Урок "Іван Багряний. Тигролови"

Про матеріал
Розробка уроку за твором Івана Багряного "Тигролови" допоможе під час підготовки до уроку
Перегляд файлу

Тема  Іван Багряний «Тигролови». Проблема свободи й боротьби за своє визволення

Мета:    розглянути  художні прийоми відображення сталінської репресивної системи, удосконалювати вміння аналізувати художній твір, порівнювати його з іншими видами мистецтва(кіно), показати  зв’язок літератури з історією; допомогти учням глибше пройнятися проблематикою, українською ідеєю твору, розвивати навички самостійного мислення, вміння висловлювати свої думки, виховувати патріотизм, активну життєву позицію, усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини, почуття людської гідності, оптимізм, віру в краще майбутнє і бажання за нього боротися.

Тип уроку: комбінований, з використанням елементів ІКТ та елементів проектної діяльності

Обладнання: портрет Івана Багряного, роман «Тигролови», проектор,фільм, презентація, буклети, інформаційні бюлетені, таблиці для заповнення

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-Пояснювати  події, покладені в основу сюжету

-Аналізувати літературний твір

-Визначати художні засоби, що допомагають виразити думку автора

-Давати оцінку описаним подіям, учинкам героїв

 

Хід уроку:

Сміливі завжди мають щастя.

Іван Багряний

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація.

Завершіть думку:

Щастя – це…

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Говорити про роман «Тигролови», не згадавши біографію письменника було б неправильно. Чому?
  • Чи можна вважати цей твір автобіографічним? Обґрунтуйте відповідь.

(Долю головного героя ототожнювати з долею автора не варто , хоч  Багряний зображує у творі і особисті враження про перебування на Далекому Сході як втікача Балмагу).

  • Виступ групи «Біографи» з захистом інформаційного буклету «Іван Багряний»
  • Можливе доповнення

(Майже тридцять років українському читачеві не було відомо про роман Івана Багряного «Тигролови». Цей твір уже був перекладний німецькою, англійською, голландською та французькою мовами. У Німеччині книга була занесена до кращих видань, рекомендованих молоді. Романом «Тигролови» зацікавився навіть Голлівуд.

- У чому такий секрет популярності цього твору?

(Роман «Тигролови» — це плід титанічної працездатності (написав за 14 днів) і болючих спогадів про заслання на Далекому Сході. Як справедливо зауважує Андрій Коваленко : «То було справді нове слово в українській літературі, де автору вдалося сполучити пригодницький жанр, національну ідею та ідею сильної особистості!)»

  •                   Які ознаки пригодницького жанру ви побачили в романі?
    (подорожі , небезпека від зіткнення з природою, втечі, двобої, романтичне кохання . Роман має надзвичайно напружену зав’язку , яскраву кульмінацію , щасливу розв’язку).

ІІІ. Робота над темою уроку

Робота в групах

Клас поділений на групи, які отримали заздалегідь завдання.

І група

  • Дослідити символічне значення ешелону смерті , Тихоокеанського експресу та експресу, «котрий возіт дрова і лес»

ІІ група 

  • З’ясувати,  за допомогою яких художніх засобів автор досягає максимальної виразності оповіді?

Результати досліджень занести в таблицю

 

«Ешелон смерті»

«Тихоокеанський експрес нумер один»

«Експрес, которий возіт дрова і лес»

«Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум'ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон»

 

 «М'яко погойдуючись, як у мрійному вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах, мерехтячи люстрами, котився він, і мигтів емалевими девізами на боках вагонів: «Нєгорєлоє — Владивосток».

 

 «Ніяких дров він не возив. Вся та валка вагонів була натоптана пасажиром до одказу, так що людські руки і голови, навіть ноги випиналися з вікон вагонів і з тамбурів

«шістдесят коробок-вагонів — шістдесят суглобів у дракона. Спереду вогненноока голова — велетенський двоокий циклоп — найпотужніший паротяг «Й.С.» (Йосип Сталін). Ззаду — такий же найпотужніший паротяг « Ф.Д.» (Фелікс Дзержинський).

«найліпший і наймодерніший експрес в СССР; найкомфортабельніший експрес у так званій робітничо-селянській державі... чудо цивілізації, вершок людської вибагливості і фантазії»

Темний і неосвітлений, «експрес» той гомонів, ні, гудів як вулик, — зойкав, співав, кашляв простуджено, матюкався віртуозно й розпачливо, лементував дитячим плачем...

вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами

«Радісний і святковий, сповнений вщерть життям і дзвоном, цей першокласний люксовий експрес плив, ніби окремий світ між світами.

«Основний контингент його пасажирів — Україна, ота зірвана з місця і кидана по всіх світах... Екстериторіальна Україна. Україна «без стерна і без вітрил»

 «скажений поїзд»,

 «диявольська комета»,

 «двоокий циклоп»,

 «дракон».

«Світ пригод і романтики... Світ благословенної свободи, купленої за готівку разом із плацкартою»

«Заробітчани! Вербовані та контрактовані, та «планові»! З дітками, з жінками... Возять їх по цілому «соціалістіческаму атєчеству»! Будують соціалізм! Це вони будують соціалізм!!»

У давньогрецькій міфології циклоп — «велетень з одним оком на лобі» Дракон у міфології — фантастичний образ крилатого, дихаючого вогнем змія... У християнських легендах — образ злого духу

Міф про Ельдорадо

 

 

 

 

Поїзд-дракон — символічний образ зла, пекла, руйнівної жорстокості, репресій, тоталітаризму.

Поїзд «Тихоокеанський експрес №1» — символ ілюзорного раю, соціалізму, вільного щасливого життя.

Поїзд №  97 «Владивосток — Москва» - символ повного зневаження людських прав у суспільстві

  • Перегляд фрагменту фільму «Тигролови» з метою порівняння способів увиразнення художнього матеріалу
  • Чи могли ми побачити Україну в цих трьох поїздах?А українців? Як саме?

ІІІ група дослідників

  • З’ясувати, де знаходиться щаслива Україна у творі?
  1. Пригадайте марення героя в тайзі від безсилості й голоду. (Він на пасіці, навколо гудуть бджоли, всюди ростуть вишні).
  2. Прослідкуйте, як Григорій приходив до тями.

Слухові образи

Зорові образи

Нюхові образи

Пісня виводила з небуття

Роздивився по хаті. У кутку рясніли образи, кропило з васильків за Миколою Чудотворцем

Пахне васильками

  1. Що спочатку дуже здивувало Григорія?

Висновок:

У часи, коли Росія взяла на себе роль «батьківщини-мачухи», справжня Україна-мати жила в серцях своїх відданих синів і доньок.

  • Розгляд карти «Зелений Клин»

 

http://4.bp.blogspot.com/-sYFPvO7iBmI/UlauSHagnEI/AAAAAAAAAAw/aAwOSFG1pYI/s1600/%D0%A0%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA1.jpgІсторична довідка

ЗЕЛЕНИЙ КЛИН

Увійшов до складу Росії пізніше, ніж Сибір. Перші спроби заселити козаками з Лєни та Забайкалля були в ХVІІ ст. Всередині ХІХ ст. граф Муравйов після невдалої воєнної політики почав примусову колонізацію Зеленого Клину солдатами, які провинилися, старовірами та кріпаками. Аж у 1882 році генерал Унтерберг домігся в царського уряду безкоштовного перевозу українських селян з Одеси в цю місцевість, розповідаючи про найкращих хліборобів. 

В Україні масове переселення почалося в другій половині ХІХ ст. переважно на Поволжя та Північний Кавказ. Царський уряд намагався спокусити українців багатими землями Сибіру. До 1914 р. в Сибіру і на Далекому Сході вже проживало 900 тисяч українців. Тут з’явилися назви українських населених пунктів, які переважно дублювали вже існуючі в Україні: Катеринославка, Київ, Звенигородка, Чернігівка, Харківка, Ромни та ін. 

Площа Зеленого Клину – близько одного мільйона квадратних кілометрів, найбільші міста – Хабаровськ, Владивосток, Комсомольськ, Уссурійськ.

ІV група

  • Характеристика образів твору

Презентація
ІV. Підведення підсумків

ПЕРЕМОГА, ЩАСТЯ, СВОБОДА 

Поставте ці поняття в порядку значимості - від менш важливого до більш важливого 

СВОБОДА – ПЕРЕМОГА - ЩАСТЯ 
 

1. Хто з героїв був більш вільним – ув’язнений і переслідуваний Многогрішний чи переслідувач Медвин? 

2. Чи дійсно Григорій був переможцем? (подальші поневіряння в чужому краю…)

3. Чи щасливий Григорій у такій запеклій боротьбі, у таких нелюдських випробуваннях? 

4. Що він вважає для себе щастям?

5. Чи завжди сміливі мають щастя? 

6. Чи змінилися ваші думки про щастя? Поясніть.

Рефлексія

Репліка-здивування
Репліка-обурення
Репліка-риторичне запитання
Репліка-захоплення
Репліка-оклик

V. Домашнє завдання

Твір-роздум «Сміливі завжди мають щастя»

*Скласти хмару слів на тему «Тигролови», використовуючи зручний для вас веб-сервіс.

 

 

docx
Додано
14 лютого
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку