Урок "Іван Франко. Новела "Сойчине крило""

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів з ідеями, проблемами, багатством жанрів Франкової прози, рисами модернізму в ній; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст новели; розвивальна: розвивати навички аналізу прозового твору, характеристики різних емоційних типів, висловлення власних суджень про твір та його героїв; виховна: виховувати гуманістичний світогляд, почуття великодушності та вдячності до близьких людей. Обладнання: портрет І. Франка, ілюстрації до новели «Сойчине крило», лист, сойчине крило, ромашка, квіти барвінку Тип уроку: комбінований Форма проведення: засідання «Круглого столу»
Перегляд файлу

Українська література

10 клас

 

Тема: Іван Франко. Новела «Сойчине крило»

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з ідеями, проблемами, багатством жанрів Франкової прози, рисами модернізму в ній; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст новели;

розвивальна: розвивати навички аналізу прозового твору, характеристики різних емоційних типів, висловлення власних суджень про твір та його героїв;

виховна: виховувати гуманістичний світогляд, почуття великодушності та вдячності до близьких людей.

Обладнання: портрет І. Франка, ілюстрації до новели «Сойчине крило», лист, сойчине крило, ромашка, квіти барвінку

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: засідання «Круглого столу»

 

Хід уроку

Жити для себе самого, з самим собою,

самому в собі!

Життєве кредо Массіні

І. Організаційний момент.

- Добрий день, діти! Прошу, сідайте.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(виходять учениця та учень, читають поезії)

Учениця: Я лист коханому писала,

Своєму Массіні про себе розказала,

Як тяжко мені ці три роки було,

Прощення просила за все у нього.

Якщо кохаєш, згадаєш мене

І вся ненависть відразу мине.

В дарунок сойчине крило відправляю,

Інше у себе я зберігаю.

Надіюсь на зустріч і щиро кохаю…

 

Учень: Хто написав мені цей лист, не знаю.

З Порт – Артура три місяці ішло.

Занепокоєння і страх я відчуваю,

Та все таки його я відкриваю…

Та крім листа там сойчине крило.

І тут я зрозумів, хто надіслав його…

 

 

 

 

 

 

ІV. Оголошення теми й мети уроку.

Ви зрозуміли герої з якого твору до нас сьогодні завітали. Саме з новелою «Сойчине крило» ми з вами сьогодні знайомимося. Розглянемо побудову, проблематику та образи даної новели.

Урок проходитиме у вигляді «круглого столу».

Епіграфом до уроку я взяла слова:

«Жити для самого себе, з самим собою, самому в собі!», життєве кредо Массіні.

− Як ви розумієте даний вислів?

V. Вивчення нового матеріалу.

Побудова «Асоціативного куща»

       З чим асоціюється у вас назва твору? (називають, а вчитель створює «асоціативний кущ»)

«Сойчине крило»: сойка, ліс, природа, свобода, смерть, розпач, самотність.

  Визначте проблематику твору.

  Метод «Коло ідей»

- життя і смерть;

- кохання і зрада;

- радість і біль;

- всебічний розвиток і самотність;

- рівність жінки і чоловіка

 

Учитель. Зробіть загальну характеристику новели «Сойчине крило». Слово групі Літературознавців.

 

 

Літературознавці

1. Варто відзначити, що це чи не найкращий твір Франкової малої прози. Крушельницький відзначив, що «Сойчине крило» у збірці «На лоні природи» - «найбільш інтересне оповідання, бо доктор Франко підносить у сім оповіданні любов на незвичайно високий п'єдестал – обтрясає її із земських пут…»      

2. «Сойчине крило» належить до тих мистецьких творів, у яких кристалізується поетика прози ХХ століття. Вона виявляється у незвичайному часовому зображенні (фабульний час повісті - новели триває декілька годин новорічного вечора, а сюжетний, по суті, охоплює все життя центрального персонажа; фабульна дія розгортається у кімнаті головного героя твору).

Учитель. 1) Яка викладова форма твору? (лист і щоденник)

2) Який підзаголовок має новела? («Із записок відлюдька»)

3) Що згадує відлюдько про святкування Нового року?

4) Як він святкуватиме це свято? (сам слухатиме музику, переглядатиме журнали)

5) Чому герой наголошує, що на Новий рік «сорокові роковини його уродин»? (почав нове життя, став відлюдником)

Учитель. Слово надаємо групі Філософів.

Філософи (читають уривок)

«Життя − се мій скарб, мій власний, одинокий, якого найменшої частинки, одної мінутки не гідні заплатити мені всі скарби світу. Ніхто не має права жадати від мене найменшої жертви з того скарбу, так, як не жадаю такої жертви ні від кого…»

Метод «Доведи думку»

  Що для відлюдника життя?

− Чи забобонна він людина?

− Як ставиться до жінок?

Учитель. Уперше в українській прозі в новелу вводиться розлогий лист, який є повістевим жанровим компонентом твору, і розповіддю про взаємини Массіно на Манюсі.

Слово групі психологів.

Психологи. Хома став відлюдником через нещасливе кохання. Він освічений, любить музику, читати книги. Пішов на самопожертву – відсторонився від мирського життя.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

1. Звідки прийшов лист?

2. Чому довго не відкривав?

3. Як ви думаєте, чому герой вважає себе боягузом?

4. Яка реакція була у Хоми, коли відкрив лист?

5. Від кого був лист?

Учитель. Слово надаємо експертам.

Експерти

Із першого ж моменту відкриття конверту ми дізнаємось, що лист надіслала Сойка. Лаконічні рядки закривають події з трьох літ: несподіване зникнення Сойки ввігнало в гріб її батька, а Хому «випхало з кипучої течії громадської праці». Намічається сюжетна лінія образу фатальної жінки. Лист виявляє історію кохання Хоми і Мані, відтворює її життєві пригоди після зникнення.

Учитель. 1) Чому саме сміх першим подає у характеристиці героїні автор? (відтворює її ставлення до життя)

2) Яка роль пейзажів у зустрічах героїв?

3) Зачитайте спогад про першу зустріч героїв (с.258)

4) Хто кого покинув: Хома Маню чи Маня Хому? (зачитати с.261)

5) Яка роль Сойки в новелі?

6) Навіщо Манюся прислала Массіні крило сойки?

7) Що символізує вбита сойка?

Учитель. Слово надаємо групі Географів.

Географи

Ось погляньте, в скількох містах довелося побувати нашій героїні за три нелегких роки.

Галичина  

Містечко Городок (тут жили Маня)

Міста Львів, Краків,            Варшава, Одеса

(подорож з Генрисем)            ( в руках Зигмунда)

Іркутськ (Володимир Семенович програє в карти Свєтлову (вбили) в руках «Сашки» (повісили); Порт – Артур (капітан Серебряков, друга дружина)

Озеро Байкал (чоловік Микола Федорович, помирає)  Російсько-японська війна.    

VI. Закріплення знань.

Диспут на тему: «Плюси» і «мінуси» у житті Манюсі

1. Чи засуджуєте ви вчинок Мані? Те, що вона втекла із Генрисем?

2. Чому вона так вчинила?

3. Як ви ставитесь до того, що Маня перша освідчилась в коханні Хомі?

4. Як ви вважаєте, чи могла Маня змінити свою долю?

5. Щоб ви зробили, якби вас програли в карти?

6. Що хотів показати нам автор тим, що Маня поїхала туди, де йшла Російсько-японська війна?

         7. Чому саме через три роки Манюся пише лист Массіно?

 

                Дорогі діти! Я бажаю вам, щоб на вашій життєвій ниві було якомога менше негараздів, щоб кохання завжди було взаємним і міцним.

       На цьому наш урок закінчено. До побачення.

 

 

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку