розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про історію створення «Заповіту»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, вміння аналізувати прочитане; виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.
Урок літературного читання у 4 класі,
проведений МикитюкТ.В.,
вчителем Галаганівського НВК
Снігурівського р–ну Миколаївської області
Тема: МУЗЕЙ « ЗАПОВІТУ» Т.Г.ШЕВЧЕНКА У ПЕРЕЯСЛАВІ
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про історію створення «Заповіту»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, вміння аналізувати прочитане; виховувати любов та повагу до безсмертного імені Кобзаря.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ --Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня.
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на Землі, як належить!
--Любі діти! У наш клас завітали гості щирі!
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою і миром!
(діти вітаються з присутніми).
- Наш сьогоднішній урок ми проведемо за таким планом: ( план уроку надруковано на дошці).
ІІ.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Робота над скоромовкою
Гра « Дощик»
2.Поетична розминка
-Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники
На траві блищать росинки,
Мов ……………. . ( блискучі намистинки)
Роси падають на квіти
І блищать, як ………… . ( самоцвіти)
Засоромилась дівчина,
Мов ……….. . (червона калина)
ІІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Літературна гра « Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання з пам'яті віршів Т.Г.Шевченка.
ІV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-Щоб дізнатися тему нашого уроку, ви повинні прочитати акровірш. Що таке акровірш? Прочитайте, будь ласка, самостійно.
Хто вже прочитав сам і зачитає вголос?
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати? Д.Білоус
- Про кого ж говориться у цьому віршеві?
- З яким віршем ми сьогодні познайомимося, ви прочитаєте, коли закреслите букви – ініціали Т.Г.Шевченка (тобто букви т, г,ш.)
--Отже, на сьогоднішньому уроці ми розширимо наші знання про життєвий та творчий шлях Великого Кобзаря, ознайомимося з дея-кими відомостями про історію створення « Заповіту», дізнаємося про любов та повагу людей до безсмертного імені Тараса.
V.СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота над статтею « Музей « Заповіту» Т.Г.Шевченка у
Переяславі Гра « Рибки» ( самостійне мовчазне читання статті учнями).
2. Робота над змістом
-Що нового дізналися зі статті?
- Коли було створено « Музей «Заповіту»?
-В якому саме місті?
(вчитель показує на карті , де знаходиться місто Переяслав – Хмельницький)
-В чиєму будинку було створено музей? Чому саме тут?
- Які незвичайні дерева можна побачити? - Хто їх посадив?
- Що сказав Тарас Григорович, саджаючи дерева?
- Як ви розумієте його слова?
3.Читання «ланцюжком» статті
4.Гра « Розвідники»-- робота в парах
-Скільки разів в тексті зустрічається слово:
І пара – музей, ІІ пара – Козачковський, ІІІ пара - Тарас Григорович
5. Тестування ( ст. 32-33)
6. Презентація «Музей «Заповіту» в Переяславі».
Музей «Заповіту» Т.Г.Шевченка у місті Переяславі –Хмельницькому на Київщині було засновано у 2008 році у колишньому будинку лікаря А.Козачковського, у якому Шевченко перебував три рази. У музеї розкривається історія козаччини крізь призму її розуміння Шевченком, а також тут відтворено перебування поета на Переяславщині. У садибі збереглися дві, висаджені разом акації, які посадили Козачковський з Шевченком.
Музей складається з 12 залів:
Зали 1-3-присвячені історичним подіям Переяслава, темі козаччини
Зала 4 –присвячена Богдану Хмельницькому;
Зали 5 – 6 –присвячені дружбі родини Андрія Козачковського і Тараса Шевченка;
Зали 7 – 8 –містять копії малюнків Шевченка;
Зала 9 –виставкова;
Зали 10, 11, 12 – передають побут сім'ї Козачковського.
7. Це цікаво знати. Розповідь учителя про історію створення «Заповіту».
--« Заповіт», перекладений нині 147 мовами світу, написаний Т.Г.Шевченком 25 грудня1845 року. Як він народився? За яких обставин Шевченко написав своє «невмируще слово»? …Грудень 1845 року видався напрочуд сніжним і морозним. Саме цієї пори вирушив у далеку дорогу – аж на Полтавщину- Тарас Шевченко. У Полтаві він поквапився до Шведської могили, яку хотів замалю-вати ,бо ще раніше не бачив місцевість, де було поховано загиблих під час Полтавської битви шведів, у ряду інших картин започатої ним серії « Мальовнича Україна». За малюванням і побачив поета поміщик Степан Самійлов, з котрим Шевченко здавна приятелював. Разом дісталися хутора В'юниця, де сім'я Самійлових радо привітала поета. А на ранок Шевченкові стало зле. Місцевий фельдшер визначив – запалення легень. На сімейній раді вирішили – негайно відправити хворого поета в Переяслав до лікаря Андрія Козачковського, котрий був добрим знайомим як Самойлових, так і самого Шевченка.
Зустріли хворого Шевченка в Переяславі добре. Йому відвели окрему кімнату, оточили увагою. Лікар робив усе можливе, аби швидше поставити на ноги свого земляка! Третьої ночі настала криза. Хворий відчув повне виснаження – груди здавлювала задуха, серце калатало, мов дзвін. Збуджена уява малювала гнітючі картини, а в голові роїлися похмурі думки. Та найбільше ятрила одна думка: «Я ще мало встиг зробити для рідного народу… Яким же буде моє останнє слово до людей?» Відтак дістав олівця і записника. На білому полі свіжою борозенкою лягли перші рядки:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі …
8. Слухання вірша «Заповіт» у аудіозапису у виконанні актора Костянтина Степанкова.
--Діти, уважно слухайте вірш і потім поділитися з нами своїми враженнями від нього.
-Які почуття вас переповнювали?
-Про що думали? Який настрій цього вірша?
-Що ж нам заповідав Тарас Шевченко?
VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-Вийшли, діти, будь ласка, з-за парт. Проведемо фізкультхвилинку.
(фізкультхвилинка під музику «Промінці»)
9.Слухання пісні «Заповіт».
Багато віршів Т.Г.Шевченка покладено на музику. Серед них є ліричні пісні, і ще є пісні, які український народ вважає святими. Серед них і «Заповіт». Прослухайте, будь ласка, пісню «Заповіт» у виконанні капели бандуристів. Які почуття вона на вас навіяла?
(Звучить аудіозапис)
10.Розповідь – бесіда вчителя про вшанування пам'яті Т.Г.Шевченка в наш час
Шкільні Шевченківські дні: конкурси читців віршів Т.Г.Шевченка, про Шевченка, конкурси ілюстрацій до творів, усні журнали)
«Кобзар у нашому домі»
Виставка творів та куточок Т.ГШевченка у шкільній та сільській бібліотеках
Передвижний стенд у кабінеті української літератури
Куточок вишивок у світлиці народної майстрині Шелудько В.І.
11. Робота з прислівями про Т.Г.Шевченка
Шевченкове перо панів по серцю аж … (шкребло)
Шевченків « …..» обпік царя, як жар. (Кобзар )
Шевченкові твори сяють, мов … ( зорі )
Шевченко Тарас наче …. для нас ( сонце)
А ще цікава інформація про вшанування пам'яті Тараса є у вас у підручнику. Як вшанував пам'ять про Кобзаря майстер мікромініатюри Микола Сядристий.
( газетна вирізка про М.Сядристого на дошці)
Робота в групах
Прочитайте статтю у підручнику.
--Про яку книгу розповідається? Чим вона цікава?
І група – хлопчики – знайдуть у тексті, чим вона зшита;
ІІ група – дівчатка – знайдуть у тексті, з чого зроблена обкладинка.
-- Як її можна прочитати? –А хочете її побачити? Тоді пропоную вам презентацію про роботи Миколи Сядристого.
Презентація робіт мікромініатюри
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Гра « Закінчи речення»
* Сьогодні на уроці я дізнався …..
* Мені сподобалось …..
* Дякую …( кому?) … ( за що?).
2. Заключне слово вчителя
Вербальне оцінювання
VІІІ. Д/з. читати текст, відповідати на запитання