Урок літературного читання у 4 класі. Тема:" Музей "Заповіту" у Переяславі - Хмкельницькому

Про матеріал

розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про історію створення «Заповіту»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, вміння аналізувати прочитане; виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.

Перегляд файлу

Урок літературного читання у 4 класі,

проведений  МикитюкТ.В.,

вчителем  Галаганівського НВК

Снігурівського р–ну  Миколаївської області

 

 

Тема: МУЗЕЙ « ЗАПОВІТУ» Т.Г.ШЕВЧЕНКА У ПЕРЕЯСЛАВІ

Мета: розширити знання учнів про життя і творчість  Т.Г.Шевченка;      ознайомити з деякими відомостями    про історію створення «Заповіту»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання;  розвивати зв'язне мовлення, вміння аналізувати  прочитане;  виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ                                                                                --Доброго ранку! Доброго дня!

   Доброго вчора, сьогодні, щодня.

    Хай не псується годинник на вежі.

    Хай буде все на Землі, як належить!

--Любі діти! У наш клас                                                                                             завітали гості щирі!

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою і миром!

(діти вітаються з присутніми).

- Наш сьогоднішній урок ми проведемо за таким планом: ( план уроку надруковано на дошці).

ІІ.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

       1.Робота над скоромовкою

        Гра « Дощик»

        2.Поетична розминка

-Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники

На траві блищать росинки,

Мов   …………….   . ( блискучі намистинки)

Роси падають на квіти

І блищать, як   …………  . ( самоцвіти)

Засоромилась дівчина,

Мов   ………..  . (червона калина)

ІІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

           1.Літературна гра « Хто краще?»

     Конкурс на краще виразне читання з пам'яті віршів Т.Г.Шевченка.

ІV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

-Щоб дізнатися тему нашого уроку, ви повинні прочитати акровірш. Що таке акровірш? Прочитайте, будь ласка, самостійно.

Хто вже прочитав сам і зачитає вголос?

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати,

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?             Д.Білоус

- Про кого ж говориться у цьому віршеві?

- З яким віршем ми сьогодні познайомимося, ви прочитаєте, коли закреслите букви – ініціали Т.Г.Шевченка (тобто букви т, г,ш.)

--Отже, на сьогоднішньому уроці ми розширимо наші знання про життєвий та творчий шлях Великого Кобзаря, ознайомимося з дея-кими відомостями про історію створення « Заповіту», дізнаємося про любов та повагу людей до безсмертного імені Тараса.

V.СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

             1.Робота над статтею « Музей « Заповіту» Т.Г.Шевченка у

                 Переяславі                                                                                        Гра « Рибки» ( самостійне мовчазне читання  статті учнями).

            2. Робота над змістом

-Що нового дізналися зі статті?

- Коли було створено « Музей «Заповіту»?

-В якому саме місті?

(вчитель показує на карті , де знаходиться місто Переяслав – Хмельницький)

-В чиєму  будинку було створено музей? Чому саме тут?

- Які незвичайні дерева можна побачити?                                                   - Хто їх посадив?

- Що сказав Тарас Григорович, саджаючи дерева?

- Як ви розумієте його слова?

              3.Читання «ланцюжком» статті

              4.Гра « Розвідники»-- робота в парах

-Скільки разів в тексті зустрічається слово:

І пара – музей, ІІ пара – Козачковський, ІІІ пара -  Тарас Григорович

               5. Тестування ( ст. 32-33)

               6. Презентація «Музей «Заповіту» в Переяславі».

Музей «Заповіту» Т.Г.Шевченка у місті  Переяславі –Хмельницькому на Київщині було засновано у 2008 році у колишньому будинку лікаря А.Козачковського, у якому Шевченко перебував три рази.           У музеї розкривається історія козаччини крізь призму її розуміння Шевченком, а також тут відтворено перебування поета на Переяславщині. У садибі збереглися дві, висаджені разом акації, які посадили Козачковський з Шевченком.

Музей складається з 12 залів:

Зали 1-3-присвячені історичним подіям Переяслава, темі козаччини

Зала 4 –присвячена Богдану Хмельницькому;

Зали 5 – 6 –присвячені дружбі родини Андрія Козачковського і Тараса Шевченка;

Зали 7 – 8 –містять копії малюнків Шевченка;

Зала 9 –виставкова;

Зали 10, 11, 12 – передають побут сім'ї Козачковського.

                  7. Це цікаво знати. Розповідь учителя про історію створення «Заповіту».

 --« Заповіт», перекладений нині 147 мовами світу, написаний Т.Г.Шевченком 25 грудня1845 року.  Як він народився?  За яких обставин Шевченко написав своє «невмируще слово»?        …Грудень 1845 року видався напрочуд сніжним і морозним. Саме цієї пори вирушив у далеку дорогу – аж на Полтавщину- Тарас Шевченко.      У Полтаві він поквапився до Шведської могили, яку хотів замалю-вати ,бо ще раніше не бачив місцевість, де було поховано загиблих під час Полтавської битви шведів, у ряду інших картин започатої ним серії « Мальовнича Україна». За малюванням і побачив поета поміщик Степан Самійлов, з котрим Шевченко здавна приятелював. Разом дісталися хутора В'юниця, де сім'я Самійлових радо привітала поета. А на ранок Шевченкові стало зле. Місцевий фельдшер визначив – запалення легень. На сімейній раді вирішили – негайно відправити хворого поета в Переяслав до лікаря Андрія Козачковського, котрий був добрим знайомим як Самойлових, так і самого Шевченка.

Зустріли хворого Шевченка в Переяславі добре. Йому відвели окрему кімнату, оточили увагою. Лікар робив усе можливе, аби швидше поставити на ноги свого земляка!                                        Третьої ночі настала криза. Хворий відчув повне виснаження – груди здавлювала задуха, серце калатало, мов дзвін. Збуджена уява малювала гнітючі картини, а в голові роїлися похмурі думки. Та найбільше ятрила одна думка: «Я ще мало встиг  зробити для рідного народу… Яким же буде моє останнє слово до людей?»  Відтак дістав олівця і записника. На білому полі свіжою борозенкою лягли перші рядки:

                  Як умру, то поховайте

                  Мене на могилі … 

                 8. Слухання вірша «Заповіт» у аудіозапису у виконанні актора Костянтина Степанкова.

--Діти, уважно слухайте вірш і потім поділитися з нами своїми  враженнями від нього.

-Які почуття вас переповнювали?

-Про що думали? Який настрій цього вірша?

-Що ж нам заповідав Тарас Шевченко?

VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

-Вийшли, діти, будь ласка, з-за парт. Проведемо фізкультхвилинку.

(фізкультхвилинка під музику «Промінці»)

                9.Слухання пісні «Заповіт».

Багато віршів Т.Г.Шевченка покладено на музику. Серед них є ліричні пісні, і ще є пісні, які український народ вважає святими. Серед них і «Заповіт».                                                                              Прослухайте, будь ласка, пісню «Заповіт» у виконанні капели бандуристів. Які почуття вона на вас навіяла?

                  (Звучить аудіозапис)

                 10.Розповідь – бесіда вчителя про вшанування пам'яті Т.Г.Шевченка в наш час

    Шкільні Шевченківські дні: конкурси читців віршів Т.Г.Шевченка, про Шевченка, конкурси ілюстрацій до творів, усні журнали)

«Кобзар у нашому домі»

Виставка творів та куточок Т.ГШевченка у шкільній та сільській бібліотеках

Передвижний стенд у кабінеті української літератури

Куточок вишивок у світлиці народної майстрині Шелудько В.І.

                 11. Робота з прислівями про Т.Г.Шевченка

Шевченкове перо панів по серцю аж     (шкребло)

Шевченків « …..» обпік царя, як жар.  (Кобзар )

Шевченкові твори сяють, мов     ( зорі )

Шевченко Тарас наче  ….  для нас ( сонце)

               А ще цікава інформація про вшанування пам'яті Тараса є у вас у підручнику. Як вшанував пам'ять про Кобзаря майстер мікромініатюри Микола Сядристий.

   ( газетна вирізка про М.Сядристого на дошці)

             Робота в групах

Прочитайте статтю у підручнику.

--Про яку книгу розповідається? Чим вона цікава?

І група – хлопчики – знайдуть у тексті, чим вона зшита;

ІІ група – дівчатка – знайдуть у тексті, з чого зроблена обкладинка.

-- Як її можна прочитати? –А хочете її побачити? Тоді пропоную вам презентацію про роботи Миколи Сядристого.

                     Презентація робіт мікромініатюри

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ 

             1. Гра « Закінчи речення»

* Сьогодні на уроці я дізнався  ….. 

* Мені сподобалось   …..

* Дякую …( кому?)    ( за що?).

             2. Заключне слово вчителя

                Вербальне оцінювання

VІІІ. Д/з. читати текст, відповідати на запитання

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку