати образне мислення, пам’ять, вміння порівнювати; вдоскона­лювати навички читання; виховувати шанобливе ставлення до Державних символів України.

Обладнання : Зображення герба і прапора України, Конституція України, «Тематичний словник школяра»(К.С.Прищепа) картки із словами .

Міжпредметні зв’язки: українська мова

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу

Усміхніться всім навколо

Небу, сонцю, квітам, людям

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде.

ІІ.Актуалізація знань учнів про символи України

  1. Читання афоризмів

Прочитайте афоризми – короткі влучні вислови, в яких висловлюється якась узагальнена думка. Поясніть їх зміст.

  • Люби свій народ не тому, що він славний, а тому, що він рідний.
  • Хто не любить своєї Батьківщини, той сирота, той без батька і без матері, без усього.
  1. З підкреслених букв складіть слово-відгадку до загадки

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься  (Україна)

Україна – це отча земля, рідний край , де ви народилися. Широкі чарівні простори , прекрасні села і міста.

Україна -  це не тільки , країна, це і держава. Вона має свою Конституцію, правила за якими живуть її люди – українці. Конституція – Основний Закон життя нашої Батьківщини. Це невелика книжка, що складається із вступної частини і 161 статті, є визначальною для всього українського народу.

  1. Читання статті Конституції
  • Знайдіть у Конституції ст..20, прочитайте її мовчки. Що у ній декларується? Що є державними символами України?
  1. Робота з «Тематичним словником школяра»
  • Зверніться до змісту словника.  У якому розділі ми зможемо знайти пояснення слів герб, гімн і прапор?
  • Прочитайте визначення цих слів.
  1. Робота «Довідкового бюро»
  • Герб –це пізнавальний знак – картинка. У давні часи герби вибивали на рицарських щитах. По них легше було пізнавати воїна закутого з ніг до голови у металеві лати. Зараз герби зображають на прапорах, на грошах, печатках.

Герби бувають різні: на них зображують рослин, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її міцність.

Український народ має герб – тризуб. Це дуже старовинний знак. Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Уважне око легко розпізнає у гербі слово ВОЛЯ, бо саме волю виборювали наші предки для свого народу.

  •  Гімн — це урочиста головна пісня, яка уславляє Україну, є її символом державності і національної єдності.

            Державним Гімном нашої Батьківщини є музична редакція пісні-гімну «Ще не вмерла України...».

            Слова написав у 1862 році поет, етнограф Павло Чубинський. Музику до вірша створив композитор

             Михайло Вербицький.

            Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів, відзначення державних свят, демонстрацій, військових 

            парадів, ушанування переможців на міжна­родних спортивних змаганнях.

  • Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:

  • На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось, як описуються наші символи в науково-пізнавальній статті «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?»з дитячої енциклопедії «Світ моєї України»
  • Тема нашого уроку : Історія Державного Прапора України

ІV. Опрацювання статті «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?»

  1. Підготовка до читання твору

а. Словникова робота

- У статті зустрінемо слова значення яких на мою думку буде вам не зрозуміло. Прочитайте їх з урахуванням наголосу.

 

 

 

 

- Читання «буксиром»


стяг

символ

губернія

знамено

прапор

 

символічні

животворний

рівновеликий

символізує

 уособлює

 

Хрест

Україна

Верховна Рада

Київська Русь

Державний

 


б. Уточнення значень слів символ, губернія, животворний.

- символ – знак, прикмета, умовне позначення будь-якого предмета, явища.

- губернія – основна адміністративно-територіальна одиниця колишньої Росії.

- животворний – той, який дає силу, енергію до життя, оновлює організм.

- Прочитайте всі слова;     тільки іменники;     дієслова.

- Яке слово найдовше?  - Чим воно цікаве? – Поясніть його значення.

- Знайдіть синоніми (прапор, стяг, знамено)

- спільнокореневі слова (символ, символічні, символізує)

в. Вправи на миттєве сприймання слів

- читання «блискавкою»

Чесність, могутність, вірність, бездоганність, багатство, постійність, шляхетність, справедливість, милосердя.

  1. Первинне ознайомлення з текстом

Учні читають текст мовчки.

  • Що нового дізналися про герб і прапор України?

                       Ф і з х в и л и н к а

  1. Повторне читання «ланцюжком»
  • Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор? ( За часів Київської Русі)
  1. Вибіркове читання
  • Як ставилися до прапора в давнину?
  • Які висновки зробили вчені, досліджуючи форми, зображення і кольору прапорів
  • Відповідно до чого виготовляють прапор?
  • Коли і де жовто-блакитний прапор став Державним символом?
  • Що собою являє сучасний прапор України?
  1. Аналіз змісту
  • Чому прапор з давніх-давен вважався святинею?
  • Доведіть, що кольори українського прапора вибрані не випадково.
  • Який вигляд має державний прапор України?
  1. Вправи на розвиток швидкості читання
  • Гра «Хвости»- дочитай речення.

 «Жовто-блакитне знамено — це...»

«З давніх-давен стяг...»

«Учені вважають, що...»

«Пізніше ці кольори...»

«Вважається, що у гербах...»

«28 січня 1992 року...»

«Ним став прямокутний...»

  1. Поставте запитання до прочитаного (робота в парах)
  2. Тестування

       1. Цей твір за жанром є:

а) оповіданням;       б) казкою;         в) статтею.

     2. Жовто-блакитне знамено — це:

а) національний символ держави;       б) емблема держави;     в) народний символ держави

     3. Захопити стяг ворога означало отримати:

а) поразку;        б) перемогу;         в) перевагу.

     4. Прапори виготовляють, як правило, відповідно до кольорів:

а) квітів-символів;      б) національного одягу;         в) герба.

     5. Державний Прапор України має такі кольори:

а) синій та білий;      б) синій та жовтий;        в) жовтий та сірий.

   6. Верховна Рада ухвалила постанову про Державний Прапор України:

а) 28 січня 1992 року;      б) 24 серпня 1991 року;      в) 28 червня 1991 року.

Відповіді: 1в; 2а; 3б; 4в; 5б; 6а.

V. Підсумок уроку. Гра  «Мікрофон»

- Що нового дізналися на уроці?

Ось ви і збагатили свій розум. - А чим же збагатилася ваша душа?

       Свої національні символи люди повинні шанувати і берегти. Про це записано у ст.. 62 Конституції України : «Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності, шанування її державних символів є обов’язком громадян України»

      Кожен народ, маючи свою історію, має і свої історичні святині: прапор, гербі гімн. Вони не робляться на замовлення а приходять до сердець людей тернистими шляхами буття рідного народу.

VІ.Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

  Читати і переказувати статтю. Намалювати прапор України.

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1998
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку