Урок "Історія реквієму та літургії"

Про матеріал
Розробка уроку по темі "Історія реквієму та літургії" в 6 класі за підручником Кондратової Л.Г.
Перегляд файлу

Мозгова Лариса Володимирівна,

Учитель мистецтва

КЗ Кам’янський ліцей №1

Кам’янської міської ради

Черкаської області

6 клас

Тема 2: Жанри хорової музики

Тема уроку: Історія реквієму та літургії

Мета уроку: формування ключових компетентностей

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;  міжпредметна естетична компетентність: розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва;

предметні компетентності:  ознайомити з особливостями жанрів реквієму та літургії, історією їхнього розвитку, розвивати вміння учнів уважно слухати хорову вокально-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки реквієму та літургії, знаходити взаємозв'язок між текстом та характерними засобами музичної виразності твору, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханих творів, розвивані вміння сприймати музичні твори релігійного змісту.  Виховувати інтерес до слухання класичної вокально-інструментальної музики та виконання дитячих пісень сучасних композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Сергія Прокоф’єва, підручник «Музичне мистецтво 6 клас» (Л.Кондратова), зошит «Музичне мистецтво 6 клас» (Л.Кондратова).

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру реквієм, літургія, особливості композиційної будови (форми) цих жанрів.

Твори, що вивчаються на уроці:

-     В. А. Моцарт «Лакрімоза» («Реквієм»)

-     Л. Дичко «Святий Боже»
-     «Дружать музика і діти» музика Ю.Чичкова, український переклад слів О.Лобової.

План уроку:

І. Організаційний момент, музичне вітання ( 2 хв.)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку ( 1 хв.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)

ІV.Вивчення нового матеріалу( 5 хв.)

V. Сприйняття творів мистецтва (10 хв.)

VI. Вокально-хорова робота (15 хв.)

VII.Закріплення, опитування ( 5 хв.)

VIII. Підсумок уроку, домашнє завдання ( 2 хв.)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Музичне вітання.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІII. Актуалізація опорних знань.

На попередньому уроці ми познайомилися з духовною музикою. Давайте пригадаємо:

  1. Де, як правило, звучить духовна музика?
  2. Розкажіть про особливості меси та хоралу.
  3. Що вам відомо про музичний інструмент орган?
  4. Назвіть композиторів, які працювали в жанрі духовної музики.

  IV.Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з духовною хоровою музикою. Познайомимося з історією виникнення реквієму і літургії.

Професійне хорове мистецтво відоме з часів Стародавньої Греції. Воно здавна було невід'ємною частиною здійснення релігійних культів. Наприклад, в Україні хорова музика розвивалася у тісному зв'язку з церквою. У церкві східного обряду хоровий спів практикується без супроводу музичних інструментів, унаслідок чого українська церковна хорова музика була й довгий час залишалася музикою для хору a capella. У другій половині 18 століття в культурно розвинутих на той час країнах Європи з’являється новий жанр духовного хорового концерта. Тут слід звернути увагу на два досить знайомі світу жанри хорових творів – реквієм та літургію. Автори цих шедеврів – австрієць Вольфган Амадей Моцарт та українська композиторка Леся Дичко досконало передали всю велич та красу цих жанрів у своїх безсмертних творах.

Словник музичних термінів: (Слайд № 2)

    Реквієм – траурна заупокійна меса в римо-католицькій церкві, а також музичний жанр, написаний у формі та на тексти заупокійної меси. У виконанні реквієму беруть участь хор, оркестр та солісти.

Літургія — традиційна назва Служби Божої у православній та греко-католицькій церквах, а точніше - богослужіння з приношенням Святих Дарів.

    В.А. Моцарт був придворним композитором у Відні. Він багато писав на замовлення аристократів і для власних виступів. Часто про нього пліткували. Наприклад, унікальний твір «Реквієм» оточений легендою, в якій уже неможливо відділити правду від міфу.  Народився Вольфган у місті Зальцбург. Слід відмітити, що його батько також був композитором при дворі священника. Кмітливе хлоп’я вже в 3 роки вчилося грати, старанно переймаючи гру старшої сестри. А в 4 роки батько сам навчив сина грати на клавірі декілька п’єс та менуетів. А в юнацькому віці Моцарт блискуче грав на скрипці та фортепіано. (Слайди №3-4)

  Замовлення написати заупокійну месу надійшло Моцарту в липні 1791 року анонімним листом. Як з'ясувалося набагато пізніше, замовником «Реквієму» був музичний аматор, граф Франц фон Вальзегг, який частенько привласнював собі чужі музичні твори. Цей твір він замовляв для виконання на згадку про свою покійну дружину.

  Один із міфів розповідає про незвичайний випадок із життя Моцарта.

  Тяжким для композитора став 1791 рік. Лікарі Констанци, його дружини, радили Моцартові поїхати до Бадена на лікування мінеральними водами. Незадовго до її від'їзду в дім постукав незнайомець, одягнений у чорне, і сказав Моцарту: «Я прийшов до Вас, пане, за дорученням одного поважного чоловіка. Він нещодавно втратив близьку людину, яка назавжди залишиться для нього святою, та просить написати на згадку про неї твір». Композитор погодився, але не зміг назвати термін його завершення, ніби щось відчуваючи... На те чоловік у чорному сказав: «Вкладіть у цю справу весь свій талант — ви масте за честь працювати для великого шанувальника музики». І зник...

   Моцарт розпочав роботу над «Реквіємом», але твір давався важко — на заваді ставали хвороба та заклопотаність, тож доводилося працювати з великими перервами. Композитору здавалось, як він зізнавався, що цю заупокійну месу він пише для себе. Моцарт так і не встиг завершити «Реквієм»...

   Рукопис закінчується на восьмому такті Lacrimosa. Цей запис був зроблений ним 4 грудня, а 5 грудня композитор помирає. (Слайди 5-7)

  Оскільки «Реквієм» був замовним, на прохання Констанци його завершили учень і друг сім'ї Франц Ксавер Зюсмайєр та знайомий композитора Йозеф Ейблер.  Перше виконання твору відбулося 14 грудня 1793 року у садибі замовника, графа фон Вальзепа у передмісті Відня.

  Незвичайні обставини замовлення композиції та написання цієї заупокійної меси незадовго до ранньої смерті Моцарта спричинили виникнення численних міфів.

  Оскільки традиційно в католицькій церкві богослужіння велося латинською мовою, текст «Реквієму», за винятком Kyrie Eleison, також складений латиною. У православних церквах подібною за значенням є панахида, проте остання значно відрізняється від реквієму за формою. Спочатку реквієм виконувався одноголосно (в унісон), а вже з XV ст. стали з'являтися багатоголосні обробки цих мелодій. У XVII-XVIІІ ст. реквієм перетворився на велику циклічну форму для хору, солістів та оркестру. (Слайд № 8)

V. Сприйняття музичних творів.

  1. В.А.Моцарт. «Lacrimoza» з «Реквієму» (перегляд відео файлу)

Аналіз прослуханого музичного твору.

  -  Розкажіть про особливості звучання хору в реквіємі.

  -  Які голоси та інструменти вам вдалося розпізнати у музичному творі?

  -  Охарактеризуйте засоби виразності реквієму.

  -  Яке враження справила на вас ця музика?

  -  У чому, на вашу думку, полягає особливість реквієму? Чим він відрізняється

     від інших вокальних творів?        

  1. Перегляд відео фрагменту фільму «Амадей».

   Ле́ся (Людми́ла) Васи́лівна Дичко́ (24 жовтня 1939 р., Київ) — українська композиторка, народна артистка України (1995), лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка (1989), лауреат мистецької премії «Київ» ім. А. Веделя (2003).  Леся Дичко — один з провідних хорових композиторів в Україні. Її твори були широко представлені на хорових фестивалях, конкурсах та у концертних програмах світу. (Слайди № 9-10)

   Свята літургія займає в церковній службі центральне місце. У традиційному християнстві вірять, що у Святій літургії хліб і вино, освятившись, переміняються на Тіло і Кров Христа Спасителя. У музиці літургія — це великий циклічний хоровий твір дня почергового співу соліста і хору або двох частин хору, які наче ведуть діалог. Цей принцип виконання називають антифонним співом. Співи літургії поділяються на незмінні, які виконуються завжди, і змінні, то виконуються до певних свят. За релігійними джерелами, літургії започаткував Ісус Христос на Тайній вечері. (Слайди № 11-12)

3.Споглядання репродукції Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» (Слайд № 13)

   Звертання Лесі Дичко до жанру літургії пов'язане із загальним інтересом вітчизняних композиторів до духовної тематики. Для неї жанр літургії важливий — він передає і зберігає досвід українського культового співу, тісно пов'язаний з національним характером, самобутністю української історії. Композиції її літургій до кінця не напитують ні храмову музику, ні музику з концертного залу.   Літургію «Святий Боже» композитор написала на український варіант тексту. Тема цього твору — єднання людини зі Всесвітом. У ньому оспівано природу, як у фольклорних обрядових піснях. Твір Л. Дичко чітко відображає поетичні бачення нашого народу.

3. Слухання хорового твору «Святий Боже» Л. Дичко (перегляд відео файлу https://www.youtube.com/watch?v=XM_0Cnf1Lno)

 Аналіз прослуханого твору

              -  Яке враження справив на вас прослуханий твір?

-  Розкажіть про особливості звучання хору в реквіємі.

-  Які голоси та інструменти вам вдалося розпізнати у музичному творі?

-  Охарактеризуйте засоби виразності реквісму.

-  Яке враження справила на вас ця музика?

-  У чому, на вашу думку, полягає особливість реквієму? Чим він відрізняється від інших вокальних творів?

VI. Вокально-хорова робота

1. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).

 2. Виконуємо пісню. «Дружать музика і діти» музика  Ю.Чичкова, український переклад слів О.Лобової.

Розучуємо другий куплет пісні. Виконайте пісню хором, тобто класом. Спочатку це буде мішаний хор, яким керуватиме обраний вами диригент. Далі звучатиме хор хлопців, а потім — ансамблі дівчаток. Хто найкращий виконавець — вирішувати вам.

Виконання пісні під фонограму сольно, групою, хором.

  1. Виконання раніше вивченої пісні, за вибором учнів.

VII. Закріплення, опитування. (Слайд № 14)

- Про який музичний жанр йшлося на уроці?

- Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?

- З творчістю яких композиторів познайомилися?

- Що найбільше вас зацікавило на уроці? Розкажіть про свої враження.

VIII. Підсумок уроку, домашнє завдання.

 Послухайте улюблену музику. Можливо у вас буде можливість побувати у храмі і почути спів церковного хору, скористайтесь цією можливістю. Поповніть свою фонотеку творами духовного змісту. (Слайд № 15)

Джерела:

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki
  2. https://www.youtube.com/watch?v=MlAuHoRXLes
  3. https://www.youtube.com/watch?v=XM_0Cnf1Lno
  4. https://www.youtube.com/watch?v=NRapeZ4yVoc
  5. https://www.vivatart.com.ua/konkursy/bortnyanskiy/zhyuri/lesya-dychko/
doc
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
1319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку