Урок "Італія. Промисловість. Спеціалізація аграрного сектору"

Про матеріал

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови активної взаємодії всіх учнів у процесі співнавчання та взаємонавчання, де учні розуміють, що вони роблять і для чого. Правила роботи в малих групах передбачають розподіл ролей і чітке виконання обов'язків учасниками. Кожна група отримала випереджальне завдання. Доповідач висловлює думку, до якої дійшла група, доповідає про результати роботи. На уроці використовуються прийоми, як «гроно», рефлексія, робота з підручником та додатковою літературою, інтернетом.

Перегляд файлу

Є.Г.Маликова ,вчитель географії

 Зайцівської ЗОШ І-ІІІ ступенів,

 Донецька область

 

Урок № 13

Тема : Італія

Навчальна мета: сформувати знання про господарство Італії як розвиненої країни; виявити географічні й інші складові економічного розвитку країни.

Розвивальна мета: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати матеріал підручника і додаткової літератури; вміння працювати в малих групах, з комп’ютером; презентувати випереджувальні завдання, відповіді на проблемні питання.

Виховна мета: виховувати самостійність мислення, творчість у роботі на уроці, інтерес до географічних знань.

Тип уроку: комбінований  із застосуванням інтерактивних технологій з комп’ютерною підтримкою.

Форма навчання : робота в малих групах «Пошук інформації»

Обладнання: політична карта світу, підручники, атласи, комп’ютер

 

                                                                                               Хід уроку

І. Організаційний момент, психологічне налаштування на роботу. 

Вітання. Психологічний настрій учнів

Учитель. Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають по –різному: країною піци, країною спагеті, країною «економічного дива», країною Фіат. Деякі райони країни уходять під воду. Що це за країна?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Звучить традиційна італійська музика

Прийом «Гронування»

Записати асоціації, які виникають до наданого ключового слова Італія

(асоціації: піца, спагеті, Флоренція, гондола, Венеція, Ромео і Джульєта, автомобілі, Рим)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-РЕФЛЕКСІЯ

Що цікавого ви хотіли б дізнатися про Італію на сьогоднішньому уроці?

Учитель. Сьогодні ми з вами ознайомимося з особливостями географічного  і політико – економічного положення, населенням та господарством Італії. Для цього ми запросили експертів з даних питань, які тривалий час перебували в Італії і сьогодні ознайомлять нас з її особливостями. У процесі уроку вам буде потрібно скласти 5 запитань до теми, які ви своїм однокласникам у кінці уроку, а вони дадуть на них відповіді.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

1.ВІЗИТИВКА КРАЇНИ

Розповідь учителя

Площа – 301 337 тис. км 2

Населення:58126000

Столиця : Рим

Офіційна назва : Італійська республіка

Державний устрій :  унітарна республіка

Глава держави : президент

Адміністративний устрій : 20 областей, які складаються з 103 провінцій

Поширені релігії : християнство ( католики)

Член ООН ( 1957), НАТО (1949) ЄС

2. ЕГП  (робота з картами атласу)

Завдання . З’ясуйте економіко –географічне положення країни.

3. Природно – ресурсний потенціал (  виступ експертів з групи «географи»)

 На півночі країни розташовані Альпи — складна система гірських хребтів, що заходять також на території Франції, Швейцарії, Австрії, Німеччини й Словенії. Інша велика гірська система Італії — Апенніни — утворює кістяк однойменного півострова й продовжується в Сицилії.

Альпи й Апенніни — молоді гори. Молодість геологічних структур пояснює високу сейсмічність і наявність діючих вулканів (Стромболі, Везувій, Етна).

Особливості клімату визначаються значною мірою великою протяжністю території з півночі на південь і специфікою рельєфу. На Па-данській низовині клімат помірний континентальний, а на півострові й островах — субтропічний середземноморський. У горах клімат змінюється з висотою.

Ґрунтовий покрив досить різноманітний. На півночі поширені досить родючі бурі лісові й алювіальні ґрунти, в іншій частині країни — коричневі ґрунти субтропіків. Ці ґрунти сприятливі для вирощування винограду й інших південних культур. Зустрічаються ґрунти, що утворилися на вулканічних породах, вони особливо придатні для вирощування фруктових дерев.

Італійські річки, як правило, короткі й стрімкі, беруть початок у горах і стікають прямо в море. Більше ніж 60 % загальних запасів гідроенергоресурсів зосереджені в Альпах.

Найбільша та найповноводніша річка Італії По бере початок в Альпах, тече через Паданську рівнину і впадає в Адріатичне море. Найбільша річка Апеннінського півострова Тибр через систему каналів пов'язана з іншою великою річкою — Арно.

Озера розташовуються в передгір'ях і гірських районах та на Адріатичному узбережжі, маючи переважно льодовикове походження. На їхніх берегах побудовані курорти міжнародного значення.

Ліси вкривають 1/5 площі, однак це, в основному, гірські низькорослі дерева й чагарники. Винятком є тільки хвойні ліси Альп.

Загалом природні умови сприятливі для життя людей і розвитку багатьох галузей господарства. Країна має потужний природно-рекреаційний потенціал, що інтенсивно використовується.

Італія володіє різноманітними корисними копалинами, але їхні родовища здебільшого є невеликими, розосередженими по території, нерідко залягають незручно для розробки. Винятком є будівельні, матеріали — мармур, граніт, травертин. У Каррарі (Тоскана) добувають знаменитий білий каррарський мармур.

4. Населення ( виступ експертів з групи «Дімографи»)

Більшість населення (близько 94 %) — італійці, хоча самі вони вважають себе, насамперед, римлянами, венеціанцями, сицилійцями й тільки після цього італійцями. Це пов'язане з історією утворення Італії, коли кожна з невеликих держав мала свої культурні традиції, звичаї, мову, діалекти. До нашого часу збереглися багато регіональних відмінностей: від способів приготування їжі до місцевих свят і звичаїв. Майже всі жителі Італії розмовляють італійською мовою; на півночі є невеликі групи французів, німців і словенців. Жителі Сардинії розмовляють на діалекті, близькому до давньої латини. Тривалий час італійська мова була розмовною, існувало безліч місцевих наріч і діалектів. У розвитку єдиної мови вирішальну роль відіграла область Тоскана (Флоренція), де писали свої безсмертні твори Данте, Петрарка, Боккаччо.

Для італійців характерні стабільність у ставленні до релігії, шанування своєї родини й держави. Хоча церква в Італії відділена від держави, вона активно втручається в політичне життя країни та впливає на широкі кола населення. У західній частині Рима один квартал займає держава Ватикан — теократична монархія. Його голова — Папа Римський — одночасно є головою всієї католицької церкви. Італійська діаспора налічує сьогодні понад 20 млн осіб.

Із відходом у минуле традицій міцних і багатодітних родин різко знизилася народжуваність. Зниження народжуваності супроводжується інтенсивним процесом старіння населення.

Італія — густонаселена країна. Середня густота населення становить 193 особи/км2, але розміщене населення дуже нерівномірно. Найгусточиселеніші області Італії — рівнини Кампанії, Ломбардії та Ліґурії, де проживає майже половина населення країни. Це пояснюється сприятливими умовами для землеробства, різноманітної промислової та портової діяльності й туризму. Гірські райони заселені набагато рідше.

Близько 60 % італійців проживає в містах, причому 12 % усього населення країни проживає в чотирьох найбільших містах — Римі, Мілані, Неаполі й Турині.

5. Господарство ( виступ експертів групи «Господарники»)

Італія — високорозвинена індустрїально-аграрна країна. Для неї характерне панування монополістичного капіталу, причому чільне місце посідає іноземний капітал.

Характерна риса розміщення господарства — різка територіальна диспропорція між Північною та Південною Італією.

У міжнародному географічному поділі праці «обличчя» Італії визначається продукцією машинобудування, текстильної, швейної промисловості, субтропічного землеробства (фрукти, вина, цитрусові). У той же час сільське господарство залишається «слабкою ланкою» італійської економіки. Головною його галуззю є рослинництво.

Головною галуззю обробної промисловості є машинобудування. В Італії виробляються офісне обладнання (калькулятори, друкарські машинки та ін.), сільськогосподарські машини (трактори), ткацькі верстати, швейні машини, електронагрівальне обладнання. Електромашинобудування включає виробництво телекомунікаційних апаратур, холодильників, пральних машин та іншої побутової електротехніки.

Важливе значення має автомобілебудування, що випускає легкові автомобілі, вантажівки й моторолери. Підприємства галузі зосереджені в районі Турина, Мілана, Брешії та Дезіо. Провідну роль у галузі відіграє концерн ФІАТ (розшифровується: фабрика італійських автомобілів у Турині). На численних заводах концерну, улаштованих по всій країні, випускають не тільки легкові автомобілі, але й вантажівки, автобуси, металургійну продукцію, локомотиви, електровози та ін. Концерн ФІАТ володіє також декількома компаніями в галузі промислового будівництва, автотранспорту, судноплавства та ін. Йому належать готелі, торговельні, рекламні підприємства й багато іншого. Це справжня «імперія» всередині Італійської республіки. Заводи інших менш значних автомобільних фірм — «Феррарі» і «Мазераті» — випускають в основному спортивні автомобілі. У 1986 р. ФІАТ придбав контрольний пакет акцій свого останнього конкурента в Італії — автомобільної фірми «Альфа-Ромео».

У структурі обробної промисловості Італії друге місце (після машинобудування) посідає текстильна й швейна промисловість. Широко розвинене виробництво взуття. Хімічна промисловість, включаючи нафтохімію й виробництво синтетичних волокон, дає близько 1/7 загального обсягу продукції обробної промисловості.

Металургія — відносно нова галузь промисловості Італії. Через нестачу запасів вугілля й залізної руди Італія почала розвивати металургійну промисловість тільки після створення в 1952 р. Європейського об'єднання вугілля й сталі.

Підприємства харчової промисловості, що спеціалізуються, наприклад, на виробництві макаронів (спаґетті), продукції з томатів і виробництві напоїв (особливо вин), розосереджені по всій території країни. Меблі виробляються в Бріанці, поблизу Мілана. Папір і паперові вироби випускають у Ломбардії та П'ємонті. Всесвітньо відома кінопромисловість сконцентрована в Римі.

Енергетика країни базується на імпортних нафті, коксі й вугіллі, власному природному газі й гідроресурсах. Понад 3/4 електроенергії виробляється на ТЕС, що працюють головним чином на мазуті. Відносно великою є частка ГЕС, що побудовані на альпійських річках. У Центральній Італії працюють геотермічні електростанції. Атомні електростанції, що виробляли в 1987 р. близько 1 % обсягу електроенергії Італії,

  • Робота з картами атласу

Завдання . визначте основні сільськогосподарські райони країни, райони вирощування основних культур та географію тваринництва.

  • Зовнішня торгівля
  • За даними Index of Economic Freedom, The Heritage Foundation (U.S.A. 2001): ВВП — $ 1,1 трлн. Темп зростання ВВП — 1,4 %. ВВП на душу населення — $ 19574. Прямі закордонні інвестиції — $ 8,8 млрд
  • Імпорт
  • (паливо — нафта, газ, вугілля, кокс, промислова сировина — металобрухт, бавовна, машини і продовольство) — $ 244 млрд (г.ч. Німеччина — 18,8 %, Франція — 13,1 %, Велика Британія — 6,4 %, Нідерланди — 6,2 %, США — 5,1 %).
  • Експорт
  • (машини, обладнання, тканини, фрукти — апельсини, лимони, вино (провідний світовий виробник), фрукти, овочі, текстиль (у Європі провідний виробник шовку), одяг, товари з шкіри, двигуни, електротовари, хімікати, мармур (Каррара), сірка, ртуть, залізо, сталь) — $ 280 млрд (г.ч. Німеччина — 16,5 %, Франція — 12,7 %, США — 8,5 %, Велика Британія — 7,2 %, Іспанія — 5,8 %).

 

У. Закріплення вивченого матеріалу

* на які природні ресурси багата , а на які бідна Італія?

* Які чинники вплинули на розвиток країни?

*Який стан сучасних торговельно – економічних  звязків Італії та України?

* Якими товарами країна славиться на світовому ринку?

УІ. Підсумок уроку.

РЕФЛЕКСІЯ

Де вам може стати в нагоді матеріал , що ви вивчили на  уроці?

 

УІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника

Нанести на контурну карту промислові центри Італії

Створити рекламний проспект країни.

 

 

 

docx
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
2295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку